Ik probeer je bij de punten waarmee ik je kan helpen zo goed mogelijk te helpen, dat is misschien wat lastig om te snappen als ik het typ.Hoi. Ik heb vandaag een Tomos Retro Classic gekocht omdat mijn vorige scooter gejat is, maar nu heb ik een paar vrage;
1. Hij gaat maar 38 (snorblok), ik heb een bullit uitlaat, als ik hem eronder zet, hoeveel maten moet de sproeir (ongeveer) omhoog?
2. Trekt ie veel harder op met 14/12 carb en ontgrensde spruitstuk?
3. Hoe kort ik de koppelingsveren in?
4. Mijn remmen doen het niet zo goed. Is dat moeilijk te fixen? En hoe?
5. Mijn grootlicht doet het niet en ik heb een grote koplamp met daar de teller in. Hoe fix ik dat?
Ja sorry, ben al 5 scooters gewend, en geen Tomosje. Dank jullie allen.
Groetjes,
Motorblok.
Hey Shadowranger! 't Verbaast me dat ik je hier nog zie! Al een tijdje geleden dat ik hier weer voor t laatst was.Zit het rubberen ringetje in de vlotterbak er wel (goed) in? En mocht de vlotter blijven hangen/ lek zijn, dan kun je die vervangen door een andere.
Ik ben nog altijd actief op het forum, al zal ik niet altijd online zijn.Hey Shadowranger! 't Verbaast me dat ik je hier nog zie! Al een tijdje geleden dat ik hier weer voor t laatst was.
Ik heb vandaag bij de brommerzaak een nieuw vlottertje gehaald en het probleem was idd verholpen. Dankje daarvoor!
Het kan zijn dat de flens van de uitlaat idd dikker is als die van de standaard uitlaat. Je zou iets langere (bijv. 5 of 10mm meer) bouten kunnen nemen dan wat er nu inzit (wel even goed kopervet opdoen tegen vastbranden) en kijken of je de uitlaat dan wel goed kan vastzetten. Ik neem aan dat je hem wel goed monteert? (eerst ophangpuntje bij het achterwiel losjes aandraaien en eerst ervoor zorgen dat de bocht bij de uitlaat goed aansluit). Eventueel kun je kijken of je de bocht iets kan verbuigen als deze net te krom is gefabriceerd. Normaal zou 1 pakking moeten volstaan. Ik ben mordicus tegen vloeibare pakking, zeker op plaasten van extreme warmte of waar bewegende delen langs elkaar gaan.Nu nog een andere vraag, en alhoewel ik destijds ook altijd tegen mensen zei, kijk in de search/faq kan ik het alsnog niet vinden.Ik heb vandaag een bullit uitlaat gemonteerd, maar deze lekt een beetje bij de cilinder. Ik heb hem er met héél veel moeite opgekregen omdat de bocht dik is en ik de bout niet de cilinder inkrijg, op den duur toch gelukt maar hij lekt een beetje. Zit een nieuwe pakking op. Is dit te verhelpen zonder de uitlaat er weer vanaf moeten halen?
Het luchtfilter ontgrenzen heeft imo weinig zin bij een 14/9 carburateur. Dat stelt erg moeilijk af. Ik heb deze configuratie op mijn eigen snor zitten:En mijn Tomos stottert een beetje, de bougie is iets lichter als koffiebruin maar kan er net mee door lijkt me, en ik haal net de 40. Ik heb een 14/9 carberateur. En heb het luchtfilter ontgrensd. Hoe makkelijk is het om hem rond de 50 te laten lopen?
Achterbuslagers zijn niet moeilijk te vervangen, echter als de boel al aardig vastgerot zit kan het een lastig karwei worden. Ik ga ervanuit dat dit nog niet het geval is:Is het vervangen van achterbrugbussen trouwens ook een lastig karweitje?
Alvast heel hartelijk bedankt voor de reactie, zoals ik van jullie gewend ben.
Greetz, Motorblok.
sproeier nog iets te groottop 45 km/u met gestotter
En bij 35 komt er geratel uit mijn motorblok
Ontsteking op de juiste manier afstellen, kan zijn dat deze nu te vroeg staat, waardoor dit geratel. Zie ook dat gestotter.*Ontsteking op vroegste stand (helemaal naar rechts gedraaid)
Doe er maar wel een koppakking tussen, misschien heb je een koptikker (zuiger die de kop raakt) waardoor de ratel ontstaat, tevens het gestotter op top.*Geen koppakking
Een voortandwiel voor een standaard Tomos is nooit kleiner als 26 tands. Misschien dat die vriend van je een tandwiel heeft gescoord van een ATX (versnellingsbak voetschakeling) of NTX. Top zal wel hoger liggen dan normaal, maar voordat ie daar is ben jij allang thuis, want optrekken ho maar.Nu hoorde ik van een vriend van me dat hij 22 voor en 22 achter had. Kan dat? En rijd mijn brommer er ook sneller door/trekt ie harder op?
Ja, met gevoel inrijden dat ken ik. Aangezien ik veel rijd, denk ik dat ik die 500km over 2 weken er wel uit heb.Inrijden doe je met gevoel. In het begin niet teveel toeren laten maken (zeker niet als de motor nog koud is). Gewoon rustig oprijden en laat de versnellingsbak zijn werk doen. Als de motor warmer is mag je wat spelen met de snelheden. Dan eens wat zachter, dan weer even naar de top, maar luister naar wat je motor kan en wil. Iig geen kilometers lang op maximaal rijden.
Verder kan ik op dit moment even geen antwoord geven op je probleem mbt het ratelen bij/ tot 35 km/uur. Zit er niet teveel speling op de krukaslagers/ big-end/ small-end van de krukas?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten