• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos wil niet harder......

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
41 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Gebruikersavatar
bauto601
Tomosforummer
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 apr 2011 12:50
Locatie: Den Helder
  • Citeer

Berichtdoor bauto601 » 11 aug 2011 20:30

Hallo medetomoseigenaren (medelijden...) :evil:. Ik heb een tomos a3 blok waarbij de kop is afgevlakt (2mm), een proma gp uitlaat aanzit en een 15mm bing carb. Het is jammergenoeg een eicilinder :r. De tanwielverhouding is 26voor en 28 achter. Nou heb ik last van het volgende probleem; Mijn tomos wil gewoon niet harder dan 40, hoe dan ook. Als ik volgas doe dan valt al mijn vermogen weg. Als ik dan een beetje gas terug doe, dan heb ik weer vermogen. Ik heb al de sproeiers 58-66 en 70 gebruikt, maar de tomos gaat altijd nog even hard. Weten jullie het nog??
Alvast bedankt.
Tomos s25 met a3 blok.
eicilinder met verhoogde inlaat inhammen in de zuiger, standaard bromkop
12mm encarwi uitgeboord naar 13lucht, sproeier 50.
doorgerotte bromuitlaat.
twv 26-22
55km/h op mobiele telefoon, en trekt op als een baas!
Omhoog


Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 11 aug 2011 20:45

Loopt hij fatsoenlijk stationair?
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Gebruikersavatar
bauto601
Tomosforummer
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 apr 2011 12:50
Locatie: Den Helder
  • Citeer

Berichtdoor bauto601 » 11 aug 2011 20:52

Niet helemaal, als de tomos net 1 uur of langer stil heeft gestaan en dus koud is, dan staat het stationair veel te hoog, en na een paar minuten rijden is het stationair eigenlijk wel iets te laag.
Tomos s25 met a3 blok.
eicilinder met verhoogde inlaat inhammen in de zuiger, standaard bromkop
12mm encarwi uitgeboord naar 13lucht, sproeier 50.
doorgerotte bromuitlaat.
twv 26-22
55km/h op mobiele telefoon, en trekt op als een baas!
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 11 aug 2011 20:58

het is normaal dat als de motor koud staat de stationairloop hoger is dan bij een warme motor
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 11 aug 2011 21:33

Heb je ook lager dan 58 geprobeerd? Met laatste beetje gas geven geef je meestal maar een klein beetje lucht extra en geen benzine bij carbs. Als je dus beetje gas terug geeft en dan beter rijdt moet je een maatje kleiner in sproeier.
Wel heel goed de bougiekleur in de gaten houden dat je niet te klein gaat.
Een oude eicilinder met atw 28 haalt ook niet veel harder dan 40.
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 11 aug 2011 21:40

Ik heb zonet sproeier 58 erop gezet. Rijd precies hetzelfde alleen dan waarscheinlijk wat zuiniger, ook weer met dat gas probleem. Kan het misschien aan de bobine liggen, want die komt van een tomos s25 snor 1bak.
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog

Gebruikersavatar
bauto601
Tomosforummer
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 apr 2011 12:50
Locatie: Den Helder
  • Citeer

Berichtdoor bauto601 » 11 aug 2011 21:58

Waarscheinlijk is het probleem gevonden, de bougie! De bougie kwam uit een laagtoerige 500cc benzine generator. Beent natuurlijk nooit het toerental bij van een brommer. Morgen horen jullie de uitslag!
Tomos s25 met a3 blok.
eicilinder met verhoogde inlaat inhammen in de zuiger, standaard bromkop
12mm encarwi uitgeboord naar 13lucht, sproeier 50.
doorgerotte bromuitlaat.
twv 26-22
55km/h op mobiele telefoon, en trekt op als een baas!
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 11 aug 2011 22:13

gewoon een ngk no 7 erin stoppen en dat moet goed zijn voor jou setup
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog

Gebruikersavatar
bauto601
Tomosforummer
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 apr 2011 12:50
Locatie: Den Helder
  • Citeer

Berichtdoor bauto601 » 11 aug 2011 22:19

Ik had nog een standaard ngk6 liggen dus die druk ik er dan maar in...
Tomos s25 met a3 blok.
eicilinder met verhoogde inlaat inhammen in de zuiger, standaard bromkop
12mm encarwi uitgeboord naar 13lucht, sproeier 50.
doorgerotte bromuitlaat.
twv 26-22
55km/h op mobiele telefoon, en trekt op als een baas!
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 11 aug 2011 22:33

kan ook,
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog

Gebruikersavatar
bauto601
Tomosforummer
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 apr 2011 12:50
Locatie: Den Helder
  • Citeer

Berichtdoor bauto601 » 12 aug 2011 10:00

Ik heb even getest met de nieuwe bougie en volgende sproeiers:
sproeier 58: rijdt gewoon 40, maar volgas geen vermogen.
sproeier 66: rijdt ook gewoon 40, volgas al wat beter, maar volgas gaat de tomos dan 30.
sproeier 70: rijdt ook gewoon 40, onderin verzuipen, volgas 35.
Het lijkt wel alsof het blok gewoon geen 15mm wil. En kan je de poorten van een eicilinder net zo maken als van een airsal of dmp 50cc, zodat de eicilinder even hard loopt?
Tomos s25 met a3 blok.
eicilinder met verhoogde inlaat inhammen in de zuiger, standaard bromkop
12mm encarwi uitgeboord naar 13lucht, sproeier 50.
doorgerotte bromuitlaat.
twv 26-22
55km/h op mobiele telefoon, en trekt op als een baas!
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 12 aug 2011 10:25

gewoon beter gelijk een airsal erop gooien dan als je hem net zo wilt maken,
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog

Gebruikersavatar
bauto601
Tomosforummer
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 apr 2011 12:50
Locatie: Den Helder
  • Citeer

Berichtdoor bauto601 » 12 aug 2011 10:38

Maar zo'n airsal kost geld, een eicilinder uitveilen niet.
Tomos s25 met a3 blok.
eicilinder met verhoogde inlaat inhammen in de zuiger, standaard bromkop
12mm encarwi uitgeboord naar 13lucht, sproeier 50.
doorgerotte bromuitlaat.
twv 26-22
55km/h op mobiele telefoon, en trekt op als een baas!
Omhoog

wippie
Tomosforummer
Berichten: 148
Lid geworden op: 05 feb 2011 15:31
  • Citeer

Berichtdoor wippie » 12 aug 2011 11:32

ik heb hier een nette airsall 65cc liggen.
dat zijn super cillinders, het nadeel is dat er een afgebroken bout in 1 van de schroefgaten waar de uitlaat bout/tapeinden in gaan.
altijd netjes warm laten lopen (allu cillinder) en geen krassen ofzo.
voor 2 tientjes mag je hem hebben en ik garandeer daaar ga je plezier van hebben :P!!
Omhoog

Gebruikersavatar
bauto601
Tomosforummer
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 apr 2011 12:50
Locatie: Den Helder
  • Citeer

Berichtdoor bauto601 » 12 aug 2011 12:32

Helaas is er al veel geld in de tomos gegaan, en heb ik nog maar 11euro op mijn rekening staan :(. Ben minderjarig (12) dus even snel bijverdienen gaat niet. En ik ga vandaag 2weken op vakantie, dus wil ik ook nog vakantiegeld hebben.
Tomos s25 met a3 blok.
eicilinder met verhoogde inlaat inhammen in de zuiger, standaard bromkop
12mm encarwi uitgeboord naar 13lucht, sproeier 50.
doorgerotte bromuitlaat.
twv 26-22
55km/h op mobiele telefoon, en trekt op als een baas!
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 12 aug 2011 12:47

Je kan niet zomaar beginnen met vijlen en Voila: k heb een snelle cillinder

,dat heeft weinig nut zo, je kan idd beter een goede tweedehands 65cc kopen, of anders even doorsparen,
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog

Gebruikersavatar
bauto601
Tomosforummer
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 apr 2011 12:50
Locatie: Den Helder
  • Citeer

Berichtdoor bauto601 » 12 aug 2011 14:54

Ik heb nog wat geprutst aan de inlaat van mijn carburateur en nou loopt die goed, kan je volgas en is die even snel. hier de carburateur instellingen:
9/15 ipv 15/15
sproeier 58
Maar ik ga alsnog aan de slag met mijn eicilinder, want die moet gewoon snel kunnen. (ik ben lekker eigenwijs :evil:).
Tomos s25 met a3 blok.
eicilinder met verhoogde inlaat inhammen in de zuiger, standaard bromkop
12mm encarwi uitgeboord naar 13lucht, sproeier 50.
doorgerotte bromuitlaat.
twv 26-22
55km/h op mobiele telefoon, en trekt op als een baas!
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 12 aug 2011 14:56

je kan gewoon lekker oefenen op je ei cilindertje,wellicht steek je er iets van op, mocht je hem verneuken koop je gewoon een goede airsal 65cc toch?
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog

Gebruikersavatar
bauto601
Tomosforummer
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 apr 2011 12:50
Locatie: Den Helder
  • Citeer

Berichtdoor bauto601 » 12 aug 2011 15:04

Ja, en anders kan ik wel een puch cilindertje van mijn broer lenen als dat zomaar gaat :twisted:
Tomos s25 met a3 blok.
eicilinder met verhoogde inlaat inhammen in de zuiger, standaard bromkop
12mm encarwi uitgeboord naar 13lucht, sproeier 50.
doorgerotte bromuitlaat.
twv 26-22
55km/h op mobiele telefoon, en trekt op als een baas!
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 12 aug 2011 15:16

Past WEL
Tapeinden zijn tzelfde, maar alleen je uitlaatpoort is anders en je inlaat ook...
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
41 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.