• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

veel roet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
Nightshadow
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Nightshadow » 06 mei 2011 15:40

Hallo,

Mijn snor (een quadro met kickstart) heeft nogal veel last van roet. Op de cilinderkop zit een aardige laag aangekoekt roet en ook de bougie die er nog niet heel lang in zit heeft op de rand een zwarte laag roet zitten. Ik merk dat dit de prestaties aantast (zo loopt hij na het reinigen van de bougie al weer wat beter). Ook had ik er nog wel eens last van dat de tomos tijdens het rijden verzoop(?) (1 minuut wachten, choke erop, starten en direct van choke afhalen en ik kon weer verder rijden).

Bougie is volgens mij lichtbruin (goed dus). Carburateur + luchtfilter niet lang geleden nog gereinigd. Met de deo-test merk ik dat tussen de cilinder en het spruitstuk hij iets meer toeren gaat maken, maar niet bijzonder veel meer.

Hij is als het goed is volledig standaard.

Welke model tomos heb je? Quadro met kickstart
uit welk jaar komt de tomos ? 2006
Is het een snor of een brommer? Snor
wanneer ontstond het probleem? Al sinds enige tijd
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Nee

Zou dit volledig aan valse lucht kunnen liggen? Of kan het ook aan de uitlaat liggen die mogelijk al een stukje dichtgeroet is (het is een snoruitlaat met extra bocht). Of iets anders...?

Alvast bedankt voor het lezen!

Groet,
Frank
Laatst gewijzigd door Nightshadow op 06 mei 2011 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Joren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 06 mei 2011 16:18

Sproeier lichtbruin? :') Je BOUGIE moet koffiebruin zijn. Bij jou is hij dus zwart.
Dit duit op slechte onsteking, te veel olie of te grote sproeier.

Ga dat eerst maar checken
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor

Nightshadow
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Nightshadow » 06 mei 2011 16:20

Sproeier lichtbruin? :') Je BOUGIE moet koffiebruin zijn. Bij jou is hij dus zwart.
Dit duit op slechte onsteking, te veel olie of te grote sproeier.

Ga dat eerst maar checken
Sorry, ik schreef sproeier, maar bedoelde bougie. Alleen de rand van de bougie (+cilinderkop) is zwart.
Ook teveel olie lijkt mij sterk, ik doe 100ml olie van de brommerboer op 5l benzine..

Edit:
Afbeelding
Deze is dus net een maand oud, kleur is goed, maar volgens mij hoort hij niet na een maand al zo'n zwarte rand te hebben. En zoals ik al aangaf, ook op de cilinderkop zit een dikke laag vastgekoekte roet/kool.
Laatst gewijzigd door Nightshadow op 06 mei 2011 16:39, 3 keer totaal gewijzigd.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 06 mei 2011 16:35

1 op 50 is 100ml (10cl)op 5 liter benzine. Je mengt dus veel te veel. Jij mengt 1 op 10.
Dan heb je snel alles dichtgekoold.

Nightshadow
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Nightshadow » 06 mei 2011 16:36

1 op 50 is 100ml (10cl)op 5 liter benzine. Je mengt dus veel te veel. Jij mengt 1 op 10.
Dan heb je snel alles dichtgekoold.
Sorry, ik ben er weer niet helemaal bij... Mijn excuses. 50cl :lol: Hoe kom ik erbij. Even nagekeken, ik bedoel inderdaad 10cl!

Ik zal voortaan wel eerst even alles dubbelchecken voordat ik uit mijn hoofd dingen ga zeggen :')
Laatst gewijzigd door Nightshadow op 06 mei 2011 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 06 mei 2011 16:43

Mijn bougie zag er na 100 km ook zo uit. Die zwarte rand krijg je sowieso wel. Ook de kop van mijn oude cilinder was helemaal zwart. Met welke olie meng je? Merk/type?

Nightshadow
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Nightshadow » 06 mei 2011 16:45

Mijn bougie zag er na 100 km ook zo uit. Die zwarte rand krijg je sowieso wel. Ook de kop van mijn oude cilinder was helemaal zwart. Met welke olie meng je? Merk/type?
Valvoline SynPower Full Synthetic 2T

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 06 mei 2011 16:56

Dat is hele goede olie, daar hoor je niet extreem veel roet van te krijgen. :) Misschien de luchtfilter of carburateur een beetje verstopt waardoor hij wat slechter loopt.

Nightshadow
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Nightshadow » 06 mei 2011 17:11

Dat is hele goede olie, daar hoor je niet extreem veel roet van te krijgen. :) Misschien de luchtfilter of carburateur een beetje verstopt waardoor hij wat slechter loopt.
Gelukkig. Maar het hele kleine beetje valse lucht wat ik via de deo-test constateerde (tussen de carb en het spruitstuk (zit daar de membraan?), kan verder niet veel met de roet te maken hebben? Het zou wel lichtelijk merkbaar moeten zijn in de prestaties neem ik aan? *Edit: Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=Ux-DAbnq7VQ

Want zoals ik al zei in de openingspost, luchtfilter en carb zijn een kleine 2 maanden geleden nog gereinigd.
Laatst gewijzigd door Nightshadow op 06 mei 2011 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 06 mei 2011 17:40

valse lucht zal het niet zijn, 5 jaar oude onsteking allicht....geen idee of dat nog contactpunten zijn

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 06 mei 2011 17:57

valse lucht zal het niet zijn, 5 jaar oude onsteking allicht....geen idee of dat nog contactpunten zijn
Mijn ontsteking is 7jaar oud, en is al zonder punten. Alle euro2 modellen (na 2003) hebben sowieso geen punten meer.
En de nieuwere hebben al vrij vaak een pick-up en cdi. Daar zal het niet zo snel aan liggen. Maargoed, je weet nooit wat er aan is veranderd, vooral 2e hands.

Nightshadow
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Nightshadow » 06 mei 2011 19:20

Hmm, dus dan zou het de ontsteking kunnen zijn dat hij wat slechter loopt?

Moet zeggen dat het momenteel weer iets beter gaat (nog lang niet als vanouds) maar tot 2 maanden geleden was het echt om te huilen. Onderweg tijdens het rijden uitvallen van de snor (lijkt mij als verzuipen, meestal ging die dan even 1 seconde wat harder en vervolgens viel hij uit met hetzelfde geluid als je rijdend de kortsluit-knop indrukt (=uitschakelen)) en opschakelen (2-speed) wilde soms, vooral bij koude start zo 3-7 tot soms wel ruim 10 seconde duren.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers