• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

afstellen a35, viertakten op top

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
pinty
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 27 feb 2015 22:45

Het zoveelste topic over viertakten van een a35 op topsnelheid.....maar dan net even anders.

Ik heb de a35 (e-start) nu een paar maanden. Volgens de verkoper was hij helemaal nagekeken en opnieuw opgebouwd. Alleen liep hij nog niet helemaal lekker, maar dat kon ook komen doordat hij nog niet helemaal was ingelopen.

Inmiddels moet hij helemaal ingelopen zijn, maar het viertakten bleef.
Tevens ook het een en ander aangepast, zoals alle begrenzers eruit, hd-kop en standaard snelle uitlaat en het voortandwiel vervangen voor een 24 tands (was 26, achter is 28)
Carburateur is nog een 14/9. Maar nog steeds dat ellendige viertakten
Na veel zoeken op dit forum kon het eigenlijk maar 2 dingen zijn: valse lucht of te grote sproeier.
Een te grote sproeier leek me onwaarschijnlijk (koffiebruine bougie), maar dat was het simpelste om te testen.
Er zat een 53 in, dus eerst maar een 52 proberen. Geen verschil, alleen trok hij iets minder hard op.
Met 49 liep hij helemaal niet (ik had geen tussenmaat) dus voor de zekerheid ook maar 54 erin. Dat had ik beter niet kunnen proberen, want nu liep hij helemaal niet meer.
Dan dus alle pakkingen maar vervangen. Ik had geen zin om te spuiten met deo... :) De boosdoener was al "snel" gevonden
Afbeelding

Alles weer in elkaar gezet, en ook gelijk maar sproeier 55, 52 en 50 erbij gekocht.
Met sproeier 50 liep hij het beste, maar het viertakten bleef..... maar met 49 kreeg hij te weinig.
Dan maar de 50 erin en het gat van het buisje van de luchtfilter groter gemaakt.
Dit gaf een betere gas respons, maar nog steeds.....
Dan maar extra gaten boren in het luchtfilter. De eerste drie gaten (2 van 8mm en 1 van 5mm) gaven alleen maar meer trekkracht en iets meer topsnelheid.
Daarna nog 4 gaten erbij van 5 mm. Maar nu maakt hij veel meer herrie, dat was niet de bedoeling.
Afbeelding

Dan komt nu de vraag:
Wat als ik nou alle gaten weer dicht maak, het originele buisje een dichte dop op zet en daar een gaatje in boor, en de sproeiermaat 49 erin zet: Zou dat veel gaan schelen in trekkracht (als ik zo de afstelling wel goed zou krijgen) ?

Of is er een oplossing voor de herrie uit mijn luchtfilter, zodat ik meer gaten kan boren. (of desnoods het pijpje vervangen voor een bredere)
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)

pinty
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 27 feb 2015 23:14

en nog even verder gezocht...kom ik dit verhaal tegen:
Geachte Forum lezers,

Ik was aan `t surfen op het Forum en kwam dit artikel van 24 april `07 tegen. Zelf heb ik een artikeltje geschreven over “Hoe een snelle stille Tomos” d.d. 27 maart `07 en ik ben er ondertussen uit. En het slaat perfect op de vraag van Robin.

Het betreft: De Tomos mag geen carburateur geluid maken.

De Tomos moet veel lucht onbelemmerd binnen kunnen halen .

Wat heb ik nou (na eindeloos veel proeven genomen) ontdekt. Dat je 4 geluidsbronnen hebt. T.w. De massa (frame – ketting - afdekkappen), Het motorblok (zuiger/cilinder – koppeling – transmissie), De uitlaat, De carburateur (luchtaanzuiging)
Wel, wat de laatste twee aangaat heb ik het onder controle.
Wat de uitlaat aangaat was eenvoudig. Ik wilde niet opvallen als de politie in beeld is. Een imitatie Brompijp is een goede keus. (Kan je er ook uitkletsen als je een agent van gevorderde leeftijd treft) Natuurlijk zijn er betere, maar die passen niet in mijn opzet.
En, waar het in dit artikel om gaat, de luchtaanzuiging van de carburateur. Men neme de normale luchtfilterkast en doe het navolgende:
Boor een gat van 32mm ter hoogte, c.q. rond om het kleine tuutje aan de achterkant van de luchtfilterkast. Zorg ook dat het gat in het schuimfilter (welk in de kast zit) op 32mm wordt gebracht. Neem een stukje (70mm lang) isolatiebuis/pijp ( voor om 15mm warmwaterleiding ), snij de doorgangs diameter van 15mm op 25mm. Schuif nu het stukje isolatiebuis voor de helft door het gat in de luchtfilterkast. Het enigste wat je nu nog moet doen, is het gat in het frame iets groter vijlen. [zit een rubber manchet in en is ovaal gevormd]
De rubberen manchet mag weggelaten worden. En voor de goede orde zei gemeld: Werk precies, haal ook de bramen aan de binnenkant van het frame weg en smeer wat vet rondom het gevijlde gat. (Kan het niet gaan roesten)

Ter verbetering van de info zijn een foto`s toegevoegd.

Afbeelding
Afbeelding

Het werkt perfect. Geen aanzuiggeluid meer. Zal een grotere sproeier gestoken moeten worden, maar daar trekt hij ook beter door.

Door het isolatiebuisje kwa binnendiameter aan te passen kan je heel simpel (geluidsarm) de lucht toevoer regelen c.q. de carburateur afstellen.

Veel plezier en tot genoegen geïnformeerd
dat kan ik natuurlijk ook nog gaan doen!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 feb 2015 08:18

Heb je er al eens aan gedacht om de ontsteking naar bromstand te verzetten. Ik vermoed dat deze nog op snorstand staat i.v.m. de 14/9 carburateur. Viertakten is een onvolledige verbranding in de cilinder omdat de vonk te laat komt om de zuiger volledig in kracht omlaag te duwen, oftewel, de verbranding vind nog plaats op het moment dat de zuiger alweer omhoog wil komen. Daardoor merk je het inhouden zo goed, want in wezen wordt de motor afgeremd. Het verstellen van de ontsteking kan hierbij verbetering geven. Het is naast de begrenzers in luchtfilterhuis en aanzuigbuis de instelling van Tomos om hun snorfietsen te laten voldoen aan de snorfietseisen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

pinty
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 28 feb 2015 10:33

Dat was ik nog vergeten te meldden...de tomos komt uit 2008 en heeft zo'n fantastische euro2 ontsteking....ik kan daar dus niets aan veranderen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 feb 2015 12:28

Je bedoelt met zo'n pick-up unit? Daar kun je idd weinig aan veranderen, of een andere elektronische ontsteking plaatsen zonder pick-up.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

pinty
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 28 feb 2015 13:21

Daar heb ik ook al eens over lopen denken. Maar zo'n ontstekking is best wel prijzig. Omdat al die gaten in mijn luchtfilter zoveel herrie maakte en een dikkere buis ook best wel veel tijd kost om te maken, wilde ik proberen om de lucht doorvoer te verkleinen zodat ik met een kleinere sproeier kan rijden. Ik vraag ne alleen af, hoeveel ik inlever in trekkracht.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

pinty
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 25 mar 2015 22:55

even een update..

Inmiddels zijn er flink wat meer gaten in het luchtfilterhuis geboord.

Afbeelding

De herrie ben ik tegengegaan met een sponsachtig materiaal, afkomstig van een verfroller voor structuurverf... :lol:
Afbeelding

Deze heb ik van de rol gesneden, op maat gemaakt en in het luchtfilter gepropt. Dit scheelt echt een hele hoop herrie!
Afbeelding

Afbeelding

Maar helaas bleef het viertakten. Uiteindelijk heb ik maandagavond de knoop doorgehakt en het systeem van C. van Klaveren maar gebouwd.
Kosten waren 50 cent voor de buis, en een hele hoop zaag en vijl werk.Alles gemonteerd, en ik moet zeggen: Hij loopt een stuk beter op de top.
Waar ik minder tevreden over ben, is toch wel de herrie (die is iets meer dan met mijn gepruts) en de trekkracht (die is juist iets minder).
Maar hij loopt nu lekker! en daar ging het me om!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen