Updates onderaan!
Actuele Setup:
- DMP 50cc Gietijzer + bromzuiger
- Snorkop
- Dellorto 14/9, sproeier 48 + 14mm spruitstuk
- Standaard bromuitlaat
- TWV 26/28
- Topsnelheid: +-45 km/h
TOEN
NU
28-12-2011
Beste leden,
Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van alweer mijn tweede brommertje. Het is een Taxxity uit 2006. De brommer verkeert in redelijk goede staat, zowel motorisch als het lakwerk. Gekocht bij een typische hobbyist die een zakcentje bijverdient door het in- en verkopen van Tomosjes. Na een middagje velgen poetsen, het resultaat:
Rijdt lekker, trekt alleen iets minder op door kleiner ATW in combinatie met een snor-setup. De cilinder is net ingereden, wel een cheap-ass imitatie cilinder, maar we mogen niet klagen! Uitlaat is licht verroest, binnenkort een nieuwe standaard snel ergens vandaan toveren. Hij vertikt het ook te starten zonder choke als de motor koud is, misschien is de carburateur aan vervanging toe?
23-04-2012
Vanmiddag even geknutseld, met succes! HD-kop gemonteerd. Toen ik
mijn cilinderkop eraf haalde, aanschouwde ik 'het zwarte gat..' misschien wordt
het tijd voor een nieuw cilindertje + uitlaat.
03-05-2012
De schokbrekers die op m'n Tomosje zaten waren dramatisch: het schokbrekende aspect was verdwenen. Daarom even bij de bromboer mooie chromen 300mm schokbrekertjes gescoord.
Resultaat na een half uurtje poetsen
22-05-2012
Vandaag ben ik erachter gekomen dat de uitlaatophanging verrot is. Omdat de oorspronkelijke ophanging weggerot is, zit er zo'n chromen ophanging op met instelbare hoogte. Deze zakt blijkbaar iets naar beneden bij ieder hobbeltje dat ik pak, dus na een tijdje zag ik de uitlaat te ver naar beneden hangen. Dit is ten koste gegaan van de uitlaatpakking, waardoor m'n motor klinkt als die van een grasmaaier. Morgen nieuwe cilinder + uitlaat bestellen op Tomoshop, vóór het monteren een home-made uitlaatophanging maken
25-05-2012
Onderdeeltjes binnen!
Bestaande uit:
- DMP 50CC gietijzer + toebehoren
- Dellorto SHA 14/12
- Techno Boss
Tomosje naar onze grote held Ping gebracht, hij gaat hem fixen! Binnenkort meer fotomateriaal.
Hoe hij er nu bijstaat:
31-05-2012
Vandaag laatste onderdeeltjes binnen gekregen:
- Membraan
- Benzineslang
- Bougie
- Bromzuigert
- Vloeibare pakking voor Ping
Dag nieuw schatje
03-06-2012
Vanavond even bij Ping langs geweest, waar mijn Tomosje staat. Hier is gebeurd:
- Uitlaatophanging gemaakt
- Cilinder, carburateur enz. gemonteerd
- Uitlaatbeugel perfect passend gemaakt
- Eerste start + testrondjes.
Ping's kwaliteit: spruitstukken dremelen en uitboren
12mm uitgeboord naar 14mm
Let op de zuigerveren en de aanslag..
Dit is dus een benzinekraan.
14/12 carburateur helemaal gereinigd (tweedehands gekocht voor 15 piek), close-up van het filtertje
14/9 tegen 14/12
3 op een rij
Home-made uitlaatophanging
Blokje
Gemonteerd en wel
De eerste keer starten verliep niet vlekkeloos. Sproeier 54 zat erin, maar al snel bleek dat 54 te klein was. Daarom Ping's carburateur even gemonteerd met sproeier 60. Gevolg: starten (zonder choke!) en lopen als een gek. Dinsdag sproeiers kopen, de laatste dingetjes monteren en gassen!
22-08-2012
Een zwarte bladzijde in de historie van mijn Tomosje.. Week of 3 geleden gepakt door de pelisie op Scheveningen. Het resultaat: een boete van 130 euro en sinds die dag staat mijn geliefde brommertje genoteerd als 'opgevoerd'. Het probleem van deze notitie is dat ik langs de kant gezet kan worden als de politie voor de grap mijn kenteken controleert. Als ik mee mag naar de rollerbank ben ik de Sjaak, want 25 km/h gaat ie volgens mij al dik in z'n eerste versnelling.
Deze aantekening gaat pas weg als ie op de rollerbank is geweest en hij niet te hard gaat.. Helaas moet het schatje dus afgevoerd worden, want ze heeft nog heel wat kilometers voor de boeg!
Paar fotootjes gemaakt na een ritje en een tankbeurt
Deze downdate werd mede mogelijk gemaakt door de Politie Haaglanden.
26-09-2012
Woensdag, gehakt.. eeeeh terugvoer-dag! Vandaag bij Ping geweest, lekker dagje met m'n Tomosje aan de gang geweest! Helaas zijn de prestaties nu weer helemaal klote, maar ja, ik moet toch op het fietspad rijden.
Een witte velgenset van Ping onder mijn Tomosje gezet, dit was de oude set van de Tomos van z'n vrouwtje.
Remsegmenten vervangen, nieuw bandje op het voorwiel gezet, achterband was nog goed (was mijn crossband achter zat, dus kwam goed uit haha). Ook een goeie manier gevonden om een stuurslot zonder sleutel te verwijderen. Gewoon een 8.5mm boortje gebruiken! Die ideeën van Ping ook altijd
Ook een 28 ATW en een nieuwe ketting gemonteerd. Snorkoppie erop, 14/9 i.p.v. 14/12 en ja hoor, het kreng is vertraagd en trekt voor geen meter meer. FOTO'S!
Le Slot de Stuur
Kettinkje inkorten
Turtle-wax!
Finishing touch, bandenspray!
Reacties en tips zijn altijd welkom!
Groeten,
Stefan den Heijer