• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

doorbranden spanningsregelaar

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
Ulympos
Pindabrein

Berichtdoor Ulympos » 20 feb 2015 15:41

Welke Tomos model heb je? Standaard A45
Wat is het bouwjaar? 2007
Sinds wanneer speelt dit probleem? Vanaf augustus 2014
Wat is het probleem? doorbranden spanningsregelaar + weinig/amper licht
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee

Vanwege amper lichtopbrengst de oude spanningsregelaar vervangen. Al twee keer is de nieuwe spanningsregelaar doorgebrand. Lampen blijven heel. Betreft 4-polige spanningsregelaar. Drie draden: 1 x bruin 1 x dun geel en 1 x dik geel. Bruine kabel op GRND. Wissel ik de gele draden dan is het de ene keer amper licht en anders zeer goede lichtopbrengst maar dan brandt de regelaar snel door..... Alle lampen blijven heel!

Specificatie lichtspoel 12V/80W. Betreft Tomos Standaard A45 MET kickstarter en ZONDER accu en GEEN electrische start. De brommer is geheel standaard (niet opgevoerd) en start erg goed. Ik weet het niet meer en de reparateur ook niet meer en wil de gehele ontsteking vervangen....... Ik word er gek van dus: help, help!

Alvast bedankt!

Hans de Vries
MOB (op verzoek van TS verwijderd)
Laatst gewijzigd door Ulympos op 26 feb 2015 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Jespertje
Tomosforummer

Berichtdoor Jespertje » 21 feb 2015 00:01

Heeft die brommerboer je ontsteking al een keer doorgemeten? Denk dat het probleem niet bij je ontsteking zit aangezien je blok nog goed loopt en je lampen ook.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Ulympos
Pindabrein

Berichtdoor Ulympos » 22 feb 2015 10:34

Ik denk ook dat het niet in de ontsteking gezocht moet worden. Misschien verkeerd type spanningsregelaar.

Zijn er voor de Tomos verschillen in een parallelle of seriële spanningsregelaar? Zo ja, wat zijn de verschillende typenummers?

Trouwens kun je van de gehele ontstekingsunit alleen de lichtspoel vervangen i.p.v. een hele unit vervangen? Een nieuwe complete ontsteking kost nogal wat muntjes. :?

Het is zeker een lastig probleem gezien het geringe aantal reacties...

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 22 feb 2015 11:32

Naar mij idee hoort de 4-polige spanningsregelaar bij de e-start modellen. Aangezien jij geen accu hebt moet je dus de wisselspanningregelaar hebben (3-polig).

Gelijkspanningregelaar:
Afbeelding

Wisselspanningregelaar:
Afbeelding

Vwb de aansluitingen op de laatste:

De dubbel geel komt op de middelste, de bruine (massa) op de dwars geplaatste, de enkele gele op degene die overblijft. Zo dus:
Afbeelding
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Ulympos
Pindabrein

Berichtdoor Ulympos » 22 feb 2015 14:07

Dat is een advies waarmee ik aan de slag ga. Ja heel zinnig wat je zegt. Ik heb de Tomos gekocht met de spanningsregelaar met 4-aansluitingen.
Ik zie wel dat op die spanningsregelaar met 3-aansluitingen 12V/60W staat gestanst, terwijl vlgs. de specificaties van mij Tomos voor het vermogen van de lichtspoel 12V/80W wordt opgegeven..... Blaas ik die spanningsregelaar dan niet op?

Nog even ter aanvulling. Voor een Tomos met kickstart wordt ook spanningsregelaar type 236733 aangegeven (ook 4-aansluitingen) waarbij op de PLUS niets wordt aangesloten.
Tomos MET electrische start en dus een accu, spanningsregelaar met typenr. 230844, zoals jouw afbeelding....

Tamelijk verwarrend.....

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 24 feb 2015 01:43

Er is een verschil in interpretatie: Het vliegwiel KAN 80 watt leveren, de spanningsregelaar regelt tot maximaal 60 watt. Overigens, zowel de platte als de vierkante regelaar zijn 60 watt. Even er vanuit gaande dat je de volgende gebruikers tegelijk kan gebruiken:

Koplamp: 35 watt (zowel dim- als grootlicht, maar niet tegelijk)
achterlicht: 5 of 10 watt
remlicht: 21 watt
Samen opgeteld is dat 61 of 66 watt (afh. welke zwaarte van achterlicht), dus je vliegwiel kan dit leveren. Een spanningsregelaar kun je m.i. niet opblazen. Vraag je meer dan zal in het slechtste geval dit ten koste gaan van de opbrengst in licht.

Btw, de 236722 (moet dus zijn 236733) is de AC/AC versie voor kickstartmodellen, de 230844 is de AC/ DC versie voor e-start. Ik heb het voor je uitgezocht. Er zijn dus 2 versies van die platte regelaar. Heeft de verkoper je de verkeerde meegegeven?

Edit, onderdeelnummer aangepast

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Ulympos
Pindabrein

Berichtdoor Ulympos » 24 feb 2015 17:08

Er is een verschil in interpretatie: Het vliegwiel KAN 80 watt leveren, de spanningsregelaar regelt tot maximaal 60 watt. Overigens, zowel de platte als de vierkante regelaar zijn 60 watt. Even er vanuit gaande dat je de volgende gebruikers tegelijk kan gebruiken:

Koplamp: 35 watt (zowel dim- als grootlicht, maar niet tegelijk)
achterlicht: 5 of 10 watt
remlicht: 21 watt
Samen opgeteld is dat 61 of 66 watt (afh. welke zwaarte van achterlicht), dus je vliegwiel kan dit leveren. Een spanningsregelaar kun je m.i. niet opblazen. Vraag je meer dan zal in het slechtste geval dit ten koste gaan van de opbrengst in licht.

Btw, de 236722 (moet dus zijn 236733) is de AC/AC versie voor kickstartmodellen, de 230844 is de AC/ DC versie voor e-start. Ik heb het voor je uitgezocht. Er zijn dus 2 versies van die platte regelaar. Heeft de verkoper je de verkeerde meegegeven?

Edit, onderdeelnummer aangepast
Dank voor je inzichtelijke informatie. Ik heb nog wel twee vragen aan je.

Je maakt melding van het type 236722 voor het kickstartmodel. Moet dat geen 236733 zijn?

Dan het aansluiten van de stekkers op de 4-polige regelaar (heb ik net binnen gekregen voor Tomos zonder e-start / met kicktstart) uitgaande van de vastgeboute regelaar op het frame en de aansluitstrippen links.

Mijn idee is van boven - beneden:
AC = dikke gele draad van de lichtspoel
GRND = bruine draad
AC = dunne gele draad (die gaat naar een dikke connector voor allerlei verlichting + claxon)
4e strip = loos/niets aansluiten

Overigens heb ik de wisselspanning van de lichtspoel gemeten:
- stationair: 13-14 Volt
- halfgas: 30 Volt
- volgas: boven de 40 Volt.
Kun je hier wat mee?

Je input wordt zeer gewaardeerd! Trouwens als deze 4-polige regelaar weer doorbrandt, schaf ik een 3-polige regelaar aan....

Het is wel raar dat voor een Tomos Standaard zonder e-start, de 4-polige regelaar type 236733 wordt opgegeven en niet de 3-polige uitvoering! Enig idee waarom?

Groeten,

Hans
MOB 06 136 87 531

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 24 feb 2015 19:02

Excuus, had idd 236733 moeten zijn, heb het verkeerde nummer getypt.

Als het goed is *kijkend" naar de kontakten vlnr/ boven->beneden: ACin, grnd, AC out. Laatste zou idd loos moeten zijn.

Vwb de voltages, het bevreemd me dat de spanningen zo hoog oplopen. Max 14-15 volt wisselspanning zou ik normaal vinden, maar 30-40 volt..... Weet je zeker dat dit niet een ontstekingsdraad is of die beïnvloed wordt door de ontsteking (spoelwerking)? Meet je wel op wisselspanning of gelijkspanning?

Vwb je vraag over het type regelaar, die laatste versie wordt nu standaard geleverd (met enig verschil tussen kickstart en e-startversies) vanuit de fabriek. De 3-polige is wat verouderd en ivm ruimte/ soort stekkers van de aansluitingen allen nog in after-market leverbaar. Dat is de keuze van de fabrikant. Aangezien de after-market ook bediend moet worden, komen deze platte versies in de on-line shops ook in het leveringsgamma. Echter wat ik kwalijk vind is dat men geen onderscheid maakt tussen de 2 versies voor e-start en kickstart. Kwestie van zelf opletten dus en welke sites betrouwbaar zijn met hun informatie. Twijfel je kan je altijd even een belletje eraan wagen voor de zekerheid.

Ulympos
Pindabrein

Berichtdoor Ulympos » 24 feb 2015 19:32

knip....
Vwb de voltages, het bevreemd me dat de spanningen zo hoog oplopen. Max 14-15 volt wisselspanning zou ik normaal vinden, maar 30-40 volt..... Weet je zeker dat dit niet een ontstekingsdraad is of die beïnvloed wordt door de ontsteking (spoelwerking)? Meet je wel op wisselspanning of gelijkspanning?
knip....
Uit het blok komen drie draden:
- ROOD: gaat naar de bobine en komt waarschijnlijk van de 3 ontstekingsspoelen
- BRUIN: wordt met een bout vastgezet aan het frame en is dus massa
- GEEL: komt van de lichtspoel en aan te sluiten op de spanningsregelaar

Wat het hogere voltage met half- en volgas betreft, is daar nou niet een spanningsregelaar voor om dit af te regelen naar pakweg 12V? Maar goed, een ander zou misschien kunnen meten welke wisselspanning de lichtspoel van zijn/haar Tomos geeft bij half- en volgas..... Ik weet niet wat een "normale" waarde moet zijn.

Hans
Laatst gewijzigd door Ulympos op 26 feb 2015 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Jespertje
Tomosforummer

Berichtdoor Jespertje » 24 feb 2015 19:41

Kan aan mijn tomos liggen dat weet ik niet, maar hoe harder ik rij hoe hoger de toon van de toeter word en ook gaan mn lichten feller branden :P
Tomos 65cc Airsal - VERKOCHT
Derbi 74cc Italkit
Tomos 50cc STD

Grunninger broezerss

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor C. van Klaveren » 24 feb 2015 22:06

Waarde Ulympos,

Na het e.e.a. bekeken en gelezen hebbende kom ik tot het volgende:
Als ik kijk naar het schema waar de 4 polige spanningsregelaar in is opgenomen stel ik: Hij regelt de spanning voor de knipperlicht clignoteur en niet voor de lampen. Volgens dat schema krijgen de lampen rechtstreeks spanning uit het blok. Conclusie: Dat schema komt niet overeen met jou Tomosblok. Als mede dat ik betwijfel of die 4 polige spaningsregelaar wel de goede is.

In je schrijven hier boven meld je, dat er een rode, een gele en een bruine draad uit het blok komt. Dat lijkt gewoon op een ISKRA ontstekingssysteem. Dat kan wel kloppen, want hij is van 2007. En daar hoort mijns inzicht die “3 polige” spanningsregelaar aan te hangen. Als je even terug kijkt hierboven op deze site zie je mijn foto met de aansluitingen en tekst.

Dat de gele draad zoveel spanning geeft heb ik verteld\beschreven in mijn artikel over de ISKRA ontsteking. Het is een 3 fase, in serie staande, wisselspanning welke hoger oploopt naarmate het toerental stijgt. (Het idee is gelijk aan het hoogspanningsnet.) {Een hoge spanning en een lage stroom geeft toch een flink vermogen. (kracht)}

Ergo: De hoge spanning wordt aangelegd aan de 3 polige spanningsregelaar en die regelt het terug naar 12V. (Wisselspanning)

Wissel even die nieuwe 4 polige spanningsregelaar om voor een 3 polige en sluit hem volgens die foto aan en je hele spul blijft branden en heel.

In afwachting verblijf ik weer met vriendelijke groet.

C. van Klaveren
Keeshaven

Ulympos
Pindabrein

Berichtdoor Ulympos » 24 feb 2015 22:16

Kees, dank voor je informatie. Ik ga de 3-polige spanningsregelaar bestellen. Als ik dit onderdeel binnen heb, gemonteerd en aangesloten heb, zal ik hier mijn bevindingen terugkoppelen. Dan kan iedereen hier z'n voordeel mee kan doen....

Ennuh, dat er licht in de duisternis mag komen! :idea:

Super forum en aardige mensen hier. Top! :D

Groeten,

Hans

Ulympos
Pindabrein

Berichtdoor Ulympos » 26 feb 2015 22:04

Vandaag nieuwe 3-polige spanningsregelaar ontvangen. Eind van de middag de regelaar op de Tomos gebout, stekkers aangesloten zoals afbeelding hierboven, starten en....... er is licht!!! :idea: V E E L licht ! ! !

Tomos een tijdje laten draaien, beetje met het gas spelen en de regelaar blijft heel. Hij wordt ook niet heet. Dit ziet er veelbelovend uit. Nu de praktijk nog.

Kom hier nog op terug.....

Ulympos
Pindabrein

Berichtdoor Ulympos » 09 mar 2015 11:57

Er is nog niet veel op de Tomos gereden. Een keer heeft m'n zoon een rit van zo'n 16km gemaakt. Licht blijft het prima doen. Het wordt minder koud en dan zal de Tomos meer gebruikt gaan worden.

Bedankt voor jullie hulp en Kees in het bijzonder!

Hans

Gesloten
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen