• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Nieuw type voorvork is er een alternatief voor?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
appie_1988
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor appie_1988 » 13 jun 2011 01:31

Hoi,
Nadat ik bij mijn voorwiel een m29 band onder heb gelegd had ik in eens genoeg grip om stoppies te maken.
En natuurlijk lekker veel whielies gedaan.
Maar bij het zo veelste keer vol de voorrem in knallen boog een van de twee voorpoten gewoon krom. :S

Nu heb ik het idee dat ik op een puch rij.
Ik ben eigenlijk klaar met die standaard voorvork, veel te on stevig.
Hoeveel keer ik al niet kromme voorpoten door stoepje, auto, sloop en nu dit weer heb gehad was niet leuk meer.

Dus dacht ik ga nieuw type voorvork zoeken, maar die dingen zijn overdreven duur. zelf 2de hands.
Nu kan ik er wel een voorvork van mb of mt in gaan zetten maar die dingen wegen overdreven zwaar.
Dat ik niet fijn om whielie mee te doen.

Weet iemand een goede stevige voorvork die past en stevig is maar niet te zwaar???
Ik hoor het graag.

Pascal
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 13 jun 2011 01:51

Tomos is niet gemaakt om een wheelie mee te doen. Elke voorvork, op MT en MB na, zal op den duur kapot gaan.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.

rickert1993
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor rickert1993 » 13 jun 2011 09:27

Tomos is niet gemaakt om een wheelie mee te doen. Elke voorvork, op MT en MB na, zal op den duur kapot gaan.
Volgens mij moet wheelies nog wel kunnen. Als je maar niet te hard weer op de grond komen. Mar de stoppies die make je voorvork zeker wel kapot!
Ik zou gewoon een voorvork kopen van een MT5 :wink:
TOMOS standard 65cc
TOMOS standard
viewtopic.php?f=68&t=16780
Minibike Monster Energy
viewtopic.php?f=11&t=17388
Daihatsu Cuore
viewtopic.php?f=11&t=17629

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 13 jun 2011 09:31

Of probeer een streetmate/revival voorvork. Heb je ook schijfrem voor je stoppies. :')
Gewoon niet doen met een Tomos. Het is geen Yamaha of Ducati...
Ik zou met een dure motor nog niet de stoep op knallen. :x Dan breekt je velg ook een keer. (de velg van mijn peugeot fox is ook al eens gebroken doordat ik midden in de nacht een stoepje over het hoofd zag.)
Wheelies kan wel, als je voorzichtig doet. Heb je niet echt speciale vork voor nodig, alleen de oude types kunnen er niet helemaal goed tegen. En 2e hands kan je best een keer geluk hebben met een voorvork. Tijdje geleden stond er nog 1 op marktplaats voor minder dan 100 euro.

ps, een streetmate/revival voorvork kost nieuw compleet al 240 euro, en een gewone nieuwe al ruim 140. Voor alleen de vork, heb je verder niets....
Dus zo duur zijn ze niet 2e hands!!!
Laatst gewijzigd door brombertje op 13 jun 2011 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.

rickert1993
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor rickert1993 » 13 jun 2011 09:42

Of probeer een streetmate/revival voorvork. Heb je ook schijfrem voor je stoppies. :')
Gewoon niet doen met een Tomos. Het is geen Yamaha of Ducati...
Ik zou met een dure motor nog niet de stoep op knallen. :x Dan breekt je velg ook een keer. (de velg van mijn peugeot fox is ook al eens gebroken doordat ik midden in de nacht een stoepje over het hoofd zag.)
Wheelies kan wel, als je voorzichtig doet. Heb je niet echt speciale vork voor nodig, alleen de oude types kunnen er niet helemaal goed tegen. En 2e hands kan je best een keer geluk hebben met een voorvork. Tijdje geleden stond er nog 1 op voor minder dan 100 euro.

ps, een streetmate/revival voorvork kost nieuw compleet al 240 euro, en een gewone nieuwe al ruim 140. Voor alleen de vork, heb je verder niets....
Dus zo duur zijn ze niet 2e hands!!!
Bert heeft een streetmate en nu moet iedereen volgens bert een streetmate :lol:
TOMOS standard 65cc
TOMOS standard
Minibike Monster Energy
Daihatsu Cuore

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 13 jun 2011 09:47

Weet je hoe sterk (en zwaar) die dingen zijn. :')
Alleen mijne heeft lekke keerringen, en heel licht oppervlakkige roest en is 7!! jaar oud en slecht onderhouden. Met minder dan 40 euro is ie zo goed als nieuw. Met schijfrem en spaakwielen. En dan te bedenken dat ik er ook nog de rest van een streetmate (met een goed blok erbij) heb, voor 150 euro, die ik kan verkopen. ;) Dan heb ik de vork en het blok bijna gratis.
En een revival vork is exact hetzelfde, en die heeft laatst 100% goed op marktplaats gestaan voor 80 euro. Die dingen kosten 240 nieuw he ;)
Ook staat er wel eens een nieuw type gewone vork op marktplaats, voor minder dan 80€, ook niet duur voor een vork die maximaal maar 4 jaar oud kan zijn. En onder normale omstandigheden gaan die dingen echt niet kapot.

Goed spul kost nou eenmaal geld. Je moet niet denken dat je voor een paar tientjes goud in handen krijgt.
En trouwens, ik was maar aan het geinen met die opmerking over streetmate voorvorken, die dingen zijn echt zwaar, en te zwaar voor hem. Zoek gewoon een normaal nieuw type voorvork, zo heel duur zijn ze soms niet. Alleen goed zoeken en afwachten. Totdat je een nieuwe hebt, geen rare dingen doen, en niet crossen en beuken. Daar is bijna geen enkele vork tegen bestand.
Dan had je maar een offroad/onroad 125cc moeten halen. Die hebben motorvorken, en het vermogen om het op te tillen.:|

Alternatief: goede lengte/dikte poten kopen van een scooter, en passende kroonplaten erbij nemen. En die poten zijn nou eenmaal een stuk zwaarder dan die oude type vorken, die zijn gewoon mega licht. :x

Nog een edit: hoe een scooter wheelie maakt > minimaal 70cc erop zetten. Met een 50cc niet schakelblok maak je gewoon niet snel wheelies. Een streetmate is ook al gauw 80/90 kilo, en dat gewicht zit niet in het (kleine flexer) frame, maar in de vork en de wielen.

rickert1993
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor rickert1993 » 13 jun 2011 11:17

Nou volgens mij is een goede scooter voorvork met kroonplaat duurder als een mt of mb voorvork. ik zou gewoon voor die mt voorvork gaan. Dan staat je brommer ook een stuk hoger
TOMOS standard 65cc
TOMOS standard
Minibike Monster Energy
Daihatsu Cuore

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 13 jun 2011 11:22

Kan ook. Gewoon goed opletten wat je koopt, en voor hoeveel geld.
Je moet alleen niet denken dat je voor minder dan 40 euro klaar bent. Dat lukt gewoon niet, voor een goede sterke voorvork.

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 13 jun 2011 11:51

Simpel gezegd:

Goedkoop is over het algemeen slap (relatief gezien).
Wil je het wel sterk maar cheap dan zal het wel zwaar worden want er is geen geld voor dure materialen of ingewikkelde techniek.

Moet het en sterk en licht dan word het duur.

:)

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 13 jun 2011 12:01

Simpel gezegd:

Goedkoop is over het algemeen slap (relatief gezien).
Wil je het wel sterk maar cheap dan zal het wel zwaar worden want er is geen geld voor dure materialen of ingewikkelde techniek.

Moet het en sterk en licht dan word het duur.

:)
En is een gewone Tomos (Standard model) gewoon niet geschikt om er zulke dingen mee te doen.
Een goede beheerste wheelie zou nog kunnen, maar echt crossen/racen/stoppies etc. gaat gewoon niet, dan gaat er wat kapot. Is het niet je vork, dan wel wat anders. Daar zijn crossers/racers voor gebouwd.
Een gewone Tomos heeft maar een simpel U frame, geen driehoek frame wat veel meer krachten kan hebben. Dan moet je een cross/race frame hebben, of een frame (om)lassen.

appie_1988
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor appie_1988 » 13 jun 2011 22:00

Hallo,

Gewoon niet doen is niet leuk.
Maar ben al aan het zoeken geweest en heb een vriend gebeld die wel een voorvork van een revival tegen wat onder delen wil ruilen.
Die stoppies laat ik wel achter wegen.
Met mijn honda nsr en mtx 110cc nooit voorvork krom gereden met stoppies. Wel allebij een keer keering moeten vervangen.
Maar goed dat is veel dikker steviger dan tomos voorvorkje.
Toen ik over stoepje ging met tomos zat er politie achter me aan in het donken en was ik ergens parkeerplaat op gereden, toen reed ik met iets van 75 op de stoep. Zowel voor als achter velg zat een dikke hoek in geschuurd. En me voorspartbord was tegen de bougie gebogen, maar ik zat nog en kon nog rijden :P

Een mt voorvork wordt denk te zwaar en het rijden ermee wordt zo wankel.

Is het goed te doen om een remschijf op een orginal voorwiel te maken?
Ik heb het wel es voorbij zien komen, ga t es even bekijken.
Schijfrem is natuurlijk wel leuk.
bedankt voor de antwoorden

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 13 jun 2011 22:21

Hallo,

Gewoon niet doen is niet leuk.
Maar ben al aan het zoeken geweest en heb een vriend gebeld die wel een voorvork van een revival tegen wat onder delen wil ruilen.
Die stoppies laat ik wel achter wegen.
Met mijn honda nsr en mtx 110cc nooit voorvork krom gereden met stoppies. Wel allebij een keer keering moeten vervangen.
Maar goed dat is veel dikker steviger dan tomos voorvorkje.
Daar zeg je het precies goed, zelfs van je 110 cc honda's zijn de keerringen lek gegaan.
En niet doen is niet leuk? Constant geld uitgeven, en moeten repareren omdat je het leuk vindt om stoppies te maken is wel leuk? Blijkbaar ook niet, want anders stond jouw vraag hier niet. ;)
Wat wil je nou? Het is het één of het ander. Of je doet wat je wilt en neemt de consequenties, of je doet het niet.
En mag mij had dat ongeluk met dat stoepje anders af mogen lopen als je met 75 de stoep op vliegt omdat je van de politie af wilt komen. :x
Dit is mijn laatste reactie ooit op een vraag van jou. ;)

appie_1988
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor appie_1988 » 14 jun 2011 01:53

Hoi brombertje,
volgens mij heb je de over een het stukje
"Die stoppies laat ik wel achter wegen" uit mijn vorige bericht heen gelezen.
Daar in vertel ik precies wat ik wil, en wat ik ga doen.
Dat je ooit een keertje je keringen moet vervangen is geen ramp, zijn vele die vrolijk door rijden met lekke voorpoten.
Dat weerhoud mij er niet van om te een keertje een stoppie te maken.
Als je kijkt naar alle zuigers, kettingen tandwielen, koppelingen enz, die je verslijt met echt opvoeren is dat zo'n klein iets.
Maar goed daar ben jij zover ik begrijp nog niet aan begonnen.
Dat jij braaf zou stoppen voor de politie is heel goed van je. (en veiliger, daar heb je gelijk in)
Maar ik vind het minder erg om twee nieuw velgen en voorpoten te halen dan een paar boetes te betalen.
Maar bedankt voor je uitleg en mening.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 14 jun 2011 03:10

Ik heb nog nooit een boete gehad voor te hard rijden op een brommer, en al mijn brommers waren opgevoerd. En ik onderhoud ze ook. Toevallig ga ik mijn oude blokje helemaal reviseren en de koppeling met leer bekleden, omdat ik hem anders kapot trek met mijn koppel. Ook ga ik de keerringen van de net overgenomen Streetmate voorvork vervangen omdat de vorige eigenaars er niet zo zuinig mee waren. Voordat ik überhaupt mijn eerste post op dit forum had geplaatst, had ik mijn brommer al schoongemaakt, carb en luchtfilter in orde gemaakt, kop gevlakt, andere uitlaat eronder gezet en de sproeier afgesteld. Dat zie ik 90% van de nieuwelingen hier niet doen. Ik heb inmiddels cilinders en zuigers vervangen, uitlaatpoorten vergroot aan de hand van poorttimingen/poortmappen, de scooter van mijn broer opgeknapt, en nu ga ik verder met hele frames en blokken opknappen. Zonder ook maar 1 vraag erover te stellen hoe iets nou eigenlijk moet, en ik kom hier pas een half jaar.
De rest heb ik uitgelegd in PB.

appie_1988
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor appie_1988 » 14 jun 2011 13:36

PB van brombertje
Ik stop voor de politie, en heb met mijn flink opgevoerde Tomos nooit problemen met Justitie gehad. ;)
Zelfs toen ik de undercover politie bij het stoplicht er flink uit trok tot 65+ km/u, met powerfilter en Tecnigas herrie, heb ik geen problemen gekregen, alleen een mededeling dat ik mijn licht nog niet aan had met schemer.
Dat jij jouw brommer wilt verneuken met jouw acties, moet jij weten.
Ik heb eerst alleen aangegeven dat een Tomos niet geschikt is voor wat jij er mee wilt doen, met mogelijke oplossingen, en als daarop een reactie komt dat je met 75!!! km/u op een snorfiets!!! van de politie af wilt komen, over een voetpad, heb ik geen respect voor jou.

Haha, dit begint leuk te worden.

Het is goed dat je al met voorkennis dingen op het forum gaat zeggen.
Daarmee kan je andere goed helpen.
Het is op zich logies dat vele nieuwe forumers er nog niet zo mee bezig zijn geweest.
Een tomos is vaak een van hun eerst brommers waar ze nog alles van willen weten.

Maar wat ben jij snel op je teentjes getrapt :P

Haha,
Meteen een hele lijst van dingen die je hebt gedaan.
En een verhaal dat je dat je nog nooit boete hebt gehad. (zelf niet toen je weg reed bij een stop licht in de schemering :P) Met wel 65km/h wat op de rollerbank nog geen 59 is dus waarschijnlijk niet eens een boete waard is.
Maar goed.

Ik verteld hoe ik op die stoep rand was gereden. omdat je zij: ik zou het niet eens met een dure motor op een stoeprand rijden. Dus vertelde ik hoe dat was gebeurd.
Waarbij jij meteen de conclusie trekt dat het een snor was. Ik heb 5 verschillende brom tomosen gehad nog nooit een snor, ik rij liever met helm. Vervolgens dat ik over een voetpad ging. Het was bij een industrie terrein. Waar ik de weg kende. en een lege paskeerplaats op ree. Waarbij ik in het donker over een stoeprand op die parkeerplaats ging.

dus zo doende :P

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 14 jun 2011 13:48

Ik ben niet snel op mijn teentjes getrapt hoor. De meeste rijden hier met snor, zodoende dacht ik dat het een te ver opgevoerde snor was. Ik heb ook nog nooit een snor gehad omdat ik ook liever met een helm rij.
Volgens mij hebben wij elkaar een beetje verkeerd ingeschat. ;)
Ik rij graag wat harder dan standaard, en doe daarbij niet veel gekke dingen, want ik weet dat die dingen niet zo veel kunnen hebben. 70 rijden vind ik zelf ook wel lekker hoor. Jij houdt van een beetje stunten, en dat is ook prima, zolang je niet anderen onnodig in gevaar brengt. Ik ken ook bepaalde jeugd die met zwaar opgefokte snorfietsjes rare dingen uithalen waar ik tegen ben.
Ik heb genoeg ervaring met bepaalde zaken nu, en hou er niet van als iemand zegt dat ik nog nergens aan begonnen ben.
Zodoende vertelde ik even wat ik al wel had gedaan. :P
Als ik klaar ben met mijn blokje hoop ik ook wel dat ie over de 70 gaat, en met een streetmate voorvork ook wel wat beter remt op die snelheden. (misschien wel een stoppie. :lol: )
Ik bied hierbij wel excuses aan. Ik snap ook wel dat je midden in de nacht je brommer niet kwijt wilt raken, en dan over een verlaten industrieterrein rijdt.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers