• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos valt uit

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
121 berichten
  • Pagina 6 van 7
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Volgende
The_Rv
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 11 dec 2010 16:03

Goedemiddag iedereen,

Ik heb de laatste tijd niet echt veel tijd gehad om aan mijn Tomos te sleutelen, maar ik zit dus nog steeds met dit probleem. Waar ben ik gebleven? Ik heb vandaag tijd gehad om nog eens die keerring aan de rechterkant (achter het koppelingshuis) eruit proberen te krijgen, en het is eindelijk gelukt! :)

Dus daar ben ik al heel blij mee. Maar, nu het volgende: hoe krijg ik alles weer terug? Ik heb het koppelingshuis eraf gehaald, en ook alle tandwielen die links en in het midden zitten eraf gehad. Maar...ik weet het volgende niet:

- Hoe krijg ik het terug?
- Kan er iets los zijn gegaan in het midden van het blok door het loshalen van de tandwielen? Met loshalen bedoel ik eruit getrokken, zoals in het hieronder genoemde topic stond...
- Zijn er plaatjes van? Het enige plaatje dat ik kon vinden, is dit en dit, maar de 1 lijkt niet op mijn rechterkant en de ander kan ik niet veel mee. Zoals deze zou hij moeten worden, maar helaas zit hij hier dus al in elkaar :roll:

Ik wil m'n brommer nu graag wel weer eens rijdend en in elkaar hebben. Als ik alles weer in elkaar heb, weet ik in ieder geval dat het niet aan de krukaskeerringen lag :mrgreen:.

Alle hulp is welkom! Bedankt!

Ik heb natuurlijk dit topic doorgelezen: viewtopic.php?f=54&t=7500

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 dec 2010 20:39

Zet eerst de kickstartas en de middenvertanding in elkaar met de ketting. Let er ook op dat de remveer achter de kickstartkettingwiel naar voren wijst als je het hele pakket in 1 keer in het carter schuift. 't Is misschien even pielen, maar zo moet het.

Dan de koppeling er weer op (vergeet de dikke ring tussen keerring en koppelingshuis niet) en de afstandringen op de desbetreffende assen plaatsen. Als laatste pakking en olie.

Suc6.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

The_Rv
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 18 dec 2010 18:47

Ik heb de tandwielen er nooit helemaal uitgehaald, dus alles aan de kant van de kickstartas zit nog goed als het goed is :)
Wel heb ik nu nog de volgende dingen over:

- Bouten/moeren enz.
- 3 Ringen (2 grote, 1 kleine)
- Pakking
- Rechtercaterdeksel.

Waar moeten die 3 ringen precies komen??

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 dec 2010 18:41

Daar waar ze het beste passen op de as.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

The_Rv
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 29 apr 2011 15:56

Het is alweer even geleden dat ik er tijd voor had (en het lekker weer was ook nog), waardoor ik nu pas weer kon beginnen aan m'n Tomos. Het probleem is dus nog steeds niet opgelost...ben net heel even bezig geweest ben het leek mij het beste om het allemaal even met foto's toe te lichten. Zo ben ik begonnen (er zitten nergens ringen o.i.d. tussen):

Afbeelding

Vervolgens dit rechts in de vertanding gezet:

Afbeelding

Om daarna deze daar weer in te zetten:

Afbeelding Afbeelding

Zo dus:

Afbeelding Afbeelding

Uiteindelijk heb ik nu deze ringen over, waarvan ik niet weet waar ik ze moet plaatsen:

Afbeelding

Hoop dat het zo allemaal wat duidelijk is en iemand mij goed op weg kan helpen :)

The_Rv
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 30 apr 2011 14:04

Iemand :)?

The_Rv
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 02 mei 2011 00:25

?????????????????????

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 mei 2011 12:45

Die rode lijkt me een pakkingsringetje voor het bijvulgat van de olie.

Die andere 2 op de kickstartas als het gat overeenkomt.

The_Rv
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 07 jun 2011 17:17

Die rode lijkt me een pakkingsringetje voor het bijvulgat van de olie.

Die andere 2 op de kickstartas als het gat overeenkomt.
Ok goed ik blijk dus 3 van die grote ringen te hebben ipv 2 en nog 1 ring die bijna net zo groot is (iets groter) dan het pakkingsringetje voor het bijvulgat van de olie. Ik weet echt totaal niet waar ik ze moet plaatsen.

Iemand die anders een xploded view heeft van die kant? Ik kan die namelijk niet vinden, of het moet zijn dat ik echt verkeerd kijk...heb al op de WIKI enz. gekeken. Word er echt helemaal gek van en wil hem eindelijk weer eens rijklaar hebben. Bedankt!

The_Rv
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 07 jun 2011 18:02

Omdat ik bang ben dat het toch nog niet helemaal duidelijk is of ik het goed heb gedaan, zal ik hier laten zien hoe het in elkaar zit.

(1) Ik heb de kering eruit gehaald, nieuwe erin gedaan, als volgt:

Afbeelding

(2) Het tandwiel dat je ziet heb ik naar voren gehaald, maar er nooit uitgehaald. Zoals je het nu ziet is het dus weer gewoon teruggeduwd. Weet niet of dat goed is?

(3) Nu heb ik een ring over, die precies over de buis past, zoals hieronder:

Afbeelding

hier ligt diezelfde ring op de koppeling:

Afbeelding

Zoals je ziet past hij perfect over het gat. Nu weet ik alleen niet of die daarop moet, of dat hij op de buis moet als bij de vorige foto, of helemaal nergens hier? Zonder zou het er in ieder geval zo uitzien:

Afbeelding

(4) Deze foto is zonder de betreffende ring uit het derde punt. Hier zit het eerste deel van het koppelingshuis op de buis:

Afbeelding

(5) Hier zit de rest van de koppeling erop, verder niks toegevoegd:

Afbeelding

(6) Daarna heb ik een ring met tandjes op de koppeling geplaatst:

Afbeelding

(7) Als laatste heb ik de volgende ringen over, waarbij de onderste en kleinste van de vier dezelfde ring is die ik heb weggelaten bij punt drie:

Afbeelding

Wat moet ik met die ringen doen?

Ik hoop dat iemand mij a.d.h.v. bovengenoemde 7 punten stapsgewijs verder kan helpen :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 jun 2011 12:58

Die ring die je achter de koppeling hebt zitten hoort daar ook. Anders vreet je keerring weg. De overige 3 op de kickstartas zo te zien aan de grootte. Simpeler kan ik het je niet uitleggen. Let er overigens wel op dat de kickstartremveer achter de middelste tandwielenset goed in de uirtsparing zit.

The_Rv
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 09 jun 2011 23:52

Die ring die je achter de koppeling hebt zitten hoort daar ook. Anders vreet je keerring weg. De overige 3 op de kickstartas zo te zien aan de grootte. Simpeler kan ik het je niet uitleggen. Let er overigens wel op dat de kickstartremveer achter de middelste tandwielenset goed in de uirtsparing zit.
Ok dus die ring uit punt 3 moet daar dus wel blijven. Dan doe ik die daar.
Ik heb de middelste tandwielen alleen naar voren getrokken en er nooit helemaal uitgehaald, dus dan is de kans dat die kickstartveer niet goed zit heel klein toch?

Thnx :)

The_Rv
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 11 jun 2011 17:23

Ok...ik heb alles teruggezet, kap erop, olie erin. Wil ik de kickstart er weer op zetten, en wat denk je?
De kickstartas krijg ik met geen mogelijkheid goedgedraaid. Hij lijkt muurvast te zitten.

Enig idee hoe dit kan en hoe ik dit op moet lossen?

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 11 jun 2011 17:46

Weer loshalen en kijken of je rembeugel wel goed zit.

The_Rv
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 11 jun 2011 18:31

Ja kwam er ook al achter nu ik hieb op het forum rondkijk dat ik de bout na de koppeling ben vergeten terug te zetten, dus is maar goed dat ik hem niet gestart kreeg...:P Klote, moet ik alle olie weer aftappen enz, terwijl dat gat van het aftapgat al dolgedraaid is.

Nu heb ik wel twee vragen:
#1: Waar zit de rembeugel en hoe ziet deze eruit?
#2: Kan het zijn dat de koppelingsstang niet draait omdat de bougiestop er nog inzit?

Bedankt :)

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 11 jun 2011 20:49

De rembeugel zit achter bij je kickstartas, achter het tandwiel, en moet in de uitsparing vallen.
De krukas draait idd niet als de stop er nog in zit. (ik heb een hekel aan zuigerstops omdat ze ook je druifstang en zuiger kunnen beschadigen)

The_Rv
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 15 jun 2011 19:05

De rembeugel zit achter bij je kickstartas, achter het tandwiel, en moet in de uitsparing vallen.
De krukas draait idd niet als de stop er nog in zit. (ik heb een hekel aan zuigerstops omdat ze ook je druifstang en zuiger kunnen beschadigen)
Heb me brommer weer opengehaald en ga er voor het gemak maar even vanuit dat de rembeugel enz. goed zitten.
Als dat niet zo is moet ik het alsnog loshalen natuurlijk, maar aangezien ik niks eruit heb gehaald zou dat niet moeten kunnen toch??

Ik heb zolang nog wel een vraag over onderstaande ringen:
Afbeelding

Zou het kunnen dat 1 van die drie grotere ringen over (of onder) onderstaand kartelringetje moet?:
Afbeelding

Hij past perfect namelijk!
En hoeven er ook niet van die ringen op de middelste as?
Dat lijkt namelijk op de exploded view.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 jun 2011 23:35

De kartelring is de enige die bij de koppeling op de krukas wordt gemonteerd (ter voorkoming dat de moer losloopt). Achter het koppelingshuis zit een ring ter bescherming van de keerring, anders vreet de vertanding deze weg.

Verder kan ik je zeggen dat niet alle versnellingsbakken gelijk zijn, omdat in het produktieproces verschillen kunnen optreden. Die verschillen worden weer verholpen door die afstandringen (ook wel shim's genoemd). Per motor kunnen er dus meer of minder ringen nodig zijn. Maar als jij de ringen past op de assen waar deze horen kan het niet missen.

The_Rv
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 16 jun 2011 17:33

Thanks man ok dan ga ik het zo in elkaar zetten.

The_Rv
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 20 jun 2011 22:03

Jaa gvd heb ik net nieuwe olie erin gedaan met de gedachte dat het dus aan de zuigerstop lag, blijkt de as nu nog moervast te zitten. Zal dus wel de rembeugel zijn...kan ik weeer alles loshalen. Moet natuurlijk ook weer nieuwe pakkingen daarna overal? Pffff

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
121 berichten
  • Pagina 6 van 7
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6