• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos raast op top

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
joeyhonda
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor joeyhonda » 12 jun 2011 13:33

hallo,

Ik zit met een probleem met mijn S25. Als ik met mijn tomos wegrijdt en dan volgas ga, dan gaat het nog niet eens zo heel erg hard of hij houdt al in op de top een maakt een raar geluid. Dit geluid klinkt een beetje als razen en dan gaat hij ineens een stuk zachter. het razen houdt na een paar seconden op en dan hij gaat weer harder maar dan begint het razen weer.... Als ik een langere tijd rij dan wordt het wel IETS minder maar het razende geluid komt dan weer om de minuut ipv om de 5 seconden.

Ik heb de ontsteking op bromstand gezet, met de stroboscooplamp nageken en toen bleek ook dat ik hem niet volledig op het bovenste streepje kon krijgen. Ik heb dus bij elk sleufje wat weggefreesd en toen was ik er bijna, maar niet helemaal en het probleem is nog steeds niet opgelost. Een andere bougie werkt ook niet, heb ik al geprobeert.

Heeft iemand dit probleem ook gehad of weet iemand een oplossing? baal er namelijk erg van.

setup (weet niet of het belangrijk is) is:
bromkop
14/12 dellorto
14 (of 15) mm spruitstuk
ontsteking (half) op brom
brom (of std snel) uitlaat
sproeier 62 maar deze moet nog naar 60
je kan een hoop stront paars verven, het blijft een hoop stront

Ricker
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 12 jun 2011 17:41

Je hebt een redelijk standaard setup met een sproeier 62 terwijl ze met die setup uit de fabriek kwamen met 51 of 53. Je sproeier is te dus groot, dat veroorzaakt het inhouden.

Probeer 56 maar eens.
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

joeyhonda
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor joeyhonda » 12 jun 2011 18:09

Je hebt een redelijk standaard setup met een sproeier 62 terwijl ze met die setup uit de fabriek kwamen met 51 of 53. Je sproeier is te dus groot, dat veroorzaakt het inhouden.

Probeer 56 maar eens.
het was idd ook mijn plan om een andere sproeier er in te doen, maar ik wist niet dat dit het razen veroorzaakt.
helaas wacht ik nu al 3 weken op een sproeier...... had beter van internet kunnen bestellen dan via zo'n scootzaak. o|O

Ricker
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 12 jun 2011 19:10

Probeer 56 maar eens.
het was idd ook mijn plan om een andere sproeier er in te doen, maar ik wist niet dat dit het razen veroorzaakt.
helaas wacht ik nu al 3 weken op een sproeier...... had beter van internet kunnen bestellen dan via zo'n scootzaak. o|O
Een sproeier bestellen bij een zaak? Beetje brommerboer (zelfs beunhazen) hebben wel sproeiertjes op voorraad, dit slaat nergens op :').

Misschien heeft ie 54/56 wel?
-Bromkop
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

joeyhonda
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor joeyhonda » 13 jun 2011 03:36

Probeer 56 maar eens.
Een sproeier bestellen bij een zaak? Beetje brommerboer (zelfs beunhazen) hebben wel sproeiertjes op voorraad, dit slaat nergens op :').

Misschien heeft ie 54/56 wel?
ik weet het, hij had ook wel op voorraad, alleen dellorto groot. Klein had hij ook wel alleen dan de maten vanaf 67 en groter. Ik heb nu al 3x bij m besteld en telkens krijgt hij grote sproeiers "geleverd" ipv klein.... dinsdag weet ik meer!

joeyhonda
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor joeyhonda » 16 jun 2011 17:08

oké, ik ben er dus net weer van de brommerzaak en heb een 60 sproeier meegenomen, 58 hadden ze niet. Dus ik draai de sproeier en natuurlijk direct in en begin te rijden. Het razen is er nog steeds maar komt nu veeeeel later dan met de 62'er erin. Dit betekend dus denk ik dat ik toch een 58 moet bestellen (wel op internet dit keer heb geen zin om weer 3 weken te wachten :oops: ).

Morgen komt als goed is mijn nieuwe achtertandwiel binnen. Ik ga dan dus van een 33 achtertandwiel naar 28 om mijn overtoeren te corrigeren. Moet je hierdoor ook een sproeiermaatje groter?

Ricker
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 16 jun 2011 18:51

Nee hoeft niet.

ps, in Tomos dell carbs gaan dells kleine sproeiers, niet groot. Maargoed, hij past, dus zal wel een klein zijn.
-Bromkop
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 16 jun 2011 20:08

Nee hoeft niet.

ps, in Tomos dell carbs gaan dells kleine sproeiers, niet groot. Maargoed, hij past, dus zal wel een klein zijn.
In Streetmate en Revival carbs gaan toch echt Dell Orto groot. Zijn ook Tomossen met Dell Orto carbs. In SHA/ PHB. carbs gaan kleine, in PHVA grote. Goed uitleggen. :P

Ricker
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 16 jun 2011 20:12

Nee hoeft niet.

In Streetmate en Revival carbs gaan toch echt Dell Orto groot. Zijn ook Tomossen met Dell Orto carbs. In SHA/ PHB. carbs gaan kleine, in PHVA grote. Goed uitleggen. :P
Weer wat geleerd :mrgreen:
-Bromkop
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 16 jun 2011 20:20

Daar ben ik voor. :mrgreen: Om mensen wat te leren. Het ligt gewoon aan het type carb, niet aan het merk brommer waar deze op zit. ;) Ik heb nu ook een PHVA carb met grote sproeier, op een Standard. :P

Ontopic: Wel de bougiekleur in de gaten houden. Deze moet wel mooi koffie-bruin van kleur blijven. Als deze wit wordt, dan ga je te klein in sproeier, en dat kan nare gevolgen hebben. Om overtoeren kwijt te raken kan je idd een kleiner achtertandwiel monteren. Dat zal ook helpen.

joeyhonda
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor joeyhonda » 16 jun 2011 22:25

haha ik heb toch ook niet gezegd dat ik er een grote in heb zitten, hij krijgt alleen de grote geleverd terwijl ik klein bestel. Met andere woorden hij bestelt gewoon steeds de grote sproeiers.......

Ik hou de bougie in de gaten alleen het probleem is dat de kleur al mooi koffiemetmelk bruin was, ik dacht alleen dat een maatje kleiner daar niet zoveel invloed op zou hebben? Zou het mis kunnen hebben hoor.
Weet alleen niet hoeveel invloed 2 maten kleiner heeft (een 58 dus) want hij raast nog steeds.

Moet ik een 58'er inzetten of is dit weer een te grote stap, of gewoon even afwachten wat er met het razen gebeurt als het kleinere tandwiel erop zit?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen