• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Algemeen: Kleine vragen topic -3-

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
1603 berichten
  • Pagina 72 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • …
  • 81
  • Volgende
SanderSbare31
Tomosforummer
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 sep 2012 17:16
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 06 feb 2014 12:20

Dankjewel! Ik zal voor de zekerheid even kijken wat er op mijn carb staat. Er zit inderdaad een vernauwing in dat rubber. Die wil ik er ook indd uithalen. Dat was ik indd al van plan. Vroeg me alleen af of ik dan ook een grotere carb moet. Maar ik zal eerst even goed nakijken wat ik er nu op heb zitten.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


SanderSbare31
Tomosforummer
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 sep 2012 17:16
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 08 feb 2014 13:02

Hoi shadowranger. Ik heb mijn carb even eraf gehaald. En er staat phva 10 op. Is dit dan een 10mm? En ik heb van een maatje een phva 14 kunnen regelen. Die 14 is dan groter neem ik aan? Als ik die er op zet en het rubber ontgrenst dan moet ik toch wel verschil gaan merken?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Bobbert
Tomosforummer
Berichten: 84
Lid geworden op: 07 apr 2013 23:15
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor Bobbert » 08 feb 2014 13:15

Snelle vraag, hoe kan ik zien welk blok ik heb? Ik ben namelijk bezig hem te reviseren en moet dus krukaslagers bestellen. Een bloknummer en een A5 cilinder is alles wat ik eraan heb kunnen vinden.
m.v.g. Bob
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 feb 2014 18:57

Hoi shadowranger. Ik heb mijn carb even eraf gehaald. En er staat phva 10 op. Is dit dan een 10mm? En ik heb van een maatje een phva 14 kunnen regelen. Die 14 is dan groter neem ik aan? Als ik die er op zet en het rubber ontgrenst dan moet ik toch wel verschil gaan merken?
Verwacht geen wonderen, ik ben niet bekend met de PHVA carburateurs. Als je nu een 10 hebt en er een 14 opzet en de ring in het rubber weghaalt zou het wel beter moeten gaan. Zit er ook een goede sproeier in?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

SanderSbare31
Tomosforummer
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 sep 2012 17:16
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 10 feb 2014 19:18

Ik heb er nu in 54 in zitten. In die 10mm. de bougie is koffie bruin. Hij gaat nu net30 km. Ik hoop er wel iets meer uit te halen. Want denk jij over de twv met die nieuwe carb. Ik heb nu gewoon standaard 31 achter en voor volgens mij 26. Dit is als het goed is standaard. Ik wil iets meer optrekken en een hogere snelheid.

Ps. Ik heb trouwens nog een tecnigas next liggen die ik nu aan het opknappen ben. Die gaat er waarschijnlijk ook nog onder.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 18 mar 2014 11:54

Oei, sinds vanochtend heb ik het vermoeden dat blok en/of cilinder aan zijn eind zijn... Op topsnelheid kwam er ineens een gek geluid bij, klinkt als metaal op metaal of een beetje alsof je vervelend met een stoel schuift.

Bij snelheid minderen tot bijna z'n 1e versnelling gaat het geluid weg, bij 35-40 km/u komt het er weer bij.
Toen ik even geheel stil moest staan sloeg de motor af en gaf de kick meer weerstand dan normaal. Hij ging wel weer aan na 2-3 keer kicken.

De voorgaande dagen leek het juist alsof de motor minder herrie maakte dan normaal.

Needless to say vertrouw ik het niet, er zal vast iets kapot zijn, maar waar moet ik dit zoeken? Zuigerveren? Of toch iets in de versnellingsbak? Of is allebei mogelijk?
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 18 mar 2014 16:54

Oei, sinds vanochtend heb ik het vermoeden dat blok en/of cilinder aan zijn eind zijn... Op topsnelheid kwam er ineens een gek geluid bij, klinkt als metaal op metaal of een beetje alsof je vervelend met een stoel schuift.

Bij snelheid minderen tot bijna z'n 1e versnelling gaat het geluid weg, bij 35-40 km/u komt het er weer bij.
Toen ik even geheel stil moest staan sloeg de motor af en gaf de kick meer weerstand dan normaal. Hij ging wel weer aan na 2-3 keer kicken.

De voorgaande dagen leek het juist alsof de motor minder herrie maakte dan normaal.

Needless to say vertrouw ik het niet, er zal vast iets kapot zijn, maar waar moet ik dit zoeken? Zuigerveren? Of toch iets in de versnellingsbak? Of is allebei mogelijk?
Klinkt als kapotte lager. Ik zou de boel even lostrekken als ik jou was, in ieder geval niet door rijden! :wink:
Zuigerveren zou miss ook kunnnen ja
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 18 mar 2014 16:58

Ik zal het toch naar huis moeten redden, dan maar met 20-30 terug vandaag... Ik heb hier gewoon geen mogelijkheid te gaan sleutelen.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 25 mar 2014 15:00

Nou, terug naar huis heeft ie gered maar we gaan een nieuwe zoeken :) Geen tijd en ruimte meer om deze eens echt grondig op te knappen, er staat deze zomer ook nog een gezinsuitbreiding op de planning!

Dus ik heb vanmiddag een testritje op een Pack'r gemaakt (was geheel standaard zo te zien), wat trekt dat lekker op zeg! Ligt dat aan die 12 inch wieltjes, of zou een moderne Standard of Flexer in goede staat niet langzamer moeten zijn qua optrekken?

Mijn grootste minpunt aan mijn Standard is altijd geweest dat het trekken me wat tegenviel, maar zonder ander Tomosvergelijkingsmateriaal nam ik dat altijd wel voor lief. Op top kwam ik de meeste brommertjes wel weer voorbij :P
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 mar 2014 21:18

Als het goed is heeft de Pack'R een Powerblok eronder met de nieuwste A55 cilinder. Deze heeft meer kW's ter beschikking, dan de "reguliere" A5 cilinders. Hierdoor merk je idd meer trekkracht, en dat heeft niets te maken met de 12 inch wieltjes.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 25 mar 2014 21:41

Deze Pack'R had "gewoon" een A5 membraamcilinder, dus dat kan het ook niet zijn geweest.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

SanderSbare31
Tomosforummer
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 sep 2012 17:16
  • Citeer

Berichtdoor SanderSbare31 » 26 mar 2014 16:07

Hoi.

Heeft er iemand ervaring met de airsal 65cc voor een a55 blok? En past deze gewoon zonder bijzonderheden op mijn funtastic?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
oitje
Tomosforummer
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2012 21:32
  • Citeer

Berichtdoor oitje » 08 jun 2014 15:12

Hoi.

Heeft er iemand ervaring met de airsal 65cc voor een a55 blok? En past deze gewoon zonder bijzonderheden op mijn funtastic?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Ik had voor 't laatst een airsal 50cc snel op een a55 gezet, en dit paste zonder problemen. (kies wel de juiste voetpakking)
Dit moet in principe dus geen probleem zijn voor een 65cc airsal :mrgreen:
Omhoog

Gebruikersavatar
oitje
Tomosforummer
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2012 21:32
  • Citeer

Berichtdoor oitje » 08 jun 2014 15:16

Ik heb zelf ook nog een vraagje;
M'n huidige setup is nu;

50cc snel
15/15 dell
techno circuit
hd kopje
ontsteking goed afgesteld / brom
26-22 twv

Nou heeft hij een lekkere top van rond de 69/70, maar trekt naar mijn zins nog niet goed op.
Top moet ergens rond de 60/55 komen te liggen.
Wat zouden jullie aanraden qua tandwielverhouding? 26-26? 26-28? 22-26?
Is al een miljoen keer gevraagd deze vraag, maar wou het even zeker weten, dus vandaar.

Fijne pinksterdagendingen verder!
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 09 jun 2014 00:44

26-26, is de beste keuze.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

Gebruikersavatar
oitje
Tomosforummer
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2012 21:32
  • Citeer

Berichtdoor oitje » 09 jun 2014 11:34

thanks!
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 08 jul 2014 10:42

Bij twijfel maar even vragen: Kan kopervet ook op de hete delen (denk aan de bouten voor de uitlaat en cilinder)....?
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 08 jul 2014 11:02

Kan, maar het smelt er tussenuit. Dus heeft weinig nut om het te gebruiken. Tenminste dat is mijn ervaring. Er blijft natuurlijk wel een klein vettig laagje achter, maar het grootste deel raakt je kwijt
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 08 jul 2014 12:32

ok...heeft het dan wel nut? Het gaat er mij om, dat de bout niet weer doorroest en afbreekt......
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 jul 2014 15:10

Ik gebruik zelf een pasta dat bestand is tegen hoge temperaturen (>1000 ºC). Maar kopervet wil ook prima, dat wordt ook gebruikt bij remmen e.d. dus dat werkt iig beter dan "gewoon" kogellagervet.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
1603 berichten
  • Pagina 72 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • …
  • 81
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.