• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Schokkende versnelling

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
JoZZ
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 sep 2013 12:58
  • Citeer

Berichtdoor JoZZ » 18 dec 2013 18:05

Welke Tomos model heb je? a3
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds gisteren
Wat is het probleem? Schokken van brommer. Rare klappen uit versnelling/ aandrijving
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? tijd terug een standaard snel uitlaat gemonteerd maar daar tijden probleemloos mee gereden

Hallo allemaal,

Sinds gisteren heb ik problemen met mijn Tomos. Het is begonnen met schokken op een bepaalde snelheid. Net of hij niet kon kiezen tussen versnelling 1 en 2. Als ik dan ga terug nam en voorzichtig gas bijgaf trok hij weer langzaam zonder schokken op.Omdat ik hem gebruik voor woon-werk verkeer wil ik wel een normaal rijdende Tomos en niet het risico lopen dat ik stil komt te staan. Dus maar gereden als een oude man.

Sinds vandaag schokt hij als een gek tijdens het rijden! In alle versnellingen en bij alle snelheden. Het rare is dat hij het soms niet doet en dan weer wel. Het laatste stuk naar huis heb ik namelijk nergens problemen geconstateerd.
De brommer loopt goed het probleem begint pas als ik gas geef en hij wil aandrijven.

Het lijkt mij een versnelling probleem maar heb verder helemaal geen verstand ervan. Ik ben wel handig en durf wel wat te sleutelen.

Welk stappenplan kan ik volgen om te kijken wat er aan de hand is? Wil eerst kijken of ik het zelf kan oplossen voordat ik hem naar de brommerboer breng. Kortom wat kan ik allemaal zelf redelijk thuis doen?

- Moet er olie vervangen worden?
- ik lees dingen over het vraagtekenveertje. Kan dit het probleem veroorzaken?
- en als er een nieuwe bak/koppeling onder moet wat gaat mij dat ongeveer kosten bij de brommerboer?
Omhoog


Gebruikersavatar
HiawoutaH
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 nov 2013 19:08
Locatie: zwolle
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 19 dec 2013 00:02

Hoi joZZ.

Eerst dacht ik ook aan het vraagtekenveertje maar als je op alle snelheden het schokken aanwezig is,zou ik eerder denken
aan versleten koppeling.
Met een gebroken veertje heb je dat schokken op het moment van overschakelen.
1 keer in het jaar olie vervangen uit je blokje is ook niet verkeerd kost je niet zo veel geld of moeite.(sommige doen het nooit)

versleten kurk van de koppeling zorgt er voor dat je koppeling slipt dus wel aangrijpt maar niet genoeg grip heeft om vast te houden.
ik geef je wat linkjes van dit forum wat kan doen als het je koppeling is.
Je kan ook nieuwe bestellen idd ben je stuk duurder uit.

viewtopic.php?f=54&t=13790 (kurk)
viewtopic.php?f=54&t=13790 (leer)

de koppeling kan ook teveel slippen door teveel atf in de carter.
Het olie niveau moet gelijk zijn met de aftap schroef aan de zijkant van de rechter carterdeksel.
Maar of het 100% alleen je koppeling is kan ik niet garanderen kijk even rond op het forum zou ik zeggen.
Het is voor mij het meest logische
Je heb wel wat (speciaal)gereedschap nodig
mvg
Het was een grote vraagteken tot ik wist van het bestaan en de functie van het vraagtekenveertje.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 19 dec 2013 08:00

Haal even je rechter carter er af, dan weet je zelf al meer. Kan een versleten koppeling zijn, kapot vraagtekenveertje. Ik dacht eerst zelf ook nog aan een gebroken rollenkooi maar dat betwijfel ik omdat je nog wel kan rijden.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 dec 2013 09:35

Hoeft niet een versleten koppeling te zijn, die zorgt niet voor klappen. Wat belangrijk is hoe het voorste kettingwiel vast zit en niet door kan slippen over de vertanding van de as waar deze op zit. Als het kettingwiel wel over de vertanding heen kan, bijvoorbeeld omdat het hart is uitgesleten of los zit, kan dit de klachten veroorzaken. Hoe zien de kettingwielen er zowiezo uit, is de ketting zelf niet te ver opgerekt?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

JoZZ
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 sep 2013 12:58
  • Citeer

Berichtdoor JoZZ » 19 dec 2013 16:49

Bedankt voor de reacties

Ik ga volgende week eerst de boel voorzichtig oprndraaien.

Nog dingen waar ik aan moet denken? Olie opvangen etc?

Ik zal als hij open is foto's plaatsen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 dec 2013 19:56

Voor het tandwiel hoef je geen olie op te vangen. Die zit aan de kant van de kickstart. Als je de versnellingsbak open maakt, wel idd eerst de olie opvangen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
HiawoutaH
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 nov 2013 19:08
Locatie: zwolle
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 20 dec 2013 00:09

Zou eerst kijken naar het tandwiel idd.
viewtopic.php?f=58&t=2957
mvg
Het was een grote vraagteken tot ik wist van het bestaan en de functie van het vraagtekenveertje.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 20 dec 2013 12:59

Zou eerst kijken naar het tandwiel idd.
viewtopic.php?f=58&t=2957
mvg
Waar is die link voor? Die dwaalt namelijk aardig van een tandwiel af. :x
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
HiawoutaH
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 nov 2013 19:08
Locatie: zwolle
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 21 dec 2013 15:35

homoetje die link is voor als joZZ wilt gaan kijken achter de carterkap na het tandwiel gebeuren hij wist niet hoe dat moest ook ivm olie aftappen enzo.
als er in mijn poging te helpen meer verwarring ontstaat zeg je het maar o|O
mvg
Laatst gewijzigd door HiawoutaH op 24 dec 2013 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Het was een grote vraagteken tot ik wist van het bestaan en de functie van het vraagtekenveertje.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard
Omhoog

dingiedong
Tomosforummer
Berichten: 148
Lid geworden op: 28 aug 2012 09:42
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 21 dec 2013 20:53

Voor er onnodig een motorblok word losgetrokken controleer eerst eens de ketting op vastzittende schakels en kijk eens of de kettingwielen niet ovaal zijn of gewoonweg versleten zijn...helaas gebeurt dat ovaal zijn nogal eens met imitatie tandwielen.

vooral de achtertandwielen van DMP zijn soms hopeloos...

heb er genoeg gehad die gewoon goed waren maar laatst 2 gekocht en beide ovaal...resultaat was schokken en stoten op alle snelheden.

als je tandwielen eruit zien als werpsterren (tanden zien er uit als haaie tanden) vervang dan de hele set (voor en achtertandwiel en ketting.
Omhoog

Gebruikersavatar
HiawoutaH
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 nov 2013 19:08
Locatie: zwolle
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 24 dec 2013 16:01

hoi hoi.
Om even toe te voegen in mijn berichtje staat ook eerst even tandwielen etc controleren.
Voor je het blokje open gaat draaien.
joZZ laat je nog even weten wat er aan de hand was/is?
mvg
Het was een grote vraagteken tot ik wist van het bestaan en de functie van het vraagtekenveertje.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard
Omhoog

JoZZ
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 sep 2013 12:58
  • Citeer

Berichtdoor JoZZ » 13 feb 2014 17:59

Door tijd gebrek niet eerder gereageerd. Nieuwe studie + baan is toch wel veel werk

Maar goed hierdoor ben ik ook niet zelf aan de slag gegaan en heb ik hem naar de brommerboer gebracht.
Deze concludeerde dat de tomos een licht versleten koppeling heeft maar nog niet zo erg dat hij vervangen moet worden.

Hij heeft een complete afstelbeurt gedaan, carb schoongemaakt, nieuwe bougie er op, licht gemaakt en claxon erop gezet ( zat er niet op ) voor 80 euro. Sinds dien loopt hij perfect en schokt hij ook niet meer.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 13 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.