• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Snelheidstabel

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
235 berichten
  • Pagina 12 van 12
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
mikeo92
Tomosforummer
Berichten: 99
Lid geworden op: 31 okt 2013 20:25
Locatie: Spijkenisse
  • Citeer

Berichtdoor mikeo92 » 03 apr 2014 19:17

Ik weet niet of dit al eens gezegt is, maar probeer altijd een even en een oneven aantal tanden te gebruiken. anders heb je altijd slijtage op één punt.

Bron: Constructieleer hoofdstuk riem en kettingaandrijvingen
Fiat Punto 85 16v RIP na te hoge kosten
Tomos A35 1998
Omhoog


Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 03 apr 2014 20:51

Probeer jij die maar te vinden voor een tomos. Ik ben ze nog niet niet tegen gekomen.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 apr 2014 21:01

Beetje off-topic:


voortandwiel = 26 of 27

Achtertandwiel = 33, 31, 28, 26, 24 en 22. Er zijn dus wel degelijk oneven tandwielen. Maar het gaat meer om het feit dat de ketting en tandwielen op elkaar inslijten en het daarom raadzaam is om alles in 1 keer te vervangen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

mikeo92
Tomosforummer
Berichten: 99
Lid geworden op: 31 okt 2013 20:25
Locatie: Spijkenisse
  • Citeer

Berichtdoor mikeo92 » 03 apr 2014 22:44

Het gaat erom, en daar moet Ik als student werktuigbouwkunde rekening mee houden mee houden in mijn ketting berekeningen dat je een even en een oneven aantal tanden moet gebruiken. Ik heb 22 en 33 en zou ik een snellere set up willen dan zou ik 25 (als die bestaat) en 24 gebruiken als voorbeeld.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 apr 2014 10:05

22 en 33, over welke Tomos praten we dan? Ik ken geen Tomos met een dergelijke twv.

Standaard is het voortandwiel 26, het achtertandwiel kan variëren, afhankelijk van de uitvoering (brom of snor). Als je sneller wil rijden neem je een kleiner achtertandwiel, wil je meer trekkracht ga je groter. Eea heeft vice versa wel invloed op je prestaties.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 04 apr 2014 14:38

Ik weet niet of dit al eens gezegt is, maar probeer altijd een even en een oneven aantal tanden te gebruiken. anders heb je altijd slijtage op één punt.

Bron: Constructieleer hoofdstuk riem en kettingaandrijvingen
Kan je dit nader verklaren, waar heb je dan precies altijd slijtage op één punt?
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

mikeo92
Tomosforummer
Berichten: 99
Lid geworden op: 31 okt 2013 20:25
Locatie: Spijkenisse
  • Citeer

Berichtdoor mikeo92 » 06 apr 2014 22:52

Als je 2 even tandwielen hebt, bijv 22-22, dan zal de slijtage zich altijd vertonen bij één tand waardoor deze tand sneller slijt en kan breken. Als je nou 22-33 gebruikt (zoals ik) dan zal de slijtage zich verdelen over het gehele kettingwiel waardoor deze langer mee kan gaan.
Fiat Punto 85 16v RIP na te hoge kosten
Tomos A35 1998
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 07 apr 2014 07:23

Met tandwielverhouding 22-33 mag je denk ik blij zijn als je de 15km/h haalt.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

mikeo92
Tomosforummer
Berichten: 99
Lid geworden op: 31 okt 2013 20:25
Locatie: Spijkenisse
  • Citeer

Berichtdoor mikeo92 » 07 apr 2014 09:39

38 km/u geen probleem, het kan ook 26 tanden zijn, nu begin ik te twijfelen maar dan is het nog steeds even-oneven
Fiat Punto 85 16v RIP na te hoge kosten
Tomos A35 1998
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 apr 2014 13:12

Ben je niet in de war met een rechtstreekse overbrenging met 2 tandwielen die in elkaar horen te grijpen? Dat je dan een even en oneven aantal tanden neemt klinkt het geloofwaardig, hoewel wanneer je een tandwiel neemt met een ander aantal tanden dan de andere (ongeacht even of oneven) heb je genoemde issue ook al niet.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

mikeo92
Tomosforummer
Berichten: 99
Lid geworden op: 31 okt 2013 20:25
Locatie: Spijkenisse
  • Citeer

Berichtdoor mikeo92 » 07 apr 2014 13:25

Volgens mijn constructieleer leraar geld dit voor zowel rechtstreekse als kettingoverbrengingen. Begrijp me niet verkeerd, ik probeer alleen een nuttige tip te geven zodat je ketting en kettingwielen iets langer meegaat.
Fiat Punto 85 16v RIP na te hoge kosten
Tomos A35 1998
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 07 apr 2014 17:27

Als je 2 even tandwielen hebt, bijv 22-22, dan zal de slijtage zich altijd vertonen bij één tand waardoor deze tand sneller slijt en kan breken. Als je nou 22-33 gebruikt (zoals ik) dan zal de slijtage zich verdelen over het gehele kettingwiel waardoor deze langer mee kan gaan.
Een tandwiel slijt toch niet alleen op 1 tand?
Slijtage word toch sowieso verdeelt over alle tanden.

ik snap het niet helemaal meer. kan je precies wat in jou schoolboek staat overtypen of foto uploaden?
miss dat ik het dan beter snap?
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

mikeo92
Tomosforummer
Berichten: 99
Lid geworden op: 31 okt 2013 20:25
Locatie: Spijkenisse
  • Citeer

Berichtdoor mikeo92 » 07 apr 2014 20:30

Het staat niet letterlijk in mijn boek en van die ene tand was wel een extreem voorbeeld.

dit kon ik vinden op het web.

Samenwerking van kettingwielen en kettingen

De meeste aandrijvingen hebben een oneven aantal steken in de ketting en door een aandrijfkettingwiel met een oneven aantal tanden te gebruiken, wordt gezorgd voor een gelijkmatige slijtage van ketting en kettingwieltanden. Een even aantal tanden voor de aandrijvende en de aangedreven kettingwielen kan ook worden gebruikt, maar de slijtageverdeling over de kettingwieltanden en de ketting is slecht.

http://www.renold.be/NL/Products/Transm ... &MenuID=80
Fiat Punto 85 16v RIP na te hoge kosten
Tomos A35 1998
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 08 apr 2014 21:24

Dankje, Weer wat geleerd dan. :P
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
Buddy
Tomosforummer
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 apr 2011 19:51
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Buddy » 14 okt 2015 11:08

Tomos Classic Brom 1996

Bromkop
Bromzuiger
Bromcylinder
12mm delorto met sproeier 58
luchtbox onder frame buis eruit gehaald
tandwiel 27/22
standaard snel met ingekorte demper
Bromstand Onsteking

60 kmph :)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
235 berichten
  • Pagina 12 van 12
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.