• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Het kleine opvoer/tune vragen topic #2

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
136 berichten
  • Pagina 4 van 7
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Volgende
Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 08 dec 2011 19:05

Of je cilinder en kop even vlak schuren. (glasplaat met schuurpapier erover)
Natuurlijk geen hele milimeters, maar alleen om te zorgen dat eventuele kleine putjes/deukjes weg zijn.
En dan monteren. Loopt het niet, dan is het niet dicht en moet er toch een pakking tussen.
Ik heb op mijn A3 nooit koppakking gebruikt, en had zo een mooie squish van 0,7mm zoals het hoort als men gaat opvoeren.
Omhoog


Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 08 dec 2011 19:35

Hou er rekening mee dat je bezig bent met het verhogen van de compressie,

alle lagers en keerringen krijgen het dus zwaarder te verduren.
Het zou dus raadzaam zijn om deze na te kijken en evt preventief te vernieuwen .

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
biersmurf
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 19 nov 2011 16:39
Locatie: Noord Brabant
  • Citeer

Berichtdoor biersmurf » 09 dec 2011 09:40

Dan laat ik hem er wel tussen zitten :P
en nog een vraagje, is het illigaal om een bromkop op een snor te hebben?
Omdat een Tomos gewoon veel vetter is.
mijn Tomos --> http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?f=68&t=17965
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 09 dec 2011 11:26

Dan laat ik hem er wel tussen zitten :P
en nog een vraagje, is het illigaal om een bromkop op een snor te hebben?
niets is illegaal om erop te hebben qua opvoeren, behalve een ongekeurde uitlaat

zolang die maar niet te hard gaat
Omhoog

Gebruikersavatar
slimmedirk
Tomosforummer
Berichten: 101
Lid geworden op: 11 dec 2010 16:54
Locatie: arnhem
Contacteer:
Contacteer slimmedirk
Website
  • Citeer

Berichtdoor slimmedirk » 07 mar 2012 15:53

Vraagje:
DMP 65cc (uitlaatpoort vergroot)
44mm standaard kop
SHA 15/15
techno estoril
ontgrensd spruitstuk

knijpt mijn *standaard luchtfilrter dit af?
Ik heb die rond lopende slang er al uit, en dat piemeltje dat het frame inloopt rond geboort.
kan ik nog iets doen voor meer lucht of moet ik dan een powerfilter halen, dat ga ik namelijk niet doen ivm herrie.



Bedankt.
“Allah is vriendelijk en Hij houdt van vriendelijkheid in alle zaken.”
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 07 mar 2012 16:01

met een filter dat meer lucht door laat zou je er meer uit kunnen halen op de hoge toeren,
heel veel zal dit niet zijn.
Omhoog

Gebruikersavatar
slimmedirk
Tomosforummer
Berichten: 101
Lid geworden op: 11 dec 2010 16:54
Locatie: arnhem
Contacteer:
Contacteer slimmedirk
Website
  • Citeer

Berichtdoor slimmedirk » 07 mar 2012 20:06

Moet ik bij mijn DMP 65 een koppakking gebruiken of kan ik deze weg laten?
Evt, vloeibare pakking?

En bij mijn polini membraan zit in het midden een spijltje en aangezien het toch 1 groot carbon klepje heeft dacht ik misschien kan ik dit spijltje ertussenuit halen.
Of is dit een slecht idee.
“Allah is vriendelijk en Hij houdt van vriendelijkheid in alle zaken.”
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 07 mar 2012 21:32

Je kan de kop eerst proberen te monteren zonder pakking. Als deze dan valse lucht trekt dan moet je wel een koppakking monteren. Ik zou het membraan gewoon zo laten zoals het is.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
slimmedirk
Tomosforummer
Berichten: 101
Lid geworden op: 11 dec 2010 16:54
Locatie: arnhem
Contacteer:
Contacteer slimmedirk
Website
  • Citeer

Berichtdoor slimmedirk » 07 mar 2012 22:16

Zou ik het dan niet eerst met vloeibare pakking proberen of zonder?
“Allah is vriendelijk en Hij houdt van vriendelijkheid in alle zaken.”
Omhoog

Gebruikersavatar
jason246
Vaste forummer
Berichten: 235
Lid geworden op: 10 apr 2009 21:20
  • Citeer

Berichtdoor jason246 » 07 mar 2012 22:28

Zou ik het dan niet eerst met vloeibare pakking proberen of zonder?
Vloeibare pakking is niet echt geschikt voor plaasten waar er druk op komt te staan, en het moet minimaal 24 uur drogen.
Tomos S25 Luxe Alles standaard.
Kleur: Magic Blue :D

viewtopic.php?f=68&t=15002&p=302235#p244386

http://www.Storming.nl
Omhoog

Gebruikersavatar
slimmedirk
Tomosforummer
Berichten: 101
Lid geworden op: 11 dec 2010 16:54
Locatie: arnhem
Contacteer:
Contacteer slimmedirk
Website
  • Citeer

Berichtdoor slimmedirk » 09 mar 2012 20:01

Vraagje:
DMP 65cc (uitlaatpoort vergroot)
44mm standaard kop
SHA 15/15
ontgrensd spruitstuk
*standaard luchtfilter
TWV 24/22

http://www.jmpbonderdelen.nl/puch/motor ... xi-nt.html

Is dit een HD kop die op mijn DMP past?
En mij is dat ik met deze setup 70 ga (ong).
En ik las dus gister dat een jongen met de brommer gepakt was met 44 km te hard en had 240 boete !O_O
En ik ga hiermee ook ong 45 te hard dus dacht, jaaa laat ik dat maar niet doen,

Tecno cc en TWV 24/26 hoe hard ga ik hiermee ong? en trekt dit harder dan met estoril?

bedankt.
“Allah is vriendelijk en Hij houdt van vriendelijkheid in alle zaken.”
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 17 mar 2012 13:40

ja past gewoon
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 20 mar 2012 20:08

Het moment dat ik mijn uitlaat ga repareren/verlassen komt steeds dichter bij.
En nu ben ik me een beetje aan het bedenken wat ik met het laatste stuk van de uitlaat wil doen.
De bocht word sowieso vervangen van 24(weet ik niet helemaal zeker) naar 26mm, de uitlaat word daarmee dus iets hoogtoeriger. Dat is niet het probleem.

Maar de achterkant van mijn uitlaat is nogal raar, er is een expansie maar deze word aan het einde totaal verbroken door de manier waarop de demper aan de uitlaat vast zit.

Afbeelding

Hier is te zien hoe de uitlaat er uit ziet, de bovenste is een tekening van de uitlaat zoals deze nu is. Door het schot op het einde van de uitlaat word de werking van de expansie dus nogal tegen gewerkt. (Op dit moment zitten er gaten in dat schot geslagen(vermoedelijk door een beunhaas met een schroeverdraaier ofzo), maar dit in niet ideaal, en zit er niet uit.

Wat is nu de beste optie, de uitlaat herstellen zoals die was, dus het laatste schot weer in ere herstellen.
Of de uitlaat aanpassen zoals te zien in op de middelste of de onderste vorm.
Het gaat me vooral om te prestaties.

Bedankt!

PS. de tekeningen geven een beeld van de binnenkant van de uitlaat.
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 20 mar 2012 20:13

Zoals op de middelste foto.
Maak je tail pipe ( dus tussen uitlaat en demper ) trouwens wat langer, verschil zul je goed merken.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 20 mar 2012 20:19

Leg eens uit waarom, ik snap zelf maar weinig van het idee achter uitlaten.
Alleen dat hoe dikker en rechter hoe hoogtoeriger. Voor de eigenlijk niets.

Misschien handig om te vermelden. De uitlaat hangt onder een AT50 (5bak schakel)
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 20 mar 2012 20:21

Zoek maar eens een filmpje op over de werking van een 2 takt uitlaat, dan snap je het.
Dikkere bocht is niet perse sneller.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

Gebruikersavatar
slimmedirk
Tomosforummer
Berichten: 101
Lid geworden op: 11 dec 2010 16:54
Locatie: arnhem
Contacteer:
Contacteer slimmedirk
Website
  • Citeer

Berichtdoor slimmedirk » 07 apr 2012 22:22

Wat is het verschil tussen een 65cc van airsel en en van DMP?
Ze zien er namelijk precies hetzelfde uit.

Klopt het dat de ontsteking optimaal is tussen de snor en brom stand in?

Laatste vraag:
DMP/airsel 65cc (Profesioneel getuned)
Puch HD kop
ontgrensd spruitstuk
*standaard luchtfilter
TWV 24/22
Tecno estoril

Knijpen een *standaard luchtfilter en 15/15 deze setup,
Dus helpt een powerfilter en 16/16 of 17.5?
“Allah is vriendelijk en Hij houdt van vriendelijkheid in alle zaken.”
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 07 apr 2012 23:20

Verschil tussen de 65cc's staan hier: viewtopic.php?f=24&t=8878&start=20.

De ontsteking is natuurlijk optimaal op bromstand en niet er tussenin!

Op die setup knijpt het ontgrensde spruitstuk de snelheid het meeste. Als een cilinder professioneel getuned is dan is het zeker waard om er een 16/16 of 17,5 carburateur op te monteren. Het spruitstuk moet dan ook een 16mm of een 17,5mm doorgang hebben. Met zo'n grote carburateur is het wel aan te raden om een powerfilter te gebruiken.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

Gebruikersavatar
slimmedirk
Tomosforummer
Berichten: 101
Lid geworden op: 11 dec 2010 16:54
Locatie: arnhem
Contacteer:
Contacteer slimmedirk
Website
  • Citeer

Berichtdoor slimmedirk » 08 apr 2012 00:16

Bedankt.

Melf van het scooterforum zei namelijk in het midden vandaar de vraag. (veel ervaring die man)

19 mm spruitstuk kost nog geen 2 tientjes.
Vraag is dan welk formaat carb het beste is.
16/16, 17,5 of 19 mm?

En ik ben zelf zeer tevreden met mijn estoril maakt een hoop toeren meer dan mijn technigas.
Vraag is, is op deze setup een estoril betere uitlaat dan een homoet? Aangezien ik geen ervaring heb met deze uitlaat.

Mijn neefje en ik gaan een budget sprintertje maken:D
“Allah is vriendelijk en Hij houdt van vriendelijkheid in alle zaken.”
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 08 apr 2012 00:21

19mm is het snelst, maar deze zou ook het meeste gaan verbruiken. Homoet is sneller, maar een Tecno Estoril trekt beter op. Het is wat je liever hebt.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
136 berichten
  • Pagina 4 van 7
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.