• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Probleempjes bij nieuwe brommer

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
Metalhead
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Metalhead » 13 jul 2015 11:19

Welke Tomos model heb je? Revival
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds de aankoop, enkele dagen geleden
Wat is het probleem? - Start moeilijk in regen
- Trekt moeizaam op vlak na het starten
- Gaat af en toe moeilijk naar z'n tweede versnelling
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? N.V.T.

Hallo iedereen!

Even een korte voorstelronde: ik ben Jorrit, 21 jaar oud en ik woon in de buurt van Den Haag. Hiervoor heb ik een Vespa Si uit 1993 gehad maar die ging om de haverklap kapot(ook een beetje door mezelf). Omdat ik een nieuwe werkgever heb die 15 km verder is heb ik besloten om een iets betrouwbaarder ros te kopen, in de vorm van de Tomos Revival.

Het probleem:

Hij heeft een half jaar stilgestaan, maar reed gelukkig nog. Wat mij bij het begin opviel is dat als je op z'n top rijd en je geen gas meer geeft, je een rare ratel hoort. Het lijkt alsof je een fietswiel hard rond laat draaien zonder weerstand van de grond. Daarnaast blijft hij af en toe te lang in z'n eerste versnelling hangen. Het kan toeval zijn, maar het gebeurt vaak als ik er langer dan een half uur op gereden heb.

Gister reed ik vanaf wat vrienden terug naar huis, maar het had net geregend. Normaliter startte hij direct, maar na die regenbui wilde hij opeens niet meer. Na flink wat gekick deed hij het uiteindelijk toch, maar ik ben er wel van geschrokken. Daarnaast reed hij heel langzaam weg, wat hij ook zonder regenbui eigenlijk al deed. Je moet heel lang het gas indraaien en het liefst ook een beetje meesteppen voordat 'ie pas weg rijd.

Nu heb ik niet erg veel verstand van sleutelen, maar ik heb bijvoorbeeld wel het blok van m'n Vespa er af gehaald en dingen gedaan als de zuigerveren vervangen en m'n lichtspoel vervangen. De dingen die ik sowieso al wilde doen zijn de carburateur schoonmaken, motor- en versnellingsbakolie vervangen, een nieuwe bougie plaatsen, de ketting vervangen(staat te slap) en wellicht de zuigerveren vervangen.

Wat kunnen jullie nog meer aanraden? Zijn deze probleem herkenbaar? En zo ja, wat kan ik er aan doen? Alvast bedankt :mrgreen:

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 jul 2015 23:55

Zit de uitlaat niet verstopt. M.n. de kat-versies hebben dit in meerdere mate. Beste is deze te vervangen door een Speedy (sigaarmodel) of elke andere uitlaat die je wat lijkt. Maak meteen de carburateur goed schoon. Check ook de olie (peil) in de bak, als deze te hoog staat kan dit extra weerstand opleveren wat het slechte optrekken kan verklaren. Ik weet niet welke uitvoering (snor/ brom) je hebt, misschien kun je met de ontsteking nog wat doen.

Mbt het slecht starten na regen kan duiden op een slechte isolatie van de bedrading. Loop deze eens na en tape deze eventueel af waar nodig.

Het ratelen kan ik me nog geen voorstelling van maken, kun je hiervan een filmpje maken en posten?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Metalhead
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Metalhead » 14 jul 2015 15:06

Bedankt voor je reactie!

In de owners manual las ik ook al dat de uitlaat verstopt kan zijn. Ach, 't is ook een mooi excuus om een mooie chromen uitlaat te kopen ;D De olie heb ik inderdaad flink bijgevuld, dat kan het dus verklaren. Ook is de oliedop kapot, kan dit veel kwaad? Ik wil het zo snel mogelijk vervangen, maar ik denk dat ik pas over een week een nieuwe heb.

De bedrading ga ik even nakijken. Waar moet ik op letten? Voorkant van de brommer? En dan specifiek op kabelbreuk of iets dergelijks?

Het viel me trouwens ook op dat de houder van het voorspatbord kapot is. Hij is doormidden gescheurd en nogal amateuristisch "gerepareerd". Er zit een rubbertje tussen de voorvork en het spatbord, dus wellicht dat hij op hoge snelheid pas gaat trillen en dus dat getik maakt. Ik ga dat even nakijken en dan laat ik het resultaat weten.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 jul 2015 15:59

Bedrading mag nergens kaal zijn met kans op sluiting. Open stekkers e.d. zijn potentieel verdachte. Kijk ook of het koper nergens aan het oxideren is (groen laagje).

Vwb de uitlaat, ik weet niet welke je er nu op hebt, maar alle behalve de kat versie zijn te ontkolen. Als je de uitlaat gaat vervangen, denk er dan ook aan om de uitlaatpoort schoon te maken.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Metalhead
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Metalhead » 15 jul 2015 23:35

Is goed, dan ga ik daar binnenkort naar kijken. Kan het trouwens ook zijn dat de sproeier te klein is?

Hier is nog een filmpje van het geratel: https://www.dropbox.com/s/xtvqg3xonpg6g ... 7.aac?dl=0 . Vooral rond 0:18 is het geluid aanwezig. Het lijkt hier niet echt hard, maar normaliter is het veel harder.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 jul 2015 16:42

Da's net na het overschakelen, wat ik denk dat je hoort zijn de zuigerveren die ratelen. Niets om je zorgen om te maken als je verder geen problemen hebt met de prestaties.

Vwb je vraag over de sproeier, die indicatie wordt gegeven door de electroden van de bougie. Alles wat niet koffie-met-melk kleurig is, geeft aan wat er met de verhouding brandstof-lucht is.

Metalhead
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Metalhead » 17 jul 2015 17:42

Ooh top, dan is er verder niks aan de hand. Ik denk dat ik ook gelijk maar een nieuwe zuiger + veren er in zet, dan heb ik dat ook maar gehad.

De carburateur heb ik vandaag schoongemaakt. Damn, wat een zooi kwam daar uit :lol: Daarnaast zit er een nieuwe uitlaat op. Ik heb het nog niet heel goed kunnen testen, maar hij lijkt al veel beter te rijden nu. Bedankt voor al je reacties Shadowranger!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 jul 2015 20:54

Heb nog eens goed geluisterd en wat ik hoor is dat je afremt en bijna stilstaat. Dat "klapperen" komt van de 1e versnellingskoppeling. Zoek eens op koppeling ratel en dan krijg je genoeg topics.

Metalhead
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Metalhead » 17 jul 2015 23:17

Ah jammer, hoopte nou net dat dát niet het probleem was :P Kan ik het met de info uit dit filmpje oplossen? https://www.youtube.com/watch?v=jGZdcnyqGi0

En daarnaast, kan het kwaad om er mee door te rijden? Uit de topics die ik vond in de zoekfunctie maak ik op dat het geen kwaad kan, maar ik vraag het even puur voor de zekerheid.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 jul 2015 09:56

het kan weinig kwaad, het is alleen irritant en is te verhelpen. Wat de gevolgen zijn na lange tijd weet ik niet.

Metalhead
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Metalhead » 18 jul 2015 14:34

Ah prima, dan ga ik dat binnenkort ook verhelpen. Ik lees dat je een stuk koperfolie moet toevoegen, maar kun je niet net zo goed de veerring vervangen? Of is het verstandig, met het oog op de toekomst, om ook die folie toe te voegen?

Oh en even een snel vraagje: ik wil m'n zuiger + veren vervangen. Zou dit dan de juiste set zijn? http://www.q-parts.nl/catalog/zuiger-tomos-p-5263.html

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 jul 2015 23:15

Het probleem zit m erin dat die diafragmaveer in de 1e versnellingskoppeling slap wordt na verloop van tijd. Je kan proberen de vingers iets verder om te buigen ipv dat folie.

Vwb je vraah over de zuiger, als je een Revival hebt neem ik aan dat er ten minste een A5 blok onder ligt met membraan. Die heeft een pen 12 zuiger nodig en een zuiger met inlaatsleuven. Als je een A55 (power) blok hebt heb je geen membraan en heb je een dichte versie nodig. Wat in jouw link staat is een pen 10 dichte zuiger voor oude modellen A3 (ei cilinder).

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers