• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

youngst'r start niet meer

Vragen over de ontsteking, of hoe je de toeter aansluit?! Stel ze hier
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
snarfvz
Tomosforummer
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2010 00:02
  • Citeer

Berichtdoor snarfvz » 09 jul 2011 01:12

Hallo allemaal,

Sinds vanmiddag doet mijn Youngst'r niks meer, ik was even bij mijn tante op visite, rijdend er naar toe gekomen.

toen ik weer naar huis wou wilde hij niet meer starten, eenmaal weer thuis, had ik gehoopt dat het probleem zat in het door mij zelf aangebracht contactslot, maar deze er tussen weg gehaald, maar niet willen lopen.

Bougie eruit gehaald, was een beetje zwart, tegen het blok gehouden en gekickstart, maar geen vonk, andere bougie geprobeerd, geen succes, met het kicken gaat de verlichting wel opgloeien.

Wat zou het kunnen zijn, hoe kan ik de bobine/bougiekabel door meten

alvast bedankt
Omhoog


Darkrider
Tomosforummer
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:11
Locatie: Enschede (stroink)
  • Citeer

Berichtdoor Darkrider » 09 jul 2011 11:53

Ja, kijk is of je bougiekabel/dop nog goed is.
Ander dieper gaan zoeken bijv naar de bobine of de ontstekingspoel etc.


succes
Omhoog

snarfvz
Tomosforummer
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2010 00:02
  • Citeer

Berichtdoor snarfvz » 11 jul 2011 02:43

Nieuwe bougie, bougiedop, bougiekabel vervangen, maar geen succes, ik laat nu de bobine doormeten
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 jul 2011 14:00

Toevallig type met pick-up unit? Kijk die maar eens na op kabelbreuk of defecten. Helaas sneuvelen er de laatste tijd erg veel van die dingen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

snarfvz
Tomosforummer
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2010 00:02
  • Citeer

Berichtdoor snarfvz » 11 jul 2011 18:12

Ik heb van de buurman (die heeft ook een Youngst'r) de bobine geleend, maar hier wou die ook niet op lopen/starten, moet nu inderdaad richting de ontsteking gaan kijken.

De kill-switch is ook goed.

Moet even op het forum kijken hoe de ontsteking in elkaar zit

Mijn Youngst'r is van 2005, ik weet niet of deze een pickup-unit heeft
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jul 2011 13:02

Dat zie je snel genoeg. Achter de linker carterkap (kickstartkant) moet je onderaan bij het vliegwiel kijken. Zie je daar een zwart kastje zitten dan is het er 1 met pick-up. Anders niet.

Wat ook wel gebeurd is dat de ontsteking bij de aansluiting van de spoelen en de draden kapot gaat. Daarvoor kun je de onsteking even doormeten. Zet de ene stift van je meter op de zwarte draad uit je blok en de andere ergens op het frame als massa. De stand is Ohm. Als de (analoge) meter uitslaat is de verbinding goed (digitaal loopt terug naar 0).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

snarfvz
Tomosforummer
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2010 00:02
  • Citeer

Berichtdoor snarfvz » 12 jul 2011 14:40

Ik heb even maat van mij laten kijken, en het is er 1 met een pickup unit.

Ik dat gene nog even doen met het doormeten van de ontsteking, dus als die op Ohm stand terug naar 0 gaat is de ontsteking goed, en als die een waarde gaat aangeven is het niet goed.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jul 2011 15:59

Zolang die terugloopt is het goed, er zal altijd wel wat restweerstand zijn. Als er helemaal niets gebeurd is het niet goed.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

snarfvz
Tomosforummer
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2010 00:02
  • Citeer

Berichtdoor snarfvz » 13 jul 2011 01:09

zojuist even door gemeten, de kabels die uit het blok komen zijn zwart en Geel: bij geel krijg ik een wisselende waarde bij de zwarte draad gebeurd niks, geen waarden, heb zelf niet zoveel verstand van multimeters, ik heb op de multimeter alle standen gemeten (die onder de categorie Ohms vielen) er blijft een 1 in het display staan, en die gele draad geeft wel een waarde, maar die gaat niet naar 0
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 jul 2011 12:34

Ontstekingsspoel dus kapot (= zwarte draad).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

snarfvz
Tomosforummer
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2010 00:02
  • Citeer

Berichtdoor snarfvz » 13 jul 2011 14:41

En dan moet ik dus een nieuwe ontstekingsspoel gaan aanschaffen, is dat 1 geheel of zijn er losse spoelen te koop
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 jul 2011 23:19

Ben bang dat die niet los te koop zijn. Alleen als 1 geheel met de lichtspoelen (kunststof houder). Die kun je er wel van je grondplaat halen. De meeste bromboeren zullen alleen icm de grondplaat deze verkopen, je zal echt moeten zoeken naar een losse ontstekingshouder met 4 spoelen.

Kijk anders ook even naar de verbindingen in het zwarte kunststof kapje tussen de 2 spoelen in (zie foto) waar de bedrading uit komt. Die wil ook wel eens loslaten.
Bijlagen
233156.jpg
233156.jpg (24.82 KiB) 10858 keer bekeken
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

snarfvz
Tomosforummer
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2010 00:02
  • Citeer

Berichtdoor snarfvz » 14 jul 2011 01:07

Ben bang dat die niet los te koop zijn. Alleen als 1 geheel met de lichtspoelen (kunststof houder). Die kun je er wel van je grondplaat halen. De meeste bromboeren zullen alleen icm de grondplaat deze verkopen, je zal echt moeten zoeken naar een losse ontstekingshouder met 4 spoelen.

Kijk anders ook even naar de verbindingen in het zwarte kunststof kapje tussen de 2 spoelen in (zie foto) waar de bedrading uit komt. Die wil ook wel eens loslaten.
Ok dank je wel, ik laat het wel even bekijken door iemand
Omhoog

tomosquadroa3
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 jul 2011 13:44
  • Citeer

Berichtdoor tomosquadroa3 » 14 jul 2011 12:48

meet de wissel spanning eens op als je gaat kicken rode kabel vd mutimeter op de zwarte en de zwarte vd multimeter op massa.. moet tussen de 70-90 vold wisselspanning geven ligt eraan hoe hard je kickt maar als hij minder geeft hoeft hij niet meteen kapot te zijn dan moet je gewoon ff je kabelboom loskoppelen kijken wat hij dan doet als hij dan goed is heb je kortsluiting in je kabelboom..
Omhoog

tomosquadroa3
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 jul 2011 13:44
  • Citeer

Berichtdoor tomosquadroa3 » 16 jul 2011 17:47

en ben je er al uit topic is zo still :P
Omhoog

snarfvz
Tomosforummer
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2010 00:02
  • Citeer

Berichtdoor snarfvz » 16 jul 2011 20:01

en ben je er al uit topic is zo still :P
Ik breng de youngst'r van de week naar een reparateur, ik heb er zelf geen schik meer van

In ieder geval bedankt voor jullie tips en adviezen
Omhoog

snarfvz
Tomosforummer
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2010 00:02
  • Citeer

Berichtdoor snarfvz » 26 okt 2011 22:33

Ik kreeg zojuist van TomosFreak26 een pb over wat er nu met mijn youngst'r was gebeurd, na aanleiding van dat berichtje, laat ik weten:

Dat mijn Youngst'r weer in orde is, de ontsteking en bobine/cdi waren kapot:

Bij mij wat de ontsteking en bobine/CDI kapot

bobine/CDI zit nu immitatie Snel op en ontsteking is bij mijn weten origineel Tomos.

Vermoedelijke oorzaak, is waarschijnlijk mij eigen schuld: ik had een contactslot op het linker beschermkapje gemaakt en denk dat die voor kortsluiting heeft gezorgd
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Elektra”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.