• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

2 vragen in 1 topic.

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 31 mei 2010 18:05

ik weetniet of het mag maar ik heb 2 best belangrijke vragen.

oke ten eerste :

1. sinds gister rijdt mijn tomos heel anders , normaal schakelt die met gemak zo ff door 1 seconden ofzo , maar nu niet meer me tomos doet echt 3 seconden ofzo over schakelen ofzo , ik weetniet echt of die nou slipt ofzo ? maar dat trillen enzo wat hij bij schakelen doet doet hij nu veel langer en ook heviger, ook als ik net wegrijd gaat de brommer ff trillen (alsof hij schakelt net als die wegrijdt) dit is allemaal gekomen sinds ik er wat atf olie heb bijgegooid. kan dit komen door teveel atf?
of wat anders?

2. mijn achterremmen piepen best erg, zo een beetje schraal geluid (ijzer over ijzer? ) maar dat boeit me niet, maar als ik rijd maakt mijn achterwiel dat geluid ook (als ik mijn remmen strak afstel) alleen als ik mijn remmen heel losjes afstel hoor ik het geluid niet, mijn voorrem staat heel strak maar daar hoor ik niks, met mijn hoge stuur kon ik hem nog zo afstellen dat die niet piepte , en toch goed remde. nu met mijn m stuurtje lukt me dat niet meer goed, kan iemand mij vertellen hoe ik het schale kras geluid kan laten ophouden? ik had de remmen overigens wat schoongemaakt met velgrijniger , kan dat de oorzaak zijn? iemand weet hoe ik dit kan oplossen?

heeel erg bedankt.

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 31 mei 2010 18:10

1. Controleer eerst eens of er niet teveel olie ineens in zit. Nieuwe olie moet altijd 'ingereden' worden dus de eerste 50 km schakelt je Tomos inderdaad anders.

Een andere mogelijkheid is nog dat je vraagtekenveertje kapot is gegaan. Ik denk dat je wel weet wat dat inhoud.

2. Je zou je rem kunnen reinigen met remmenreiniger en dan goed schoonmaken. Of je hem nou strak of los afstelt maakt niet uit, normaal gesproken piept een rem niet. Het zou ook nog kunnen dat je remschoentje(s) aan vervanging toe zijn.

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 31 mei 2010 18:17

ja ik had hem dus al schongemaakt die rem, en hoe zie ik of dat veertje kapot is? ja ik heb niet veel verstand van alle inhoud van me rechter carter en de werken ervan :roll: maar kan het niet uberhaupt zijn gewoon teveel atf olie? alsof die niet goe dkan aangrijpen door de hoeveelheid olie? ik kan dan toch die schroef eruit draaien in de carter om te checken of er teveel in zit? stel het veertje is gebroken , dan is dat gebeurd tijdens het stilstaan xd want hij heeft alleen stilgestaan en daarna reed die zo raar. maar ik had ook vloeibare kapping gedaan op me as van de kickstart want die lekte daartussendoor, dus misschien is die pakking tusen die as doorgegaan me carter in en zit die nu ergens te kloten bij me koppeling maar dat lijkt me onwaarschijnlijl, ik maak zo wel even me carter open , iets waarop ik moet letten?

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 31 mei 2010 18:26

Aan de zijkant van je carterkap zit een schroef. Meestal is dat een zilvere kruiskop. Zet je Tomos op de bokstandaard (of zorg er iig voor dat ie recht staat) en draai die schroef eruit. Als er teveel olie in zit, loopt de overtollige olie er hier uit. Als er niks uit komt is je oliepijl goed (of te weinig), loopt het er wel uit, dan moet je er net zoveel uit laten lopen totdat er niks meer uit komt.

Dat die veer kapot is kan je alleen zien door alles open te maken. Meestal ligt dat veertje dan in 2 of 3 stukjes in je carterdeksel. Zie je 'm daar niet dan moet je tussen de vertanding kijken, als het goed is zit ie daar.

Enzyme88
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Enzyme88 » 31 mei 2010 18:40

Remmen schoonmaken doe je niet met velgreiniger,maar,zoals je zelf had kunnen bedenken met remmenreiniger :) .

Zorg als je remmen schoonmaakt ff dat er geen slijpsel enzo meer in de trommel ligt.
M'n Sprintertje! viewtopic.php?f=68&t=13258

70cc
44mm Hogedrukkop
17.5mm Dellortho
Opmaat Carters

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 31 mei 2010 18:55

halllo allemaal die schroef in me carter is helemaal rond van binnen (die polio vorige eigenaar heeft alle schroeven haast in me tomos kapot gedraad) maarja ik heb dus de olie met warme motor afgetapt (er kwam 400 ml uit :') :') ) normaal bij koude motor 250 ofzo , hij schakelt weer fijn. de reden waarom ik velgreiniger heb gebruikt is omdat op de achterkant van de fles precies haast dezelfde beschrijving stond als bij rem reiniger, ontvetten etc. En ik dascht dus die velgreiniger heb ik nog wel liggen, als ik morgen remreiniger koop en hem daarmee schoon maak zou dan het piepen moeten stoppen denken jullie? of zijn nu de remmen helemaal beschadigd door de velgreiniger? ik las dacht ik op dit forum dat iemand het ook schoonmaakte met velgreiniger vasndara dat ik het ook deed :') maarja kan ik overigens die oude atf die uit het blok komt bewaren ? (naja oud 1 week oud)

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 31 mei 2010 18:59

Olie moet je niet bewaren joh. En er gaat iets van 225 ml in een blokje aan ATF. Het beste is ook om je daar gewoon aan te houden.

Dat de instructies gelijk zijn zal best. Een koekenpan en een steelpan zijn ook allebei om eten mee te bereiden. Maar jij gaat je eieren niet koken in een koekenpan.

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 31 mei 2010 18:59

ja ik snap maar ik deed wat extra ivm me lekke voortandwielkering (maar wist niet dat het zoveel extra was :') )

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ik weetniet of ik nu heeel erg de regels overtreerd maar ik ga denk ik een 3e vraag stellen :')
namenlijk heb ik al 2X me voortandiwelkering vervangen en het mocht niet helpen, vervolgens heb ik gekeken en zag ik dat de olie tussen de kickstart as en zegmaar de moer van het voortandwiel lekt (daartussen zit een spleet, zegmaar de plek waar de voortandwielas in de as van het tandwiel gaat zegmaar daartussen zit ene spleet daar lekt het tussen, vloeibare pakking wou niet helpen (goh het is een draaiend geheel) maar hoe kan ik dit nou oplossen? en hoe kan daar uberhaupt olie lekken? als het onduidelijk is wil ik wel een foto uploaden

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 01 jun 2010 17:15

iemand?

Dr.Tomos
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 01 jun 2010 17:24

ik had toch al gevraagd of er speling op zat?
en ook gezegd dat vloeibare pakking niet de oplossing is?

Ik zou er alles NIEUW instoppen lagers assen keerringen alles.
Dat heet REVISIE en is soms gewoon nodig want draaiende delen slijten nou eenmaal. :)

Er is geen 5 euro oplossing voor dat probleem dus denk er maar es goed over na.

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 01 jun 2010 18:02

ey.
bedankt voor de reactie. Ja maar toch hoop je altijd dat er een 5 euro oplossing is 8) , ik las ergens dat een binneband van fiets help , als je dat tussen die as stopt zou dat kunnen? als je hem gewoon enkelvoudig er tussen stopt zegmaar. :')
en anders koop ik wel een nieuw blok via MP voor 40 euro en dan zit ik me cilinder en alles over.
Wel vreemde plek trouwens waar die lekt kan dat zomaar daar? ik heb dat nergens anders gezien waar dan ook, en er is ook helemaal geen kering ofzo voor die as. het vreemde is trouwes wel dat sinds ik me voortandwiekering heb vervangen (omdat hij een bEETJE lekte) het veel erger is gewoden dus het moet toch iets met me kering te maken hebben, maar toch als ik kik waar die lekt lijkt het via de as vandana te komen :| , ik ga toch maar eens me hele kering insmeren met vloeibare pakkinh misschien komt het toch daarvandaan dan weetikdat ook gelijk.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers