• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

a3/ a35/a55/a52 Ben het overzicht even kwijt

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Speeddragon
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 12 aug 2011 19:02

Ik ben me de laatste dagen weer goed aan het inlezen op tomos gebied maar ik ben het overzicht een beetje kwijt qua blokken.

Zelf heb ik een a52 blok met een membraam cilinder, met een bullit uitlaat die moeilijk paste.

De blokken:

A3: een erg oud blok, dat er ook heel anders uitziet dan de blokjes die we nu gewend zijn.
geleverd in 1/2 speed, met ei cilinder zonder membraam, met contactpuntonsteking en 2 speed

a35 blok: het eerste blok met het uiterlijk dat we nu gewend zijn.
in het begin geleverd in 1/2 speed (heb zelf zoon 1 speed variant gehad), met ei cilinder en contactpuntonsteking.
Maar hoofdzakelijk met de bekende membraamcilinder en electronische ontsteking

a52 blok: uitgebracht met membraamcilinder (en later ook met membraamloze cilinder??), heeft grotere spoelpoorten? Het is van belang dat je de goede voetpakking pakt, vooral als je een cilinder erop wil doen die bedoelt is voor a35. Maar ook als je de juiste cilinder hebt moet je de juiste pakking pakken. zie deze wiki link : http://www.forum.tomosforum.nl/viewtopi ... 64&t=17235

a55 blok: grote broer a52, met membraamloze cilinder. andere uitlaatophanging en plek van de uitlaat, grote spoelpoorten

maar klopt het dat bij de a52 en/ of a55 de positie van de cilinder anders is waardoor je geen a35 uitlaat meer kan pakken? of ligt dit puur aan de cilinder?

Ik krijg mijn bullut uitlaat namelijk maar moeilijk onder mijn tomos en ik weet niet of dat komt omdat hij een beetje misvormd is of omdat ik nu een a52 blok heb (wat mijn oude blok was weet ik niet meer)? ( wel met een gewone membraamcilinder erop:), die er origineel bijzat)
Laatst gewijzigd door Speeddragon op 12 aug 2011 19:49, 5 keer totaal gewijzigd.

tomostefan
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomostefan » 12 aug 2011 19:08

Fout, een a35 blok bestaat niet.

Ik vind dit nou ook niet echt nodig, je hebt gewoon het oude blok, met de trappers oid. (a3)
Het 'normale' blok.(a5)
en het a55 blok met grote spoelkanalen
Tomos
Zundapp
say "i" spell "map" then say "ness"

Speeddragon
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 12 aug 2011 19:37

nog even wat verder gezocht,

en volgens mij hebben alleen de A55 blokken grotere spoelpoorten,
En idd de normale a52 blokken niet

hoewel shadowranger en brommertje elkaar tegenspreken in dit topic:

http://www.forum.tomosforum.nl/viewtopi ... 64&t=17235

Dus ligt het bij de A55 blokken dat de oude uitlaten niet passen alleen aan de cilinder of ook aan de plaatsing van de cilinder op het blok?

Verder moeten we echt wat consequenter worden in het goed benomen van de blokken, want net als in deze wiki http://www.tomosforum.nl/forum/viewtopi ... =53&t=1676

daar staat in : Het A3 Motorblok, en het nieuwe A5 motorblok.
zoiezo moet dit dan worden Het a52/a35 blok en het nieuwe A55 motorblok

of als het a35 blok echt niet bestaat alleen a52 blok en het nieuwe a55 motorblok
Laatst gewijzigd door Speeddragon op 12 aug 2011 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Speeddragon
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 12 aug 2011 19:47

dus kortom:

-kan iemand bevestigen dat er geen a35 blok bestaat

-is een a55 blok nou echt een apart blok of is dit een a52 blok met grote spoelpoorten en membraamloze cilinder?

-zijn er a52 blokken uitgebracht met kleine spoelpoorten/grote poorten of allebij?

-de uitlaat positie dat die anders is komt dit door de plaatsing van de uitlaatpoort of door de plaatsing van de cilinder (en geld dit dan voor een A55 en voor een a52 blok of alleen voor een van de twee?)

tomostefan
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomostefan » 12 aug 2011 21:05

Het is ook vaag want ik heb een blok gehad met grote spoelers EN membraam cil :')
Tomos
Zundapp
say "i" spell "map" then say "ness"

drestar
Hopeloos verslaafd
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 13 aug 2011 00:21

idd, :)
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..

JesseJeremy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor JesseJeremy » 13 aug 2011 02:18

Goedzo, hij gebruikt de zoekfunctie. Kan je niet van iedereen zeggen.
Rust in vrede onze grote vriend Jan de Lasser

Pack'r number 2
Youngster 2008 Sold
Tomos A35 verkocht in onderdelen
Pack'r Kapot gereden door een achterlijke bezorgscooter
China bike Cadeau gedaan aan het broertje van Pascal
Vespa SI Sold

Speeddragon
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 13 aug 2011 06:16

Volgens mij zijn er in 2003/2004

A52 blokken gemaakt met grote spoelpoorten maar met een originele membraamcilinder die dus een pakking nodig hebben die aan de binnenkant klein is en aan de buitenkant groot.

Dus dat een A55 blok gewoon een A52 met grote spoelers+membraamloze cilinder is :) (moet iemand even bevestigen of er aan de zijkant A55 of A52 staat)

ik heb een A52 blok en echt zover ik weet paste mijn voetpakking echt gewoon normaal en goed.. zoon gek verschil was me wel opgevallen.. dus heb ik kleine spoelers, of ik heb een membraamcilinder met grote spoelers (bestaat volgens mij niet) en zou de brommerboer me ook de juiste pakking hebben moeten geven.. te toevallig want vroeg gewoon om een a35 voetpakking.

maar een a35 blok, bestaat dat nou echt niet?

*heb ook gemailt naar tomos, want het is toch wel belangrijk om de dingen te weten. Alleen moeten er eerst een paar vragen worden beantwoord die ervoor kunnen zorgen dat andere vragen onnodig worden.

zoals: pasen oude uitlaten niet onder nieuwe blokken door de verandering van de cilinder positie of puur alleen door verandering van de uitlaatpoort, en voor welke blokken geld dit dan, A55/ a52 met grote spoelers..., maar als er idd geen a35/ a55 blok bestaat en alles a52 is dan vervalt deze vraag al deels ...

drestar
Hopeloos verslaafd
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 13 aug 2011 09:24

je zult binnekort wel antwoord krijgen van TN,
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 aug 2011 11:58

Voor zover ik weet is alleen de nieuwste (membraanloze) cilinder afwijkend qua uitlaatpoorthoek. Dus als dat in jouw verhaal het geval is dan kan het wel kloppen dat een "standaard" (lees A35) Tomos uitlaat niet past.

Even voor de duidelijkheid:

A3 = oud type carter met 2 speed en ei-cilinder. Hoek uitlaatpoort is loodrecht omlaag tov rijrichting
S25 / A35 = nieuw type carter met 1 speed (ei-cilinder) of 2 speed (membraancilinder A5) met spruitstuk onder het frame. Meestal de ijzeren kappen gemonteerd.
A52 = nieuw type carter (zowel kleine als grotere spoelers mogelijk) en membraancilinder A5 met spruitstuk rechts naast het frame. Types met de bekende kuststof kappen.
A55 = nieuw type carter (grote spoelers) en en membraanloze cilinder (A55). Alleen van deze cilinder is bekend dat de uitlaatpoort iets naar voren staat tov de rijrichting. De bocht van de uitlaat loopt dus iets verder door.

De A52 en A55 blokken kunnen voorzien zijn van een extra "flap" aan de ontstekingskant tbv een startmotor (puntdeksels) en eventueel aparte oliepomp.

De stand van de cilinders is nooit gewijzigd t.o.v. het carter, dus alleen de uitlaatpoort is verantwoordelijk voor het niet passen van een bepaalde uitlaat.

Verder wordt er vaak gevraagd of ei-cilinders kunnen worden vervangen door membraancilinders. Dat kan, maar er moeten wel wat aanpassingen worden gedaan aan krukas (small-end) en tapeinden (langere monteren).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Speeddragon
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 13 aug 2011 12:44

dus een A55 is geen nieuwe carter opzich, je noemt het a55 omdat er een membraamloze cilinder opzit.

maar op die a35 carters stond daar dan ook echt a35 op?

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 13 aug 2011 21:16

A55 is geen carter. A55 is cilinder model. Net als A5.
A52 is het cartermodel wat na 2003 (euro2) gebruikt wordt onder zowat elke tomos.
A52 carter met A5 cilinder is standaard model.
A52 carter met A55 cilinder heet tomos POWER blok.O.a. onder Streetmate, Revival TS en wat rond frame modellen. Het A52 carter is in deze versie ook niet zwart. De frames hebben ook de benzinekraan links vanwege het andere spruitstuk.
A52 carter met A5 cilinder heeft 7mm cilindertapeinden. Met A55 cilinder zijn het speciale 6mm tapeinden met M7 draad voor in het carter.
A5 = membraancilinder, hier passen 12/15 mm spruitstukken op met SHA carbs en 19mm met PHBN carbs.
A55 is zuigergestuurd, hier passen PHVA carbs op. Standaard is 10mm voor snor, 14mm voor brom. 17,5 past ook zonder aanpassingen.
Airsals zijn tegenwoordig in membraan en membaanloze versie te koop.
A3 = frametype. Vierkante tank en benzinekraan rechts.

Ik heb beide originele cilinders op 2 A52 carters gehad, origineel. Beide carters met grote spoelpoorten. 1 Standard uit 2004 met A52 carter met grote spoelpoorten zonder e-start. Nu ook een Streetmate met A52 e-start carter, ook met grote spoelpoorten.
A52 staat gedrukt op de rechter middencarter onder de cilinder.

De oude carters hadden geen model nummer. Die hebben geen "punt" bij het linkercarter zonder e-start.
Oude model carter is dus eigenlijk "vlak"aan de bovenkant.
A52 carter heeft altjd een punt, ongeacht kick of e-start.
Voor A52 carter is er een standaard groot type voetpakking, die moet je altijd bij A5 en A55 cilinders gebruiken vanwege de grote spoelers.
Bij de combinatie Airsal membraan-cilinder/ A52 carter kan je door de vorm van de cilindervoet en het gebruik van een verkeerde pakking snel valse lucht/drukverlies krijgen.

De posite van de cilinders is bij elk carter gelijk. Altijd. De positie van de uitlaatpoort bepaalt het type uitlaat wat je moet gebruiken. Bij ei of A5 (membraan) cilinder kan je altijd A3/A35 (door bromboeren gebruikte termen) gebruiken. Bij A55 moet je de speciale A55/Revival TS uitlaten gebruiken zoals de bullet of nieuw type standaard snel. De Technigas voor Streetmate/A55 zoals ze vaak verkocht worden passen niet goed. Ik weet het, ik heb dr 1.

Speeddragon
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 14 aug 2011 05:10

-A3 dat is de benaming voor het frame idd, maar er word ook het hele oude blok mee bedoelt, met de echt oude carters
:http://www.flickr.com/photos/loversvhaters/2626690832/

-De ei cilinders en de membraamcilinders hebben toch wel dezelfde uitlaathoek?

-de categorie S25/A35, die hadden dus geen A52 gegrafeerd staan?

-Shadow heeft trouwens gelijk dat A52 blokken voorzien KUNNEN zijn van een flap, dit is echter niet persee zo..

-verder denk ik dat de combinatie A52 carter met grote spoelers+membraamcilinder niet vaak voorkomt (ja jaren 2003/2004), anders zouden de bromboeren wel beter bekend zijn met deze pakking

-brombertje, je zegt ook dat je bij een A52 blok altijd die grote pakking moet hebben, dus jij gaat ervanuit dat A52 blokken altijd grote spoelers hebben, volgens mij is dit niet zo. (ben benieuwd wat tomos nl zegt

Sorry als jullie vinden dat ik zeur, maar wil de misstanden voor eens en voor altijd uit de weg ruimen.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 14 aug 2011 09:46

Ik ben ook erg benieuwd wat tomos.nl zegt, ik ben namelijk geen a52 carter tegengekomen met kleine spoelers.
Ei-cilinder en membraan-cilinder hebben dezelfde uitlaathoek.
Die flap/kap is idd gewoon een deksel voor de oliepomp. Meer niet. De verhoging in het carter waar bij e-start de startmotor zit, zit er bij A52 altijd.

Ik wil die misverstanden ook uit de weg hebben.

2pac
Diehard
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 14 aug 2011 11:18

De a35 blokken waren volgensmij eigenlijk a3 frames met een a5 cilinder
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 14 aug 2011 12:09

De a35 blokken waren volgensmij eigenlijk a3 frames met een a5 cilinder
Ik heb het vanaf nu alleen over de automaat.
Ja, dat denk ik ook. Ik heb zelf nooit A35 op een kentekenpapier gezien. Alleen A3 bij vierkante frames. Ronde frames hebben weer andere type aanduiding.
Ik denk dat ze ook het blok maar A3 hebben genoemd. Ik heb er zelf nooit een type-aanduiding op zien staan.
En dan denk ik ook dat ze bij de invoering van de A5 membraancilinder een A3 brommer (frame en blok) met A5 cilinder maar A35 hebben genoemd. Er zijn wel een hoop verschillende types carterkappen geweest in die tijd. Maar van het middencarter ken ik er maar weinig, de oude platte, en 2 versies van de A52 met verhoging links, in kickstart en e-start uitvoering met het gat voor de startmotor. Van de A52 ken ik ook maar 1 type rechtercarterkap en 1 type linkercarterkap. En de linker met of zonder bol kapje, voor de bescherming van de oliepomp. En het kapje in 2 verschillende kleuren. Chroom en zwart. Chroom op de Revival en Streetmate, en de rest van de types in zwart.
Het Streetmate/Revival TS/Fun(tastic/sport'r) blok wordt door Tomos zelf ook het POWER blok genoemd. Het POWER blok heeft een aparte lichtere kleur, en altijd e-start met gescheiden smeersysteem met de olieaansluiting op de PHVA carb. Het POWER blok zit ook onder een rond type frame, omdat bij de vierkante frames de benzinekraan rechts in de weg zit. Het POWER blok heeft ook altijd het nieuwe type ontsteking met 4-draads cdi met pick-up. Op mijn Standard met A52 carter kan ik ook een pick-up monteren (en met een nieuw e-start type vliegwiel met verdikking kan ik ook de nieuwe cdi gebruiken).
Ik zal een keer op mijn Streetmate kijken of dr nog een sticker op zit met alle aanduidingen om te kijken wat daar op staat als cilindertype.

Alle carters hebben M7 voor de tapeinden voor de cilinder. Ook het POWER blok. Die heeft aparte tapeinden voor de cilinder.
M6/6mm bij de cilinder en M7 in het carter. Die hebben ook een iets andere lengte.

Ik ben echt benieuwd wat Tomos zelf over de blokken zegt. Met name over de type-aanduiding.

Speeddragon
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 20 aug 2011 13:35

tomos nl gaf een reactie dat ze een paar dingen aan het opzoeken zijn :)

Speeddragon
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 25 okt 2011 18:54

jongens, antwoord gekregen en ben nu een net overzicht aan het schrijven voor b.v in de faq!

Het is druk met school maar ben er nog steeds mee bezig!

Dr.Tomos
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 25 okt 2011 19:20

ik heb ook ooit een lijst gemaakt en die heb ik toen naar tomos gestuurd omdat ze het zelf niet wisten.
zo heb je ook nog A35-1 A35-2 A35-3 blokken met verschil in ontsteking contactpunt en twee spoels electronische iskra-1 en vier spoels electronische iskra-2 ontsteking etc.

ik heb wel A55 lijkende blokken met nog kleine spoelers dat zijn dan eigenlijk gewoon A35-3 blokken maar met de moderne carterkap die xijn van ronde de overgang.

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 01 jul 2012 23:01

Excuses voor de necro-kick, maar omdat ik ontzettend benieuwd was heb ik contact gehad met Speeddragon, die mij het onderstaande document heeft toegestuurd. Dit wil ik graag met jullie delen.
Ik heb slechts wat kleine aanpassingen gemaakt ter verduidelijking.
Tomos motorbloktypen:
Cilinders:
  • Ei cilinder
  • A5 cilinder (membraam)
  • A55 cilinder (membraamloos)
Carters:

A3 carter:
  • oud type carter
  • Uitgevoerd met 2 speed en ei-cilinder.
  • Hoek uitlaatpoort is loodrecht omlaag tov rijrichting
S25 / A35 carter:
  • eerste carter met uiterlijk dat we nu nog kennen
  • Uitgevoerd met 1 speed (ei-cilinder) of 2 speed (membraancilinder A5)
  • Eerst geleverd met spruitstuk onder het frame. en ijzeren kappen (met contactpuntontsteking, de afstelstreep mist!)
  • Later geleverd met kunstof kappen en markering + een electronische onsteking.
Bij de hierboven genoemde situaties staat geen a52 ingegraveerd

A52 carter met kleine spoelpoorten:
  • membraancilinder A5
  • spruitstuk rechts naast het frame
  • electronische ontsteking.
  • Types met de bekende kuststof kappen.
A52 carter met grote spoelpoorten
  • membraanloze cilinder (A55), en in een enkel geval met een membraamcilinder A5.
  • Alleen van deze cilinder (A55) is bekend dat de uitlaatpoort iets naar voren staat tov de rijrichting. De bocht van de uitlaat loopt dus iets verder door.
  • Zover bekend hebben alle A52 blokken met grote spoelpoorten een flap voor de startmotor en electronische ontsteking
Om nog een paar veelgestelde vragen te beantwoorden:

1.Zijn er echt A52 blokken met grote spoelpoorten gebruikt voor membraamcilinders?
Dit klopt, let dan goed op de gebruikte voetpakking
2.s25/a35, hadden die nou wel of geen[*] A52 gegraveerd staan erin? en wat is dan het verschil met a52 carters met kleine spoelpoorten?[/b]
in principe hadden deze blokken geen A52 ingegraveerd.
3.In welk jaar is tomos de A52 carters gaan gebruiken ipv de s25/a35 carters.
Met de introductie van de A55 “power engine” in 2004
4.Kun je een ei cilinder vervangen voor een membraam?
Ja maar dan moeten er wel aanpassingen aan de krukas worden gedaan(of een juiste zuiger vinden) en er moeten langere tapeinden gemonteerd worden.

Tomos Nederland benadrukt dat er altijd uitzonderingen kunnen zijn geweest!
Dus, als we de term "blok" gebruiken om het carter aan te duiden, hebben we volgens Tomos NL de volgende combinaties:
  • A3 blok met Ei of A5 cilinder
  • S25/A35 blok met Ei of A5 cilinder
  • A52 klein met A5 of A55 cilinder
  • A52 groot met A55 of A5 (A5 zeer zeldzaam op dit blok)
En de verwarring komt (volgens mij) vooral voort uit het feit dat men heel vaak een typeaanduiding gebruikt van het carter om de hele combinatie aan te duiden. Dat kan dus niet!
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen