• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Grotere carb + membraam

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
33 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
Fuhrer-Paat
Tomosforummer
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 okt 2010 19:28
Locatie: Voorhout
  • Citeer

Berichtdoor Fuhrer-Paat » 07 mei 2011 18:53

Hi,

Ik ben van plan een 17.5 mm PHGB replica carb. Te kopen met een 19mm spruitstuk daarbij. Ik heb daar een paar vragen over.

- Ga ik veel verschil merken met deze carb. ten opzichte van mijn 15mm

- Komen er nog problemen bij kijken, want deze carb. is in het geheel groter dan een Sha.

- Misschien neem ik er een race membraam bij, welke moet ik dan hebben? En waar kan ik deze vinden? Want ze staan niet in de tomoshop.nl

- Hier past het standaard luchtfilter niet op, waarschijnlijk geeft deze ook te weinig lucht. Welke luchtfilter moet ik dan nemen>

- Ik heb nu sproeier 70 met standaard luchtfilter. Hoeveel maten moet ik ongeveer omhoog?

Bij voorbaat dank,
Setup:
65cc Airsal
Puch 50cc HD Kop
Dmp Terugloop
Twv 22-26
15.15 Carb
15mm Spruitstuk
Ontsteking op Brom
+/- 75 Km per uur
Omhoog


Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 07 mei 2011 19:18

ik zeg jou een ding doe het niet!!!!!!
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 07 mei 2011 20:21

@ 2pac, ik zou zelf wel willen weten waarom hij dit niet zou moeten doen.
Ik ben nog een noob weetjewel?
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 07 mei 2011 20:57

@ 2pac, ik zou zelf wel willen weten waarom hij dit niet zou moeten doen.
Ik ben nog een noob weetjewel?
imitatie zegt het al :)
dingen zijn niet af te stellen, 17.5 kan wel op 50cc tomos maar neem dan gewoon dell'orto,
en je std-luchtfilter kan je gewoon uitboren dat geeft genoeg, en membraan is niet nodig maar betere (polini) geeft waarschijnlijk wel beter gasreactie :)
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 07 mei 2011 21:07

Een te grote carb geeft ook een slechte gasreactie. Imitatie is ook minder fijn af te stellen als een originele. Ik vond mijn originele 17,5 al wat lastiger af te stellen.
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 07 mei 2011 21:27

Maar het is het wel waard als je het lekker afgesteld krijgt!
Ik bedoel, heel veel bijzonders is brombertje's setup niet, maar hij haalt toch een beste snelheid!
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 07 mei 2011 21:38

Mjah, het is best een redelijke snelheid, meestal rond de 63 zonder wind, en met een beetje wind mee al gauw 65/66, soms nog hoger. Met wind mee de brug af gaat ie naar de 70. Dit zijn wel echte gps snelheden, geen tomos tellertje.
Ook het optrekken is met een leuke carb echt een stuk beter. Tegen de bruggen op en tegen de wind in trek ik ook nog door naar de 60. Ik heb nog geen scooter meegemaakt die mij eruit trok, maar dat is omdat dr echt heel weinig/geen opgevoerde hier zijn. :P
Een grote carb is echt de moeite waard, en met PHVA/PHBN/PHBG carbs kan je veel afstellen, zoals hoofd/stationair/choke sproeier, sproeierbuis, gasnaald type en hoogte, gasschuif type, luchtstelschroef en stationairschroef om een perfect mogelijke gasreactie te krijgen. (Ik moet zelf nog een kleinere stationair en choke sproeier erin hebben, maar dat komt later nog. Ik moet mijn uitlaat nog 100% passend maken, koppeling nakijken, veren inkorten etc. :|)

Je rechterkap gaat sowieso niet meer passen met deze carbs. De ronde type kapjes die bij funtastic enzo erop zitten passen dan wel, omdat daar de carb buiten de kap zit. Ik heb nu tijdelijk mijn rechterkap ingezaagd totdat ik de nieuwe kapjes kan bestellen. (ivm geld moet dat even wachten, belastingcentjes zijn nog niet binnen. :( )

Met een powerfilter moet je misschien wel omhoog met de sproeier. TaxmaxR heeft nu een 16/16 carb op een 65 cc met powerfilter en zit al op de 78. Ik heb zelf een filter gemaakt dat werkt als een powerfilter, maar een veel kleinere sproeier nodig heeft.
Laatst gewijzigd door brombertje op 07 mei 2011 22:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 07 mei 2011 21:57

Dat is inderdaad wel netjes. Maar mocht je ooit naar een Enschede meeting komen, zal ik je er even uit trekken! :mrgreen: Een grotere carburateur is echt een must bij het opvoeren. Helaas gaan ze standaard voor Tomos niet groter dan 16/16. Ik heb zelf een dellorto PHBN 17.5 LS. Dit is de handshoke versie. En bevalt mij heel erg goed. Ruim voldoende mogelijkheden om af te stellen zoals brombertje al vermeld heeft.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 07 mei 2011 22:00

grotere cabarateur heeft niks met snelheid te maken
met een goed afgestelde 15mm carbarateur kun je een goede prestatie halen
Een grotere cabarateur gaat ook nadelen geven op je topsnelheid omdat hij dan in de hoge toeren minder power heeft en in de lage meer power
Dus je topsnelheid zal mischien zelf dalen :shock:

Je kan beter andere dingen veranderen zoals
-compressie verhogen (kun je sneller een vastloper krijgen)
-Spoelpoorten vergroten inlaat meer laten flowen
-uitlaat poort hogen en of breeder maken
-zuiger inkorten

Dit zal meer effect hebben dan een grotere cabarateur
Laatst gewijzigd door 2pac op 07 mei 2011 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 07 mei 2011 22:04

2pac, ik blijf me er soms over verbazen wat voor onzin jij soms uitkramen kan.
Ik moet mezelf inhouden om hier geen discussie van te maken, maargoed.
Natuurlijk heeft je cilinder aanpassen meer nut, maar als meneer al deze vragen stelt, no offence trouwens, dan zal hij ook niet in staat zijn zijn cilinder aan te passen. Daarom is een 17.5 een goede oplossing om toch iets meer uit zijn Tomos te halen.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 07 mei 2011 22:06

oke wat jij wil
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 07 mei 2011 22:23

Dat voordeel heb ik met de A55 cilinder, ik heb maximale grootte van de spoelpoorten met origineel carter en de uitlaatpoort is al groter dan A5 cilinder. Ik heb alleen geen membraan meer maar een 15 mm spruitstuk waar een 17,5 mm carb zonder aanpassingen op past. Daarom heb ik er voor gekozen. Ik heb er ook niet eens een HD kop op, maar de originele met vloeibare pakking. Met een originele A5 cilinder is een hele grote carb niet zinvol, maar met een 65 cc zoals TS heeft wel, zonder aan de cilinder/zuiger te zitten.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 07 mei 2011 22:31

Dat is inderdaad wel netjes. Maar mocht je ooit naar een Enschede meeting komen, zal ik je er even uit trekken! :mrgreen: Een grotere carburateur is echt een must bij het opvoeren. Helaas gaan ze standaard voor Tomos niet groter dan 16/16. Ik heb zelf een dellorto PHBN 17.5 LS. Dit is de handshoke versie. En bevalt mij heel erg goed. Ruim voldoende mogelijkheden om af te stellen zoals brombertje al vermeld heeft.
Ik ben laatst al in Enschede geweest en als er een meeting komt zal ik dr ook wel heengaan. :P
Omhoog

Gebruikersavatar
JesseJeremy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:34
Locatie: Enschede
  • Citeer

Berichtdoor JesseJeremy » 08 mei 2011 00:54

grotere cabarateur heeft niks met snelheid te maken
met een goed afgestelde 15mm carbarateur kun je een goede prestatie halen
Een grotere cabarateur gaat ook nadelen geven op je topsnelheid omdat hij dan in de hoge toeren minder power heeft en in de lage meer power
Dus je topsnelheid zal mischien zelf dalen :shock:

Je kan beter andere dingen veranderen zoals
-compressie verhogen (kun je sneller een vastloper krijgen)
-Spoelpoorten vergroten inlaat meer laten flowen
-uitlaat poort hogen en of breeder maken
-zuiger inkorten

Dit zal meer effect hebben dan een grotere cabarateur
onderbouw eens
Rust in vrede onze grote vriend Jan de Lasser

Pack'r number 2
Youngster 2008 Sold
Tomos A35 verkocht in onderdelen
Pack'r Kapot gereden door een achterlijke bezorgscooter
China bike Cadeau gedaan aan het broertje van Pascal
Vespa SI Sold
Omhoog

Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 08 mei 2011 11:53

2pac, ik blijf me er soms over verbazen wat voor onzin jij soms uitkramen kan.
Ik moet mezelf inhouden om hier geen discussie van te maken, maargoed.
Natuurlijk heeft je cilinder aanpassen meer nut, maar als meneer al deze vragen stelt, no offence trouwens, dan zal hij ook niet in staat zijn zijn cilinder aan te passen. Daarom is een 17.5 een goede oplossing om toch iets meer uit zijn Tomos te halen.

hij vraagt of het veel verschil zou uitmaken of hij zijn 15mm of 17.5 erop zet
Nee dat zal hooguit slechter gaan lopen
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 08 mei 2011 12:12

Waarom zou het slechter lopen? Mijn 17,5 doet het ook prima op mijn 50cc, en topicstarter heeft een 65cc.

het gaat niet om een 28mm carb op een 50cc. :')
Omhoog

Gebruikersavatar
Fuhrer-Paat
Tomosforummer
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 okt 2010 19:28
Locatie: Voorhout
  • Citeer

Berichtdoor Fuhrer-Paat » 08 mei 2011 15:18

Dus zo als ik het lees, moet ik het niet. Doen?
Ik ben geen meneer, ben alsnog 17;)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Fuhrer-Paat
Tomosforummer
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 okt 2010 19:28
Locatie: Voorhout
  • Citeer

Berichtdoor Fuhrer-Paat » 08 mei 2011 17:58

Een grotere carbdenk ik nog wel over, want ik wil geen snelheid verliezen. maar wat voor andere dingen kan ik nog doen om meer kracht of snel te winnen, mijn tandwiel verhouding is goed zo en cilinder tunen klinkt redelijk duur, dus dat is geen optie. Ik krijg bi bekort een homoet en ik moet m'nkoppeling veertjes nog inkorten. Maar wat voor opties blijven er over?niet veel toch?

Edit: sorry voor heT slecht getypte bericht, maaR de iPad werkt niet mee.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 08 mei 2011 18:03

Zuiger inkorten
Koppelingsveren inkorten
technigas? of andere goede expansie uitlaat
Krukas tunen of nieuwe race krukas
Of karters uitklotteren
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 08 mei 2011 22:56

Homoet gaat op top sneller dan Tecnigas. Ik vind zelf het optrekken wel lekker met Tecnigas. Koppelingsveren inkorten heeft wel wat met het optrekken, je schakelt gewoon op wat hogere toeren, wat over het algemeen wat meer vermogen/koppel heeft. Als je niet aan zuiger/cilinder tuning wilt beginnen blijft er idd weinig over.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
33 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.