• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
39 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 05 jul 2013 17:34

Gewoon de originele kop [snorkop]. Wat ik merk: bij lage toeren begint het ratelen ook bij stilstaan, bij middelhoge toeren stopt het en hoor ik de cillinder eigenlijk niet meer en bij hoge toeren klinkt het geluid een beetje scherp
Daar ga je al. Op een 65cc (boring 44mm) heb je een snorkop voor 50cc (boring 38mm). Zie je al aan de maten dat dat niet klopt? Hierdoor heb je kans dat de zuiger de rand raakt van de kop. Dat wordt ook wel een koptikker genoemd. Verder is de snorkop zowiezo niet geschikt op een 65cc vanwege het "wervelende" verbrandingsproces tov een bromkop of HD kop.

Naar mijn mening doe je er beter aan om een goede 44mm kop erop te zetten en hopen dat inmiddels je zuiger niet verkloot is.
Shadow hij heeft 50cc Airsal...
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog


empowered
Tomosforummer
Berichten: 184
Lid geworden op: 06 jun 2013 23:51
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 05 jul 2013 18:20

ik heb 50cc geen 65
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 jul 2013 13:01

@homoetje: Dat empowered een 50cc Airsal had stond nog nergens vermeld voordat ik mijn reactie had geplaatst, pas nu dat hij hierboven het heeft bevestigd.

@empowered: Het kan zijn dat de groeven waar de zuigerveren in zitten wat ruim zijn, vandaar dat men de boel moet inrijden. Door koolafzetting komt er steeds minder speling op te zitten. Als dat het is zou ik me nog geen zorgen maken. Mijn zuigerveren rammelen ook nog steeds, zelfs na vele kilometers.

Echter, als het geluid tijdens stationair te horen is en weg is na gasgeven is het de bekende koppelingrammel van de 1e versnelling. Daarover is genoeg te vinden op het forum hoe dat is op te lossen op verschillende manieren. Verder is de tik op top wellicht te wijten aan een slecht afgestelde ontsteking/ bougie versleten e.d.

Het kan ook zijn dat de drijfstanglagers uitgelopen zijn: big-end (bij de krukas) of small-end (=naaldlager van pistonpen) bij de zuiger. Ik kan zo even niet terugvinden of je daar al wat over had gezegd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

empowered
Tomosforummer
Berichten: 184
Lid geworden op: 06 jun 2013 23:51
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 07 jul 2013 17:44

volgens mij is het idd koppelings geratel. Ik heb dit ook bij de 2e versnelling in zeer lage toeren. Verder moet alles goed zijn. Een uitgelopen krukas kan het denk ik niet zijn omdat de kop niet boven de cillinder uitkomt, de naaldlagers zijn ook nog goed.

Als ik tussen 70% en 85% van de snelheid rij lijkt het of ik mijn zuigerveren hoor knarsen.

Het andere rare geluid kwam van de nieuwigheid.
Omhoog

Gebruikersavatar
Brian
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 jan 2013 10:25
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Brian » 09 jul 2013 21:20

(de noob gaat zich er nu ook mee bemoeien :D )

Ik heb dus net ook ff mijn blokje vervangen (Airsal 65cc, en ja echt 10 min geleden), daarbij heb ik een kortere bougie nodig gehad.
Nu ben ik geen expert, maar kan het probleem nu niet zijn dat je er een te smalle en/of te lange bougie in hebt zitten die dit geluid veroorzaakt?
Omhoog

Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 09 jul 2013 21:24

Als er een te lange bougie in zit. Dan zal het niet lang blijven lopen denk ik. Hij zal de electrode wegtikken en dan vonkt ie niet meer.
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog

empowered
Tomosforummer
Berichten: 184
Lid geworden op: 06 jun 2013 23:51
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 09 jul 2013 23:48

de cillinder tikt niet meer en het is idd koppelings geratel, maar ik heb dat ook in de 2e versnelling als ik langzaam rij
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 10 jul 2013 12:47

de eerste versnelling blijft altijd mee draaien daarom blijf je het iets horen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

flogsway
Vaste forummer
Berichten: 218
Lid geworden op: 15 mei 2013 22:08
  • Citeer

Berichtdoor flogsway » 16 jul 2013 14:49

ben al twee dagen bezig om me zuiger in de cilinder te krijgen wat een.................werk, wie heeft dat in godsnaam ooit verzonnen zuigerveren
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 16 jul 2013 18:41

ben al twee dagen bezig om me zuiger in de cilinder te krijgen wat een.................werk, wie heeft dat in godsnaam ooit verzonnen zuigerveren
Nou ik druk hem er zo in dus het ligt toch echt aan je eigen ervaring. Laat het iemand doen die het wel kan en kijk dan mee, dat werkt echt veel beter. :)
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

flogsway
Vaste forummer
Berichten: 218
Lid geworden op: 15 mei 2013 22:08
  • Citeer

Berichtdoor flogsway » 16 jul 2013 20:21

kom jij het ff voordoen dan hahaha, heb geloof ik 70.000 medebewoners hier in schiedam en heb er nog geen 1 gevonden die ff komt helpen en de lokale brommerboer kan me rug op, die wou me lekke achterband plakken maar daar moest ik dan 65 euri voor betalen
Omhoog

empowered
Tomosforummer
Berichten: 184
Lid geworden op: 06 jun 2013 23:51
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 16 jul 2013 20:50

jonge, zuigerveer voor zuiger veer en denk om de slotjes dan lukt het wel en smeer de cillinder in met 2takt zodat het extra makkelijk glijd. Dus eerst de eerste zuiger veer goed aandrukken cillinder stukje erop en dan de andere zuigerveer

EDIT: ik doe het namelijk altijd met 2 man zodat ik de zuigerveer kan aandrukken op 3 plaatsen tegelijk, 2 vingers 1 schroevendraaier en als het zover is drukt iemand anders de cillinder er een stukje op. Anders krijg ik ze er tenminste niet in

haha niet best een band plakken voor 65€
Omhoog

flogsway
Vaste forummer
Berichten: 218
Lid geworden op: 15 mei 2013 22:08
  • Citeer

Berichtdoor flogsway » 16 jul 2013 21:01

dat snap ik wel, maar geloof me een paar extra handen is bij mij in de buurt sowieso al een ramp, als je al wat vraagt staan ze je raar aan te kijken en de andere 99% verstaat je niet in deze nieuwe oostblokstad hahaha
Omhoog

empowered
Tomosforummer
Berichten: 184
Lid geworden op: 06 jun 2013 23:51
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 16 jul 2013 21:09

vraag famillie of vrienden of probeer anders zelf zuigerveer voor zuigerveer

proberen proberen proberen maar wees voorzichtig want ze knappen snel
Omhoog

flogsway
Vaste forummer
Berichten: 218
Lid geworden op: 15 mei 2013 22:08
  • Citeer

Berichtdoor flogsway » 16 jul 2013 21:24

familie heb ik geen contact mee en vrienden heb ik alleen als ik een rondje in de kroeg geef, maar blijf het proberen
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 17 jul 2013 09:36

Wat ook een manier is, is de zuiger los maken van krukas. Vervolgens de zuiger in de cilinder duwen dat net de zuigerveren er goed inzitten. Vervolgens monteer je cilinder inclusief de zuiger voorzichtig en zorg je er als eerste voor dat de zuiger weer aan de krukas zit. Daarna kan je de cilinder gewoon verder duwen.
Omhoog

flogsway
Vaste forummer
Berichten: 218
Lid geworden op: 15 mei 2013 22:08
  • Citeer

Berichtdoor flogsway » 17 jul 2013 16:06

applaus voor mezelf, het is gelukt, appeltje eitje hahaha nee meer bloed zweet en tranen maar weet nu hoe het moet
je ziet het je bent nooit te oud om te leren
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 17 jul 2013 17:34

applaus voor mezelf, het is gelukt, appeltje eitje hahaha nee meer bloed zweet en tranen maar weet nu hoe het moet
je ziet het je bent nooit te oud om te leren
:)
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

empowered
Tomosforummer
Berichten: 184
Lid geworden op: 06 jun 2013 23:51
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 17 jul 2013 18:42

Wat ook een manier is, is de zuiger los maken van krukas. Vervolgens de zuiger in de cilinder duwen dat net de zuigerveren er goed inzitten. Vervolgens monteer je cilinder inclusief de zuiger voorzichtig en zorg je er als eerste voor dat de zuiger weer aan de krukas zit. Daarna kan je de cilinder gewoon verder duwen.
Zou ik niet doen om te voorkomen dat je je zuiger net iets moet draaien waardoor de zuigerveren uit hun slotjes raken , heb het al een keer gehad.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
39 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.