• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos loopt niet stationair

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
DieHard
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 sep 2013 14:52
  • Citeer

Berichtdoor DieHard » 12 mar 2014 19:22

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? voor 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds de aanschaf
Wat is het probleem? loopt niet stationair
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? heb hem in elkaar gezet :P

Beste tomosforummers,

Setup:
carb: 14/12
sproeier 56
spruitstuk 12
standaard brom kop en zuiger
Bullet uitlaatje.
Geen luchtfilter!!
TWV 26
TWA 24


Ik heb een tomos A35 in onderdelen aangeschaft en ben ijverig begonnen met het in elkaar zetten.
Mijn tomosblok heb ik nagekeken en de keerringen zitten er prima in, de kop en voetpakking zijn vervangen dus de kop is mooi afgesloten. Nu heb ik met mijn tomos het probleem dat hij niet stationair loopt, Ik heb de tomos gekocht met een sproeier 66 en de vorige eigenaar had er een proma GP uitlaatje onder zei hij.

Toen ik mijn tomos dus in elkaar had gezet zat er geen luchtfilter bij, een sproeier 66 en een bullet uitlaat, Deze setup wou niet stationair lopen en heb dus een sproeier 56 ingedraaid in de hoop dat dit beter zou werken. Maar helaas was dit niet het geval. Nu heb ik op het forum rond gekeken en dus maar eens een oude sok achter het gaasfilter langs gemaakt en hierdoor liep hij wel ietsje beter.

Is het noodzakelijk om een luchtfilter te hebben behalve dat er dan smeer in het blok 'kan' komen? Zo ja wat dan voor een filter?

Nu is het ook zo dat wanneer ik met mijn brommer gewoon volgas rij, Hij in de eerste versnelling snel weg rijdt, maar wanneer hij overschakelt in de 2e versnelling hij zooooo tergend langzaam doortrekt, Heeft dit temaken met het lucht probleem, de vertanding of iets anders?

Alvast bedankt!

Hier nog wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Omhoog


C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 12 mar 2014 21:35

Hallo waarde DieHard,

Hoe hard rijdt die Tomos met die vertanding en (eerst) sproeier 66 en zo`n “race” uitlaat.
En hoe snel rijdt hij nu ? Met sproeier 56 ?

Ik wil je niet ontmoedigen, maar mijn Tomosje rijdt tussen de 52 en 58 km p\u met de 9mm carb. en atw 28.
De snelheid is afhankelijk van de wind en mijn gewicht van + 80 kg.
Tegen de (flinke) wind rijdt hij 45.

Maar goed,
Begin is, met een open filter (zoals op de foto staat) met sproeier 60.

En anderzijds, een luchtfilterkast er op zou zo slecht niet zijn. (Neem dat maar van mijn aan.)
En een gewone uitlaat er onder zou ook handig zijn als hij niet zou goed loopt. Je moet namelijk altijd bij het begin beginnen. [Een pas geboren baby loopt ook de 100m niet in 11 seconde.}

Volgens mij zit er wel een membraam op. Klopt dat ?
Laat het e.e.a. even weten.

Met vriendelijke groet, verblijf ik even ….
Keeshaven
Omhoog

DieHard
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 sep 2013 14:52
  • Citeer

Berichtdoor DieHard » 12 mar 2014 21:46

beste C. van Klaveren.

Ik heb hier thuis geen gewone brom uitlaat alleen een snoruitlaat. En ik heb nog niet gemeten hoe hard hij nu loopt.

De vorige eigenaar zei dat hij ongeveer 60 liep met deze vertanding, sproeier 66 en de proma GP uitlaat.

Ja het klopt er zit een membraam op!
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 12 mar 2014 22:31

Weer hallo waarde DieHard,

Waar niet is, ……………….

Bij mijn weten, althans gelezen hebbende op deze site, kan het zo zijn dat zo`n GP uitlaat wel voor 10 km versnelling zorgt. Maar dan moet alles wel goed afgesteld staan. En een grotere carburateur. En dat ten opzichte van een goed draaiende tomos met een bromuitlaat.
Wel, die vergelijking heb je niet.

Ik zou eens beginnen een paar basis zaken in orde te maken.

PUNT 1.
SCHRIJF OP WAT JE VERANDERD. Daar kan je later op terug vallen. Zeker als je er achter zet wat de verandering te weeg heeft gebracht.

Punt 2.
Begin eens met je achtertandwiel weer eens naar de 33 te brengen. En kijk hoe snel je rijdt. [En schrijf dat op.]
Want met achtertandwiel 24 trek hij nooit hard op. Tenzij je specialist ben en hem op en top getund heb.

Vervolgens zou ik “even” die snor uitlaat monteren. (Zorg dat hij niet lekt aan de voorkant.)

En verder, als je dan rijdt, rij dan volgas en doe dan voorzichtig het gas iets dicht. Als de tomos niet langzamer gaat lopen betekend dat, dat je luchttoevoer te groot is.
Over de luchttoevoer wordt hier weinig geschreven, maar is wel degelijk van groot belang. Ik heb daar al eerder het e.e.a. over geschreven.

Dat mijn Tomosje zo goed loopt heeft alles te maken met de juiste benzine \ lucht verhouding. Want simpel een grotere carburateur er op schroeven kan iedereen, maar 2x zo hard lopen gaat hij er niet door. Terwijl de oppervlakte van de 9mm doorlaat 63,5 mm2 is en van de 12mm carb. 113 mm2. Dat is een doorlaat vergroting van 78%.
Wel, als je tomos er 10 km harder door gaat lopen, als er niets anders veranderd, mag je blij zijn.

Zo, ik neem aan dat we dan weer met 2 benen op de grond staan.

Doe wat ik je adviseer en laat dat even weten. Je wordt automatisch wijzer er van.

Weer met vriendelijke groeten,
Keeshaven
Omhoog

DieHard
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 sep 2013 14:52
  • Citeer

Berichtdoor DieHard » 13 mar 2014 17:09

Dag C. van Klaveren,

Ik snap u beredenering door staps gewijs tot een juiste setup te komen,
Alleen nu ben ik niet van plan om tandwielen te gaan aanschaffen om te kijken of hij hierdoor beter optrekt oid, ik wil graag een klein tandwiel voor snelheid op de langeafstand.

Is er niemand anders op het forum met een ongeveer de zelfde setup en een juiste sproeier?
Omhoog

DieHard
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 sep 2013 14:52
  • Citeer

Berichtdoor DieHard » 13 mar 2014 19:19

nog even een vraagje:

Ik heb nu zo het vermoeden dat hij iets teveel lucht krijgt. Hoe kan ik dit gaan aanpassen? grotere sproeier?
of moet ik juist een luchtfilter er achter plaatsen ipv alleen dat gaaskapje. Gaat dit ook ten koste van mijn prestaties? en welke luchtfilters passen onder het frame? rechtspruitstuk -> carberateur -> luchtfilter?

alvast bedankt
Omhoog

DieHard
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 sep 2013 14:52
  • Citeer

Berichtdoor DieHard » 13 mar 2014 20:30

ik heb net mijn tomos nog even onderhanden gehad, Ik heb een sok helemaal achter de carb gedrukt en de stationair schroef helemaal naar binnen gedraaid, nu loopt hij een stuk beter stationair alleen de laaste paar millimiter van de gaskabel dicht en hij valt uit, maar hij heeft dus overduidelijk teveel lucht.
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 13 mar 2014 21:30

zal waarschijnlijk vals lucht zijn,
zit de carb helemaal tot het uiterste over de spruitstuk heen ?
heb je de juiste voetpakking gemonteerd ?

Deo test en je weet het zeker

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

DieHard
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 sep 2013 14:52
  • Citeer

Berichtdoor DieHard » 13 mar 2014 22:22

Ja de juiste voetpakking is gemonteerd! En de carb zit netjes over het spruitstuk heen en is aangedraaid. Kan jij me wat vertellen over die luchtfilters?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 13 mar 2014 23:34

Opnieuw weer hallo waarde DieHard,

Natuurlijk hoef je niet mijn lijn \ info te volgen. Doe gerust waar je denkt goed aan te doen.
Maar je slaat wel goede raad in de wind. Maar goed, dat doen de meest jongeren. Voor mij niet nieuw. Je blijft alleen zo tobben en ik kan het weten op mijn 66e jaar, na er veel jaren Tomos ervaringen.

En even over een tandwiel. Een nieuw kost ± € 10. Een 2e hands de helft. Wel, als je voor € 5 een hoop kennis opdoet !!!!!!

En nog wat: als je er op rijdt. En stel dat hij 60 rijdt. Kijk en test dan is hoeveel meters je nodig hebt om tot stilstand te komen. Ik heb zeker 12 – 15 m nodig met mijn BMW motorfiets met abs. (Ik heb het getest. Ook met mijn Tomos en die remweg was zeker het dubbele.) [Bij 100 km p\u had ik 50m nodig (Diverse keren uitgeprobeerd)]

Maar goed, nog even ingaand op je schrijven over je luchtfilter. Je cilinder, je inlaat, je uitlaat, je poorten zijn onvoldoende groot om een carburateur zonder luchtfilterkast aan te kunnen.

Je tomos zonder kast rijdt wel, als je de juiste sproeier heb gevonden. Maar het brengt niets. Met een kast er op en een juiste sproeier loopt hij beter, trekt beter, maakt minder herrie (Dus je valt minder op bij de politie) en hij rijdt een stuk goedkoper.

En ergo: waar trekt hij wel in zijn eerste versnelling en niet in zijn tweede. Punt 1. Het kleine achtertandwiel en 2. Waarschijn lijk is de uitlaat poort omhoog uitgevijld. En dat brengt toeren, maar verminderd je koppel.

Ik mijn tijd reden we in zijn 1 tegen de 60 en in zijn 2 zakte hij in. Gewoon omdat we toen niet wisten wat we nu weten. We vijlden alles groter, zonder dat we er bij na dachten.

Zo, trek nu gerust je plan. Ik lees het wel.

En weer vriendelijk gegroet,

p.s. Neem de dingen aan die ook de anderen schrijven, ze doen het om je te helpen.
Keeshaven
Omhoog

dingiedong
Tomosforummer
Berichten: 148
Lid geworden op: 28 aug 2012 09:42
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 14 mar 2014 10:20

indien dit nog een blokje is met contactpunt ontsteking check het ontstekingstijdstip eens...
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.