• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

snor Tomos niet af te stellen.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
Dannybullet
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 nov 2014 15:50
  • Citeer

Berichtdoor Dannybullet » 21 nov 2014 16:02

Goedemiddag mede tomos rijders.

ik heb een probleem met mijn tomos wanneer hij koud is wil hij weg rijden zonder gas en als hij warm is staat hij op het punt van uitvallen(wat hij meestal ook doet)

het stationair schroefje heb ik helemaal ingedraaid zodat hij blijft lopen als die warm is

setup :
snelle bromzuiger
sproeier 58
standaard carb. lucht inlaat opgeboord naar geloof 11mm
standaard cilinder+kop (wel geveild)
spruitstuk ontgrenst
luchtfilter ontgrenst

krukaskeerring is net vervangen dus ook de olie en valse lucht is het ook niet.. verder is de bougie mooi van kleur en hij 4takt ook niet op zijn top.

snelheid ligt rond de 55

Groetjes Danny
Omhoog


Gebruikersavatar
Jurre255
Moderator
Moderator
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 sep 2013 12:37
Locatie: Saasveld
  • Citeer

Berichtdoor Jurre255 » 02 dec 2014 10:45

Stationairschroef niet helemaal indraaien, daardoor loopt hij juist weg.
Naar mijn weten moet je hem wat rijker afstellen ( sproeier ).
Dit omdat hij ( zoals ik hoor ) met choke wel goed loopt.
Tomos A35
65cc
HD- KOP
Technigas chrome uitlaat.
15\15 Dellortho SHA

Voor vragen, stuur gerust een PB.
Omhoog

Dannybullet
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 nov 2014 15:50
  • Citeer

Berichtdoor Dannybullet » 02 dec 2014 21:46

als ik hem niet helemaal indraai dan valt hij uit bij stationair lopen..
en als ik een grotere sproeier erin doe dan verzuipt hij bij wegrijden.
Omhoog

Dannybullet
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 nov 2014 15:50
  • Citeer

Berichtdoor Dannybullet » 10 dec 2014 12:48

Heb nu me blok eronder uit want ben het echt beu...
hij gaat met de dag slechter lopen.
wat me op is gevallen bij de koppeling is dat sommige delen best heet zijn geworden (blauw paarse kleur) heeft dit er iets mee te maken ? ook is er uit het kurk paar hapjes. tussen het kurk en het koppelingshuis zit ook 0,6 mm speling ? weet niet wat de max is.
maar toch blijft alles een raadsel ? er is veel meer uit te halen.
keerring bij voortandwiel is denk ook slecht want ketting is ontzettend vies en het achterwiel ook.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 dec 2014 13:18

jouw snor, met uitgeboorde carburateur en sproeier 58 loopt zoals ik het nu lees te vet. Daarbij is de "flow" verstoord als je de venturie hebt beschadigd en niet netjes alles hebt gepolijst. Als je je stationairschroef helemaal moet indraaien anders slaat ie af, geeft aan dat de boel veel te rijk loopt. Blijkbaar moet er extra lucht bij om de motor te kunnen laten draaien. Is het stationairgaatje niet verstopt?

Wat is de kleur van de bougie-electroden, naast "een mooie kleur"? Valse lucht kan nog steeds optreden bij de aansluiting carburateur/ spruitstuk. Ik vind 58 nogal ruim bemeten voor een 11 mm opgeboorde carburateur.

Blauw worden van metalen delen geeft aan dat er teveel warmte is geweest. Waardoor dit is/ wordt veroorzaakt kan ik alleen maar naar gissen, maar Ik krijg de indruk dat er meer aan de hand is dan jij ons wil vertellen. Onderdelen worden niet zomaar blauw. Vwb het kurk speling verhaal, door de centrifugaalkrachten worden de segmenten tegen het huis gedrukt. zolang er voering op de segmenten zit is er niets aan de hand, wat afgebrokkelde stukjes is ook niet erg, zolang er maar geen ijzer op ijzer contact is.

Graag het hele verhaal.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Dannybullet
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 nov 2014 15:50
  • Citeer

Berichtdoor Dannybullet » 10 dec 2014 16:57

bedankt voor het reageren maar er is niet meer aan de hand..

probleem is dat ik me tomos niet lekker afgesteld krijg , als die start wilt die weg schokken en naar mate die warmer word word het minder tot uitvallen het gevolg.

zover ik weet is de venturie niet beschadigd maar je weet het maar nooit voor de rest is alles netjes gedaan gepolijst etc.
hij is ook niet verstopt heb carburateur helemaal uit elkaar gehaald en met dasty schoongemaakt en afgespoeld.

toen ik vanmorgen naar school wou rijden had ik het bhwaappp geluid bij het wegrijden alsof die verzuipt. en toen keek ik naar de bougie en deze was pikzwart nat.. terwijl hij altijd bruin droog was.. ?
heb nu alles uit elkaar liggen en cilinder en zuiger etc zien er allemaal top uit. uitlaatpoort is trouwens ook netjes bewerkt dus weet niet of het daar aan kan liggen ?

dit is me 2de tomos maar wel een raadsel haha :P
Omhoog

Denniis010
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 sep 2014 17:12
  • Citeer

Berichtdoor Denniis010 » 12 dec 2014 11:29

bedankt voor het reageren maar er is niet meer aan de hand..

probleem is dat ik me tomos niet lekker afgesteld krijg , als die start wilt die weg schokken en naar mate die warmer word word het minder tot uitvallen het gevolg.

zover ik weet is de venturie niet beschadigd maar je weet het maar nooit voor de rest is alles netjes gedaan gepolijst etc.
hij is ook niet verstopt heb carburateur helemaal uit elkaar gehaald en met dasty schoongemaakt en afgespoeld.

toen ik vanmorgen naar school wou rijden had ik het bhwaappp geluid bij het wegrijden alsof die verzuipt. en toen keek ik naar de bougie en deze was pikzwart nat.. terwijl hij altijd bruin droog was.. ?
heb nu alles uit elkaar liggen en cilinder en zuiger etc zien er allemaal top uit. uitlaatpoort is trouwens ook netjes bewerkt dus weet niet of het daar aan kan liggen ?
en wat houd witte rook uit de carburateur in ? onderdruk?
dit is me 2de tomos maar wel een raadsel haha :P
[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 dec 2014 14:59

Blijkbaar gaat er dus iets niet goed aangezien je bougie nu zwart en vet is. Kan een keerring zijn, waardoor er ATF wordt mee verbrand (zie je ook witte rook?).

Ontsteking afgesteld naar bromstand kan soms ook verbetering geven.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Dannybullet
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 nov 2014 15:50
  • Citeer

Berichtdoor Dannybullet » 12 dec 2014 16:26

onsteking staat op bromstand en de keerring is net vervangen en zit ook nog goed !
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 dec 2014 11:20

Dan zal blijkbaar de valse lucht niet meer aanwezig zijn, want anders slaat de bougie niet vet. Zoals eerder aangegeven hoort in een "standaard" bromcarburateur (14/12) een sproeier rond de 54, in de snor (9/12) 50. Jij heb een 11 mm en sproeier 58. Is dat volgens jou niet te rijk??? Dat de bougie eerder mooi bruin kleurde wijt ik aan het geval valse lucht wat door de grotere sproeier werd gecompenseerd.

Ergo, een kleinere sproeier monteren die wel past bij deze setup.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Dannybullet
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 nov 2014 15:50
  • Citeer

Berichtdoor Dannybullet » 15 dec 2014 13:01

heb kleinere sproeiers geprobeerd.

met 52 loopt die stationair goed en rijden ook wel maar het duurt allemaal wat langer voor die opgang is.
MAAR als het blok koud is dan ben ik niet voorruit te branden en de bougie is nog steeds zwart na 15 min gereden te hebben.
valse lucht is het ook niet want dat heb ik getest met deo

EDIT: er zit ook benzine in het randje van de carburateur dus hij krijgt teveel. maar kleinere sproeier rijden ***.
mischien is de carburateur gewoon kapot ?
Laatst gewijzigd door Dannybullet op 16 dec 2014 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 dec 2014 14:00

Probeer het eens met een "standaard" carburateur. Overigens, je moet de vette laag wel even weghalen als je opnieuw wil testen, anders duurt het erg lang voordat ie kleurt. Of is de bougie niet gewoon versleten?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Dannybullet
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 nov 2014 15:50
  • Citeer

Berichtdoor Dannybullet » 16 dec 2014 21:11

denk inderdaad dat het aan de carburateur ligt . binnenkort even ergens 2de hands een 14/12 kopen en dan opnieuw afstellen en dan horen jullie meer van mij.
heb trouwens ook een dmp hd kop erop gezet wat een verschil zeg !
Omhoog

Gebruikersavatar
Jurre255
Moderator
Moderator
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 sep 2013 12:37
Locatie: Saasveld
  • Citeer

Berichtdoor Jurre255 » 17 dec 2014 20:17

Jaa, hd kopje rijd fijn.
Ik zag al dat je een carburateurtje zocht, mijn 14/12 heb ik eergisteren nog verkocht..
Ik ga zelf 15/15 op mijn setup zetten.
Tomos A35
65cc
HD- KOP
Technigas chrome uitlaat.
15\15 Dellortho SHA

Voor vragen, stuur gerust een PB.
Omhoog

Dannybullet
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 nov 2014 15:50
  • Citeer

Berichtdoor Dannybullet » 18 dec 2014 14:19

Balen dat je die van jou net heb verkocht haha.

even verder zoeken :)

suggesties?
Omhoog

Gebruikersavatar
Jurre255
Moderator
Moderator
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 sep 2013 12:37
Locatie: Saasveld
  • Citeer

Berichtdoor Jurre255 » 18 dec 2014 16:10

Balen dat je die van jou net heb verkocht haha.

even verder zoeken :)

suggesties?
Marktplaats
Tomos A35
65cc
HD- KOP
Technigas chrome uitlaat.
15\15 Dellortho SHA

Voor vragen, stuur gerust een PB.
Omhoog

Dannybullet
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 nov 2014 15:50
  • Citeer

Berichtdoor Dannybullet » 25 dec 2014 23:55

heb me caburateur erop gezet en hij loopt al een stukkie beter :)

hij lekt wel als een vergiet rubbere pakking zit er goed tussen en ook geen vuil in en bij de vlotternaald.
hebben jullie een huismerkje vloeibarepakking die ik ertussen kan doen ?

Fijne dagen btw :D
Omhoog

Dannybullet
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 nov 2014 15:50
  • Citeer

Berichtdoor Dannybullet » 05 jan 2015 12:29

hallo.
het probleem is niet verholpen met de nieuwe 14/12 carb.

moet 20 keer kicken voordat hij aanslaat en dan loopt hij even 2 sec en valt hij uit.. bij de 21e keer kicken loopt hij 10 seconden etc etc .. bij gas valt die gelijk uit.
heb al vetschillende sproeiers geprobeert en afgesteld maar het lukt maar niet.. valse lucht ook op gecheckt.

warm loopt hij trouwens perfect

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.