• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tikken in Cilinder NA plaatsen nieuwe zuigerveren?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
ribruijn
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ribruijn » 07 apr 2006 11:19

Allen,

Vraagje. Ik heb voor mijn vrouw een 2e hands S25 gekocht, helemaal standaard. Ik heb het apparaat een grote beurt gegeven (carb. schoongemaakt, overal nieuwe pakkingen, nieuwe zuigerveren, olie ververst, uitlaat ontkoold etc. etc.).

Ik heb in verband met het inrijden van de zuigerveren de benzine wat meer gesmeerd met 2-takt olie om alles netjes in te rijden (1:25 i.p.v. de standaard 1:50).

Het gekke is dat ik nu duidelijk een getik in de cilinder heb (of een licht gerammel als je wat meer gas geeft). In mijn jeugd (ik ben 34) heb ik altijd Zundapp gereden dus ik ken de Tomos verder niet. Is dit normaal? Naar mijn beste weten kan een getik juist een teken van VERSLETEN zuigerveren zijn, maar deze zitten er nieuw in?

Help?

freak
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor freak » 07 apr 2006 11:51

hoi ribruijn welkom hier.

als je al nieuwe zuigerveren geplaatst hebt en je hoort ineens een getik uit je cilinder dan lijkt mij dat je piston pen of eventuele naald lager ook vervangen moet worden.
door die nieuwe zuigerveren heb je wat meer compressie en dan gaat alles wat maar een beetje ruim is gelijk tikken.

ribruijn
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ribruijn » 07 apr 2006 12:07

Dank voor je respons.

Kan het ook zijn dat ik gewoon mazzel heb en dat met inrijden dit gewoon verdwijnt?

Ik heb zojuist de cilinderkop er nog even afgehaald en als ik nu gewoon "kick" dan hoor ik dit geluid ook (had ik niet voor de demontage met de oude veren) dit moeten dan wel de nieuwe zuigerveren zijn, immers er is geen compressie, toch?

Met monteren van zuigerveren kan je geen fout maken, ik ga er niet vanuit dat er een slechte veer bij zat (zaten nieuw in het zakje).

freak
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor freak » 07 apr 2006 12:26

inderdaad als de cilinder kop er af is zou je de piston pen niet meer horen.
maar de zuiger veren zitten normaal gesloten om de zuiger,dat zou toch niet zo hard mogen tikken.
heb je de zuiger er ook af gehad??
we hebben deze vraag al us eerder gehad,en toen bleek dat er iets van de zuiger afgebroken was.
wat ook nog wel us gebeurd is dat er tijdens de cilinder er weer opzetten een stukje van de zuigerveer afbreekt,als dit onder de zuiger terecht komt dan hoor je het duidelijk tikken.

ribruijn
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ribruijn » 07 apr 2006 13:17

Hoi,

Nee, niets van de zuiger afgebroken voor zover ik weet, en ook niet van de zuigerveren. Onmiddelijk na het demonteren van de cilindervoet stop ik schone stukken poetsdoek in de opening, ik moet er niet aan denken dat daar iets in valt.

Met de cilinderkop hoor ik alleen zachtjes "woesh-woesh" (normaal) als ik de kickstarten heel langzaam beweeg, beweeg ik hem sneller (en dus de zuiger) dan hoor ik "woesh-woesh" met bijgeluiden, een wat hoge, schrille toon. Ik weet dus vrijwel 100% zeker dat dit de nieuwe veren moeten zijn omdat ik dit met de oude veren niet hoorde.

Omdat de laatste (onderste veer) er slechts met veel moeite inging (ik drukte hem aan een kant uit de groef bij de montage) dacht ik hier meteen aan.
Maar als de cilinder is gemonteerd maakt het niet meer uit hoe de veren zitten, die zitten dan per definitie altijd goed, toch?

Ik denk (hoop) dat dit dus gewoon een kwestie van inrijden is???

Janssuh
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer Janssuh
Website
  • Citeer

Berichtdoor Janssuh » 07 apr 2006 13:30

ik rij nu ook nog op 1:25, ga morgen ff tanken.. dan weer gewoon 1:50
en als ik gas geef en dan gas los laat hoor je ook ff 3 tikken in de cilinder meer niet.. soms 2 tikken soms niets..
kan dat dezelfde oorzaak zijn?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

kevin
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer kevin
Website
  • Citeer

Berichtdoor kevin » 07 apr 2006 13:41

op je zuiger zit zon slotje daar moeten de zuigerveren tegenaan komen als je deze dicht doet, als ze hieroverheen zitten is het niet goed,
als de zuigerveren scheef in de cilinder komen kan dit krassen in de cilinder veroorzaken,
maar ik neem aan dat je hierdoor geen tikgeluid zult horen,
dus denk ik het zelfde als freak, dat er of een stukje van je zuiger af is gebroken of van je zuigerveren,
het kan zij n dat alles nog heel was toen je alles weer had gemonteerd, en dat het daarna kapot is gegaan, ik zou het tioch even controleren.
http://www.minarellitomos.web-log.nl

ribruijn
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ribruijn » 07 apr 2006 13:43

OK, doe ik. Moet ik dan mijn pakkingen ook weer vernieuwen?
(Zitten er net 2 dagen op)

EDIT: Kan dit echt niet het inlopen van de veren zijn? Ik besef dat ik er ook al een paar kilometer op heb gereden, het apparaat loopt weer als een zonnetje!

kevin
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer kevin
Website
  • Citeer

Berichtdoor kevin » 07 apr 2006 13:55

nee als je pakkingen pas 2 dagen oud zijn hoeft dit niet, en zuigerveren hoef je niet in te rijden.
http://www.minarellitomos.web-log.nl

freak
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor freak » 07 apr 2006 14:00

als de zuigerveren over dat slotje geschoven waren krijg je de cilinder er niet eens op,dus dat lijkt me sterk.
je kunt het er op aan laten komen en er gewoon mee door rijden en hopen dat het ophoud als ie weer ingesleten is.
als ik nieuwe zuiger veren plaats,dan maak ik die groef in de zuiger eerst effe goed schoon met een stopnaald.
ook in die groef heb je meestal wel wat kool aanslag.
een nieuwe cilinder is na 500km ingereden,voor nieuwe zuigerveren is dat na zo,n 200km.
als ie dus na 200km nog steeds tikt dan klopt er iets niet.

ps:heel verstandig om dat gat onder de zuiger eerst op tevullen voordat je de cilinder er weer op zet.

ribruijn
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ribruijn » 07 apr 2006 14:08

Ik denk inderdaad dat ik dat maar doe (gaan rijden dus), naar mijn beste weten is het absoluut onmogelijk om een zuiger te monteren waarvan de zuigerveren niet 100% op de juiste plaats zitten. Apparaat rijdt 100% (veel beter dan voorheen) en er ligt niets in de bak te rammelen, het is echt in de cilinder. Met de kop eraf hoor je het ook, dus heeft niets met losse zuigeronderdelen te maken (a.g.v. compressie).

Mijn vraag was dan ook gericht aan Tomos-experts, ik heb ook ergens in de topics gelezen dat er zoiets als een "Tomos tik" is.

Oh ja, dat van die doek doe ik altijd. Ik heb het vroeger als beginner eens gepresteerd om zo'n zuigerveertje (bij het small-end) bij m'n Zundapp in het carter te laten vallen, daar wordt je niet vrolijk van. Tenminste: je wordt niet vrolijk als het niet je bedoeling was om je blok open te trekken :wink:

Ik ben zelf vliegtuigtechnicus en het is bij ons gewoonte om alles wat niet open hoort te zijn direct tijdelijk dicht te stoppen, daar hebben we dan ook speciaal stof-en pluisvrij textiel voor.....

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers