• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Juist keerringen plaatsen hoe?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
empowered
Tomosforummer
Berichten: 184
Lid geworden op: 06 jun 2013 23:51
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 02 sep 2013 20:26

Er staat op de wiki dat er wat vet op de keerringen moet als ik die heb geplaatst. Kan iemand mij uitleggen waar dat vet precies moet en wat voor vet ik moet gebruiken?

EDIT: iemand heeft me wijsgemaakt dat er 2soorten keerringen zijn, namelijk voor elektrische start en voor kickstart klopt dat? heb er nog nooit van gehoord..

Thx :)
Omhoog


Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 02 sep 2013 21:31

Je kan de binnenste rand van de keerring een beetje insmeren met vet of olie. Zodat de krukas minder wrijving heeft. Ik ben het wel vaker vergeten, denk eerlijk gezegd dat het niet super belangrijk is. Belangrijker is denk dat ik je hem mooi recht en gelijkmatig plaatst.

Lijkt mij sterk dat er verschillende keerringen zijn voor normale en elektrische start.
Omhoog

empowered
Tomosforummer
Berichten: 184
Lid geworden op: 06 jun 2013 23:51
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 02 sep 2013 21:33

Oke dus dat de krukas wat soepeler draait in de keerring? Kan de krukas namelijk niet eens meer met me handen draaien als de keerringen erin zitten. Vind het maar vaag, zo komt er toch juist olie bij de krukas?
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 02 sep 2013 21:34

er zijn wel verschillende keeringen
enkel werkende
dubbel werkende
en viton keeringen deze kunnen hoge toeren aan en hoge temprature, deze zijn ook iets duurder als de normale keeringen.

ik raad je de dubbelwerkende aan.

ik meestal beetje spuug of beetje vet eraan zodat de keering erin mooi inglijd

stel hij gaat een beetje moeilijk ik heb een hulpmiddel die over de krukas gaat en dat kan ik op de buitenste rand van de keering dat hulpmiddel erop zetten en tik hem rustig op zijn plaats zorg wel dat hij er recht inzit
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 02 sep 2013 21:37

Dat klein beetje olie zal echt niet een probleem zijn, dat de krukas moeilijk gaat is wel logisch omdat de keerringen nieuw zijn, zijn ze behoorlijk stug. Dit kan je dus wat soepeler laten verlopen door een beetje olie te smeren aan de binnenkant, maar dan zal de krukas denk ik nog steeds wel stroef gaan.
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 02 sep 2013 21:39

ja het is puur als hulpmiddel met het erin doen.
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 02 sep 2013 21:40

er zijn wel verschillende keeringen
enkel werkende
dubbel werkende
en viton keeringen deze kunnen hoge toeren aan en hoge temprature, deze zijn ook iets duurder als de normale keeringen.

ik raad je de dubbelwerkende aan.
Zijn dubbelwerkende dicht aan een kant? Die vind ik zelf het best. Volgens mij zitten deze ook origineel op een Tomos.

Dit "model" bedoel ik:
Afbeelding
Omhoog

empowered
Tomosforummer
Berichten: 184
Lid geworden op: 06 jun 2013 23:51
  • Citeer

Berichtdoor empowered » 02 sep 2013 21:47

Oke ik kom tot de conclussie dat vet erop doen niet nodig is. Bedankt jongens :}
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 03 sep 2013 22:58

ik raad je een dubbelwerkende keering aan deze sluit aan de 2 kanten af dus beter.
die op de foto is een enkel werkende deze zit er standaard in
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.