• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 121 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • …
  • 158
  • Volgende
Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 05 mei 2014 17:00

Eventueel een zuiger monteren met inlaatpoorten ( of zelf maken )
Ontsteking nog wat verder vervroegen.
Carb vergroten kan inderdaad maar gaat niet heel veel verschil maken
Uitlaat en inlaat poort van je cilinder tunen dmv vijlen.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 mei 2014 07:41

2-takt motoren werken op basis van doorspoeling en tegendruk. Als de uitlaat niet passend is voor de karakteristiek van jouw motor krijg je dit soort "klachten". Ik vermoed dan ook dat de Homoet een beetje overkill is op een standaard setup. Beter neem je een terugloop (Next) of Circuit.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

bossie
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2014 12:23
  • Citeer

Berichtdoor bossie » 06 mei 2014 08:23

Eventueel een zuiger monteren met inlaatpoorten ( of zelf maken )
Ontsteking nog wat verder vervroegen.
Carb vergroten kan inderdaad maar gaat niet heel veel verschil maken
Uitlaat en inlaat poort van je cilinder tunen dmv vijlen.
2-takt motoren werken op basis van doorspoeling en tegendruk. Als de uitlaat niet passend is voor de karakteristiek van jouw motor krijg je dit soort "klachten". Ik vermoed dan ook dat de Homoet een beetje overkill is op een standaard setup. Beter neem je een terugloop (Next) of Circuit.
Bedankt voor de heldere antwoorden! Ik laat het er voorlopig even bij. Op de GPS loopt ie 61 km/u en dat is voor nu prima. Misschien dat ik in de toekomst nog eens ga kijken naar dit soort dingen. Ben nog erg in de beginfase van het hele Tomos gebeuren en dingen zoals uitvijlen vindt ik nog een beetje tricky... Zat wel te denken aan een HD kop, zou dat nog net een paar kilometers uitmaken of zit ik er dan volledig naast? En het vervroegen van de ontsteking, ik heb er wel over gelezen, maar is dat een tijdrovend klusje of valt het redelijk snel te doen? en een zuiger vervangen durf ik eventueelt nog wel aan, maar welke moet ik dan hebben voor mijn A3?
Omhoog

tomoskindje
Tomosforummer
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:18
  • Citeer

Berichtdoor tomoskindje » 09 mei 2014 20:00

Ik heb een vraag. Met de regeling die in 2014 komt (1 juni dacht ik) word je kentekenbewijs ingevorderd als je tomos is opgevoerd. Ik wil hem dus weer netjes 50 laten lopen maar nog wel snel op trekken. Ik heb staan kijken naar de vertandingen maar meestal zie ik 26-26 of 26-28. Kan ik de 26-28 gebruiken zonder overtoeren te maken. En met welke vertanding zal ik de 45 of 50 weer halen? En helpt een techno cc krul ook om de topsnelheid te verminderen ten opzichte van een bullet

Setup:
15/15 dell carb
bullet uitlaat
spruitstuk 15mm
brom ontsteking
topsnelheid 55 op gps
TWV: 26-22
50cc Airsal
Op maat gemaakte Polini race vonkjes voor 25 pk extra
carburateur 15/15@sproeier 64
spruitstuk 12mm
uitlaat techno cc
twv 26-24
topsnelheid 62@GPS
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 09 mei 2014 20:08

Bedankt voor de heldere antwoorden! Ik laat het er voorlopig even bij. Op de GPS loopt ie 61 km/u en dat is voor nu prima. Misschien dat ik in de toekomst nog eens ga kijken naar dit soort dingen. Ben nog erg in de beginfase van het hele Tomos gebeuren en dingen zoals uitvijlen vindt ik nog een beetje tricky... Zat wel te denken aan een HD kop, zou dat nog net een paar kilometers uitmaken of zit ik er dan volledig naast? En het vervroegen van de ontsteking, ik heb er wel over gelezen, maar is dat een tijdrovend klusje of valt het redelijk snel te doen? en een zuiger vervangen durf ik eventueelt nog wel aan, maar welke moet ik dan hebben voor mijn A3?
Wil je de snelste standaard zuiger dan moet je deze hebben: http://www.tomoshop.nl/catalog/zuiger-d ... p-944.html
Kan zijn dat er natuurlijk al zo een inzit, kijk even door je inlaatpoort als je spruitstuk eraf ligt, scheelt je weer een voetpakking.
Onsteking is erg makkelijk te vervroegen, je hebt alleen wel een vliegwieltrekker nodig. Ongeveer 8eur bij de bromboer.

Bovenstaande geld alleen voor het nieuwe model blok, niet voor de oude, die heeft een andere pistonpenmaat en andere ontsteking:

Afbeelding

A35 model is de nieuwe.

Met de volgende setup behaal ik 60kmh gps;
Std cilinder licht getuned, dichte zuiger, bromkop, 15mm carb en spruitstuk, bullit uitlaat en ontsteking max vervroegd, 26-22.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

barttyskens
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2014 18:21
  • Citeer

Berichtdoor barttyskens » 21 mei 2014 14:03

Waaraan kan je zien op het gelijkvormigheidsattest
of je te maken hebt met een a-klasse of b-klasse?
:D
mvg Bart
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 mei 2014 16:52

Waarom vraag je dat niet na bij de DIV (belgische RDW)? In Nederland kennen we dit niet.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

SanderSbare31
Tomosforummer
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 sep 2012 17:16
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 21 mei 2014 21:14

Hoi allemaal.

Ik vroeg me af of iemand weet of er ook ergens zijstandaards te koop zijn voor een tomos funtastic. Ik kan ze zelf nergens vinden. En ik heb nu geen standaard omdat ik een tecnigas voor een a35 omgelast heb voor een a55 blok haha. Ik hoor graag van jullie!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 22 mei 2014 09:17

Eventueel een zuiger monteren met inlaatpoorten ( of zelf maken )
Ontsteking nog wat verder vervroegen.
Carb vergroten kan inderdaad maar gaat niet heel veel verschil maken
Uitlaat en inlaat poort van je cilinder tunen dmv vijlen.
2-takt motoren werken op basis van doorspoeling en tegendruk. Als de uitlaat niet passend is voor de karakteristiek van jouw motor krijg je dit soort "klachten". Ik vermoed dan ook dat de Homoet een beetje overkill is op een standaard setup. Beter neem je een terugloop (Next) of Circuit.
Bedankt voor de heldere antwoorden! Ik laat het er voorlopig even bij. Op de GPS loopt ie 61 km/u en dat is voor nu prima. Misschien dat ik in de toekomst nog eens ga kijken naar dit soort dingen. Ben nog erg in de beginfase van het hele Tomos gebeuren en dingen zoals uitvijlen vindt ik nog een beetje tricky... Zat wel te denken aan een HD kop, zou dat nog net een paar kilometers uitmaken of zit ik er dan volledig naast? En het vervroegen van de ontsteking, ik heb er wel over gelezen, maar is dat een tijdrovend klusje of valt het redelijk snel te doen? en een zuiger vervangen durf ik eventueelt nog wel aan, maar welke moet ik dan hebben voor mijn A3?
Sowieso is 38mm voor 50cc en 44mm voor 65cc cilinders. Airsal zou ik alleen met een Airsal kop gebruiken. Het verschil tussen een 10mm en 12mm pen weet ik niet, maar volgens mij is A35 standaard 12 en de oude A3 eicilinder standaard 10mm.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

SanderSbare31
Tomosforummer
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 sep 2012 17:16
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 25 mei 2014 15:41

Hoi.

Ik heb een tomos funtastic.snor A52 blok met a55 cilinder als ik het goed kan zien. Nu heb ik het volgende gedaan:

Rubber spuitstuk groter gemaakt. Maximaal.
Luchtfilter begrenzer eruit gehaald.
Grotere carb. Eerst 12 mm ni 14mm
dikke koppakking verwijderd.

En nu heb ik laatste een tweedehands technigas uitlaatje kunnen regelen voor een revival. Deze zo omgelast dat hij op mijn funtastic past. Nu heb ik een proefrit gemaakt. Hij trekt goed Door en de top is ongeveer 50. Ik had zelf verwacht dat die wel iets harder zou gaan met die uitlaat en die aanpassingen die ik heb gedaan.

Ik rij met sproeier 60 en bougie Hittegraad 6. Is dit de juiste?
En mijn twv is nog origineel 26-31.

wat zouden jullie nog veranderen om de top omhoog te krijgen?

Alvast bedankt!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

SanderSbare31
Tomosforummer
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 sep 2012 17:16
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 28 mei 2014 13:46

Iemand?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 mei 2014 15:01

Je kan je tandwielverhouding nog aanpassen. Kleiner tandwiel achter, gaat wel ten koste van trekkracht. Ik vind 50 wel een acceptabele snelheid voor deze setup. Heb je geen last van overtoeren?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

SanderSbare31
Tomosforummer
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 sep 2012 17:16
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 28 mei 2014 15:13

Okee ik dacht dat die met die uitlaat wel iets harder zou gaan. Maar ik moet em ook nog ontkolen. Ik heb het gevoel dat die een beetje dicht zit. Ik maak indd overvoeren is dit te voorkomen dmv een kleiner tandwiel achter te monteren? En welke zou jij erop zetten? Is bougies Hittegraad 6 trouwens goed voor deze set up?

Alvast bedankt!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 mei 2014 15:22

Hittegraad van een bougie heeft alleen te maken met de warmte-afvoer van de bougie en zelfreinigingstemperatuur. Het doet niets met je snelheid. Als je geen noemenswaardige problemen hebt volstaat deze nu ook. Zo zwaar opgevoerd is jouw setup niet, je rijdt in principe met een standaard brom-setup. Als je je tandwiel idd wat kleiner neemt zal dit in overtoeren schelen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

SanderSbare31
Tomosforummer
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 sep 2012 17:16
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 28 mei 2014 23:11

Bedankt voor je reactie! Ik zat te denken aan twv 26-26. Is dat wat denk je of scheelt dat niet heel veel?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 mei 2014 21:04

Men zegt 4 kilometer per tand minder, dus theoretisch zou je dan 31-26=5x4= 20 kilometer/uur moeten winnen. Het lijkt me Utopie. Als je dan 60 rijdt lijkt me meer realistisch.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

SanderSbare31
Tomosforummer
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 sep 2012 17:16
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 29 mei 2014 21:51

Okee dan is 26 wel een goede denk ik. Verlies ik dan heel veel trekkracht? Met die uitlaat trekt die nu wel erg goed.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

barth1234
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 mei 2014 22:13
  • Citeer

Berichtdoor barth1234 » 31 mei 2014 09:42

Hallo allemaal,

Ik heb een paar vragen:

Hoe controleer ik of mijn frame recht is?
Hoe controleer ik of mijn achterbrug goed is?

En hoe is de opbouw van de as, moeren etc voor het voorwiel indien je een spaakwiel hebt? Als ik nu de moeren vastdraai dan draai ik mijn rem vast.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 31 mei 2014 10:24

Om te kijken of alles recht is moet je gewoon op stuk rechte weg beiden handen los laten van het stuur, als je dan rechtdoor gaat is alles recht en als hij afwijkt dan is hij scheef ergens. Dit kan een krom frame zijn, verrotte bussen van de achterbrug, een kromme achterbrug of natuurlijk dat je achterwiel er niet recht in zit.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

barth1234
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 mei 2014 22:13
  • Citeer

Berichtdoor barth1234 » 31 mei 2014 12:27

Ik kan hem niet loslaten tijdens het rijden. Hij is dus ergens krom, maar hoe kan ik dan uitsluiten waar?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 121 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • …
  • 158
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.