• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos A3 S25 opvoeren

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
DieHard
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor DieHard » 22 okt 2013 10:47

Welke Tomos model heb je? A3 S25
Wat is het bouwjaar? '93
Sinds wanneer speelt dit probleem? .
Wat is het probleem? .
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? .

Dag beste tomosliefhebbers!

Na al enige posts bekeken te hebben kom ik er nog niet helemaal uit!

Ik wil graag mijn tomos opvoeren, en heb al enige tips gehad! Nu is mijn vraag aan jullie is dit de beste manier? of zou het ook een stuk goedkoper kunnen? Mijn tomos liep voorheen 25 km/h maar dit had ook te maken met mijn pistonpenbus die nogal uitgelubberd was en zodoende geen juiste compressie meer had.

Ik heb de volgende setup:
uitlaat: standaard.
spruitstuk: 12 mm
cilinder: Ei cilinder 38 mm binnnendiameter ( is dit ook die 38 of 44 mm die ze vermelden bij nieuwen? Of is een 38 mm snor en 44 mm brom?)
carburateur Dellortho SHA14 9B
tandwiel: Achter 28 Voor: 26

Het advies dat ik kreeg was dat ik er een bromkop op moest brengen en er vervolgens een bromzuiger in zou moeten plaatsen. Nu heb ik op het forum veel gelezen maar niets over een bromzuiger vernomen? wat heeft dit voor gevolgen op de prestaties?

En is het mogelijk om zomaar een vierkante cilinder boven op een Ei cilinder te plaatsen?

En waar merk je het verschil met 50 cc bromkop en 65 cc bromkop? Het sneller optrekken?

En als laatst: is het mogelijk om van een pistonpenbus een naaldlager te maken? ik heb eens gehoord dat de drijfstangen van toen hier te 'zacht' voor waren. maar ik betwijfel dat.

Hier nog even een foto's van m'n tomosje:

Afbeelding

alvast bedankt!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 okt 2013 17:45

Jouw snor is begrenst door de inlaat. Deze is voor deze cilinder 9 mm en is niet aan te passen. 38 mm is 50 cc, 44 mm is 65 cc en heeft niets te maken met of het een brom of snor is. Alle versies hebben in principe 38 mm gemonteerd wegens wetgeving..

Helaas is van dit type krukas de small-end niet hard genoeg voor een naaldlager, dus moet je het met de bronzen bus doen. Verder is het niet aan te raden een bromzuiger (met inlaatsleuven) te monteren, want deze is zuigergestuurd op de poorten.

Als je de kortste klap wil maken, zou ik gaan voor een 2ehands (brom)blokje met een membraancilinder. Die is met dezelfde ophangpunten zo aan je frame te monteren. Let wel op dat als er electronische ontsteking op zit je de CDI unit er ook bij krijgt, want deze werkt niet met de ijzeren bobine zoals deze nu op jou model zit. En als het kan met een spruitstuk die recht is ivm de passing van de metalen kappen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

DieHard
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor DieHard » 23 okt 2013 10:20

Als eerste hartelijk bedankt voor de snellle reactie shadowranger!

Ik baal gigantisch dat hij niet op te voeren is! Maar het kan toch niet zo zijn dat ik er helemaal 0 extra power uit kan krijgen. Ik rij nu 25, 35 km/u zou al mooi zijn.

En deze pistonpenbussen zijn niet meer zo te koop. Ik ben er al een poosje naar opzoek! Misschien een van jullie die hier een adresje voor heeft? Mocht je toevallige weten wat het materiaal is? ( je noemde brons ) welke legering heeft dit brons of is dat niet van toepassing?
Dit aangezien ik gebruik kan maken van draaibanken en de benodigde gereedschappen.

Alvast bedankt!

pinty
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 23 okt 2013 21:37

Een ei-cilinder is wel op te voeren, maar verwacht geen wonderen.

Elke snor is standaard begrenst. Daar zou je eerst eens naar kunnen kijken. Een makkelijke is het extra buisje wat in het luchtfilter zit, te verwijderen.
Dan zou je de carb kunnen vervangen voor een 14/12, maar dan moet je een andere uitlaat erop zetten. Standaard snel is voldoende.
Verder zou je de cilinderkop kunnen afvlakken, totdat het randje helemaal weg is.

Wat je nog meer zou kunnen veranderen is de inlaatkant van de cilinder checken of daar het extra buisje nog in zit. Deze kan je er ook uitboren.

Nu moet hij toch wel de 40 aan kunnen tikken....

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

DieHard
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor DieHard » 23 okt 2013 22:27

okay, maar ik heb gewoon zo'n zwart plastic lucht filter die aan de carb zit.
Daar moet dus dat extra buisje in zitten? of zeg je van gooi dat heleding er maar af?

En wat zeggen jullie van mijn vertanding? mooi zo laten of iets anders der op? ( sorry ben daar niet echt in thuis. )

alvast bedankt.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 okt 2013 18:48

Ei-cilinders hebben geen luchtfilter zoals deze nu gebruikt worden bij de modernere versies. Jij zult een ruisbox hebben tussen het frame met een overgangsrubber naar de carburateur. Daartussen zit een gaasfilter (standaard).

Vwb de vraag over het brons, je zou een draaierij eens kunnen vragen of deze de busjes kan maken. Ik heb destijds gewoon een brons gepakt wat in het schap lag. Welke legering, vraag het me niet, ik zou het niet weten. Overigens, een goede bromfietsdealer kan gewoon deze busjes voor je bestellen, want ze moeten ook voor diverse old-timers nog te bestellen zijn.

Ik heb er even op gegoogled, Hier is een on-line shop die ze heeft, met maten erbij.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

DieHard
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor DieHard » 24 okt 2013 19:14

Hartstikke bedankt voor de link! heb zelf al enige tijd zitten zoeken maar zonder succes.

En wanneer ik dit gaas verwijder moet hij beter prestaties leveren?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 okt 2013 15:36

Nee, dan zou je meer troep naar binnen kunnen zuigen met alle gevolgen. Misschien wel zinvol om het gaasfilter te reinigen en in te spuiten met een beetje 2-takt olie.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers