• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Raar sproeier probleem, kom er niet meer uit

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 28 dec 2010 12:52

Ik heb een tomos A52 uit 2007, deze rijd alleen op kleine sproeiers zo te zien. Mijn setup was eerst:
Bromkop
14/12
BEGRENST spruitstuk
bromuitlaat.

Voordat die 14/12 erop zat (eerst 14/9) zat er sproeier 47 in, ik wilde wat sneller optrekken dus zette er een 14/12 samen met sproeier 51. Dit werkte amper, hij bleef perfect stationair lopen, ging in 1 kick aan, maar zodra ik volgas gaf was het bwoooaaap. Toen 53 erin gedaan, zelfde probleem. Toen weer terug naar 49 gegaan, dit was goed, bougie was wel lichtbruin.

Zat me toch niet lekker, die kleine sproeier, en mensen op dit forum vertelde me ook dat dat kwam door dat kleine spruitstuk, dus nu heb ik eindelijk een bromspruitstuk erop gezet, en direct ook weer sproeier 51 erin gedaan, je gelooft het niet, maar ik heb weer precies hetzelfde probleem. Ik zit dus met de neiging om er weer sproeier 49 in te doen. o|O
Maar dit is toch veel te klein?

Bromkop
14/12
Bromspruitstuk
bromuitlaat.

Zodra ik dus volgas geef als ik erop zit valt ie uit, door bwoaaap. Als ik hem op de bok volgas laat geven blijft ie volgas wel aan, maar wel bwoaaperig. Dit heb ik een tijdje gedaan, daarna checkte in de bougie, en die is donkerbruin/zwart.

Ik heb ook valse lucht gecheckt met deo. Ik weer niet hoe duidelijk je moet merken dat de toeren oplopen, maar er gebeurde niks, af en toe lijkt het wel alsof de toeren minder worden bij het spuiten, maar dit kan ook verbeelding zijn.

Wat nu?
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog


Steefz
Vaste forummer
Berichten: 442
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:27
  • Citeer

Berichtdoor Steefz » 28 dec 2010 16:55

je hebt normaal filte, ontgrenst of power. bij de laaste 2 moet er een grotere in.
Mijn Flexer
Ideeën hoor ik graag
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 28 dec 2010 19:11

Standaard luchtfilterbox zonder snorkel.

Maar ik had geen vraag over de luchtfilters.

Edit:

Ik heb met en zonder luchtfilter gereden, geen verschil te merken, maar dit was nooit al het geval, met of zonder luchtfilter.
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Steefz
Vaste forummer
Berichten: 442
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:27
  • Citeer

Berichtdoor Steefz » 28 dec 2010 21:20

Maar komt als je een ontgrenst filter heb of power, moet de sproeier maat omhoog daarom
aangezien je in je signature staat dat je een ontgrenst filter heb.
Probeer anders een sproeier 53 ong
Mijn Flexer
Ideeën hoor ik graag
Omhoog

Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 28 dec 2010 21:36

Een a52 blok heeft toch een phva cabarateur dus met luchtschroef
Iniedergeval bij mijn a52 wel

Kan dus aan je luchtschroef liggen

En dat je geen sproeiers moet verwisselen kan aan je uitlaat liggen
Dat heb je weleens was bij mij ook
Eerst had ik een opvoeruitlaat enz geen sproeiermaat verschil
Dee ik er een powerfilter op moest hij gelijk 12 maaten hoger

suc6 verder :wink:
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 28 dec 2010 23:30

Je zegt dat je toeren minder worden.
Toeren minder is ook toeren veranderen he.

Misschien dus toch wel valse lucht. Bij een deotest moeten de toeren niet altijd oplopen.
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 29 dec 2010 21:51

Een a52 blok heeft toch een phva cabarateur dus met luchtschroef
Iniedergeval bij mijn a52 wel

Kan dus aan je luchtschroef liggen

En dat je geen sproeiers moet verwisselen kan aan je uitlaat liggen
Dat heb je weleens was bij mij ook
Eerst had ik een opvoeruitlaat enz geen sproeiermaat verschil
Dee ik er een powerfilter op moest hij gelijk 12 maaten hoger

suc6 verder :wink:
Dat is een A55 volgens mij, ik heb gewoon de ''nieuwe'' A35.
Je zegt dat je toeren minder worden.
Toeren minder is ook toeren veranderen he.

Misschien dus toch wel valse lucht. Bij een deotest moeten de toeren niet altijd oplopen.
Zat ik ook aan te denken, maar toch is het puzzelstukje niet compleet. Als ik valse lucht heb, en de brommer krijgt dus teveel lucht, zou die met een grotere sproeier toch juist beter moeten lopen dan met een kleine?

Ik heb dat toerenreflex zegmaar alleen zodra ik spuit bij het mannetje/vrouwtje gedeeltje van de carb en spruitstuk, dus waar die erop gaat. Dit heb ik echt muurvast gezet, ik zou niet weten hoe ik het nog vaster moet zetten, of ik ben iets vergeten?

Ik heb vandaag sproeier 49 erin gedaan, hij trekt nu ziek op, en rijd lekker snel naar de top, dat bwoaaap is er nog een klein beetje als die koud is. Zodra die warm is, zit er alleen tussen de 20-30kmh een dipje. Als ik dan volgas geeft doet ie net geen bwoaap, de toeren lopen langzaam op, maar je hoort wel dat de carb vol open staat, en boven de 30 schiet ie naar de 45 kmh.


@steefz, sproeier 53 maakt het alleen maar erger.
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 02 jan 2011 16:10

Ik heb dit uitgevonden; zodra ik zegmaar op de kickstart druk met mn poot, gaat ie uiteindelijk vanzelf naar beneden, betekend dit dat er lucht ontsnapt (compressie) en ik dus valse lucht heb? Ik heb wel veel compressie, daar niet van, maar als ik dus een tijdje met dezelfde kracht op de kickstart leun gaat ie na een paar seconde vanzelf naar beneden. Of is dit normaal?
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 jan 2011 19:26

Er zal altijd een beetje kunnen ontsnappen tussen de openingen van de zuigerveren, waardoor je dat effect met je kickstarter merkt. Bij de hogere snelheid van je zuiger zal dit amper invloed hebben op de prestaties.

Wat je zelf al zegt dat je motor het beste reageert met sproeier 49. Dan zou ik deze gewoon behouden als je bougie je ook verteld dat het mengsel goed is (ondanks de valse luchtreflex als je met de deo spuit). Elke motor reageert anders op de diverse componenten en er is geen standaard setup te geven, hooguit een richtlijn om in de buurt te komen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 02 jan 2011 20:11

Bedankt voor de reactie.

Ik blijf het toch raadselachtig vinden, want als ik in een andere tomos sproeier 51 doe, (met alleen een std-snel uitlaat, het is een snor) rijd hij prima, alleen gaat hij inhouden op de top. (4takten)

Toch denk ik dat ik inderdaad valse lucht heb bij het spruitstuk, maar hoe kan ik dit oplossen? Ik heb 2 tomosjes, waarvan ik beide een keer de sproeier heb vervangen, en na het vervangen hebben ze allebij op dezelfde plek valse lucht, ik snap niet wat ik fout doe, ik draai alles aan, precies op dezelfde plek etc.

Ik zal binnekort een filmpje maken als het lukt.
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Steefz
Vaste forummer
Berichten: 442
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:27
  • Citeer

Berichtdoor Steefz » 02 jan 2011 20:26

Dan vind ik het knap hoed je dat voor elkaar krijgt.
Is er niks uit gevallen tijdens het wisselen?
Mijn Flexer
Ideeën hoor ik graag
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.