• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Te kleine sproeier?

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
60 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
Pascal
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 14 mei 2010 12:23

Het is 65cc, maar wordt door de meeste webshops en dealers verkocht als 70cc. Waarom zou ik zelf ook niet weten. Ben ook al eens een 60cc 44mm voor tomos tegengekomen. standaard cilinder is ongeveer 48,74cc. (19×19×3.14×43) airsal & DMP zijn ongeveer 65,35cc. (22×22×3,14×43)
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 14 mei 2010 12:27

oke vreemd :P maar als ik dan 70 cc pakking zeg zullen ze me wel de goede geven , altans als zij mij 70 cc pakking geven zal het wel op me 70 cc passen (ookal is het het eigenlijk niet) wat ik toch vreemd vind.

Pascal
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 14 mei 2010 12:29

Is ook vreemd, maar der is niks aan te doen. :mrgreen: Gewoon een schuifmaat meenemen ofzo? En dan kijken of de pakking 44mm is? Dat is veel betrouwbaarder dan erop gokken dat de bromboer je de goede meegeeft als je om de verkeerde vraagt. :mrgreen:
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 14 mei 2010 12:34

haha oke :lol: ik ga me best doen.

Pascal
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 14 mei 2010 12:38

Succes of sterkte! Je hebt ze allebij nodig denk ik. :P

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 14 mei 2010 12:45

Valse lucht testen heb ik gedaan, kwam niks uit maar toch heb ik het de kop zat niet vast, die wordt zo vastgezet.
Maaar het rare is dat we hem goed vastgezet hadden, toen gingen we er mee rijden (km of 12) en toen een paar uurtjes niet mee gereden en gaan afstellen en toen hoorde je gesis bij het rijden.
Klopt, altijd even je kop een tweede keer vastdraaien nadat je gereden hebt, het zet allemaal uit enzo.

Rijd je nog steeds rond met dat 12mm spruitstuk, nu je een 16mm carburateur hebt? Staat je ontsteking op brom?

Denk toch dat je valse lucht hebt, lijkt mij 't meest logisch. Je sproeier is trouwens niet zo gek klein, gewoon je bougie in de gaten houden en stoppen met rijden indien hij tekenen van een te kleine sproeier gaat vertonen, zo snel loopt zo'n aluminium cilinder niet vast (Ik rijd met exact dezelfde setup maar met een 15mm carburateur ~75km/h met sproeier 68 :')). Is je cilinder trouwens al ingereden? Zo niet even wat extra olie erbij doen, zo voorkom je problemen tijdens het afstellen. Maar dus eerst even alles nalopen op valse lucht.

Voor zover ik weet komt de zuiger op z'n BDP niet boven de cilinder uit, dus zo snel zal hij niet tegen de koppakking tikken, dit zou je bovendien ook wel merken (verbeter me als ik het fout heb). Zonder koppakking rijden kan ook best, zolang je je squish in de gaten houdt en je je kop op de goede manier aandraait. Op deze manier haal je zelfs al snel betere prestaties dan met koppakking. Anders gewoon een 65cc puch koppakking erop zetten, deze is ook dunner dan die van een tomos, met dus hogere compressie.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 14 mei 2010 12:50

Het is 65cc, maar wordt door de meeste webshops en dealers verkocht als 70cc. Waarom zou ik zelf ook niet weten. Ben ook al eens een 60cc 44mm voor tomos tegengekomen. standaard cilinder is ongeveer 48,74cc. (19×19×3.14×43) airsal & DMP zijn ongeveer 65,35cc. (22×22×3,14×43)
Even een vraagje hierover: op mijn 65cc Airsal doosje staat ook een stikker van de bromboer geplakt met: "60cc Eurokit alu. 44.00/12mm". Voor zover ik weet zijn er geen 60cc Airsal cilinders, dus dat lijkt me sterk, ook staat er op me cilinder zelf aan de linkerkant(als je op de brommer zit) een rondje met 60 daarin. Heb ik dan toch een 60cc cilinder, heb hem gewoon gekocht als 65cc?
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

boy-1993
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer boy-1993
Website
  • Citeer

Berichtdoor boy-1993 » 14 mei 2010 13:46

maar hoe kan het dat we maar 58 gaan?

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 14 mei 2010 14:07

:oke ik heb hem hoor , 45 mm koppaking . Moet wel ff de gaatjes van de tapeinde bijvijlen.

maar poepoeh wat heb ik er allemaal voor moeten doen.

eerst gefietst naar de dichtbijzijndste bromboer ikzeggen ja 70 cc koppaking komt die met een normale aanzetten , ik zeg ja die is standaard maar ik heb er eentje nodig met een grotere diameter , bij die standaard gaat je zuiger tegn de koppaking, dus hij haalt van achtere een 70 cc dmp , en haalt hem uit de doos en legt hem erop en voelt onder de rand van de pakking en zegt vervolgens niks, ik zeg voel je, de pakking komt over de rand van de cilinder. Hij zegt wij monteren ze altijd gewoon met srtandaard pakking die 70cc's en er is nog nooit wat gebeurd. Ik zeg waarschijnlijk gebeurd er niet echt snel iets heel ergs maar het hoort niet en hij komt toch echt tegen je pakking. vervolgens laat hij de cilinder vallen en doet de zuiger erin en zeg tkijk je zuiger gaat er gewoon doorheen , ik zeg misschien moet je de zuigerveren er ook ff indoen :roll: / vervolgens komt hijtot de conclusie dat hij er idd wel tegenaankomt. Ik legde hem uit dat als je een 39 koppaking bij een 39 mm cilinder hebt , het vrij logisch is dat je dan ook een 45 mm koppaking hebt bij een 45 mm cilinder. hij vroeg overigens ook hoe ik aan de info kwam dat er een andere koppaking bij 70 cc moet, ik zeg ja een forum zegt hij vervolgens: ja al die forums kloppen niet (dat is overigens wat alle bromboeren in amersfoort zeggen) ik zeg ja maar het is toch vrij logisch dat als je een grotere cilinder neemt de pakking ook een grotere diameter nodig heeft. Ik vraag me echt af waarom die mensen dit niet weten , die mensen hebben toch een opleiding gedaan? waarom weten die mensen geen ruk? seriues ik vroeg ooit advies voor me 70 cc en toen werd er een halfuur onzin tegen me angeluld , die mensen hebben zoveel ervaring iedere dag + opleindig en nogsteeds kunnen ze er niks van ? in ieder geval liet hij de zuiger en ervoor ook nog de cilinder vallen, ik keek op de doos stond er 80 euro voor een dmp cilinder :') die 2 keer is gevallen dat krijg je dus bij een bromboer. Ik ga dus naar de andere kant van amersfoort en kom bij een andere bromboer (waaer ik nie heel vak kom) en die geeft mij ook een standaard pakking ik vraag heb je niet een grotere die op me 70 cc past want deze is gewoon standaard , gaat die even zoeken . was trouwens een aardige voude vent en komt met een mooie 45 mm metalen pakking warvan ik alleen de gaatjes moet bijvijlen voor me tapeinde. Ik zeg maar aan de andere kant van amersfoort vertellen ze me dat je gewoon een standaard pakking erop kan doen , vervolgens zegt die kerol dat dat niet kan want dan komt de zuiger er tegenaan (wajoo de 1e die er vertsnad van heeft)
Overigens is het heel lastig typen grote teksten op het forum want de tekst schiet dan steeds omhoog en omlaag waardoor ik neit kan lesen wat ik typ :S .
maarja ik heb nu toch de goede pakking, en verbaas me nogsteeds dat die mensen zelf dit soort dingen niet weteen. Ze monterne het zelf dus ook fout op tomosjes, er rijden in amersfoort zoveel tomosjes van die dealers en na zoveel sleutele en verkopen wteen ze nogsteeds niet zulke simpele dingen :S

conclusie als je een tomos lekker wilt bebeune heb je 2 dingen nodig : 1. een tomos en 2 intenret (forums + webshops)
ik zag ook tandwielen voor 11 euro liggen :r . bromboeren = fail. forum = win
Laatst gewijzigd door emmerick op 14 mei 2010 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

tomostefan
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomostefan » 14 mei 2010 14:08

Valse lucht testen heb ik gedaan, kwam niks uit maar toch heb ik het de kop zat niet vast, die wordt zo vastgezet.
Maaar het rare is dat we hem goed vastgezet hadden, toen gingen we er mee rijden (km of 12) en toen een paar uurtjes niet mee gereden en gaan afstellen en toen hoorde je gesis bij het rijden.
Klopt, altijd even je kop een tweede keer vastdraaien nadat je gereden hebt, het zet allemaal uit enzo.

Rijd je nog steeds rond met dat 12mm spruitstuk, nu je een 16mm carburateur hebt? Staat je ontsteking op brom?

Denk toch dat je valse lucht hebt, lijkt mij 't meest logisch. Je sproeier is trouwens niet zo gek klein, gewoon je bougie in de gaten houden en stoppen met rijden indien hij tekenen van een te kleine sproeier gaat vertonen, zo snel loopt zo'n aluminium cilinder niet vast (Ik rijd met exact dezelfde setup maar met een 15mm carburateur ~75km/h met sproeier 68 :')). Is je cilinder trouwens al ingereden? Zo niet even wat extra olie erbij doen, zo voorkom je problemen tijdens het afstellen. Maar dus eerst even alles nalopen op valse lucht.

Voor zover ik weet komt de zuiger op z'n BDP niet boven de cilinder uit, dus zo snel zal hij niet tegen de koppakking tikken, dit zou je bovendien ook wel merken (verbeter me als ik het fout heb). Zonder koppakking rijden kan ook best, zolang je je squish in de gaten houdt en je je kop op de goede manier aandraait. Op deze manier haal je zelfs al snel betere prestaties dan met koppakking. Anders gewoon een 65cc puch koppakking erop zetten, deze is ook dunner dan die van een tomos, met dus hogere compressie.
Ik heb een brommer dus hij staat op brom ;)
En ja, dat 12mm spruitstuk daar rij ik mee ;'( wordt binnenkort groter
Tomos
Zundapp
say "i" spell "map" then say "ness"

tomostefan
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomostefan » 14 mei 2010 14:12

Whow over dat levensvehaal heb ik echt 10000 jaar gedaan.
Volgende keer ff hoofdletters
Tomos
Zundapp

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 14 mei 2010 14:33

klopt.
die mensen horen er vertsand van te hebben :shock:

owhja nog ff vraag , de pakking was een beetje krom geworden door het vervoeren, Maar als ik die er tussen pleur wordt die toch weer kaarsrecht?
want ook door het vijlen is die beetje misvormd.
hetvervelend is toen hij er tussen zat namenlijk en ik keek tussen kop en cilidner dat hij nogsteeds beetje misvorm er tussen zat :S hij werd niet plat geduwd. is dat erg?

boy-1993
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer boy-1993
Website
  • Citeer

Berichtdoor boy-1993 » 14 mei 2010 14:38

ff met een rubber hamer op meppen die ik ook altijd

tomostefan
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomostefan » 14 mei 2010 14:41

We hebben nu al 2 pagina's offtopic!
Fijn!
Tomos
Zundapp

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 14 mei 2010 15:11

klopt, maar iedereen heeft al lang antwoord gegeven op wat jij wou weten toch?
close hem dan.

boy-1993
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer boy-1993
Website
  • Citeer

Berichtdoor boy-1993 » 14 mei 2010 15:11

Neee emmerpik

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 14 mei 2010 15:16

origineel zeg :lol:

boy-1993
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer boy-1993
Website
  • Citeer

Berichtdoor boy-1993 » 14 mei 2010 15:19

Niet dan?

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 14 mei 2010 15:19

Niet dan?
boeie (nee heb hem al vaker gehoord) maar laten we dan nu ff stopen voordat het al 3 bladzijdes offtopic is zo :o

fllex
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor fllex » 14 mei 2010 17:48

Je sproeier is gewoon te klein, probeer is een grotere
Ik had eerst ook sproeier 70 met mijn setup ging ie ook maar 30 ofzo
Nu 86 en hij trekt en rijdt als een malle <O~
Tomos 65cc

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
60 berichten
  • Vorige