• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Electrische start werkt niet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
Niekvdl
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Niekvdl » 25 jan 2013 15:31

Welke Tomos model heb je? Pack'r
Wat is het bouwjaar? 2007
Sinds wanneer speelt dit probleem? Vorige week
Wat is het probleem? Electrische start doet helemaal niets meer.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee

Hallo,

Ik weet dat er al een topic is met vrijwel precies hetzelfde probleem, maar dit is toch net wat anders.

De electrische start van mijn tomos werkte eerst prima, toen alleen (even) als hij warm was, en nu doet hij helemaal niets meer.

Aan de hand van het andere topic heb ik de multimeter gepakt en de spanning van mijn accu gecontrolleerd.
Deze staat keurig op 12V.

Aangezien bij het andere topic het wel aan de accu lag en bij mij niet, vraag ik me af wat het dan wel is.

Gr Niek

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 jan 2013 16:32

Check met een multimeter of er spanning komt bij het startrelais (hoor je dat ook klikken?) en bij de aansluitingen op de startmotor. Eventueel kun je het relais by-passen met een aparte accu en startkabels om uit te sluiten dat de motor defect is of niet. Eventueel zekering nalopen op doorbranden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

RBurgundy
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 25 jan 2013 16:52

De electrische start van mijn tomos werkte eerst prima, toen alleen (even) als hij warm was, en nu doet hij helemaal niets meer.
Klinkt toch echt als een accu die langzaam op is geraakt. Ik weet alleen niet of een kapotte accu toch nog 12V kan geven op de multimeter maar niet goed genoeg is voor je startmotor?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 jan 2013 12:29

Zou goed kunnen.Dan moet je de spanning meten als je de startknop bedient. Als een accu nog goed is zou deze nagenoeg de spanning moeten vasthouden. Dondert deze meteen in elkaar dan is de accu op of te laag geladen.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

henkdetank
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor henkdetank » 26 jan 2013 16:24

Wat is precies het voltage van je accu, onbelast? Als het 12.0V is, dan is dit veel te laag.

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 26 jan 2013 17:15

Wat is precies het voltage van je accu, onbelast? Als het 12.0V is, dan is dit veel te laag.
12 Volt is goed hoor.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

henkdetank
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor henkdetank » 26 jan 2013 17:18

12 Volt is goed hoor.
Een 100% geladen accu moet minstens 12.6 V zijn, liever zelfs rond de 12.8-13.0V

Als je accu onbelast 12.0V aangeeft dan is hij nagenoeg leeg.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 jan 2013 04:50

Niet geheel correct. Een accu in rust en volledig opgeladen zal rond de 12,2-12,3 volt liggen (afhankelijk van de nauwkeurigheid van de voltmeter), maar voor het gemak houden we 12 volt aan. Een accu waar 12,5 - 14,0 volt op wordt gemeten zal dit bij een draaiende motor zijn of iig als deze wordt geladen door een dynamo of oplader.

Accu's zijn zelfladend, mits men ze de tijd geeft. Echter, de capaciteit om lading vast te houden zal minder worden naarmate ze vaker leeggetrokken zijn (<11,0 volt voor lood-zuur accu's, <8,0 volt voor gel of tractieaccu's). Herladen na diep-ontladen kan wel, maar met speciale apparatuur en dat geeft geen garantie dat ze daarna weer volledig goed zijn. Gelukkig kunnen tractie of gel-accu's goed tegen diep=ontlading, vandaar dat je ze ziet in Tomos.

Accu's hebben niet het eeuwige leven en na 5-7 jaar is het echt gedaan ermee, ondanks dat er nog een voltage gemeten wordt van 12 volt. Maar daar gaat het bij een accu niet om. Het gaat om de stroom, Ampères om de kracht te ontwikkelen een motor aan te drijven. Met de vraag naar stroom valt het voltage omlaag. Hoeveel dat is, ligt aan de staat van de accu. Hoe slechter de accu, des te groter de spanningsval. Vandaar mijn opmerking over het instorten van voltage bij startpogingen te meten.

henkdetank
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor henkdetank » 27 jan 2013 16:16

12 volt loodzuuraccu's zitten toch echt rond de 12.6-13.2V wanneer volledig geladen. Als je accu 11.7V onbelast is, dan is hij praktisch helemaal leeg. Als je beetje toeren maakt en je dynamo en spanningsregelaar/gelijkrichter het een beetje goed doen dan moet je zo rond de 14.4V zitten.

Een 12V accu bestaat namelijk uit zes cellen van ieder 2.1V wanneer opgeladen.

Toevallig gisteren nog de accu uit mijn Tomos gehaald, waar ik de dag ervoor het laatst mee had gereden. Accu meette toen 12.77V, eventjes aan de CTEK lader gehangen en na opladen zat hij rond de 12.9x volt.

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 27 jan 2013 16:39

Hallo Niek…

Ik heb ook zo iets gehad. De ene dag deed hij het nog en de volgende dag starte hij niet meer elektrisch. (Ook een Tomos uit 2007) Alleen bij mij was hij nog geen maand oud.

Oorzaak was: Een (platte) zekering kapot. Deze zat bij mij in het bakje (onder het zadel) waar ook de accu in zit. Ik meen dat het 25A was, maar dat weet ik niet meer.

Volgens de fietsenmaker kwam dat wel eens meer voor bij nieuwe Tomosjes.

Tot zover even mijn ervaring gemeld.
Mvg
Keeshaven

henkdetank
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor henkdetank » 27 jan 2013 16:51

Hallo Niek…

Ik heb ook zo iets gehad. De ene dag deed hij het nog en de volgende dag starte hij niet meer elektrisch. (Ook een Tomos uit 2007) Alleen bij mij was hij nog geen maand oud.

Oorzaak was: Een (platte) zekering kapot. Deze zat bij mij in het bakje (onder het zadel) waar ook de accu in zit. Ik meen dat het 25A was, maar dat weet ik niet meer.

Volgens de fietsenmaker kwam dat wel eens meer voor bij nieuwe Tomosjes.

Tot zover even mijn ervaring gemeld.
Mvg
Ik hoop niet dat je er een 25A zekering in hebt zitten, het is namelijk een 7,5A zekering.

Niekvdl
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Niekvdl » 30 jan 2013 22:13

Ik heb met een andere multimeter nog even de spanning gemeten, (de andere was nogal oud) en deze gaf 13V aan

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers