• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Van 1 versn naar 2. Hulp nodig!

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Jellert
Tomosforummer
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 dec 2009 12:19
Locatie: Schagen
  • Citeer

Berichtdoor Jellert » 18 mar 2010 21:56

Hallo iedereen,

Ik zit met een klein probleempje. Het zit zo:

Een tijdje terug had ik een Tomos A35 gekocht. Hij liep alleen niet zo lekker en wilde het blok gaan reviseren. Ik heb hem toen uit elkaar gehaald en zag dat mijn koppeling helemaal was versleten en dat er maar 1 versnelling in zat. Ook mijn krukas was aan vervanging toe.

Een vriend van mij ging verhuizen naar Aruba dus ik mocht zijn Tomos flexer hebben. Die krukas was alleen ook helemaal kapot en de ontsteking was niet goed. Dat blok heb ik toen ook opgehaald om vervolgens daar de versnelling-as/koppeling van te gebruiken. Mijn blok heb ik vandaag met een nieuwe krukas erin terug gekregen en wilde hem dus in elkaar zetten, maar toen kwam ik het probleem tegen:

Het grote vertandingen binnen in het blok (Die aan het ketting-tandwiel vast zit) is kleiner dan die in het flexer blok, wat dus inhoud dat de versnelling-as geen contact maakt. Ik heb even een paar foto's gemaakt voor de duidelijkheid:

Afbeelding
Dit is van de Flexer


Afbeelding
Dit is van mijn A35


Afbeelding
Hoofdas van A35 (Met 1 versnelling)


Afbeelding
Hoofdas van de Flexer (Met 2 versnellingen)


Afbeelding
Beide Hoofdassen nog even naast elkaar

En nu is dus mijn vraag, hoe kan ik dat op lossen zonder dat ik mijn blok weer moet splitsen?
Is het mogelijk om de 2 versnellingen van de ene as op de andere as te zetten?

Ook heb ik nog 3 ringetjes over, en ik weer niet precies waar ze moeten. (Ze kunnen trouwens ook dubbel zijn ivm 2 blokken uit elkaar halen)
Afbeelding


Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Nog even voor de duidelijkheid: Ik wil dus de as met 2 versnellingen in het A35 blok.


Jelle
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 mar 2010 22:12

De eindoverbrengingen van de 2 typen versnellingen horen bij elkaar. Je ontkomt er dus niet aan dat centrale tandwiel uit te wisselen. Die hoort nu eenmaal bij de 2-speed.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Jellert
Tomosforummer
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 dec 2009 12:19
Locatie: Schagen
  • Citeer

Berichtdoor Jellert » 18 mar 2010 22:29

De eindoverbrengingen van de 2 typen versnellingen horen bij elkaar. Je ontkomt er dus niet aan dat centrale tandwiel uit te wisselen. Die hoort nu eenmaal bij de 2-speed.
En om die te vervangen moet het blok weer helemaal open toch? Zal dat ongeveer net zolang duren als krukas vervangen? Of is dat makkelijker?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 mar 2010 22:39

Je moet ook even het voortandwiel demonteren, anders wil het centrale tandwiel niet uit het lager. Verder idd net als met de krukas.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Jellert
Tomosforummer
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 dec 2009 12:19
Locatie: Schagen
  • Citeer

Berichtdoor Jellert » 18 mar 2010 22:43

Je moet ook even het voortandwiel demonteren, anders wil het centrale tandwiel niet uit het lager. Verder idd net als met de krukas.
Maar neemt het net zoveel tijd als de krukas?
Want dat had de dealer in 0.8 uur gedaan. Zal dit dan ook ongeveer zo zijn?
Omhoog

Koeieneus
Diehard
Berichten: 1173
Lid geworden op: 11 aug 2009 17:21
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:
Contacteer Koeieneus
ICQ
  • Citeer

Berichtdoor Koeieneus » 21 mar 2010 16:24

Ik zit hier ook mee.
Vandaag de hele tijd lopen kloten, snapte er al niks van.
Dus bedankt Shadow :)
- Eracaps.nl

- Tomos a3 (verkocht)

- Skyteam PBR

- Tomos-onderdelen (nieuw)
Omhoog

fossa
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 nov 2012 21:21
  • Citeer

Berichtdoor fossa » 30 jan 2013 11:43

Kun je niet de as met de dubbele tandwielen er in zetten en dan de enkele koppeling op z,n plaats er in zetten?
Of past die vertanding dan ook niet in elkaar (koppeling en tandwiel)?

Vraag hoe kom je aan dat losse tandwieltje?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 jan 2013 12:43

Het losse tandwieltje zit op de achterzijde van de middenas waar deze ingrijpt bij het tandwiel in het middencarter. Aangezien de eindoverbrenging van een 1-speed anders is dan die van een 2-speed bak is het tandwiel in het middencarter kleiner bij een 1-speed. Vandaar het losse tandwieltje.

Hetzelfde verhaal geldt voor de 1-speed koppeling en 2-speedtandwielen as. Die passen zowiezo niet op elkaar.

Als je het makkelijk wil houden koop een donor blok 2-speed en rij daarmee.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fossa
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 nov 2012 21:21
  • Citeer

Berichtdoor fossa » 30 jan 2013 13:08

bedankt voor je reactie!is dus verder niet gelukt bij je?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 jan 2013 16:28

Je bedoelt bij mij? Ik heb nooit een ombouw gedaan. Ik heb al 2-speed. :mrgreen:
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fossa
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 nov 2012 21:21
  • Citeer

Berichtdoor fossa » 02 feb 2013 16:12

Ben bezig om van een 2 speed naar een 1 speed koppeling te komen.
Wordt helemaal gek van dat slippen en laat uitslaan van de koppeling! dan maar een automaatje, trekt lekker door en grote koppeling probleem verholpen.

Van de week even wat laten lassen en dan moet hij het doen.
Als ik rij laat ik wel even weten hoe het loopt!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 feb 2013 17:09

Ik begrijp niet helemaal wat je precies bedoelt met het slippen en laat uitslaan van de koppeling. Pakt ie niet, of schakelt ie laat over (of helemaal niet?). Meestal is dit een kwestie van vraagtekenveer, rollenkooi en veren van de koppelingsegmenten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 02 feb 2013 19:03

Ben bezig om van een 2 speed naar een 1 speed koppeling te komen.
Wordt helemaal gek van dat slippen en laat uitslaan van de koppeling! dan maar een automaatje, trekt lekker door en grote koppeling probleem verholpen.

Van de week even wat laten lassen en dan moet hij het doen.
Als ik rij laat ik wel even weten hoe het loopt!
Klopt ook niet helemaal wat je zegt, want het 2-speed blok is ook gewoon een automaat, je hoeft zelf toch niet te schakelen... :roll:
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

dingiedong
Tomosforummer
Berichten: 148
Lid geworden op: 28 aug 2012 09:42
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 02 feb 2013 21:27

Na bijna 27000 km schakelt mijn bakje ook te pas en te onpas..

De ene keer heb je het idee dat je zuiger je straks om de oren vliegt en schakelt ie pas bij 40km/h de volgende keer zit ie met 15 km/h al in de 2... :shock:
Terugschakelen??? wat is dat? ja pas als ik bijna stil sta ;)

je went er vanzelf aan...
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 02 feb 2013 23:44

tijd voor wat onderhoud?
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 03 feb 2013 02:03

zou je niet eens je vraagteken veertje vervangen? is wel zo makkelijk

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

fossa
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 nov 2012 21:21
  • Citeer

Berichtdoor fossa » 03 feb 2013 10:02

Heb eigenlijk (zo ver ik weet) alles gedaan om hem normaal te late schakelen.
- Rollenkooi
- Vraagtekenveertje
- Koppelings segmenten
- Trekveren koppeling gemaakt
- bij de as de beiden keringen vervangen
- vriendelijk toe gesproken :)

Wil nu naar een volledige automaat (geen tweetraps automaat meer).
Zitten, gas geven en dan volledig in 1 keer doortrekken (geen schakeltrap maar).

Hou jullie op de hoogte

(mocht je dat op prijs stellen)
Omhoog

dingiedong
Tomosforummer
Berichten: 148
Lid geworden op: 28 aug 2012 09:42
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 03 feb 2013 10:28

Hou er wel rekening mee dat een 1 speed blokje een 10mm pistonpen heeft ipv 12.

1speed is een mooi blokje.. ik reed ermee met een brom ei cilinder de cilinderkop van de brom versie 12mm inlaat en carburateur en een Fuego expansie uitlaatje...trok mooi liep goed...20 jaar teug...Ik had in '93 een S25.

iedereen maar verbaasd kijken waarom ik met die knikkerbak gehakt maakte van die Cittaatjes die toen helemaal in waren ;)
Oom agent vond het allemaal wat minder grappig dat ik met 45 50 km/h zonder helm en een bult kabaal over het fietspad sjeesde...die 1 speed dingen gieren nogal dus je hoorde me al van verre aankomen.

@ Poekelen:

onderhoud komt eraan...eerst de pekel definitief weg...blok of de bak is nog nooit open geweest in die 27000 km.
Heeft altijd trouw zijn werk gedaan en volgens schema zijn onderhoud gehad.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.