• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Revival bougie past niet na schoonmaken cilinder

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Brian
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 jan 2013 10:25
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor Brian » 03 mei 2013 16:39

Welke Tomos model heb je? Revival
Wat is het bouwjaar? 2010
Sinds wanneer speelt dit probleem? Vandaag
Wat is het probleem? Bougie past niet
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Blokje

Ik heb van de week geprobeerd een ander blokje op mijn tomosje te zetten en het bleek dus zo te zijn dat er geen bougie op paste die niet tegen de cilinderkop aan kwam.
Nu heb ik echter het originele blokje er weer op gezet en past de originele bougie ook niet meer, nog met een kortere geprobeert maar ook dan komt hij nog licht tegen de cilinderkop aan.

Wie weet wat te doen???

Alvast bedankt :)
Omhoog


Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website

Berichtdoor Borcheld11 » 03 mei 2013 17:32

Een bougie hoort toch tegen de cilinderkop aan te komen.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
Brian
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 jan 2013 10:25
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor Brian » 03 mei 2013 19:45

Ik ben niet zo bekent met de werking van een tweetaktmotor maar volgens mij geeft een bougie een vonkje om het mengsel aan te steken, dus verbaast het mij dat dat hoort..... Gaat nu niet mijn blokje ontploffen als ik hem laat draaien terwijl hij een beetje tegen de bougie tikt? [ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 03 mei 2013 21:27

Wat voor type bougie heb je nu in je blok zitten? Normaal hoort er ruimte te zitten tussen de kop van de zuiger en de bougie-elektroden en fors ook. Als de zuiger de electroden kan raken slaat die ze tegen elkaar aan en heb je gewoon kortsluiting ipv vonk.

Wat heb je gedaan dat dit zo voorkomt?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Brian
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 jan 2013 10:25
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor Brian » 03 mei 2013 21:38

Alleen blokje er af gehaald schoon gemaakt en tergus geplaatst, ij heb ook geen onderdelen over, er zat een piago p2m champion bougie in en nu een kortere ngk

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 03 mei 2013 22:19

Volgens de voorschriften hoort er een Bosna FE70CR of gelijkwaardig (bv. NGK BR6ES) in. Als jij de NGK B6ES in hebt kan deze te lang zijn. Normaal gebruikt Tomos de NGK B6HS (of Bosna F75 volgens WPHB) voor alle andere modellen en dan kan ik mij voorstellen dat je zuiger de bougie kan raken want de schacht van de ES is veel langer. Controleer door de kop te demonteren hoever de draad doorsteekt als de bougie volledig is ingedraaid. Normaal zou het uiteinde van de draad gelijk moeten liggen met de binnenzijde van de verbrandingsruimte en zeker niet verder insteken. Zie voorbeeld hieronder. Als dit bij die van jou anders is moet je een andere bougie hebben.

Afbeelding
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland

Berichtdoor homoetje » 03 mei 2013 23:23

NGK B6HS en Champion L86 zijn sowieso goed. Nooit zomaar een bougie er in draaien waarvan je niet weet of hij goed is, worden heel vaak fouten mee gemaakt en kan nog ernstig uitpakken ook. Shadow heeft je al uitgelegd over de schacht lengtes.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 04 mei 2013 11:43

Nogmaals, wphb en manual van de Revival schrijven NGK B6ES voor. Of dat geldt voor de A55 motor is mij niet duidelijk, want dan zou ik dat ook verwachten voor de Funtastic, Youngst'R en andere modellen waar nu het A55 blok onder zit)

Maar beter is om te checken aan de hand van het fotovoorbeeld zoals hierboven of de draad niet verder door de verbrandingsruimte steekt als op de foto zichtbaar is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Brian
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 jan 2013 10:25
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor Brian » 04 mei 2013 21:48

Allereerst, hartelijk dank voor de uitleg allemaal.

Het probleem is verholpen!

Was mijn eigen gefaal dat alles weer eens in de soep laat lopen, ik had een nieuw blokje met een te lange bougie er op mijn revival gemonteerd die tegen de cilinderkop aankwam, ik was bang de cilinderkop te verzieken en daarom heb ik mijn originele schoongemaakt en er terug opgezet. Daarbij had ik nog steeds het gevoel dat die bougie de cilinderkop raakte, dit was echter de compressieslag......... Maarja opgelost is opgelost xD
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 05 mei 2013 11:44

Prima, bedankt voor de feedback. Close.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.