• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
39 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
PassieWaterm
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor PassieWaterm » 29 jun 2010 19:37

Hallo,

Ik heb een Tomos Taxxity SNOR.
Heb begrenzer uit luchtfilter gehaald en nu ipv de syandaard uitlaat ( met enorme S-bocht) vervangen door een standaard snel (Speedy). Hij loopt nu bijna 40 wat ook de bedoeling was, maar nu komt hij bijna niet meer van de plaats, geen trekkracht.....??!!

Wat nu?
Heb gelezen dat er meerdere opties zijn, maar wat is de beste, maar vooral de makkelijkste:

- ontsteking op "brom" zetten ?
- grotere sproeier ?
- andere cylinderkop ?
- iets met tandwielen doen ?

Het gaat dus om trekkracht, NIET om meer snelheid...ik neem aan dat hij minder compressie heeft gekregen door de andere uitlaat ?
Het hoeft echt geen Dragster te worden, maar de trekkracht van hoe hij nog helemaal orgineel was, was goed genoeg, het is nl de brommer van mijn vrouw

MvG PassieWaterm
een echte newbee
Tomos Taxxity ( A35 )
Standaard Snor
Standaard uitlaat met S-bocht
Standaard Dellorto Carb
Sproeier 48
Luchtfilter ontgrenst

Sugi
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sugi » 29 jun 2010 19:41

Je onsteking op brom zetten is iets dat je kan doen zonder extra dingen te kopen, dit zal wel schelen in trekkracht.
Een bromcilinderkop of HD-kop er op zetten is nog makkelijker maar daarvoor heb je een andere kop nodig.
Een grotere sproeier is enkel nodig als de huidige te klein blijkt (eerst even 2km vol gas rijden en dan even naar je bougiekleur kijken, koffie-met-melk = goed, wit = te klein, zwart = te groot)
Met je tandwielen spelen voor meer trekkracht gaat in dit geval niet werken.

Dat je trekkracht verliest is normaal omdat een snoruitlaat standaard veel tegendruk levert wat bevorderlijk is voor het optrekken, maar niet voor snelheid.

ps. compressie is hoeveel het lucht/benzinemengsel samengedrukt wordt tussen zuiger en kop, daar heeft je uitlaat niets mee te maken.

gerritje
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor gerritje » 29 jun 2010 19:43

het kan zijn dat je hem nog moet afstellen vanwege je andere uitlaat, rij een paar km en kijk dan naar de kleur van je bougie

- wit/grijs achtig = grote sproeier erin
- koffiemetmelkbruin = perfect
- zwart = kleinere sproeier

je ontsteking veranderen is niet moeilijk, daar is ook een FAQ over gemaakt.

waarschijnlijk heb je nu een snorkop erop zitten, je kan er een bromkop of een puch HD kop opzetten voor meer trekkracht.

je tandwiel veranderen voor meer trekkracht kan niet als het een origineel tandwiel is, een origineel snor achtertandwiel is namelijk 33, en een grotere kan er niet op.

:wink:
A35 Standard

Technigas Next
14/12 carburateur
Sproeier: 60
DMP powerfilter
ATW: 28
VTW: 26
Ontsteking op brom
Bromkop
Standaard 50cc snorcilinder+zuiger

Mijn tomos :)

PassieWaterm
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor PassieWaterm » 29 jun 2010 20:51

Sugi en gerritje BEDANKT !

Dus ontsteking verzetten in bromstand en evt. andere sproeier lijkt me het makkelijkste en goedkoopste.
Andere kop ( is idd nu orgineel) is natuurlijk wat duurder.

Bedankt voor de hulp alvast
Tomos Taxxity ( A35 )
Standaard Snor
Standaard Dellorto Carb
Sproeier 48
Luchtfilter ontgrenst

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 29 jun 2010 21:02

Die S-bochten trekken nu eenmaal hard op, speedy's totaal niet. Heeft niks met afstelling te maken, gewoon met de uitlaat.

Een originele bromkop is nieuw rond de 40/50 euro. Hier op het forum zijn lui die het voor ong 20 euro verkopen. Een nieuwe HD kop kost ook 20 euro. Deze staat alleen niet mooi op een tomos vind ik (zijn iets kleiner en grijs van kleur)

Met de tandwielen kun je ook nog gaan spelen, maar aangezien je een snor hebt denk ik dat je tandwiel nu al aan de grote kant is. (ik gok op 31 of 33.)

PassieWaterm
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor PassieWaterm » 29 jun 2010 21:29

Die S-bochten trekken nu eenmaal hard op, speedy's totaal niet. Heeft niks met afstelling te maken, gewoon met de uitlaat.

Een originele bromkop is nieuw rond de 40/50 euro. Hier op het forum zijn lui die het voor ong 20 euro verkopen. Een nieuwe HD kop kost ook 20 euro. Deze staat alleen niet mooi op een tomos vind ik (zijn iets kleiner en grijs van kleur)

Met de tandwielen kun je ook nog gaan spelen, maar aangezien je een snor hebt denk ik dat je tandwiel nu al aan de grote kant is. (ik gok op 31 of 33.)

Ik heb net de sproeier bekeken en die is goed (koffiebruin).
Maar moet ik dan toch nog proberen de ontsteking te verzetten of zeg je dat ik beter een andere kop erop kan zetten ?
En gaat de voorkeur uit naar bromkop van Tomos of Puch HD ?
Tomos Taxxity ( A35 )
Standaard Snor
Standaard Dellorto Carb
Sproeier 48
Luchtfilter ontgrenst

Sugi
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sugi » 29 jun 2010 21:38

Ontsteking en bromkop zijn en en, geen of of situatie ;)
Ik zou sowieso je ontsteking verzetten.

Met de Puch HD kop trek je harder op maar zoals Firezi al zei, je ziet het direct (kleiner, andere kleur), een tomos Bromkop trekt minder hard op maar ziet er (mijns inziens) beter uit en je kan em afvlakken zodat het een puch hd kop nadert kwa prestaties

gerritje
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor gerritje » 29 jun 2010 21:51

een puch HD kop kan je natuurlijk wel spuiten, en hij is ook goedkoper.
je ontsteking verzetten is daarbij wel handig om betere prestaties eruit te halen.
A35 Standard

Technigas Next
14/12 carburateur
Sproeier: 60
DMP powerfilter
ATW: 28
VTW: 26
Ontsteking op brom
Bromkop
Standaard 50cc snorcilinder+zuiger

Mijn tomos :)

PassieWaterm
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor PassieWaterm » 29 jun 2010 21:53

Ontsteking en bromkop zijn en en, geen of of situatie ;)
Ik zou sowieso je ontsteking verzetten.

Met de Puch HD kop trek je harder op maar zoals Firezi al zei, je ziet het direct (kleiner, andere kleur), een tomos Bromkop trekt minder hard op maar ziet er (mijns inziens) beter uit en je kan em afvlakken zodat het een puch hd kop nadert kwa prestaties

Moet ik NA het plaatsen van de kop de ontsteking nogmaals aanpassen of kan dat ook als eerste en dan laten staan ??
En dat ik die slang uit de luchtfilter heb gehaald is dat goed of moet die terug ?
Tomos Taxxity ( A35 )
Standaard Snor
Standaard Dellorto Carb
Sproeier 48
Luchtfilter ontgrenst

Sugi
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sugi » 29 jun 2010 21:55

Je ontsteking kan je nu al aanpassen, in de FAQ staat hoe

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 29 jun 2010 22:55

Slang uit je luchtfilter is goed, mits je bougie koffiebruin blijft.

Ontsteking verstellen kan altijd. Je pakt er zeker trekkracht mee. Mocht het behaalde resultaat dan nog niet voldoende zijn, dan kun je altijd nog overwegen een puch HD kop te nemen of een normale bromkop.

Heb eventjes een foto van mijn oude Tomosje erbij genomen. Hier kun je goed zien hoe een puch HD kop eruit ziet:

Afbeelding

JeWeetZelluf
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor JeWeetZelluf » 30 jun 2010 01:10

Zolang je een snor carb hebt kan je je luchtfilterbegrenzer beter laten zitten, het motortje loopt dan vaak veel netter, en Firezi, praat alsjeblieft geen onzin met je S-bocht trekt snel op, als er iets voor geen meter optrekt is het een snor met Sbochtuitlaat,
ook zoiets onzinnigs is is dat je met een bromkop trager op zou trekken, je hebt meer compressie, een hogere carterdruk dus, dus je trekt daarmee sowieso sneller op, ik raad je gewoon het volgende aan,

Tandwielverhouding 26-26
Bromkop
Ontsteking op bromstand zetten
De begrenzingsbus uit je spruitstuk halen, maar de luchtfilterbegrenzer laten zitten.

Begin hiermee, als je daarna nog steeds voor geen meter optrekt moet je maar een gil geven.

stanneman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer stanneman
Website
  • Citeer

Berichtdoor stanneman » 30 jun 2010 01:36

Of je koopt een techno cc uitlaat. die heeft denk ik zo ongeveer de zelde top snelheid als de uitlaat die je nu hebt gekocht maar trekt wel wel een stuk sneller op. maar dan moet je wel weer ff 35 euro neer leggen .

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

stanneman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer stanneman
Website
  • Citeer

Berichtdoor stanneman » 30 jun 2010 01:45

Ik heb net de sproeier bekeken en die is goed (koffiebruin).
Maar moet ik dan toch nog proberen de ontsteking te verzetten of zeg je dat ik beter een andere kop erop kan zetten ?
En gaat de voorkeur uit naar bromkop van Tomos of Puch HD ?

je hebt het hier over de sproeier hebt bekeken ik neem aan dat je de bougie bedoetz?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

PassieWaterm
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor PassieWaterm » 30 jun 2010 09:04

ja sorry.....sproeier koffiebruin zou niet zo goed zijn he....;-)
Tomos Taxxity ( A35 )
Standaard Snor
Standaard Dellorto Carb
Sproeier 48
Luchtfilter ontgrenst

PassieWaterm
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor PassieWaterm » 30 jun 2010 09:09

Zolang je een snor carb hebt kan je je luchtfilterbegrenzer beter laten zitten, het motortje loopt dan vaak veel netter, en Firezi, praat alsjeblieft geen onzin met je S-bocht trekt snel op, als er iets voor geen meter optrekt is het een snor met Sbochtuitlaat,
Toch moet ik Firezi gelijk geven. Met de orginele uitlaat was hij behoorlijk snel van de plaats. Ik ga zometeen kijken of ik ergens een zuiger blokkeerder kan uithalen en een vliegwieltrekker om te ontsteking te verzetten. Ik laat jullie het resultaat zeker weten

mvg
Tomos Taxxity ( A35 )
Standaard Snor
Standaard Dellorto Carb
Sproeier 48
Luchtfilter ontgrenst

PassieWaterm
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor PassieWaterm » 30 jun 2010 09:09

Toch moet ik Firezi gelijk geven. Met de orginele uitlaat was hij behoorlijk snel van de plaats. Ik ga zometeen kijken of ik ergens een zuigerstop kan uithalen en een vliegwieltrekker om te ontsteking te verzetten. Ik laat jullie het resultaat zeker weten

mvg
Tomos Taxxity ( A35 )
Standaard Snor
Standaard Dellorto Carb
Sproeier 48
Luchtfilter ontgrenst

Sugi
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sugi » 30 jun 2010 09:24

ook zoiets onzinnigs is is dat je met een bromkop trager op zou trekken, je hebt meer compressie, een hogere carterdruk dus, dus je trekt daarmee sowieso sneller op, ik raad je gewoon het volgende aan,

Tandwielverhouding 26-26
Bromkop
Ontsteking op bromstand zetten
De begrenzingsbus uit je spruitstuk halen, maar de luchtfilterbegrenzer laten zitten.

Begin hiermee, als je daarna nog steeds voor geen meter optrekt moet je maar een gil geven.
Goed lezen is een kunst tegenwoordig; met een bromkop trek je trager op dan met een puch HD kop, dit komt doordat de verbrandingsruimte van de puch-HD kop kleiner is dan die van een standaard bromkop en daardoor de compressie (de mate waarin het lucht-benzinemengsel samengedrukt wordt tussen zuiger en cilinderkop, dus niet je carter) hoger is.

Verder trekt een snoruitlaat nu eenmaal goed op omdat de tegendruk hiervan hoog is waardoor er weinig tot geen onverbrand mengsel de uitlaat in gaat, een std-snel heeft veel minder tegendruk, goed op hogere toeren, slechter op lagere.

Als je je spruitstuk ontgrenst maar je carb niet groter maakt wordt je snor over het algemeen vervelender om af te stellen.

PassieWaterm
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor PassieWaterm » 30 jun 2010 09:31

ik ga me niet geven aan het ontgrenzen van het spruitstuk..... dat schijnt nogal een hele klus te zijn voor iemand die verder nooit sleuteld aan brommers.
Ik probeer de ontsteking eerst eens
Tomos Taxxity ( A35 )
Standaard Snor
Standaard Dellorto Carb
Sproeier 48
Luchtfilter ontgrenst

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 30 jun 2010 11:35

Reageer niet als je dr geen zak van begrijpt, of als je niet kan lezen.

Een S-bocht trekt wel degelijk harder op dan een brom of speedy uitlaat.

En een bromkop trekt wel trager op dan een HD kop. Als jij iets anders van mening bent, zeg dan dat jij dat vind, en niet dat het ook zo is.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
39 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen