• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

ketting strakker.

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
44 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 17 mei 2010 20:55

hallo,

mijn ketting gaat steeds losser. De spanners zitten gewoon goed en die zitten tegen me achterbrug aangeduwd. na ongv 75 km is die weer helemaal slap ( me ketting). Het is een net nieuwe ketting maar met me oude ketting had ik dit ook . Ik weetniet wat het is , hoe kan die ooit slap worden als de kettingspanners nog hetzelfde staan? want ik had gekeken en die staan nog precies zoals int begin, kan iemand helpen?

dank.

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 17 mei 2010 21:38

Een nieuwe ketting heeft de eerste 100 km best wel veel rek. Na die 100 km zal het niet meer zoveel zijn.

Als jij je ketting té strak spant, dan komt er erg veel kracht te staan op jouw ketting. Dat heeft ook weer als gevolg dat ie gaat rekken.

Dus de tips:
- Een nieuwe ketting rekt in het begin altijd. Niks aan te doen, mits je goed spant neemt dat af.
- Een ketting spannen moet je nooit té strak doen, dan rekt je ketting namelijk ook te veel af.
- Zorg er ten alle tijden voor dat de ketting goed gesmeerd is. Het is niet dader nummer 1 bij rek, maar wel bij slijtage.

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 17 mei 2010 21:43

me oude ketting had precies ditzelfde probleem helaas, en me voortandwielkering lekt nogsteeds na het vervange dus die wordt wel gesmeerd hoor xd. Ik span hem nooit te strak hoor ik laat er altijd speling tussen. EN nog 1 klein vraagje ernaast , me keering had ik vervangen maar hij lekt nogsteeds heb je enig ide hoe dat kan? want ik had die nieuwe er niet helemaal diep erin gedaan maar gwn paar tikken op gegeven , moet die er heel strak in zitten of is dat het probleem niet denk je? sorry dat ik nog een vraag erbij stel wat natuurlijk offtopic is maar vond het nie belangrijk genoeg ff om een nieuw topic over te opene.

kan het dus niks anders zijn die ketting? misschien een achterbrug die krom trekt ofzo?

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 17 mei 2010 21:46

Ehm met tikken erin slaan? Dan kan je er wel vanuit gaan dat ie nu weer kapot is.

Als jij denkt dat dat niet de oorzaak is dan zijn er nog meerdere mogelijkheden:
- De geleverde keerring is van slechte kwaliteit
- Je bent er niet zuinig mee omgegaan
- Je hebt 'm niet goed (genoeg) gemonteerd
- Je frame of achterbrug is krom
- Je voortandwiel is aan vervanging toe
- Het is puur toeval dat ie weer kapot is (sluit die toch maar uit)

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 17 mei 2010 22:00

ja voortandwiel is net niew.
en ja de kering ging er niet zomaar in , ik dieuwde hem erin en zetten er een schroefendraaier om de randjes en gaf een paar zachte tikken , waarom zou die kapot moeten zijn? ik deed het gewoon met beleid hoor.
hij ging er uiteraard gewoon wel in maar niet heel diep dus toen gaf ik een paar tikken zodat die diep zat, bij het eruit halen van de oude zat ik wel met de schoefendraaier de verkeerde kant los te pulken dus er zitten 3 kleine beschadigingen aan de buitenkant van de kering (zegmaar die metalen rand die eromheen loopt) vreemd dat dit zo snel gaat lekken. kan hij niet via ergens anders lekken? het busje had ik nie vervangen maar die was nog goed.
overigens als me achterbrug krom is dan moet die toch niet losser gaan zitten ? me ketting.. want dan is die toch ook al krom als je hem spant? vreemd dit .. mwa die kering heb ik er overigens zo goed mogenlijk in gedaan volgens mij, en waarom zou hij van zacht tikken kapot gaan? ik vond het ding er helemaal niet kwetsbaar uitzien eigenlijk

Pascal
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 17 mei 2010 22:04

Keerringen zien en voelen stevig aan, maar gaan gemakkelijk kapot.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 17 mei 2010 22:24

Precies. En als jij de buitenrand beschadigd hebt dan zou het kunnen zijn dat je keerring nog goed is, maar dat je olie nu via daar wegloopt...

Vergeet niet dat een keerring het heel zwaar te verduren krijgt terwijl jij rijdt. Zoals pascall zegt, ze zien er wel stevig uit, maar ze zijn het niet met zulke krachten.

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 17 mei 2010 22:27

oke maar de oude kering die ik eruit haalde zag er ook nog helemaal goed uit :? maar toch lekte die. kan het nie via ergens anders op me ketting lekken? en heeft iemand nog een tip voor die ketting? kut tomos :shock:

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 17 mei 2010 22:36

Rustig rijden helpt ook al. Bij het wegrijden het gas rustig op laten komen is altijd beter dan meteen vol gas, omdat je ketting dan ineens een ruk krijgt.

En er is maar 1 plek waar er olie op je ketting kan komen en dat is bij de voortandwielkeerring.

marijn8888
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor marijn8888 » 17 mei 2010 22:37

Volgensmij heb jij niet helemaal goed door hoe die kettingspanners werken. Die moet je draaien, zodat je wiel verder naar achter komt te staan. (je kettingspanners staan dus altijd strak tegen je achterbrug aan, hoe strak je ketting ook staat) Hier is de FAQ: viewtopic.php?f=53&t=7373
Jij kan zeker geen wheelie jonge

hierrr

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 17 mei 2010 22:43

sorry ik weet 100% zeker hoe die dingen werken , door te draaien gaat je wiel verder naar voren op je achterbrug waardoor je ketting losser komt te staan of verder naar achter waardoor hij strakker komt te staan .

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 17 mei 2010 22:45

Rustig rijden helpt ook al. Bij het wegrijden het gas rustig op laten komen is altijd beter dan meteen vol gas, omdat je ketting dan ineens een ruk krijgt.

En er is maar 1 plek waar er olie op je ketting kan komen en dat is bij de voortandwielkeerring.
ja goh maar ik kan moeilijk altjid langzaam optrekken omdat me ketting anders slap gaat hangen er moet toch iets zijn waardoor dit gebeurd? ik wil het probleem aanpakken niet me aanpasse aan de gevolgen. In feiten zou hij niet kunnen uitrekken (ja hijs nieuw maar me oude ketting had het ook ) hij zit toch om je voortandwiel en je achtertandwiel , die horen op een bepaalde plekl vast te zitten dus hoekan dit nou..

marijn8888
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor marijn8888 » 17 mei 2010 22:51

Juist omdat ie nieuw is rekt ie nog een beetje uit. Hij wordt de eerste 100km, zoals Firezi al zei, uitgerekt door de krachten die erop komen te staan. Daarna zou het geleidelijk aan moeten afnemen, maar hij blijft altijd een beetje uitrekken. Het is dus normaal dat je eens in de zoveel tijd je ketting moet spannen.
Jij kan zeker geen wheelie jonge

hierrr

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 17 mei 2010 22:56

maar het is echt na 2 dagen al heel slap gaan hangen.
en toen ik een topic hierover opende toen het met me oude ketting gebeurd vertelde jullie mij dat het kwam omdat oude kettings teveel zjin uitgerekt, dus maakt het uberhaupt uit wat voor een ketting ik heb? :')

Dr.Tomos
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 17 mei 2010 22:58

je heb waarschijnlijk een goedkope ketting.
die zijn van zacht staal en rekken natuurlijk sneller uit.
probeer het eens met een iris RX ketting Reinforced-Xtra gehard dan zal je wel zien wat ik bedoel.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dr.Tomos op 17 mei 2010 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 17 mei 2010 23:00

idd hij was 5 euro xd ( ik rijd er soms 75-80 mee :') , er stond overigens high quality op de doos :') ) maar jullie denken dusdat het echt met het rekken te maken heeft? dat maakt opzich weinig uit gewoon af en toe strakker zetten, als het maar niet aan me frame ofzo ligt

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 17 mei 2010 23:02

je heb waarschijnlijk een goedkope ketting.
die zijn van zacht staal en rekken natuurlijk sneller uit.
probeer het eens met een iris RX ketting Reinforced-Xtra gehard dan zal je wel zien wat ik bedoel.

Afbeelding
zal wel eurotje of 20 zijn?

Dr.Tomos
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 17 mei 2010 23:08

5 euro high quality

:lol: :lol:

jep rond de 20 euri wel een van de betere.
je hebt er ook van 75 euro hoor :)

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 17 mei 2010 23:10

ja maar wie koopt dat nou :lol: 75 eur
maarja ik zie wel op begeven moment moet die dan dus wel minder rekken.

dit is hem :P http://www.schaafbromfietsen.nl/webwink ... d=00000622

nu ik er zo over na denk ik heb vandaag 60 km gerede met een snelheid van minimaal 60 ongv. alleen eh wat raden jullie mij aan met de kering? er dieper in tikken? of het ringetje vervangen? en anders? vloeibare kapping? ik heb er ook veel 2 takt olie tussen gesmeerd, dat las ik ergens of gat hij daardoor juist lekken? lijkt me nie toch..

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 18 mei 2010 17:49

Je rijdt 80 met een of andere goedkope merkloze ketting? En je gaat altijd volgas weg bij de stoplichten?
Dan snap ik dat je om de 2 dagen je ketting kan spannen ja. Die kettingen zijn bedoeld voor standaard brommertjes, niet voor opgefokte racemonsters.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
44 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki