• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Hele Tomos uitelkaar halen/strippen

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
41 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 26 feb 2013 22:19

Omdat ik mijn Tomos opnieuw ga verven/spuiten binnenkort, wil ik graag weten of er nog bepaalde punten waar ik op moet letten. Ik wil namelijk de complete brommer uitelkaar halen (dus de *motor eraf, cabaroteur, alle bedradingen etc.).

Dus, waar moet ik op letten, zijn er nog tips, is het wel nodig om alles eraf te halen.

Stappen hoe ik denk te moeten beginnen:

1. Ketting eraf
2. Caborateur eraf
3. Motor eraf
4. Achterwiel eraf (inclusief remkabels losmaken)
5. Achterbrug eraf
6. Elektronica ontkoppelen
7. Voorvork eref halen
8. Voorwiel erafhalen (inclusief remkabels losmaken)

Indien iemand "zin" heeft om de stappen te vertellen hoe dat het beste moet, dan hoor ik dat ook graag.
Daarnaast ga ik alle onderdelen gelijk schoonmaken, ontvetten, schuren, grondverven en verven/spuiten of nieuwe onderdelen voor halen.
Omhoog


Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 27 feb 2013 07:51

Ik zou zeggen, lees de wiki en veelgestelde vragen door. Daarnaast als je het niet kan vinden daarin, kan je zoeken klik. 100% kans dat je alles zult vinden wat je wilt weten
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 27 feb 2013 09:11

Electronica labelen. Scheelt echt heel veel tijd met de kabelboom terug plaatsen.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 27 feb 2013 13:52

gewoon eerst beginnen met je ketting los halen,de zijkappen en dan het blok ervanonder waarvan je eerst de stekkers enzo loshaald,
na het blok ervanonder gehaald te hebben wat overigens erg simpel is,is je tomos al wat lichter en kun je de wielen eronderuit halen door je frame ergens aan op te hangen,of op een blok te zetten, let wel voordat je dat doet dat je de moeren van de assen (ook van je achterbrug) eerst al losdraaid, dit scheelt je een hoop geklungel
daarna haal je de stuurinrichting los,voorvork enzo,en dan de rest,..je zal zien dat het zichzelf uitwijst en niet moeilijk is..
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 27 feb 2013 14:56

@drestar, top! Daar heb ik wat aan!
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 04 mar 2013 16:23

Oh oh,
Eerste keer de ketting eraf gehaald.

Nu heb ik de achterwiel eraf gehaald (door de band lek te maken) Deze is nu eraf.
Maar nu, moet ik mijn voortandwiel eraf halen, zodat de hele ketting er ook af kan en ik niet tandwielen kan plaatsten.

Maar nu begrijp ik dat ik de kickstarter eraf moet halen, toch?
Daarna de carterkap? En kan dit zomaar, weet niet precies waar die olie van de motor zit..... of moet dat er eerst uit.
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 04 mar 2013 19:23

nee dat hoeft nog niet. maar er zit wel een veertje achter de kap die zorgt ervoor dat je kickstart weer omhoog schiet. die kan weg vallen maar verder niks.

maar wil je ook nieuwe plaatsen? anders kan de ketting er namelijk wel vanaf zonder het vtw los te halen.


er zit een borg plaatje achter het voorste tandwiel moer, die moet terug geslagen worden. dan kan het vtw los.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 04 mar 2013 19:33

Je bedoeld dat de olie nog niet eruit moet?

Ja ik wil ze vervangen, dat moet zeggen ze hier <O~ , omdat ik een nieuwe ketting erop ga zetten. Die hangt nu erg slecht. En ga hem een beetje opknappen.

Maakt het trouwens uit dat de tandwielen namaak zijn (DMP), welke nu erop zit is een originele tomos tandwiel(en).
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 04 mar 2013 21:22

dat bedoelde ik ja de olie hoeft er niet uit.

de dmp tandwielen kunnen dunner zijn en kun je een lekkende vtw kering krijgen maar daar is wel een oplossing voor. die staat volgens mij in de wiki

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 04 mar 2013 21:57

De oplossing daarvoor is een voortandwielmoer met oliekeerring.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 04 mar 2013 22:54

Dan kan ik beter investeren in originele tandwielen?
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 04 mar 2013 23:02

De oplossing daarvoor is een voortandwielmoer met oliekeerring.

dat is er ook een maar ik bedoelde die met die rubberen ring knippen.

tja dat moet je zelf weten. zon vtw moer met kering + tandwielen of originele tandwielen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 05 mar 2013 10:40

En waar moet die vtw keering dan?

Daarnaast, heb ik nu dus de ketting eraf gehaald, maar straks moet ook de motor nog eraf...Maar, de olie zit er nog in (motor gaat trouwens niet open ofzo, alleen eraf). Had ik de olie eruit moeten halen eerst? Of is dat niet nodig als die alleen eraf gaat.
Omhoog

Gebruikersavatar
Basvw
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 dec 2012 20:38
  • Citeer

Berichtdoor Basvw » 05 mar 2013 10:53

Olie eruit is niet nodig. Het olie zit in het blok dus er kan niks gebeuren.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 05 mar 2013 10:59

Met de carterkap gaat het blok dus ook niet open? (zoals ik eerder vroeg voor verwisselen van de voortandwiel). Dus alsnog geen probleem?

Ik denk btw dat me keering toch lek is, want ketting plus achterwiel zat vol met zwarte smurie.
Omhoog

Gebruikersavatar
Basvw
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 dec 2012 20:38
  • Citeer

Berichtdoor Basvw » 05 mar 2013 12:29

Bij je linker carter kap van je kickstart kan er geen olie lekken als je die eraf haalt

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 05 mar 2013 13:35

Oke dankje, ik ga morgen weer verder ermee :P!
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 05 mar 2013 13:53

geen zorgen maken over olie als je alleen je blok eraf haalt. dan komt er geen olie uit. was je ketting niet gewoon heel erg vet? die van mij is ook zwart met smurrie omdat hij een keer ingevet is.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Basvw
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 dec 2012 20:38
  • Citeer

Berichtdoor Basvw » 05 mar 2013 18:52

Trouwens, je ketting zou ik in een bakje chinees met benzine erin leggen.
Al het smurrie gaat er zo uit :)
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 05 mar 2013 21:32

Ja, zou ook kunnen.
Maar ketting moet toch vervangen worden, dus ik pak meteen beide tandwielen erbij.

Morgen gaan achterspatbord, achterbrug en achterveren los... alhoewel die wel ergggg vast geschroefd zijn.

Is het trouwens deze voortandwiel met keerring als ik neppe tandwielen erop zou zetten:
http://www.tomoshop.nl/catalog/moer-voo ... -1329.html

Is namelijk wel erg duur... dan kan ik beter originele tandwielen halen.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
41 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.