• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos rijdt niet lekker weg

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 22 feb 2011 10:50

Mijn Tomos Standard van ruim een jaar oud is helemaal standaard, op atw 26 ipv 33 na. Het valt me echter de laatste tijd op dat hij niet altijd even lekker optrekt. Meestal gaat het vloeiend, maar soms gaat het schokkerig. Ik heb het dan over optrekken uit (bijna) stilstand. Als je uit stilstand het gas opendraait voelt het alsof er een hele harde ruk aan de ketting wordt gegeven, je hoort dan ook echt "tak". Soms maakt hij dat geluid tweemaal achter elkaar, maar zodra je een beetje snelheid hebt trekt hij wel soepel door. Soms lijkt het optrekken 'm ook veel moeite te kosten, je hoort de motor dan echt loeien, en het lijkt alsof hij een grote weerstand moet overbruggen. Als ik 'm op de middenbok zet en aan het achterwiel draai dan gaat het wel soepel, dus geen rem die blijft hangen o.i.d.

Hij doet het overigens niet altijd, het gaat ook regelmatig wel gewoon soepel.

Er is ongeveer 2 maanden geleden nog nieuwe carterolie in gegooid.

Zit het probleem 'm in de koppeling, of zou het kunnen zijn dan tandwielen en/of ketting aan vervanging toe zijn. Ik moet er bij zeggen dat de brommer vrij intensief gebruikt wordt, er wordt ± 100 km per week op gereden.

Iets anders wat me ook is opgevallen is dat waneer hij koud is hij bij ± 27 km/h plotseling inhoudt, en een soort prrt geluid maakt met de uitlaat. Als hij eenmaal goed warm is doet hij dat niet meer, en gaat 'ie ongeveer 30. Ik heb begrepen dat prrt+inhouden = te grote sproeier, maar de sproeier is maat 49 en de bougie is koffiebruin.

Alvast bedankt voor alle hulp.

markvanrijn
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor markvanrijn » 22 feb 2011 10:55

je sproeier zit wel goed hoor, dat prrt als hij koud is dat is vrij normaal. Daar heb ik zelf ook en veel andere ook denk ik.

drestar
Hopeloos verslaafd
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 22 feb 2011 10:57

gewoon even je blok openmaken om naar de koppeling/tandwielen en alles te kunnen kijken,
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 23 feb 2011 17:22

gewoon even je blok openmaken om naar de koppeling/tandwielen en alles te kunnen kijken,
Tja, maar als newbie zijnde zie ik er toch tegenop om in mijn blok te gaan zitten rotzooien. Voor dat soort zaken breng ik 'm liever naar de bromboer, maar dat doe ik dan wel het liefst gewapend met enige kennis (hier op te doen). Want anders maken ze je van alles wijs, en zetten ze er bijv een nieuwe bougie in, terwijl dat helemaal niet de oorzaak van het probleem is.

Fijn om te weten dat dat tikken bij meer mensen voorkomt. Het is trouwens wel opvallend dat hij met de vorige uitlaat (standaardsnel) nooit tikte! Met de huidige catalysatoruitlaat wel. Ook viel me vandaag op dat na het uitzetten van de motor de uitlaat nog een beetje bleef naroken, is dat ook normaal?

drestar
Hopeloos verslaafd
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 23 feb 2011 17:24

dan zit er waarschijnlijk veel olie in je uitlaat als die blijft naroken,

Joren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 23 feb 2011 17:46

Ik denk dat je voortandwiel hart is versleten, dus zegmaar de tandjes aan de binnenkant van je tandwiel.

Ook kan je koppeling aan vervanging toe zijn..
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 23 feb 2011 17:57

dan zit er waarschijnlijk veel olie in je uitlaat als die blijft naroken,
Dat zou goed kunnen. Bij die standaardsnel droop er regelmatig wat zwartbruine vettige meuk uit, en bij die catalysator niet. Misschien blijft het bij deze uitlaat in de uitlaat zelf achter. Is dat normaal, een dergelijke hoeveelheid olie in de uitlaat, of wijst dit op een onderliggend probleem. De uitlaat is tamelijk nieuw overigens.

SR50di-tech
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor SR50di-tech » 23 feb 2011 21:43

het kan ook zijn, dat als je een nieuwe zwarte uitlaat hebt gekocht, het de zwarte verf is die rookt en vaak ook stinkt de eerste zoveel keer dat je hem goed warm rijd :)
dmp 50cc
dell'orto 14/12
technigas next met Homoet chrome bocht.
ontgrenst spruitstuk
powerfiltert

iemand een standaard luchtfilter te koop? pm me!

Fakemon
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Fakemon » 23 feb 2011 23:14

Helemaal standaard Tosje.. Dus denk ik niet.

Te veel carter-olie in gekomen?
.::▲ Even if you win the rat race, you're still a rat! ▲::.

Paul_94S
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Paul_94S » 24 feb 2011 20:11

je sproeier zit wel goed hoor, dat prrt als hij koud is dat is vrij normaal. Daar heb ik zelf ook en veel andere ook denk ik.
komt omdat koude lucht meestal zwaar is dus de luchtdruk is hoog waardoor al het vocht(mist) naar beneden wordt gedrukt. Dat zuigt je luchtfilter aan en komt er dus een beetje water bij je mengsel. En dat water verbrand niet goed. Tenminste lijkt mij
Tomos A35 snor
Airsal 50cc
Beide koppelingsveren 1cm ingekort
Dellorto 16/16
Spruitstuk 15,5mm
Luchtfilter ontgrenst
VTW:26 ATW:24
Homoet
Puch HD
Ontsteking brom

Top:+-65 km/h
Airsal
http://www.youtube.com/watch?v=cBgdOGW7 ... r_embedded

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 25 feb 2011 09:15

Omdat het schokken steeds erger leek te worden heb ik 'm gisteren toch maar naar de bromboer gebracht. Volgens hem was het probleem een versleten afstandsbus bij de achterbrug of een lekke krukaskeerring. Het is waar dat er wat speling op de achterbrug zit, maar dat is eigenlijk altijd zo geweest. Bovendien zou ik eerder denken dat het causale verband omgekeerd is: de speling is het gevolg van de schokken (harde rukken aan de ketting) en niet de oorzaak.

Die krukaskeerring zou op zich kunnen kloppen. Mijn achtervelg is tamelijk vies en vettig aan de kettingkant (aan de andere kant is hij ook niet schoon, maar daar is het vooral modder) en er komt regelmatig meer rook uit de uitlaat dan ik gewend ben. Niet dat nu meteen de hele straat blauw (eigenlijk wit) staat van de rook, maar de rook is wel duidelijk zichtbaar, terwijl dat eerst nauwelijks zo was. Als het goed is kan ik de brommer vandaag ophalen, dus ik ben benieuwd wat ze hebben gevonden (en wat dit geintje gaat kosten).

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 25 feb 2011 09:31

jammer genoeg denk ik niet dat het echte probleem is

maar we horen het wel :)

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 25 feb 2011 10:11

Wat zou het volgens jou dan kunnen zijn? Mocht het probleem inderdaad nog steeds bestaan dan zou ik jouw suggestie aan de bromboer kunnen voorleggen.......

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 25 feb 2011 10:29

Wat zou het volgens jou dan kunnen zijn? Mocht het probleem inderdaad nog steeds bestaan dan zou ik jouw suggestie aan de bromboer kunnen voorleggen.......
ik denk dat het eerder met je koppeling te maken heeft, de overbrenging is tenslotte het probleem
maar het blijft natuurlijk erg lastig inschatten vanaf een forum. doch zou ik eerst wachten tot de bromboer klaar is met je tomos.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 26 feb 2011 17:03

Net m'n brommer weer opgehaald. Volgens de factuur is er een keerring vervangen en een dekselpakking. Ook is er nieuwe carterolie in gedaan. Het probleem is verholpen, hij trekt nu weer soepel weg, zij het voor mijn gevoel ietwat trager dan daarvoor.

Het komt me wel voor dat deze brommerboer vrij hoge materiaalkosten rekent. Oa EUR 8,85 voor een keerring en EUR 4,55 voor carterolie. Maar ik ben al lang blij dat het snel en afdoende gerepareerd is, ik heb wel eens anders meegemaakt.

drestar
Hopeloos verslaafd
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 26 feb 2011 17:34

is idd erg prijzig voor carterolie,ik heb laatste een busje voor 2,09 euro gekocht,maar als je bij een brommeboer spullen gaat halen ben je altijd wel meer kwijt dan bij een internet winkel, maar wees blij dat je probleem nu verholpen is :P

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 26 feb 2011 21:32

ach, beter dat het verholpen is, en dan voor die paar euro meer tja ... dat neem je maar op de koop toe

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers