• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Snorblok sneller maken

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
Motorblok
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Motorblok » 07 aug 2010 22:43

Hoi. Ik heb vandaag een Tomos Retro Classic gekocht omdat mijn vorige scooter gejat is, maar nu heb ik een paar vrage;

1. Hij gaat maar 38 (snorblok), ik heb een bullit uitlaat, als ik hem eronder zet, hoeveel maten moet de sproeir (ongeveer) omhoog?
2. Trekt ie veel harder op met 14/12 carb en ontgrensde spruitstuk?
3. Hoe kort ik de koppelingsveren in?
4. Mijn remmen doen het niet zo goed. Is dat moeilijk te fixen? En hoe?
5. Mijn grootlicht doet het niet en ik heb een grote koplamp met daar de teller in. Hoe fix ik dat?

Ja sorry, ben al 5 scooters gewend, en geen Tomosje. Dank jullie allen.

Groetjes,
Motorblok.

beenham0
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor beenham0 » 08 aug 2010 01:09

Hoi. Ik heb vandaag een Tomos Retro Classic gekocht omdat mijn vorige scooter gejat is, maar nu heb ik een paar vrage;

1. Hij gaat maar 38 (snorblok), ik heb een bullit uitlaat, als ik hem eronder zet, hoeveel maten moet de sproeir (ongeveer) omhoog?
2. Trekt ie veel harder op met 14/12 carb en ontgrensde spruitstuk?
3. Hoe kort ik de koppelingsveren in?
4. Mijn remmen doen het niet zo goed. Is dat moeilijk te fixen? En hoe?
5. Mijn grootlicht doet het niet en ik heb een grote koplamp met daar de teller in. Hoe fix ik dat?

Ja sorry, ben al 5 scooters gewend, en geen Tomosje. Dank jullie allen.

Groetjes,
Motorblok.
Ik probeer je bij de punten waarmee ik je kan helpen zo goed mogelijk te helpen, dat is misschien wat lastig om te snappen als ik het typ.

1. Sproeier hoeft misschien maar 1 of 2 maatjes omhoog met bullit.
2. Je zal niet heel veel verschil merken met optrekken (wel iets), maar top gaat wel wat omhoog.
3. Hier hele tutorial. viewtopic.php?t=2957
4. Je zou nieuwe remsegmenten kunnen kopen en monteren.
5. Hmm goede kabeltje zoeken (als die er bij zit) en dan op het contactpunt van de lamp zetten.

Verder succes ermee :D

Voor de volgende keer zou je ook de zoekfunctie kunnen gebruiken, als je het dan nog niet vind kan je het altijd vragen :)

Motorblok
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Motorblok » 09 aug 2010 03:17

Ok. Thanks.

Weet iemand ook hoe ik de vlotter van mijn 14/9 carb kan maken? Ik heb de sproeier veranderd maar er loopt steeds benzine uit. Heb het al 10.000x in en uitelkaar gehaald en geen verschil :(

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 aug 2010 10:33

Zit het rubberen ringetje in de vlotterbak er wel (goed) in? En mocht de vlotter blijven hangen/ lek zijn, dan kun je die vervangen door een andere.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Motorblok
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Motorblok » 09 aug 2010 20:31

Zit het rubberen ringetje in de vlotterbak er wel (goed) in? En mocht de vlotter blijven hangen/ lek zijn, dan kun je die vervangen door een andere.
Hey Shadowranger! 't Verbaast me dat ik je hier nog zie! Al een tijdje geleden dat ik hier weer voor t laatst was.
Ik heb vandaag bij de brommerzaak een nieuw vlottertje gehaald en het probleem was idd verholpen. Dankje daarvoor!

Nu nog een andere vraag, en alhoewel ik destijds ook altijd tegen mensen zei, kijk in de search/faq kan ik het alsnog niet vinden.
Ik heb vandaag een bullit uitlaat gemonteerd, maar deze lekt een beetje bij de cilinder. Ik heb hem er met héél veel moeite opgekregen omdat de bocht dik is en ik de bout niet de cilinder inkrijg, op den duur toch gelukt maar hij lekt een beetje. Zit een nieuwe pakking op. Is dit te verhelpen zonder de uitlaat er weer vanaf moeten halen?
En mijn Tomos stottert een beetje, de bougie is iets lichter als koffiebruin maar kan er net mee door lijkt me, en ik haal net de 40. Ik heb een 14/9 carberateur. En heb het luchtfilter ontgrensd. Hoe makkelijk is het om hem rond de 50 te laten lopen?

Is het vervangen van achterbrugbussen trouwens ook een lastig karweitje?
Alvast heel hartelijk bedankt voor de reactie, zoals ik van jullie gewend ben.

Greetz, Motorblok.

thomas-usa
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor thomas-usa » 09 aug 2010 21:36

om dat lek bij je uitlaat dicht te maken kan je een beetje vloeibare uitlaat pakking proberen, als het goed is gewoon te koop bij de doe het zelf zaken!

rutger465
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rutger465 » 09 aug 2010 21:41

raar datje je bouten niet goed in de cilinder krijgt?

probeer anders eerst eens de boutjes los in de cilinder te draaien om te kijken of het schroefdraad nog goed is.
en anders een dubbele uitlaatpakking

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 aug 2010 14:26

Hey Shadowranger! 't Verbaast me dat ik je hier nog zie! Al een tijdje geleden dat ik hier weer voor t laatst was.
Ik heb vandaag bij de brommerzaak een nieuw vlottertje gehaald en het probleem was idd verholpen. Dankje daarvoor!
Ik ben nog altijd actief op het forum, al zal ik niet altijd online zijn.
Nu nog een andere vraag, en alhoewel ik destijds ook altijd tegen mensen zei, kijk in de search/faq kan ik het alsnog niet vinden.Ik heb vandaag een bullit uitlaat gemonteerd, maar deze lekt een beetje bij de cilinder. Ik heb hem er met héél veel moeite opgekregen omdat de bocht dik is en ik de bout niet de cilinder inkrijg, op den duur toch gelukt maar hij lekt een beetje. Zit een nieuwe pakking op. Is dit te verhelpen zonder de uitlaat er weer vanaf moeten halen?
Het kan zijn dat de flens van de uitlaat idd dikker is als die van de standaard uitlaat. Je zou iets langere (bijv. 5 of 10mm meer) bouten kunnen nemen dan wat er nu inzit (wel even goed kopervet opdoen tegen vastbranden) en kijken of je de uitlaat dan wel goed kan vastzetten. Ik neem aan dat je hem wel goed monteert? (eerst ophangpuntje bij het achterwiel losjes aandraaien en eerst ervoor zorgen dat de bocht bij de uitlaat goed aansluit). Eventueel kun je kijken of je de bocht iets kan verbuigen als deze net te krom is gefabriceerd. Normaal zou 1 pakking moeten volstaan. Ik ben mordicus tegen vloeibare pakking, zeker op plaasten van extreme warmte of waar bewegende delen langs elkaar gaan.
En mijn Tomos stottert een beetje, de bougie is iets lichter als koffiebruin maar kan er net mee door lijkt me, en ik haal net de 40. Ik heb een 14/9 carberateur. En heb het luchtfilter ontgrensd. Hoe makkelijk is het om hem rond de 50 te laten lopen?
Het luchtfilter ontgrenzen heeft imo weinig zin bij een 14/9 carburateur. Dat stelt erg moeilijk af. Ik heb deze configuratie op mijn eigen snor zitten:

14/9 Dellortho, sproeier 50
begrenst luchtfilter
ontgrenst spruitstuk
Bullit uitlaat
bromkop
ontsteking op bromstand
standaard (26-31) tandwielverhouding
Hiermee rij ik op de teller al tegen de 45 aan op top, werkelijk zou dit 40-43 km/uur moeten zijn volgens de TomTom. Eventueel kan ik nog het achtertandwiel vervangen door een 28 of 26 en dan moet de top ruim over de 50 kunnen liggen. Misschien kun je met bovenstaande iets.
Is het vervangen van achterbrugbussen trouwens ook een lastig karweitje?
Alvast heel hartelijk bedankt voor de reactie, zoals ik van jullie gewend ben.

Greetz, Motorblok.
Achterbuslagers zijn niet moeilijk te vervangen, echter als de boel al aardig vastgerot zit kan het een lastig karwei worden. Ik ga ervanuit dat dit nog niet het geval is:
Demonteren van de achterbrug (ik ga je niet uitleggen hoe en wat, dat lijkt me duidelijk), tik de lange bus uit de lagers in het frame, tik met een passende pijp oid de lagers naar binnen totdat ze in het midden uit je frame vallen. Monteren van de nieuwe lagerbussen kan van buitenaf, met beleid en vet zodat het makkelijker glijdt en niet vastroest. Daarna alle bussen, bouten en moeren met de achterbrug monteren en gebruik hiervoor ook kopervet tegen vastroesten.

Suc6.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Motorblok
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Motorblok » 10 aug 2010 23:42

@ Shadowranger. De quote doet een beetje vreemd bij mij, dus dan maar zonder citaat.

Nee, dat begrijp ik. Je kunt niet altijd achter de computer blijven.

De flens van de uitlaat is idd dikker als van de orginele. Er zat een 22mm op, nu een 28mm. Ik heb vandaag vloeibare pakking gehaald maar heb de uitlaat er nog steeds niet 100% (luchtvrij) opgekregen. Naar mijn idee is de voorbocht/flens zoals gezegd is, niet helemaal recht. Ik zet 'm morgen eerst eens in de bankschroef, en anders haal ik wel een nieuwe op. No big deal. Kost maar €25,-

De achterbrugbussen heb ik vanmiddag zonder al te veel moeite vervangen. Zoals al aangegeven (wat ik pas net lees) de achwrbrugas eruit, en dan de bussen eruit tikken. Alvorens eerst even Brunox ingespoten, en het wipte er zonder al te veel tikken uit. Wonderspul is dat.
Nu heb ik nog steeds het probleem met afstellen. Inderdaad zoals je al zei, luchtfilter ontgrenzen heeft niet veel zin bij een 14/9 carburateur. Er zit nu sproeier 55 in (met ouwe uitlaat (geen s-bocht) en luchtfiltegrenzing zat ie op 52). Ik heb zostraks een 15/15 besteld en zal morgen het spruistuk ontgrenzen. Ik heb 26-28 tandwielverhouding en kom nu net boven de 30km/u uit. Een zeer slechte afstelling, ik weet het, maar zonder andere carburateur is daar even vrij weinig aan te doen, denk ik. Want hij stottert ook als een gek bij topsnelheid, en trekt niet soepel op bij wegrijden.

In ieder geval bedankt voor alle hulp!

Motorblok
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Motorblok » 14 aug 2010 19:59

Tot nu toe gedaan.

*50cc aluminium cilinder van DMP. (boring, 38mm)
*Bromkop
*Carburateur 15/15. > sproeier 64 > bougie = koffiebruin.
*Luchtfilter begrenzing eruit (orginele doos)
*Ontsteking op vroegste stand (helemaal naar rechts gedraaid)
*Geen koppakking.
*Bullit uitlaat
*Spruitstuk uitgeboord, is nu 14mm.
*Polini membraam.
*Twv 26-28

Top; 45km/u met gestotter. En bij 35 komt er geratel uit mijn motorblok. Wat is dit?

Nu hoorde ik van een vriend van me dat hij 22 voor en 22 achter had. Kan dat? En rijd mijn brommer er ook sneller door/trekt ie harder op?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 aug 2010 09:54

top 45 km/u met gestotter
sproeier nog iets te groot
En bij 35 komt er geratel uit mijn motorblok
*Ontsteking op vroegste stand (helemaal naar rechts gedraaid)
Ontsteking op de juiste manier afstellen, kan zijn dat deze nu te vroeg staat, waardoor dit geratel. Zie ook dat gestotter.
*Geen koppakking
Doe er maar wel een koppakking tussen, misschien heb je een koptikker (zuiger die de kop raakt) waardoor de ratel ontstaat, tevens het gestotter op top.
Nu hoorde ik van een vriend van me dat hij 22 voor en 22 achter had. Kan dat? En rijd mijn brommer er ook sneller door/trekt ie harder op?
Een voortandwiel voor een standaard Tomos is nooit kleiner als 26 tands. Misschien dat die vriend van je een tandwiel heeft gescoord van een ATX (versnellingsbak voetschakeling) of NTX. Top zal wel hoger liggen dan normaal, maar voordat ie daar is ben jij allang thuis, want optrekken ho maar.

Motorblok
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Motorblok » 15 aug 2010 10:32

Shadowranger,

De jongen van de brommerzaak heeft de grondplaat ook helemaal naar rechts staan van de ontsteking. Ik had hem eerst op de bromstand (bovenste streepje) maar daar rijd ie minder goed mee. Toen had ik ook dat geratel uit het motorblok

Mbt de koppakking. Deze heb ik er ook op aanraden van de jongen afgehaald, en het rijd een stuk beter. Hij heeft meer vermogen gekregen als eerst, trekt beter en sneller op en heeft meer compressie. Dus dat is een voordeel. Maar het geratel is nog steeds gebleven. Ik denk eigenlijk dat dit uit de koppeling komt, maar zeker weten weet ik het niet.
Ik heb alle bouten+moeren van alles wat op de brommer zit er aangedraaid, en nog zit er een knikker geluid/ratel in als ik tussen de 30-35 rijd. Als ik 40 rijd is het over, maar dan maakt ie weer veel toeren (ligt aan het 28-tandwiel)
Dat stotteren op top laat ik eerst maar zo, aangezien de nieuwe cilinder eerst ingereden moet worden (50cc alu dmp), kreeg te horen dat het beter voor de smering is als hij te ruim afgesteld staat op benzineverhouding tijdens het inrijden..

Ja, het tandwiel is idd standaard ook geen 22 tands. Ik al wel een achtertandwiel 22 gekocht voor op de tomos (heb nu 28), maar ik gok dat ik het verschil in optrekken wel erg ga merken, of niet? Of zal ik beter tandwiel 24 kunnen kopen?
Hoe hard mag ik maximaal rijden tijdens het inrijden? Ik vind de FAQ mbt het inrijden van de motor niet erg duidelijk.

Groetjes, en alle dank voor de hulp,
Motorblok.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 aug 2010 10:43

Inrijden doe je met gevoel. In het begin niet teveel toeren laten maken (zeker niet als de motor nog koud is). Gewoon rustig oprijden en laat de versnellingsbak zijn werk doen. Als de motor warmer is mag je wat spelen met de snelheden. Dan eens wat zachter, dan weer even naar de top, maar luister naar wat je motor kan en wil. Iig geen kilometers lang op maximaal rijden.

Verder kan ik op dit moment even geen antwoord geven op je probleem mbt het ratelen bij/ tot 35 km/uur. Zit er niet teveel speling op de krukaslagers/ big-end/ small-end van de krukas?

Motorblok
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Motorblok » 15 aug 2010 10:52

Inrijden doe je met gevoel. In het begin niet teveel toeren laten maken (zeker niet als de motor nog koud is). Gewoon rustig oprijden en laat de versnellingsbak zijn werk doen. Als de motor warmer is mag je wat spelen met de snelheden. Dan eens wat zachter, dan weer even naar de top, maar luister naar wat je motor kan en wil. Iig geen kilometers lang op maximaal rijden.

Verder kan ik op dit moment even geen antwoord geven op je probleem mbt het ratelen bij/ tot 35 km/uur. Zit er niet teveel speling op de krukaslagers/ big-end/ small-end van de krukas?
Ja, met gevoel inrijden dat ken ik. Aangezien ik veel rijd, denk ik dat ik die 500km over 2 weken er wel uit heb.
Er zit een klein beetje speling op krukas van links naar rechts. Krukaslagers heb ik nog niet gecontroleerd. Anders als het probleem zich volgende week nog voordoet, rijd ik wel even langs de brommerzaak, daar komt ie vandaan namelijk.
Wat is een big-end/small-end? Ik heb vee Tomosjes gehad, maar ik zou niet weten wat dat is.

Ik ga iig vanmiddag weer even met de Tomos bezig, monteer ik het ATW 22 even, en kijk dan of het probleem verholpen is.

*Hij heeft 16.800km gelopen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 aug 2010 10:54

Big-end en small-end is het oog van de drijfstang, resp. die om de kruksas zit en bij de pistonpen van je zuiger. Als die uitgelopen zijn kan dit ook geknikker opleveren.
Je mag wat speling hebben zijdeling, maar op het BDP geen op-en neer speling.

Motorblok
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Motorblok » 15 aug 2010 19:53

Ben vandaag even wezen sleutelen en heb het blokolie en het achtertandwiel vervangen (22)Hij zit nu (als ie warm is) na 25km/u in zijn 2 (was eerst 15). Ik heb iig 40 gereden en had een hoop gas over, maar echt een stukje volgas rijden heb ik nog niet aan gedurft vanwege het inrijden van de cilinder, die nog maar 100km oud is. Ik moet vanavond toch nog 20km rijden (nee, gelukkig niet in de regen) en zal het dan wel een kort stukje testen.

Volgens mijn collega moest ik een dopje olie extra toevoegen bij mijn mengsmering benzine. Klopt dit? En volgens hem was het ook zo dat ik eerst een tank (á 150km) leeg moest rijden totdat ik volgas mocht rijden. DIt betwijfel ik zelf.

Dat geratel waar ik het laatst over had zit nu in de richting van mijn cilinder. Dit hoor ik niet meer bij 35km/u, maar wel bij stilstand/stationair toerental Als mijn telefoon weer normaal doet zal ik dit geluid opnemen en posten. Zal dit probleem de koppakking kunnen zijn die ik er tussen weg gehaald heb? Ik hoor de zuiger niet tegen mijn kop tikken, maar hoor dat geratel wel.. Ik monteer morgen de koppakking wel even, en kijk dan of het probleem verholpen is. Wat zou het anders kunnen zijn dan de koppakking? Ik vind het maar irritant.

Vriendelijk bedankt.
Motorblok.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 aug 2010 20:13

Dopje extra 2-takt olie is nooit verkeerd, daarmee voorkom je eventuele warm-/ vastlopers. Wat je collega zegt heeft een kern van waarheid, maar het gaat erom dat je met verschillende toerentallen en belastingen rijdt. Hiermee voorkom je dat een motor lui wordt of extreem snel gesleten is. Je begrijpt wel wat ik bedoel. Af en toe een voluit met een warme motor is niet slecht.

Vwb dat geratel. Als het alleen voorkomt met stationair kan het de koppeling zijn, met name de 1e versnelling. Hierover is is in het FAQ deel al diverse malen geschreven. Misschien kun je er wat mee. Op zich is het hinderlijk, schadelijk is het niet.

Motorblok
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Motorblok » 17 aug 2010 02:37

Shadowranger,

De brommer is goed afgesteld. Heb het achtertandwiel vervangen, maar er komt nu zowel bij stationair als rijdend een ratelend geluid uit de motor. Heb een filmpje gemaakt, maar is heel vaag te horen. Zal dit aan de koppakking kunnen liggen? Heeft je cilinder er schade van als er iemand achterop (qua 50kl) zit?

De brommer rijd nu zo'n 48km/u. Maar naar mijn idee zou hij sneller op kunnen trekken, en misschien de 55 kunnen halen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers