• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

vreemd geluid?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor tomosfreak26 » 23 apr 2010 08:40

ik ging van de week naar me werk totdat ik volgas de brug afging.
normaal rijd hij 35 a 36 kmh maar bergaf ging hij 38 a 39 kmh tot dat ik iets raars hoorde.
dus ik liet me gas los en meteen viel hij uit klonk net alsof hij geen benzine meer had.zo een geluid ongeveer.
dus ik gekeken maar zag niks van de buiten kant,dus ik na 5 a 10 seconden weer starten en hij deed het dan ook weer.
van morgen ging ik hem starten om hem alsvast warm te laten worden,geen probleem.
ik gaf gas en kneep toen me achterrem in en hoorde toen een klak geluid.
dit doet hij alleen als hij op zijn standaard staat gas geef en rem,tijdens het rijden doet hij dit niet.
nu weet ik niet of dit bij de cilinder vandaan komt of uit me blok.
daarvoor liep de motor al stroef niet echt lekker soepel dit kan misschien ook wel komen doordat er al bijna 3700km niet of niks is aan gedaan kwa onderhoud of iets.
ja alleen schoonmaken.

hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen waarbij ik moet beginnen met zoeken.
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog


Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 23 apr 2010 11:05

carterolie vervangel lijkt me handig daar kan het aan liggen
cabarateur schoonmaken
ketting smeeren
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

Gebruikersavatar
Dr.Tomos
Vaste forummer
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 dec 2009 20:59
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 23 apr 2010 19:29

Is dat 3700 Km met dezelfde ketting?
Want dan had je volgens de voorschriften van de ketting fabrikant je ketting al acht keer moeten smeren. :)
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor tomosfreak26 » 24 apr 2010 09:55

Is dat 3700 Km met dezelfde ketting?
Want dan had je volgens de voorschriften van de ketting fabrikant je ketting al acht keer moeten smeren. :)
nee me ketting is misschien net 500km oud en is goed gesmeerd
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor tomosfreak26 » 24 apr 2010 10:04

nu heb ik ontdekt dat als hij uit staat en naar voren en weer naar achteren rijd dat er een vrije slag zit ergens.
dus als ik naar voren loop hoor of voel ik me tandwiel draaien .
lijkt mij heel logisch maar als ik dan weer naar achteren rijd dan voel en hoor ik effe niks en dan pakt hij hem weer op zeg maar.
ik heb het idee dat het dan ook met me voortandwiel te maken heb.
hopelijk heb ik het zo goed mogelijk uitgelegd.
zo niet hoor ik het graag.
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor tomosfreak26 » 24 apr 2010 16:20

ik wilde net me cilinderkop en uitlaat eraf halen maar alles zit zo vastgerot en geroest dat de kans groot is dat hij zal breken.
dus heb ik maar besloten om dit maar aan de bromboer over te laten.
mochten ze wel afbreken dan zijn zij er verantwoordelijk voor.
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

Gebruikersavatar
Dr.Tomos
Vaste forummer
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 dec 2009 20:59
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 25 apr 2010 04:12

Beter onderhoud je je tomosje een beetje dan heb je er veel langer plezier van en dan weet je ook hoe hij werkt en je leert hoe je wat moet doen om iets op te lossen.
Een van mijn grootste ergernissen is inderdaad echt de vastgeroeste cilinder en ik heb hier speciaal zelf gereedschap voor ontworpen en gemaakt om die er af te draaien.

Als ik dat tegenkom dan pers ik ze er af en zorg ik ervoor dat hij er de volgende keer vanzelf afkomt.
Olie en tijdig onderhoud zijn dan je grootste vriend.

Tuurlijk kan je het naar de bromboer doen maar dan leer je er niks van en het kan je bergen geld kosten.
Maar voor sommige is dat misschien makkelijker. :)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 apr 2010 09:28

nu heb ik ontdekt dat als hij uit staat en naar voren en weer naar achteren rijd dat er een vrije slag zit ergens.
dus als ik naar voren loop hoor of voel ik me tandwiel draaien .
lijkt mij heel logisch maar als ik dan weer naar achteren rijd dan voel en hoor ik effe niks en dan pakt hij hem weer op zeg maar.
ik heb het idee dat het dan ook met me voortandwiel te maken heb.
hopelijk heb ik het zo goed mogelijk uitgelegd.
zo niet hoor ik het graag.
Nee, is het simpelste van de tomos, het vraagtekenveertje is gebroken. Die "speling" die je hoort/ voelt komt van het rollenkooilager af aan de achterkant van de 1e versnelling. Het vraagtekenveertje zorgt er namelijk voor dat de rollen altijd in de aangrijppositie zitten. Hierdoor kan je beter schakelen
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor tomosfreak26 » 25 apr 2010 16:37

kwa onderhouden hebben jullie gelijk in .
helaas heb ik me grote vriend een beetje in de steek gelaten.
toen ik hem kocht was alles al vast geroest en dat in nu zo'n jaar geleden.
heb er toen niks aan gedaan omdat hij het nog perfect deed.

@shaduwranger
oke nu is dus me vraagteken kapot.
maar sinds ik nu die rare dingen heb rijd hij wel erg lekker soepel en rijd hij 2 kmh harder namelijk 38kmh.
kwa overschakelen van 1 naar 2 merk ik geen verschil tussen nu en voor het probleem.
inpresiepe zou hij slechter moeten rijden toch?
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor tomosfreak26 » 25 apr 2010 16:45

is dat dit veertje toevallig die ik dan moet bestellen(Versnellingsveer vraagtekenmodel a3b10)
is bij scooter en minibike.
nu heb ik ontdekt dat als hij uit staat en naar voren en weer naar achteren rijd dat er een vrije slag zit ergens.
dus als ik naar voren loop hoor of voel ik me tandwiel draaien .
lijkt mij heel logisch maar als ik dan weer naar achteren rijd dan voel en hoor ik effe niks en dan pakt hij hem weer op zeg maar.
ik heb het idee dat het dan ook met me voortandwiel te maken heb.
hopelijk heb ik het zo goed mogelijk uitgelegd.
zo niet hoor ik het graag.
Nee, is het simpelste van de tomos, het vraagtekenveertje is gebroken. Die "speling" die je hoort/ voelt komt van het rollenkooilager af aan de achterkant van de 1e versnelling. Het vraagtekenveertje zorgt er namelijk voor dat de rollen altijd in de aangrijppositie zitten. Hierdoor kan je beter schakelen
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 apr 2010 09:54

Je bracht hem toch naar de bromboer?

Laten zij hem bestellen dan.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.