• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

nieuwe cilinder derop , hoe zit dat met zuiger?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
emmerick
Vastgeroeste forummer
Berichten: 914
Lid geworden op: 06 dec 2009 13:46

Berichtdoor emmerick » 14 apr 2010 17:51

hallo iedereen,,
morge komt me nieuwe 70 cc binnen , ik heb nog nooit een cilinder vervangen , dus ik had wat vragen over de zuiger. Ik krijg er als het goed is een nieuwe zuiger bij (nou weet ik eigenlik wel zeker) maar hoe vervang je dat? kabn iemand dat stap voor stap uitleggen? zegmaar vanuit het standpunt dat ik een blok voor me heb liggen met tapeinden erin en verder niks, ik neem aan eerst pakking? dan zuiger en cilinder dfan weer pakking en dan de kop erop? maar hoe doe je er een nieuwe zuiger in? want deze zuiger past natuurlijk niet in eeen 70 cc ( ik heb nu 50 cc)

dus gewoon stap voor stap hoe een zuiger te vervangen met details graag , heel erg bedankt alvast!
en tussen de cilinder en de kop hoort toch ook pakking? want dar zat geen pakking tussen toen ik hem eraf haalde

mvg.
Omhoog


Tomos1992
Vaste forummer
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 mar 2009 18:01

Berichtdoor Tomos1992 » 14 apr 2010 18:06

Wanneer je cilinder er af is moet je eerst wat papier doen rond om de krukas zo dat er geen vuil naar binnen kan.

Dan haal je de zuiger er af. Om de zuiger er af te halen moet je eerst de 2 clipjes aan de zijkant van je pistonpen er uit halen. Vervolgens moet de pistonpen er uit. ( gaat er niet altijd makkelijk af)

Vervolgens plaats je de andere zuiger er op door de pistonpen er in te duwen en vervolgens de clipjes te monteren. ( zorg er wel voor dat je de zuiger er goed opzet)

Vervolgens dien je de voetpakking te plaatsen, en membraam pakking. haal het papier weg wat diende voor bescherming tegen het vuil. En schuif de cilinder er op zorg er voor dat je zuigerveren goed staan en druk ze dan in zo kan je de cilinder er overheen schuiven. Maar voordat je dit doet moet je even de binnekant ligjes insmeren met 2 takt olie. Dan koppaking er op en de cilinder kop er op. Draai alles kruislings vast. de rest kunje zelf
Omhoog

emmerick
Vastgeroeste forummer
Berichten: 914
Lid geworden op: 06 dec 2009 13:46

Berichtdoor emmerick » 14 apr 2010 18:21

bednakt voor de reactie,
op de bijgeleverde zuiger zit al die veer dacht ik dus die hoeft er niet af bij de oude en op de nieuwe? en de pistonpen moet ik gewoon ovezeten in de nieuwe zuiger? ik heb het materiaal morge binnen dan zal ik wat meer info geven..
Omhoog

Tomos1992
Vaste forummer
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 mar 2009 18:01

Berichtdoor Tomos1992 » 14 apr 2010 18:30

als je er geen nieuwe bij krijgt kan je hem gewoon overzette, ja de zuigerveren worden bij geleverd bij de nieuwe 70 cc
Omhoog

Gebruikersavatar
benno0o
Tomosforummer
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 sep 2009 21:07
Locatie: Rhoon

Berichtdoor benno0o » 14 apr 2010 18:35

Als de bijgeleverde zuigerveren er toch niet bijgeleverd zijn kan je ze alsnog niet overzetten van je ouder zuiger.
Zoals je zelf al zegt past de oude zuiger niet in de nieuwe cilinder, dus waarom zouden de zuigerveren dan wel passen ?

50cc zuiger - 38mm zuigerveren
65cc zuiger - 44mm zuigerveren
70cc zuiger - 45mm zuigerveren

zolang de pistonpen 12mm is van je oude zuiger kan je hem overzetten.
Laatst gewijzigd door benno0o op 14 apr 2010 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
In het bezit van een ORIGINEEL zundapp ks 50 ( watergekoeld )
Pagina:
Mijn zundapp Ks50 TT

en in het bezit van een tomos ( a3 ) levert meer problemen als zundapp :P
Omhoog

emmerick
Vastgeroeste forummer
Berichten: 914
Lid geworden op: 06 dec 2009 13:46

Berichtdoor emmerick » 14 apr 2010 18:35

zjin er nog tips die jullie mijn kunnen aanbevelen? of handig gereedschap? ik las dacht ik ergens een faq hoe je een of andere knutsel ding kon maken waardoor het heel makkelijk werd de pistonpen eruit te krijgen.

iklas dit ook ergens: Heb je de zuiger niet 180 graden verkeerd op de krukasstang zitten. De openingen van de "slotjes" horen aan de uitlaatpoort kant te zitten. Als je deze aan de inlaat hebt gezet lopen de veren idd kapot in de opening daarvan.


klinkt een beetje dat er dus wel iets mis kan gaan :S kunnen jullie dart en beetje uitlegge?

dank.
Omhoog

Gebruikersavatar
Cokesolo
Tomosforummer
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 jan 2010 23:40
Locatie: Nijmegen

Berichtdoor Cokesolo » 14 apr 2010 18:46

heey,

De pistonpen kun je ook met iets van dezelfde diameter eruit duwen/tikken.
Beetje creativiteit kom je een heel eind. als je maar met beleid werkt.
over de positie van de zuiger, in de zuiger zit een inlaatpoort(gat) . deze moet ALTIJD wijzen naar de inlaat.
Dus naar de bovenkant (bij een tomos dan).
Vaak zit er ook een pijltje op de kop van de zuiger. dit pijltje moet je richten naar de onderkant (kant van de uitlaat).
de zuigerveren plaatje je in de inhammen, lettend op de puntjes daarin, je duwt de zuigerveren rondom dat deze gesloten zijn,
in de gleufen. beetje 2-tak olie insmeren op de wand en zuiger . en gaan met die banaan.

groeten cokesolo.
No legs, but wheels!
Omhoog

emmerick
Vastgeroeste forummer
Berichten: 914
Lid geworden op: 06 dec 2009 13:46

Berichtdoor emmerick » 14 apr 2010 22:08

heel erg bedankt ik ga het morgen ff proberen.
en ff offtopic: wat voor een sproeier raden jullie mij aan bij 70 cc en 16 mm caburateur?
iemand raade me sproeier 70 aan bji die setup klopt dat een beetje?

mvg.
Omhoog

Gebruikersavatar
benno0o
Tomosforummer
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 sep 2009 21:07
Locatie: Rhoon

Berichtdoor benno0o » 14 apr 2010 22:28

ligt er ook aan wat voor uitlaat, spruitstuk en welke ontsteking je hebt staan.

70cc
ontgrensd spruitstuk
16/16
bromstand
proma/homoet

zou ik toch eerder richting 75-80 gaan.
maar het verschilt heel vaak per brommer, maakt niet uit als je 2 keer precies dezelfde setup hebt. Ook kan je beter te groot beginnen en dan steeds kleiner totdat je de goede maat heb.
In het bezit van een ORIGINEEL zundapp ks 50 ( watergekoeld )
Pagina:
Mijn zundapp Ks50 TT

en in het bezit van een tomos ( a3 ) levert meer problemen als zundapp :P
Omhoog

emmerick
Vastgeroeste forummer
Berichten: 914
Lid geworden op: 06 dec 2009 13:46

Berichtdoor emmerick » 14 apr 2010 23:01

ja er zit proma gp op , het was een brom dus meeste is ontgrenst, het spruitstuk is wel standaard brom spruitstuk niet groter en hij heelft powerfilter. maar ok ik zal wel met 80 beginnen. dank :)
Omhoog

Gebruikersavatar
benno0o
Tomosforummer
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 sep 2009 21:07
Locatie: Rhoon

Berichtdoor benno0o » 14 apr 2010 23:23

Je hebt nu zeker wel erg het gevoel tijdens het rijden dat je brommer inhoud ?
zo ja dan heeft dit te maken met het feit dat het een begrensd spruitstuk is 9mm en 12mm ontgrensd (edit) als ik het goed heb.

Je zou er echt heel veel aan hebben om je spruitstuk te ontgrenzen, en met een proma gp uitlaat moet je 4 sproeiermaten groter als standaard dus ik zou rond de 80 gaan kijken.
Laatst gewijzigd door benno0o op 14 apr 2010 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
In het bezit van een ORIGINEEL zundapp ks 50 ( watergekoeld )
Pagina:
Mijn zundapp Ks50 TT

en in het bezit van een tomos ( a3 ) levert meer problemen als zundapp :P
Omhoog

Tomos1992
Vaste forummer
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 mar 2009 18:01

Berichtdoor Tomos1992 » 14 apr 2010 23:28

als je het spruitstuk ontgrenst is, is die 12mm met en begrenzer 9mm
Omhoog

Gebruikersavatar
benno0o
Tomosforummer
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 sep 2009 21:07
Locatie: Rhoon

Berichtdoor benno0o » 14 apr 2010 23:31

echt waar :O bedankt voor de correctie

--------
Als je je spruitstuk ontgrenst word hij bij het ontgrenste stuk 15 mm. Verderop in het spruitstuk is hij echter nog steeds 12mm. Met begrenzer er in is hij bij de begrenzer maar 9mm. Voor maximale prestatie met een 15mm moet je hem dus tot minimaal 15mm uitveilen

met de search button :P
In het bezit van een ORIGINEEL zundapp ks 50 ( watergekoeld )
Pagina:
Mijn zundapp Ks50 TT

en in het bezit van een tomos ( a3 ) levert meer problemen als zundapp :P
Omhoog

emmerick
Vastgeroeste forummer
Berichten: 914
Lid geworden op: 06 dec 2009 13:46

Berichtdoor emmerick » 15 apr 2010 09:09

ik heb toch nog niet met deze neiwue setup gereden :P , ik ga dit vandaag allemaal erop zetten.
ik zal het zien , is zon nieuw spruitstuk duur? van bijvoorbeeld 16 mm?
ik merk het allemaal wel hoe hij rijdt, als hij inhoudt dan zal ik een ander spruitstuk kopen, in veilen ben ik nie al te best denk ik ;(
ik houdt jullie wel op de hoogte, als er straks iets nei lukt laat ik het even hier weten ok?

alvat heel bedankt voor de hulp

lator
Omhoog

emmerick
Vastgeroeste forummer
Berichten: 914
Lid geworden op: 06 dec 2009 13:46

Berichtdoor emmerick » 15 apr 2010 18:19

oke ik heb ff snel hulp nodig,
ik ben nu bezig en alles lukt tot nu toe maar hoe moeten die zuiger veren nou? ze zaten er al op toen ik de 70 cc kocht maar moet je die in een bepaalde richting draaien? of gewoon indrukken en cilinder eroverhen?want dat ging nogal stroef , of moet ik die zuigerveren eerst in een bepaalde richting leggen en dan pas indrukken?/??

alvast bedankt!!!!
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54

Berichtdoor Pascal » 15 apr 2010 18:25

Bepaalde richting leggen. Draai ze net zolang totdat je een slotje ziet. Ga niet vragen wat dat is, draai aan je zuigerveren en je ziet ze vanzelf.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

emmerick
Vastgeroeste forummer
Berichten: 914
Lid geworden op: 06 dec 2009 13:46

Berichtdoor emmerick » 15 apr 2010 18:26

oke en als ze in die postie zitten de cilionder eroverheen? en het gat in de zuiger moet naar boven wijzen toch? naar de inlaat

mvg.
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54

Berichtdoor Pascal » 15 apr 2010 18:27

Als ze goed zitten(beide zuigerveren) dan die indrukken en RUSTIG je cilinder eroverheen doen. Ze gaat kapot voor je het weet en dan kan je nog niet rijden. Gat in de zuiger moet richting je spruitstuk.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

emmerick
Vastgeroeste forummer
Berichten: 914
Lid geworden op: 06 dec 2009 13:46

Berichtdoor emmerick » 15 apr 2010 18:29

hebbe allebei de zuigervere wel zon slotje? ik heb alleen zon slotjhe gezien bij de meest bovenste zuigerveer of heeft die onderste er een op een andere plek?
mvg.
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54

Berichtdoor Pascal » 15 apr 2010 18:39

Ze hebben beide een slotje, de onderste zit op een andere plek. Goed kijken.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 10 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.