• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 87 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • …
  • 158
  • Volgende
Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 13 jun 2012 08:56

Beste lezers,

Sinds ik nu 2 dagen een tomos heb, heb ik mij ook maar aangemeld voor dit forum. Ik heb voor niet al teveel geld een Tomos Quadro Brom aangeschaft. Het enige mankement was dat de uitlaat zeer veer was doorgeroest en vervangen moest worden. Nu brak hij halverwege de toch naar huis af, en zit er inmiddels een nieuwe originele uitlaat op. Sinds die uitlaat er echter op zit, loopt mijn tomos niet meer goed in stationair. Hij start alleen met de choke en met gas erbij, en als ik vervolgens de choke eraf haal moet ik steeds een beetje gas blijven geven, want als ik geen gas geef valt ie uit. Als ik bijvoorbeeld voor een stoplicht oid sta, moet ik dus ook gas blijven geven omdat anders mijn motor afslaat. Als de motor warm is, duurt het langer voordat hij afslaat maar hij slaat nogsteeds af. Wat zou dit kunnen zijn?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen =)
Dat lijkt op wat ik had, al ben ik van een Techno CC uitlaat naar een standaard-snel uitlaat gegaan.
Dit is ook opgelost door de stationairschroef (naast de choke) te gebruiken.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog


Gebruikersavatar
Tieskattepies
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 nov 2011 19:36
  • Citeer

Berichtdoor Tieskattepies » 18 jun 2012 19:02

Misschien wat rare nutteloze vraag, maar wil het toch even weten:
Hoe hard gaat een tomos ongeveer met dit:
Snorkop
Standaardsnel uitlaat
Ontsteking op bromstand.
Verder heb ik eigenlijk geen idee wt voor carburateur ofzo ik heb, is dit erg van belang?
En wat zou het verschil zijn met een ontgrenst spruitstuk ofzoiets qua snelheid? Want weet ook niet of ik dat wel/niet heb.
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 19 jun 2012 00:06

bij bromcarb moet je een ontgrenst spruitstuk hebben anders kun je er net zo goed een snor carb op hebben.
Omhoog

Gebruikersavatar
Tieskattepies
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 nov 2011 19:36
  • Citeer

Berichtdoor Tieskattepies » 19 jun 2012 09:29

bij bromcarb moet je een ontgrenst spruitstuk hebben anders kun je er net zo goed een snor carb op hebben.
Oke dat heb ik dan wss vast wel, want hij loopt wel goed enzo.
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 19 jun 2012 10:36

een snor carb kan ook wel goed lopen.
Omhoog

Gebruikersavatar
Tieskattepies
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 nov 2011 19:36
  • Citeer

Berichtdoor Tieskattepies » 19 jun 2012 11:00

een snor carb kan ook wel goed lopen.
Oh oke maar hoe hard zou die gaan met snor en hoe hard met bromcarb?
En hoe kan ik het zien? Heeft dat is te maken met dat 14/12 ofzo wat ik altijd voorbij zie komen maar geen reet van snap?
Omhoog

fakeaccount
Pindabrein
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2012 12:12
  • Citeer

Berichtdoor fakeaccount » 19 jun 2012 16:41

klopt, misschien is het gelijk even makkelijker om uit te leggen dat het hier om je inlaatdiameter gaat
bij een snor is deze kleiner, en daarom kun je het beste de brommer setup hebben
dit scheelt je weer een paar kilometer op top
maar dan wel als je ook een spruitstuk hebt met een diameter die hetzelfde is als je carburateur
anders is het vergelijkbaar met een emmer water in 1 keer door een smalle buis gooien (dat werkt dus niet)
Omhoog

Gebruikersavatar
Tieskattepies
Tomosforummer
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 nov 2011 19:36
  • Citeer

Berichtdoor Tieskattepies » 19 jun 2012 18:10

klopt, misschien is het gelijk even makkelijker om uit te leggen dat het hier om je inlaatdiameter gaat
bij een snor is deze kleiner, en daarom kun je het beste de brommer setup hebben
dit scheelt je weer een paar kilometer op top
maar dan wel als je ook een spruitstuk hebt met een diameter die hetzelfde is als je carburateur
anders is het vergelijkbaar met een emmer water in 1 keer door een smalle buis gooien (dat werkt dus niet)
Oke dankje, duidelijk :)
Reden dat ik hiermee bezig ben is omdat m'n Tomos ineens een paar kilometer per uur langzamer ging.
Ging eerst altijd rond de 43/44 km/h en de laatste tijd kreeg ik hem amper boven de 41 km/h.
Maar ben er nu achter wat het is, toen me pa me blokolie ging vervangen moest het luchtfilter eraf, en toen zag m'n vader dat hij niet goed aangesloten was op de carb (bewust door vorige eigenaar) en toen m'n pa hem terugzette heeft m'n pa hem bewust goed terug aangesloten, hij wist dat ik langzamer zou gaan haha.
Hoe kan ik trouwens zien of m'n spruitstuk correct ontgrenst is?
Omhoog

WAXi
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jun 2012 20:18
  • Citeer

Berichtdoor WAXi » 19 jun 2012 20:28

de diameter van de doorlaat moet volgens mij 14mm zijn maar hang me er niet aan op want ik heb nooit een standaard tomos gehad ;)
Omhoog

Dagobert
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mei 2012 23:37
  • Citeer

Berichtdoor Dagobert » 19 jun 2012 23:59

Ik wil me Tomos s25/s2 uit '95,voorzien van een nieuwe zuiger+veren en misschien ook een cilinder.
Nu staat er op internet een verschil met en zonder membraam inlaat.Ik heb gekeken of ik het op het forum kon vinden maar geen succes.

De vraag is dus:Heeft mijn tomosje wel of geen membraam inlaat?
Als we tog bezig zijn nog een kleine vraag met al een vermoede.Me bougie is steeds zwart van de olie,gewoon 1:50 gemengt,de kleur van de bougie is wel goed.Ik denk zuigerveren,Of heeft iemand hier een andere kijk op ?
Omhoog

WAXi
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jun 2012 20:18
  • Citeer

Berichtdoor WAXi » 20 jun 2012 00:33

membraam of niet kun je gewoon even bekijken als je huidige cilinder eraf ligt
anders heb je een simpel spruitstuk

deze 2 zijn onderling verwisselbaar trouwens

en de bougiekleur kun je het beste weer gaan bekijken nadat je de nieuwe cilinder gemonteerd hebt
dit kan alles betekenen van bougie tot sproeier maar zal waarschijnlijk niet aan de zuigerveren liggen (tenzij ze echt heel slecht zijn)
Omhoog

Dagobert
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mei 2012 23:37
  • Citeer

Berichtdoor Dagobert » 20 jun 2012 00:59

membraam of niet kun je gewoon even bekijken als je huidige cilinder eraf ligt
anders heb je een simpel spruitstuk

deze 2 zijn onderling verwisselbaar trouwens

en de bougiekleur kun je het beste weer gaan bekijken nadat je de nieuwe cilinder gemonteerd hebt
dit kan alles betekenen van bougie tot sproeier maar zal waarschijnlijk niet aan de zuigerveren liggen (tenzij ze echt heel slecht zijn)
Okej dat is een goeie en makkelijke tip en heel snel antwoord,bedankt!
Het is voor mij even geleden dat ik een brommer/scooter cilinder eraf heb gehaald.
Bij me scooter zat het membraan aan de boven kant onder de buddy seat zegmaar,waar zou je bij de tomos het membraam moeten zien zitten?
En wat bedoel je precies met simpel spruitstuk en deze 2 zijn onderling verwisselbaar?
Omhoog

WAXi
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jun 2012 20:18
  • Citeer

Berichtdoor WAXi » 20 jun 2012 01:55

membraam zit aan de cilinder ipv aan het blok (boven aan de cilinder)
met onderling uitwisselbaar doelde ik trouwens op de cilinder
het beste ga je gelijk voor 1 met membraam.. dat geeft je gelijk iets meer trekkracht
moet je wel even een nieuw spruitstukje kopen maar dat zijn de kosten niet

en aangezien ik in een happy bui ben gelijk je boodschappenlijstje gemaakt:

http://www.tomoshop.nl/catalog/dmp-tomo ... p-843.html
http://www.tomoshop.nl/catalog/spruitst ... p-951.html

alleen het spruitsuk moet je even nakijken wat je huidige diameter is want ik heb geen flauw idee wat de diameter van je huidige carb is
Omhoog

Dagobert
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mei 2012 23:37
  • Citeer

Berichtdoor Dagobert » 20 jun 2012 02:18

Oke dat maakt een meer duidelijk :) En goed om te weten dat het ook wat uitmaakt!
Alleen waarvoor zou het nieuwe spruitstuk zijn?wat is het verschil met een andere dan wat er op zit?
Omhoog

WAXi
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jun 2012 20:18
  • Citeer

Berichtdoor WAXi » 20 jun 2012 02:54

ik ging er automatisch vanuit dat je op dit moment nog geen membraam hebt..
maar ALS je dus toch al een membraam hebt kun je dat spruitstukje gewoon schrappen
check zelf even of de inlaat er nu hetzelfde uitziet als de nieuwe
membraam is dus een groot gapend gat met een groot spruitstuk, en zuigergestuurd is een bescheiden inlaatje

ik ben normaal alleen bezig met puchjes dus weet ook niet vanaf welke datum tomos membraam gebruikte
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 20 jun 2012 08:04

HIer zie je een membraam gestuurde cilinder.
De spruitstuk op de foto is een 12mm opgeboord naar 14mm
je ziet aan 2 kanten van de membraam ,de vloeibare pakking er tussenuit komen.
waar de carb over de spruitstuk heengaat , wordt die begrenzt door een busje .
Kijk in de WIKI hoe dit eruit ziet en hoe je deze kan verwijderen

Aan de zijkant van de carb staat er of het een 14/9 of een 14/12 carb is.


Afbeelding

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

WAXi
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jun 2012 20:18
  • Citeer

Berichtdoor WAXi » 20 jun 2012 10:02

en bij 14/9 of 14/12 is dan de inlaat diameter 9/12 of 14/14 of doorlaat 14/14 9/12
want ik snap geen kloot van die dellorto carbs :x

waarom gebruikten ze nooit gewoon bing
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 20 jun 2012 10:11

Er zijn 2 diameters: benzineinlaat en luchtinlaat.
Bij een 14/12 carb is je benzineinlaat 14 en luchtinlaat 12 (standaard brom carb)
Bij een 14/9 carb is je benzineinlaat 14 en luchtinlaat 9 (standaard snor carb)

Omdat een standaard snor carb maar een luchtinlaat van 9 heeft, heeft het vergroten van de inlaat van je luchtfilter geen zin, want de inlaat wordt toch beperkt tot 9 door je carb zelf.
Zelfde geldt voor je spruitstuk. Als die een diameter van 9 heeft, zal er nooit meer lucht aangezogen worden dan wat door die 9mm kan.

Dus, als je meer luchtinlaat wil: luchtfilter, carb én spruitstuk op elkaar afstemmen!
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

WAXi
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jun 2012 20:18
  • Citeer

Berichtdoor WAXi » 20 jun 2012 10:12

of die dellorto eraf schoppen en iets beters nemen :mrgreen:
ik zweer zelf bij bing
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 20 jun 2012 10:16

of die dellorto eraf schoppen en iets beters nemen :mrgreen:
ik zweer zelf bij bing
eerlijk gezegd zou ik het ook niet vervelend vinden om een makkelijk te finetunen carb te gebruiken, maar origineel goed werkend krijgen is natuurlijk ook een sport :)
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 87 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • …
  • 158
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.