• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

quadro e-start nieuwe cilinder, carb, uitlaat, is dit goed?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
32 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
tomos quadro
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 18 okt 2007 11:03
  • Citeer

Berichtdoor tomos quadro » 20 jun 2011 14:16

hoi!

ik wilde dit eigenlijk in het beginnersforum plaatsen omdat het mischien nogal een 'beginnerige' vraag is...(maar ik kan er niet meer in!) Ik zit met de volgende situatie:

ik heb een:
tomos: quadro e-start, bouwjaar '04/'05, snor.
blok: A52, gereviseerd (van wat ik begrepen heb van het forum te lezen is dat A3/A35 onderdelen passen)
sproeiers 49 t/m 60 (om te testen welke het beste gaat werken)

er heeft op gezeten: cilinder A5 + cilinderkop snor (standaard), ontgrenst spruitstuk, delorto sha 14 9p, verder alles standaard.

ontbrekende onderdelen:

cilindertaps
cilinder
cilinderkop
spruitstuk
membraan
bougie
uitlaat
carburateur
benzinekraan

nu heb ik gezocht op tomoshop.nl en kwam tot de volgende selectie.

Maxwell Tomos A35 50cc
(50CC / 38MM. Past o.a. op A35)
http://www.tomoshop.nl/catalog/maxwell- ... p-784.html
Afbeelding

Cilinderkop 38mm DMP Cilinderkop 38mm DMP
(Hoge druk kop, 50cc.Tomos A35.)
http://www.tomoshop.nl/catalog/maxwell- ... p-784.html
Afbeelding

Tomos membraam
http://www.tomoshop.nl/catalog/tomos-me ... p-849.html
Afbeelding

Uitlaat Tecno Bos
http://www.tomoshop.nl/catalog/uitlaat- ... p-791.html
(Voor A3 en S25.)
Afbeelding

Spruitstuk 15mm Dellorto SHA
Afbeelding
http://www.tomoshop.nl/catalog/spruitst ... p-951.html
Spruitstuk 15mm voor Dellorto SHA carburateurs.
Buitendiameter spruitstuk 18mm.
Niet voor modellen van na 2009!


Dellorto replica SHA 14
http://www.tomoshop.nl/catalog/dellorto ... -1100.html
Afbeelding
Dellorto Replica Carburateur SHA 14.
Aansluiting spruitstuk 18MM.

Tapeindset M7 x 120.
http://www.tomoshop.nl/catalog/tapeinds ... p-870.html
Kompleet met moeren en ringetjes.
Afbeelding

Bougie NGK B6HS
http://www.tomoshop.nl/catalog/bougie-n ... p-828.html
Afbeelding

Benzinekraan Tomos A3/A35 Benzinekraan Tomos A3/A35
http://www.tomoshop.nl/catalog/benzinek ... p-859.html
Afbeelding


mijn vraag aan jullie is, klopt dit, zie ik iets over het hoofd, iets vergeten? (ik wil redelijk 'standaard'/zuinig rondrijden)

moet ik ipv. bougie B6HS de B7HS pakken?
past deze combinatie van cilinder / cilinderkop + spruitstuk?
moet ik appart een membraan bestellen of zit dit bij de cilinder (kan het op het plaatje niet zien)
carburateur grootte goed voor deze setup?
uitlaat keuze goed? past uitlaat (ik heb een uitlaatsteun liggen)?
cilinder taps de juiste maat?
welke sproeiermaat bevelen julie aan om te beginnen met testen? 50?

sorry als deze vragen dom overkomen, heb wel ervaring met het monteren/demonteren alleen zie door het bos van onderdelen de bomen niet meer. vandaar dat ik julie advies vraag.

verder zag ik dat sommige shops 'inrijolie' voor nieuwe cilinders/zuigers verkopen, om in je benzine te mengen eenmalig. is dit wijs of een verkoperspraatje?

nog tips voor montage? mij is gezegd de zuiger bij montage er een dopje blokolie bij te doen.

excuses voor het lange verhaal en alvast bedankt voor jullie reactie!
Omhoog


brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 20 jun 2011 15:13

Ik kan 1 ding zeggen, alles past, en zal goed presteren. En ja, voor zover ik weet komt die cilinder zonder membraan, en moet je die zelf kopen.
Tips: gebruik niet de voetpakking die bij die cilinder zit, maar deze: http://www.tomoshop.nl/catalog/voetpakk ... -1053.html , anders krijg je valse lucht bij de voet van de cilinder. Omdat je een A52 carter hebt met grote spoelpoorten, is de voetpakking op het plaatje van de cilinder te kort/smal bij de bovenhoeken van de spoelpoorten.
Geen verkooppraatjes geloven, en vooral geen blokolie bij de cilinder doen. Gewoon goed insmeren met gewone 2 takt olie bij het monteren. Verder kan je gewoon met mengsmering (1:50 gemengd, zoals normaal) inrijden.
Een B6HS bougie werkt prima als je geen hoge toeren gaat draaien, anders kan je beter een B7HS nemen. Daar heb ik altijd goed mee gereden met een afgevlakte kop.
Als je ook echt goed wilt rijden kan je de ontsteking op bromstand zetten, als deze er nog niet op staat.
Omhoog

tomos quadro
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 18 okt 2007 11:03
  • Citeer

Berichtdoor tomos quadro » 20 jun 2011 15:33

dank je wel brombertje voor de snelle reactie!

ook bedankt voor de tip over de voetpakking, ik ga jouw voetpakking gebruiken.
En de zuiger insmeren met de castrol die ik door de benzine meng :)

de onsteking staat idd. nog op snorstand.
ik denk dat ik hem op snorstand laat en kijk hoe hij rijdt. indien niet tevreden zal ik hem op bromstand zetten.
ik las op de wiki over de onsteking dat de stand bij sommige snorfietsen niet zo veel verschil maakt.

Ik kan 1 ding zeggen, alles past, en zal goed presteren
ben ik even blij dat ik goed heb opgelet op het forum en de wiki gelezen heb :mrgreen:


iemand verder nog tips?
heb overgens tomoshop ook dezelfde vraag gemailed, ben benieuwd naar hun reactie. (zie dat hij hier bij het online shops topic is toegevoegd maar nog niet echt bekend is.)

nog een tip kwa maat sproeier? 50 om mee te beginnen? ik las dat je met deze uitlaat mischien 1 of 2 maten omhoog moet.
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 20 jun 2011 16:33

Nog even een paar tips:
-B6HS bougie is goed.
-Koop inplaats van de Dellorto replica SHA 14, de echte Dellorto 15/15 deze is namelijk beter dan een replica.
-Ontsteking op brom zetten.
-Sproeier om mee te beginnen zal zo ongeveer 60 zijn. (dit omdat er dan een andere cilinder, grotere carb met gaasfilter en een andere uitlaat opzit.)
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

tomos quadro
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 18 okt 2007 11:03
  • Citeer

Berichtdoor tomos quadro » 20 jun 2011 16:51

Nog even een paar tips:
-B6HS bougie is goed.
-Koop inplaats van de Dellorto replica SHA 14, de echte Dellorto 15/15 deze is namelijk beter dan een replica.
-Ontsteking op brom zetten.
-Sproeier om mee te beginnen zal zo ongeveer 60 zijn. (dit omdat er dan een andere cilinder, grotere carb met gaasfilter en een andere uitlaat opzit.)
hoi stealth,

deze bedoel je?

Dellorto SHA 15/15
http://www.tomoshop.nl/catalog/dellorto ... p-867.html

wow ik had kwa sproeiergrootte niet zo'n groot verschil verwacht.
er heeft een 50 in gezeten in de oude configuratie.

komt door de brom cilinder/kop, grotere carb, en snellere uitlaat?
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 20 jun 2011 17:07

ja absoluut andere sproeier (ik raad je ook aan die 15/15 te nemen!!!)
uitlaat ; grotere sproeier
grotere carb : grotere sproeier

zo red je sproeier 60 wel ;)
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 20 jun 2011 17:07

Nog even een paar tips:
-B6HS bougie is goed.
-Koop inplaats van de Dellorto replica SHA 14, de echte Dellorto 15/15 deze is namelijk beter dan een replica.
-Ontsteking op brom zetten.
-Sproeier om mee te beginnen zal zo ongeveer 60 zijn. (dit omdat er dan een andere cilinder, grotere carb met gaasfilter en een andere uitlaat opzit.)
hoi stealth,

deze bedoel je?

Dellorto SHA 15/15
http://www.tomoshop.nl/catalog/dellorto ... p-867.html

wow ik had kwa sproeiergrootte niet zo'n groot verschil verwacht.
er heeft een 50 in gezeten in de oude configuratie.

komt door de brom cilinder/kop, grotere carb, en snellere uitlaat?
Ja, die carburateur bedoel ik.

De cilinder is groter, de carburateur is groter en de uitlaat is sneller.
Het is dus logisch dat de sproeier stukken groter moet zijn.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

tomos quadro
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 18 okt 2007 11:03
  • Citeer

Berichtdoor tomos quadro » 20 jun 2011 18:02

hhhmm okay stealth, alex, als ik dan toch bezig ben :mrgreen:

15/15 carb it is!

zou ik voor de zekerheid nog een sproeiertje 62,64 erbij pakken? of is 60 zeker groot genoeg?
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 20 jun 2011 18:09

Neem ook 62 en 64, dan heb je wat extra als 60 niet helemaal goed is. Als het goed is zit er 66 in de carb als je hem koopt.
Omhoog

tomos quadro
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 18 okt 2007 11:03
  • Citeer

Berichtdoor tomos quadro » 20 jun 2011 18:11

dank allemaal voor de snelle reacties en hulp zover!

ik zal ook een 62/64 halen brombertje.

is het echt beter om de 15 carb te nemen?
die extra 5 euro maakt me niet uit maar m'n uitgangspunt was om ook een beetje zuinig te blijven rijden.
of maakt dat niet zoveel verschil?

hard kunnen rijden is niet een must omdat ik toch op het fietspad zit.
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 20 jun 2011 18:41

dank allemaal voor de snelle reacties en hulp zover!

ik zal ook een 62/64 halen brombertje.

is het echt beter om de 15 carb te nemen?
die extra 5 euro maakt me niet uit maar m'n uitgangspunt was om ook een beetje zuinig te blijven rijden.
of maakt dat niet zoveel verschil?

hard kunnen rijden is niet een must omdat ik toch op het fietspad zit.
In mijn 15/15 carburateur zat sproeier 68 toen ik hem kocht.
Je moet niet besparen en dan spullen van slechtere kwaliteit kopen. Goedkoop is namelijk duurkoop.
De replica's zijn ook moeilijker af te stellen.

Als je zuiniger wilt rijden dan kun je beter het gaasfilter vervangen door een ontgrensd standaard luchtfilter.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

tomos quadro
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 18 okt 2007 11:03
  • Citeer

Berichtdoor tomos quadro » 20 jun 2011 19:07

Je moet niet besparen en dan spullen van slechtere kwaliteit kopen. Goedkoop is namelijk duurkoop.
De replica's zijn ook moeilijker af te stellen.

Als je zuiniger wilt rijden dan kun je beter het gaasfilter vervangen door een ontgrensd standaard luchtfilter.
oh ok ik wist niet dat die replica's zoveel slechter waren. tuurlijk ga ik het liefst voor origineel dan.
originele ontgrensde standaard luchtfilter (die met die spons) heb ik idd nog.

powerfilters (k&n voor de auto bv) had ik over gelezen dat ze meer fijnstof/zand doorlaten en dat dat sneller slijtage zou veroorzaken.
weet niet of dat ook geldt voor gaasfilters?
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 20 jun 2011 19:37

Ja, geldt in het algemeen voor gaasfilters. Als je niet heel hard wilt, en goed, niet extreem wilt oprekken, kan je het beste de standaard luchtfilter nemen. Is zuiniger, en maakt geen herrie. Enige nadeel dat je op snelle setups wat minder vermogen hebt.
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 20 jun 2011 19:42

Powerfilters en gaasfilters laten meer stof en zand door dan een standaard filter.
Toch valt de schade aan je motor wel mee, behalve als je elke dag langs het strand of woestijn rijdt.
Sommige leden van dit forum rijden dagelijks met een powerfilter en hebben nergens last van.
Een powerfilter lijdt echter wel tot een hoger brandstof verbruik en een harder geluid.

Bij een standaard setup is een powerfilter bijna nutteloos.
Maar omdat jij niet heel hard wilt rijden kan je gewoon het ontgrensd standaard luchtfilter houden.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

tomos quadro
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 18 okt 2007 11:03
  • Citeer

Berichtdoor tomos quadro » 20 jun 2011 19:54

nou jonges bedankt voor de adviezen zover!

denk dan dat ik idd. voor de delorto 15/15 ga (ipv de 14 replica)
met nog wat extra grotere sproeiermaatjes om uit te proberen.

en de standaard filter gebruik.

bromstand wacht ik nog even mee, kijken of hij naar tevredenheid op snorstand rijdt...
omdat dat nogal een gedoe is om te veranderen.
Omhoog

tomos quadro
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 18 okt 2007 11:03
  • Citeer

Berichtdoor tomos quadro » 25 jun 2011 08:16

nou m'n spullen zijn op de post.
alleen jammer dat ik geen track/trace code doorkreeg,
kon ik m'n pakket volgen.

ik zal hier nog laten weten waneer alles gemonteerd is en hoe hij dan loopt :P
Omhoog

tomos quadro
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 18 okt 2007 11:03
  • Citeer

Berichtdoor tomos quadro » 25 jun 2011 13:43

hoi!

onderdelen zijn binnen maar nu zie ik een beschadiging aan de geleverde cilinderkop (38mm dmp) aan de binnenkant...

Afbeelding

Is het puur een estetisch ongemak of gaat dit problemen veroorzaken? dan stuur ik hem uiteraard terug.

Verder is de verstuurde uitlaat een jamarcol met fuego sticker (besteld was, Tecno Bos Voor A3 en S25).
Dit is hetzelfde?


Nogmaals bedankt voor julie reactie en adviezen!
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 25 jun 2011 13:45

Ik zou de winkel er wel op aanpreken, en kijken wat hun erover zeggen. Dan kan je samen tot een oplossing komen.
Ik zou er niet tevreden mee zijn.
Omhoog

tomos quadro
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 18 okt 2007 11:03
  • Citeer

Berichtdoor tomos quadro » 25 jun 2011 13:58

Ik zou de winkel er wel op aanpreken, en kijken wat hun erover zeggen. Dan kan je samen tot een oplossing komen.
Ik zou er niet tevreden mee zijn.
hoi brombertje, dank je voor je snelle reactie!

ik heb wat gegoogled en sommige nl'se webshops gebruiken ook tecno bos / jamarcol in de beschrijving, wellicht is het 1 en dezelfde uitlaat....

wat de beschadiging van de cilinderkop betreft, als ik er zachtjes met m'n duim over wrfij komen er minuscule deeltjes vrij (gruis?). lijkt me niet lekker als dit bij m'n cilinder, zuiger of eventueel in m'n blok komt.

ik ga ze even mailen en de foto bijsluiten. komt vast goed. :)
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 25 jun 2011 14:03

Ja, niet gelijk boos doen en/of shops afkraken, maar gewoon eerst rustig en netjes overleggen met de winkel. Van de uitlaat zou ik het niet weten, daar heb ik geen ervaring mee. Die kop zou ik ook niet mee gaan rijden.
Succes.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
32 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.