• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

1e of 2e versnelling?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
MeneerGoedWeer
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 aug 2014 20:50
Locatie: Drunen
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 02 aug 2014 21:09

Welke Tomos model heb je? s25
Wat is het bouwjaar? /
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds ik hem kocht (vorige week)
Wat is het probleem? tomos komt niet vooruit
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? ik heb er niets aan veranderd, maar de vorige eigenaar heeft er een 65cc airsal opgezet en voor de rest alles standaard.

Hallo, ik ben nieuw op het forum en ik heb deze week een tomos gekocht waar ik aan kan sleutelen. ik heb er een koppelingshuis ingezet met 2 versnellingen (en bijbehorende tandwielen) omdat de brommer eerst niet vooruit kwam. ik had een blok liggen met versleten koppeling (2 versnellingen) en heb de koppelingssegmenten vervangen voor nog goede maar de brommer komt niet vooruit. ik neem aan de de segmenten aan de voorzijde de 1e versnelling is of heb ik het fout? toen ik de brommer testte ging de brommer niet vooruit. weet misschien iemand hoe dit komt? ik heb de koppeling uit het standaard 1-speedblok in de koppeling met 2 versnellingen gedaan, kan dit gewoon? (het past en ziet er hetzelfde uit)
ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
mvg, Sander
Een pessimist is een optimist met ervaring

* Honda xr250
* Tomos 65cc, In de maak: http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?f=68&t=21497
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 aug 2014 00:56

Kijk eens naar de as waar de 2 tandwielen op zitten en vergelijk dit met de oude as van jouw 1 speed as. Je zal zien dat er een hulptandwieltje bijop zit en dat het tandwiel waar je kettingwiel aan gemonteerd is ook qua diameter anders is dan bij de 2 speed.

Afbeelding

Doordat de as van de 2 speed kleiner is en het tandwiel van de eindoverbrenging groter van de 2-speed heb je dus het probleem dat wanneer je de zaken gaat ombouwen eea elkaar niet meer aangrijpt.

Afbeelding

Dus naast de wissleing van koppeling en middenas met vertandingen zul je dus ook het tandwiel in het middencarter moeten vervangen. Dit kan alleen door het blok te splitsen.

Lees hier ook even, daar wordt nog meer uitgelegd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 aug 2014 20:50
Locatie: Drunen
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 03 aug 2014 01:09

Oke bedankt voor de info, kan ik weer verder! ik had nog een vraag: ik zie vaak bij tomos sprinters dat ze een diagonaal spruitstuk hebben. Dit zou ik dus ook graag willen omdat ik het makkelijker vindt ivm ouder type frame en omdat ik het heel gaaf vind staan. Ik ben van plan een 15mm carb te kopen maar heeft dus iemand tips om zo een spruitstuk te maken? Ik heb al een beetje rond gekeken en ik kwam op het idee om een spruitstuk van 15mm waterleiding te maken en daarmee te bevestigen op een recht spruitstuk met een stuk slang met slangklemmen, maar de diameter van die leiding is 12,5 mm dus heeft niet zo veel zin op 15mm carb denk ik of maakt dit niet zoveel uit? En zoniet heeft iemand andere ideeën?
Mvg, sander

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 aug 2014 08:37

Spruitstuk is zelf ook 12 mm binnenwerks. Het heeft geen zin om een 15 mm carburateur te monteren op een leiding die maar 12 mm doorsnee is. Vwb het schuine spruitstuk, ik neem aan dat je metalen kappen hebt, daar past de schuine stand niet onder zonder deze aan te passen. En met een eigen gefabriceerd spruitstuk van waterleiding zou ik niet willen experimenteren.

Wat voor spruitstuk zit er nu op? Wat voor cilinder heb je?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 aug 2014 20:50
Locatie: Drunen
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 03 aug 2014 09:18

Volgens de vorige eigenaar zit er een 65cc airsal op met bijbehorende kop, ik heb nog niet gecontroleerd of het 50cc is of 65cc maar dat zal ik straks controleren. Op het moment zit er een ontgrenst spruitstuk op dus 12 mm en een 14.9 carb

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 aug 2014 20:50
Locatie: Drunen
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 03 aug 2014 11:06

Er zit een airsal 65cc op

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 aug 2014 20:50
Locatie: Drunen
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 04 aug 2014 23:31

Ik heb nog een vraagje: zou ik de kabelboom zomaar van mijn tomos kunnen halen, maar dat de ontsteking het wel gewoon doet? Ik heb geen werkend licht en ik kan de brommer niet uitzetten met de uitknop. Kan ik niet gewoon de hele kabelboom eruit halen en een losse uitknop bestellen? De brommer is toch niet voor op straat.
Alvast bedankt.
Mvg, Sander

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 aug 2014 14:19

Je kan idd een losse killswitch nemen ipv de origine aan de kabelboom.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 aug 2014 20:50
Locatie: Drunen
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 05 aug 2014 14:45

Zou ik dan deze kunnen gebruiken?
http://www.tomoshop.nl/catalog/engine-s ... p-997.html
Mvg

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 aug 2014 14:49

Ja hoor, alleen andere connectoren erop maken want deze passen zo niet.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 aug 2014 20:50
Locatie: Drunen
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 05 aug 2014 15:23

Ja die heb ik nog liggen. Hoe moet ik hem aansluiten? Of is dit makkelijk. Heb wat dingen gelezen over aansluiten van killswitch, werkt dit hetzelfde?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 aug 2014 20:50
Locatie: Drunen
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 06 aug 2014 23:31

Hallo, zijn de koppelings segmenten uit de 1e en 2e versnelling hetzelfde? Er is maar 1 soort te bestellen, maar er is wel verschil in de veer van de 1e en 2e versnelling. Kan iemand mij dit vertellen?
Mvg, Sander

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 07 aug 2014 18:16

Ja, deze zijn hetzelfde.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.