Hij koelt er helemaal niet slechter door, is echt onzin. Bij een DMP HD kop voor tomos zitten de koelribben ook niet gelijk op elkaar en ik heb nergens last van, zelfde geld dus als je er een puch kop op hebt.
Ik ga geen discussie met je voeren, ik heb in andere topics gezien dat als je ongelijk hebt het niet toe kan geven en dan domme dingen gaat roepen (Joren's topic). Gebruik een forum eens om wat kennis op te doen ipv altijd gelijk te willen krijgen. Verder zeg ik niet dat hij slecht koelt, maar dat hij ongelijk koelt.
ik denk zelfs dat een puch beter cilinder heeft, want koelribben zijn bij tomos aan beide kanten van verschillende lengte en omdat hij schuin ligt, word hij inprecipe alleen aan de voorkant goed gekoelt!
maarja zoals ik al zei this maar een straat brommer, ik reed iedere dag 20 km met me ei-cilinder en dat ging prima en reedt gwn lange einden 50-60
Dat is anders een ei-cilinder heeft kleine koelribben, maar de kop ook en deze sluiten dan ook goed op elkaar aan. Of het nou een straatbrommer is of niet, je wilt je koeling toch optimaal hebben of niet?
Wat gaat er dan kapot aan de cilinder en cilinderkop dan. na verloop der tijd?
Door de ongelijke koeling, zet de zuiger, cilinder en de cilinderkop zich iets ongelijker uit, waardoor je uiteindelijk bijv. een zuiger hebt waarvan de onderkant meer versleten is dan de bovenkant. Dit geldt dan ook voor de cilinder. Dit geeft een grotere kans op een vastloper of warmloper. Ook wordt tijdens het rijden bijv. de bovenkant van de cilinder anders gekoeld dan de onderkant, je begrijpt zelf wel dat dit niet de bedoeling is, ook dit heeft invloed op het slijtagepatroon van de zuiger en cilinder. De extra opgelopen slijtage is wel afhankelijk van je rijstijl, je kunt bijv. wel met een puch kop rijden zonder er al te veel last van te hebben (dit is simpelweg zo, omdat een cilinder slijtage-vast is), maar helemaal mooi is het nooit.