• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

zelf koppeling opnieuw bekleden en betrouwbaarheid

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 01 nov 2014 10:00

Van mijn niet opgevoerde Tomos Quadro Estart uit 2009 (45km/h) ligt de 2e versnelling eruit.

schakelt laat of helemaal niet als ie schakelt blijft de 2e versnelling lang slippen of schakelt weer terug naar 1 terwijl je al bijna 40 rijdt..
De vraagtekenveer is sowieso gebroken en gezien de rommel die met de olie mee naar buiten kwam verwacht ik ook dat er niet veel meer over is van een of van beide koppelingen.

Het bromfietsje is helemaal standaard en is nooit opgevoerd geweest en heeft nog geen 9000 kilometer gelopen.
dus het motortje van mijn vorige brommer eronder gehangen en we kunnen weer rijden.
Ik heb nu alle tijd om het andere blokje in alle rust te herstellen.

Ik verwacht dus dat een of beide koppelingen versleten zijn en zat eraan te denken die zelf opnieuw te bekleden met kurk zoals in de wiki staat.

zijn na opnieuw bekleden de koppelingen net zo betrouwbaar als nieuwe of kan ik beter toch nieuwe voeringen bestellen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 nov 2014 19:40

Leer is duurzamer, de kant-en-klare segmenten zijn makkelijker. Beide moeten zowiezo een dag in de atf "weken" anders brand de voering er zo af.

Als je voor gemak gaat kun je beter de k.e.k. nemen. Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt (bij de Tomossen die ik onderhoud) dat de segmenten op zijn. Mijn eigen blokje heeft ruim 35.000 kilometer gelopen en daaraan is niet eens te zien dat de voering is gesleten. Ik zou graag horen hoe men het voor elkaar krijgt om de segmenten echt op te rijden.

Vwb het vreemde schakelgedrag: Het vraagtekenveertje zal hierin verbetering brengen, echter wat je zegt dat zelfs bij 40 km/ uur de 1e versnelling ingeschakeld wordt lijkt me wat overdreven aangezien de ondergrens ligt bij 20 km/uur voor bromversie en 10-13 kilometer per uur voor snorversie.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 03 nov 2014 22:49

Het blokje waar ik nu mee rij heeft er ongeveer 33000 kilometer erop zitten en schakelt nog probleemloos.
het komt onder mijn gesloopte 2006 Quadro weg.

in de dikke 20 jaar dat ik tomos rij is dit het eerste blokje waar de 2e versnelling er echt helemaal uit ligt.
nogmaals motortje is helemaal standaard en nooit opgevoerd geweest.het zal dan ook de eerste tomos worden waar ik een koppeling mee heb versleten.

wat het terugschakelen betreft...dat deed ie 1 keer en was ook meteen einde verhaal met veel bijgeluiden
Om verdere schade te voorkomen heb ik niet meer geprobeerd verder te rijden en ben ik gaan lopen.

als ik er aan toe kom gaat het blokje v/d week open.
gezien de troep die met de olie mee kwam verwacht ik op z'n minst een rotte koppeling en een gebroken vraagtekenveer..

waar het mij vooral om gaat met het zelf bekleden is de hechting van de lijm.. blijft het allemaal zitten.
ik wou wel eens een poging wagen...kurk en 2 componenten lijm heb ik.
anders neem ik inderdaad een kant en klare koppeling.

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 08 nov 2014 19:47

Hallo waarde heer dingiedong,

Even een kort berichtje mijnerzijds. Jaren geleden heb ik iets over het vervangen van het koppeling materiaal geschreven. En voor mij is het simpel.

Haal je koppelingsegmenten er uit. Maak ze schoon met een sopje. Ontvet ze nog een keer. Knip van kurk een strookje van de juiste maat. (Kurk van een onderzettertje welk je bij de Marskramer of Blokker koopt). Smeer nu het segment en het kurk strookje met bisonkit in, wacht 5 minuten en plak ze op elkaar.
Om ze goed aangedrukt te houden trek ik er een tyrap omheen en leg `m een dag weg.
Kosten …….. erg weinig. Zo doe ik dat. [Al een paar keer gedaan.]

Tot zover en doe je voordeel er mee.

Ik begrijp dat jij het blok onder de hand hebt, da`s mooi, dan doe je ook wat ervaring op met het binnenste van het blok.

m.v.g. C. van Klaveren
Keeshaven

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 10 nov 2014 13:46

Ik kom er nog op terug...

Ik heb het blokje inderdaad onder handbereik maar eerst een ander probleem:

Er is een lager van de hoofdas gesneuveld en heeft heel veel speling.. het is nog net niet uit elkaar gevallen. De kooi die om de kogels zit is los gebroken.

Het lager zit in het tussencarter achter het grote tandwiel en dat betekent dat het gehele blokje uit elkaar mag omdat het grote tandwiel er gedeeltelijk voor zit..
Dit verklaart het vele lawaai wat ie maakte tijdens het rijden... Eerst dacht ik aan te weinig olie maar dat was wel goed op peil...

Momenteel doet het oude motorblokje van mijn vorige brommer nog goed dienst dus rij ik daar voorlopig mee door tot ik tijd heb om het motortje te repareren.

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 18 nov 2014 12:58

Hallo dingiedong

Ah, dat is mooi dat je het blokje onder de hand hebt. Ook heb je ontdekt waar die herrie vandaan komt.
Wel, ik zie altijd de zonzijde van de medaille. Je hebt nu mooi de gelegenheid om het blok van de binnenkant te bekijken en als ik jou was: vervang al die lagers, speciaal dat grote lager aan de kant van het vtw.

Als je het niet weet, lagers kan je er uit trekken met een keilbout. Toevallig heb ik net de foto`s weer hersteld in het artikel waarin ik verteld over het verwijderen van de lagers in het rechter carterdeksel.
Ik lees er wel weer over. (verwarm het wat om de lagers heen.)

m.v.g. verblijf ik
Keeshaven

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 18 nov 2014 18:58

Bedankt voor die keilbout tip!

Ik ga komend weekend het motortje helemaal uit elkaar halen en splitsen zodat ik bij het kapotte lager kan.

Wordt vervolgd :)

dingiedong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 28 nov 2014 19:22

even een update:

Tijdens het het uit elkaar halen van het blokje stuitte ik op nog een probleempje:

zal ik ff uitleggen...
Ik heb een 45km versie Quadro.

Ik had altijd al een "probleempje" met deze brommer...hij was altijd al merkbaar slomer dan mijn vorige Quadro.
Toen ik hem kocht had ie praktisch niet gelopen en er stond maar een handjevol kilometers op de klok Waarschijnlijk van de dealer naar huis en een blokje rond...meer niet..De vorige eigenaar kon vanwege een beperking er niet meer op rijden.En had daardoor een paar jaar in de garage gestaan stof te happen.

hij startte altijd wel goed en accelereerde ook vlot naar de 35 en hobbelde daarna langzaam door naar net wel net geen 45
een beetje wind of bult op en hij stortte in naar de 35...niet helemaal zoals het hoort...

mijn setup is standaard

De katalysator uitlaat zat niet verstopt maar ondanks dat bleef ie sloom
Andere uitlaatjes geprobeerd maar hij bleef onder de maat presteren.
uiteindelijk bleek het Sito uitlaatje het lekkerst te lopen. en heb er verder geen aandacht meer aan besteed.
Ik had me voorgenomen om hier tijdens een onderhoudsbeurt eens een keer naar te kijken...

nu lag het blokje toch op de bank en moet toch uit elkaar als ik het kapotte lager wil vervangen..

compressie was goed membraan ook....
Toen ik de cilinder eraf haalde ontdekte ik de oorzaak:

er zat een dichte zuiger zonder inlaat sleuven gemonteerd...fabricagefoutje...het blokje is nooit open geweest.
bij een 45km versie hoort er toch echt een zuigertje met sleuven in.Navraag bij de dealer bevestigt dat.
De cilinder is goed.

Dit is snel genoeg opgelost met een nieuw bromzuigertje.

nu de transmissie:

2e versnellingskoppeling is het kurk van afgebrokkeld... dat worden nieuwe voeringen.
1e versnelling is in orde.

Van Shadowranger kreeg ik de tip om naar de rollenkooi te kijken..
Bingo! rollenkoppeling blijft hangen af en toe als je de tandwielen op de as heen en weer draait.. lijkt mij innesteling..Je hoort aan het tikken van de rollen dat ie niet lekker loopt en dat er wat blijft haken.Later toen de bak weer in elkaar zat bleef ie ook hangen toen ik het achterwiel heen en weer draaide...

Samen met het gebrek aan motorvermogen door de verkeerde zuiger lijkt me dit genoeg voor schakelproblemen..
Het lager wat kapot is gelopen staat hier los van.Ik zal wel weer een maandagmorgen exemplaar hebben...

De lagers heb ik vervangen en alle keerringen.

Hierna de 2e versnelling voorzien van nieuwe voeringen en het hele spul weer in elkaar gezet.
Ik wil eerst testrijden nu de motor meer power heeft om te kijken hoe ie nu schakelt.

blok eronder gehangen en rijden maar....

Hij schakelt en de koppelingen slippen niet meer maar hij schakelt laat en wisselvallig maar zonder slip van de 2e versnelling
Ik ga eerst de handel inrijden en eens kijken hoe hij blijft schakelen.Anders gaat de bak nog een keer open voor een andere rollenkooi en rollen met vraagtekenveer.

al met al een hele lap tekst maar mijn blokje loopt weer.
Wordt vervolgd :mrgreen:

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen