• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

scheur in achterspatbord.

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 01 mei 2010 23:41

zoals je in de titel ziet zit er een scheur in me achterspatbord ter hoogte van me achterlamp, om de week moet ik er weer nieuw kneebaar metaal tussen doen want dat trilt steeds los. een nieuwe spatbordd kopen is geen optie want deze krijg je er onmogenlijk af (zit aan alle kanten vast , net zoals meer dinge op me tos :shock: ) valt dit te lassen? volgens men bromboer niet.. iemand anders een optie? de scheur begint onder mijn lampkap helemaal tot aan de zijkant.

mvg

als het nodig is wil ik eventueel wel foto maken :P

marijn8888
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor marijn8888 » 01 mei 2010 23:48

Wat is dit nou voor vraag? Je kan toch zelf ook wel bedenken dat je op een of andere manier je spatbord eraf moet krijgen, of het inderdaad moet lassen?
Jij kan zeker geen wheelie jonge

hierrr

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 02 mei 2010 00:04

nou ik heb deze vraag eerder ook eens gesteld en toen stelde mense dus kneedbaar metaal voor. (iets waar ik echt niet op was gekomen en niet eens wist wat het was) En opzich werkt het wel ,alleen voor korte duur. Dus misschien is er weer iemand die zo een geniaal idee heeft. Dat zou toch kunnen? Ja ik snap dat ik hem eraf moet krijgen maar ik wil hem REPAREREN het liefst. EN zoals ik al zei zegt de bromboer dat je dat niet kan lassen want het is blik en daar las je zo doorheen ofzo, ik heb wel ooit eerder een tomos gezien die op precies diezelfde plek ook zon soort iets had en toen leek het wel aan mekaar gelast, dus misshcien kan het dan toch. Vreemd dat me bromboer zegt van niet. als je het kan lassen had ik dat allang door iemand late doen , nu is de scheur alleen maar groter geworden :shock: Dus kan het nu dan wel of nie? en is er iets stevigers dan kneedbaar metaal?

mvg.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 mei 2010 09:13

Lassen kan wel, en die bromboer die lult maar wat. Een goede lasser kan ook blik aan elkaar zetten. Het probleem is dat het waarschijnlijk is aangetast door roest. Maar ook dan is er nog wel een manier om het aan elkaar te krijgen.

Pak een plaatje dat past in de binnenzijde van je spatbord (liefst iets wat niet roest). Boor er 2 gaten in van 3,5 mm (voor popnagels of groter als je wil lassen met mig/mag). Als je popt neem je de gaatje over en boor ze ook in je spatbord. Als je gaat lassen, laat je het plaatje aan de binnenkant van je spatbord liggen en las je alles samen door de gaten in het plaatje heen.

Hooguit moet je door de verbranding het spatbord iets schuren en spuiten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 02 mei 2010 14:01

oke ik vraag dus nooit meer wat aan die bromboer joh wtf altijd lult die blijkbaar onzin. hij zei ook dat een 70 cc nie op a52 blok kan omdat dat te OUD was (volgens hem heb je dat allernieuwste blok nodig die ene met die vreemde vorm en geen tomos letters) omdat anders de ontsteking nie snel genoeg was, beetje vreemd. maarja ontopic: ik kan zelf nie lassen maar i kan denk ik wel iemand regelen die dat voor me doet, is solderen ook en optie of laat dat zo weer los?

mvg.

Enzyme88
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Enzyme88 » 02 mei 2010 15:32

Al vaker gezegd, Geloof nooit je bromboer.

Hoezo je spatbord kan niet los? ik had dit probleem ook,die boutjes zitten inderdaad muurvast.
Gewoon uitboren die hap! je tikt ze zo los! :wink:
M'n Sprintertje! viewtopic.php?f=68&t=13258

70cc
44mm Hogedrukkop
17.5mm Dellortho
Opmaat Carters

Mr. Horsepower
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Mr. Horsepower » 02 mei 2010 16:33

Dacht eerst ook dat deze bij mij echt niet los konden, maar je moet die waar een kruiskop op zit gewoon met een griptang pakken en dat moertje erachter (m6) gewoon met een ring/steek-sleutel.

Het kan zo zijn dat het moertje wel los draait, of dat het boutje gewoon afbreekt. In beide gevallen zou ik gewoon nieuwe boutjes, moertjes en ringetjes gebruiken.

Succes!
In bezit:
*Zip 2000, 4-takt snor
*Honda MT5, Airsal 70, 20mm D'O etc.
*Volkswagen Golf MKII CL '91.
*Tomos A35 [Under Contruction]

Ex:
*Stuk of 15 Tomosjes
*Pitbike 110cc
*Puch Maxi
*3 minibikes
*Gilera Citta
Vast nog wel wat vergeten...

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 02 mei 2010 17:10

ja oke maar het is zowiezo beetje kut werk :P en daar heb ik nu geen zin in , dus ik wil het liever gewoon even repareren. Bovendien gaat me achterlamp er ook moeilijk af (die onderste moer, die zit een een soort van plastic omhulsel en die draait mee , omdat ik verf onder me spaotbord had gespoten, en als je ergens verf overhen spuit gaan die 2 delen aan elkaar plaken. maarja, daarom kost dat weer allemaal extra tijd/werk dus liever repaeren, maar kan dat met solderen of gaat dat niet lukken? lijkt me niet toch?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 mei 2010 20:14

Solderen gaat met tin en dat is idd niet sterk genoeg. Als je je spatbord er niet af kan/ wil halen is popnagelen ook nog een optie?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 05 mei 2010 01:02

kun je daar iets meer uitleg over geven , ik had ff op wikipedia gezocht maar begreep het nog nie echt:P en heb er het gereedschap ook nie echt voor eigenlijk.

BeunnerR
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor BeunnerR » 05 mei 2010 07:29

kort gewoon je spartbord in :mrgreen: ?
bam lamp eraf plaatje eraf, iets naar bove en klaar? of is t niet zoon simpele scheur..?
anders gwn wd-40e en loshalen
Tomos snor 2010 65cc blab
BMW 520i E34.. 6inlijnkut
BMW 325i E36 -- driftbakki

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 mei 2010 08:52

kun je daar iets meer uitleg over geven , ik had ff op wikipedia gezocht maar begreep het nog nie echt:P en heb er het gereedschap ook nie echt voor eigenlijk.
Passend plaatje van een roestwerend materiaal nemen, daarin 2 gaatjes boren aan elke zijde die over de scheur heen zou moeten komen van ongeveer 3,5 mm. Dus ongeveer 10-15 mm uit de kanten en op het midden (hart) van de hoogte van het plaatje.
Dan het plaatje met de helft over de scheur heen tegen het spatbord houden en de gaatjes van het plaatje overnemen en boren.
Plaatje aan de binnenzijde tegen het spatbord houden en met popnagels vastzetten door de geboorde gaatjes.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers