• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

12mm doet het beter als 16?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
crosser75
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor crosser75 » 08 apr 2010 21:13

hallo
degene die een beetje mijn posts gevolgd hebben weten dat ik mijn cilinder getuned heb met zuiger en de kop licht gevlakt. nou heb ik ook een vraag want waar kun je een dunnere koppaking kopen dan 1mm want bij de brommerboer hadden ze die niet. maar even op het onderwerp vandaag dus de 16mm erop gezet en sproeier maat afgesteld. toen reed hij niet spectaculair. maar toen zag ik dus dat de membraam pakking niet goed zat dusja dacht dat het daaraan lag. niet dus hij loopt helemaal niet zo goed met een 16mm en dat vind ik best raar. dus daarna mijn 12 mm erop gezet en daar reed hij beter als verwacht mee:P maar ik ga morgen nog even mijn uitlaatpoort wat breder maken want had aan bijde kanten mar 1mm eraf gehaald en hij trekt niet zo goed maar vooral in de hoge toeren rijd hij goed en hij rijd denk zon 8 kmpu harder en reageert beter in de hoge toeren. maar het breder maken verandert je timing toch niet echt he? want anders kan ik weer gaan berekenen. maar zou dit het probleem van de 16mm op kunnen lossen of is 16mm net wat te groot voor 50cc? alvast bedankt. gr jim
tomos a3
techno reverse
ongrenst en geflowd spruitsuk
koppelingen 2/2.5cm ingekort.
sproeier 82 carb 16/16 twv 26-24
65cc airsall
gevlakte kop
uitgeveilde carters en licht geflowd
topsnelheid 82 scooter teller dus 75kmpu
autowheelie 1e versnelling

crosser75
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor crosser75 » 08 apr 2010 21:15

owja bij de 12 mm zit sproeier 62 in en bij de 16mm zat eerst 82mm in daar reed hij beter mee als verwacht en hij bleef gewoon lopen? dat vond ik raar maar goed nu zit er 68 in en de boegie is nu koffiebruin maar dat is best een lage sproeier maat voor een 16 toch?
tomos a3
techno reverse
65cc airsall
gevlakte kop

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 08 apr 2010 21:16

Met 16 mm bedoel je de carburateur? Of het spruitstuk?

Nou het zou kunnen dat die carburateur veel te groot is voor je setup. Dat ie veel te veel benzine krijgt. Dan wordt het afstellen inderdaad ook lastig.
16 mm carburateurs zijn meer voor de zware setups (denk aan 70cc cilinders)

crosser75
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor crosser75 » 08 apr 2010 21:36

ja sorry dat ik dat er niet bij heb gezet maar dat is inderdaard de carbarateur. de vorige eigenaar wou er eigenlijk 70cc op leggen maar had hij toch maar niet gedaan maar hij had al wel een delhorto 16 16 carb gekocht dusja dus ik moet het houden op de 12 mm of zal ik maar opzoek gaan naar een 15 15 carb? maar dan wil ik wel zeker zijn dat dit goed afgestelt kan worde op mijn setup: techno reverse ( terugloper) getunde zuiger getunde cilinder bewerkt spruitstuk( niet uitgeboord) kop gevlakt ( weet iemand waar ik een dunnnere koppaking kan kopen want ik kan anders de squish niet lager krijgen dan 1mm ) standaar carbarateur met 62 sproeier. en het is een brom uitvoering.
tomos a3
techno reverse
65cc airsall
gevlakte kop

Danny E
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Danny E » 08 apr 2010 22:08

16mm carb moet makkelijk kunnen op 50cc en moet uiteraard ook gewoon snel te maken zijn. zorg gewoon dat alle pakkingen goed zitten. zelf heb ik al eens gehad dat een membraampakking gedeeltelijk over een klep van het membraam lag, waardoor deze dus niet meer functioneerd zoals het hoort. stukje van pakking afhalen aan de binnekant was dus de simpele oplossing daarvoor. verder is het verstandig op even de maten van je poorten en zuiger precies hier te melden. een poortmap is nog beter... als de uitlaatpoort bovenin erg breed is t.o.v. de rest van de poort, dan kan de timing iets omhoog gaan, maar dit is echt minimaal. een duidelijke formule daarvoor ben ik kwijt geraakt, maar het ging om de oppervlakte van de poort. als de zuiger namelijk aan de bovenkant van de poort is, en hij net open gaat, gaan de gassen nog niet direct weg. als echter de poort breden bovenin is, kan er al meer door die opening waardoor hij dus langer openstaat en de timing hoger is. dit is allemaal theorie, en in de praktijk voor ons niet merkbaar. pas wel op dat ie niet te breed wordt de uitlaatpoort, maar dat verhaal ken je wel denk ik ;p

met sproeiers moet je gewoon proberen. hangt per tomos af... ik rij met 70cc, 15mm carb en homoet, en de meeste rijden met vergelijkbare set-up sproeier 65 tot 70, echter gaat die van mij het beste met 59 en kleur van bougie is gewoon goed.

ps, squash lager maken kun je ook doen door dunnere voetpakking. vaak komen de poorten dan ook beter open te staan

crosser75
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor crosser75 » 08 apr 2010 22:14

nou sorry maar die poortmap lig nu ergens in de schuur ik zal hem morgen is even opzoeken maar ik weet wel dat er eerst een blowdown van 22 was dacht ik en nu had ik hem berekent op 25-26 dacht ik en dan moest hij 1,2mm naar boven maar ik heb me meer geconcentreerd naar boven en dat merk je nu want vooral op hoge toeren rijd hij goed. en ik dacht dat ik van de zijkanten nog niet genoeg heb afgehaald maar dat moet ik morgen nog even kijken. verder over die kop vlakken zag ik net dat hij echt helemaal vlak moet zijn dat is dus het probleem maar daar gaat wel echt veel tijd in zitten heb ik gemerkt. bedankt voor de tips en ik zal dat eens gaan uitzoeken. ik zag ook wel dat die pakking een beetje over de klepjes viel ja maar ik dacht van dat is altijd al zo geweest maar dan zal ik dat morgen ook even veranderen.
tomos a3
techno reverse
65cc airsall
gevlakte kop

Danny E
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Danny E » 08 apr 2010 22:26

vlakken valt wel mee hoor. deze heb ik gewoon met een vlakschuurmachine gedaan. gewoon als die schuurmachine erop ligt vaak draaien en gelijkmatig aandrukken. dan in combinatie met koppakking kan hij echt niet lekken. heb zelfs een tijdje zonder koppaking gereden zonder (is ook te zien aan de kop door die dunne rand in de kop) en mertke eigenlijk geen verschil...

Afbeelding

crosser75
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor crosser75 » 08 apr 2010 23:30

ja maar tomos kop is toch schuin aan de voorkant dus als hij ligt ligt hij toch schuin of het ik dat?? maar zal morgen is ff kijken hoe de squish is zonder koppaking;) bedankt voor de foto is de rechtse trouwens gewoon een gekochte hd kop?
tomos a3
techno reverse
65cc airsall
gevlakte kop

Danny E
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Danny E » 09 apr 2010 11:33

nee rechtste heb ik zelf van een standaard bromkop gevlakt. zoals je ziet is dat goed gelukt en resultaat was ook goed merkbaar zonder negatieve effecten eigenlijk. linkse is een standaard bromkop ter vergelijking.

ik heb de kop gewoon in een grote bankschroef geklemt en toen afgeschuurd zoals ik hierboven heb beschreven.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers