• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

As waar koppeling op bevestigd zit is dolgedraaid

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
happyownage
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 05 aug 2015 00:04

Beste forumleden,

Voor een lange tijd heb ik mijn brommer ongebruikt gelaten. Dit doordat deze niet meer reed, hij startte wel, maar kwam vervolgens niet in de eerste versnelling. Het klonk alsof de brommer in een 'neutrale' versnelling stond: wel toeren maken maar geen aangrijping van de koppeling.

In eerste instantie dacht ik dat dit te wijten was aan versleten kurk op mijn koppelingsegmenten. Na deze te hebben vervangen bleef het probleem bestaan. Verdere inspectie leidde tot het inzicht dat de as, waar de koppeling op vast zit, compleet was dolgedraaid, zoals te zien is in de foto hieronder:

Afbeelding

Mijn vraag: is de enige oplossing voor dit probleem een nieuw krukas? Want dit kost zoveel geld en moeite... :((
Mijn tomosje

mrsmile89
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mrsmile89 » 05 aug 2015 12:52

Wauw die is helemaal weg.. :o

Antwoord op je vraag: Ja.
Er zit geen materiaal meer op de as.
Oplappen is waarschijnlijk duurder dan een nieuwe as kopen (plus je mag hem nog steeds uitbouwen).
Een nieuwe krukas is 50 euro. een 2e hands van mp zon 10-20 euro.

Kijk ook even naar hoe het hart van de koppeling zelf eruit ziet, wellicht dat deze er ook niet zo mooi meer uit ziet.

mrsmile89
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mrsmile89 » 05 aug 2015 13:02

Net nog even een linkje tegengekomen over Loctite lijmen voor het repareren van assen.
Waarschijnlijk alleen bedoeld als preventie voor het verder slijten van getande assen maar wie weet kan je het hiermee weer aan elkaar beunen.
http://www.loctite.nl/bed/content_data/ ... NL_BAT.pdf

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 aug 2015 14:34

Niet aan beginnen. Loctite is een borgmiddel, en bedoelt om bijv spieën te borgen, maar niet voor het verlijmen van koppelingen op assen. Bespaar je die moeite

Beste is idd wat al geopperd wordt een 2e hands, imitatie of nieuw OEM erin te zetten. Check ook het hart van de 1e versnellingskoppeling want als die ook rond is kun je die ook beter meteen vervangen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

happyownage
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 05 aug 2015 16:50

Ik heb de koppeling er opgelijmd met 2 componenten metaal lijm. De kans dat dit echt op lange termijn zal helpen is betrekkelijk klein, maar ik vond het het proberen waard :P
Mijn tomosje

happyownage
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 05 aug 2015 17:07

Is er ergens een faq voor het vervangen van een krukas? Ik ben bang voor de reparatie, omdat ik mijn vliegwiel niet los kan krijgen. Heb al twee poelie-trekkers gekocht die beidden niet werken :/
Mijn tomosje

mrsmile89
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mrsmile89 » 06 aug 2015 10:40

Poelie trekker werkt ook niet echt lekker doordat vaak de haakjes net niet onder het vliegwiel passen en daarna losschiet.
Wel kan je een vliegwieltrekker gebruiken (te bestellen bij elke internetwinkel die iets met tomosjes doet), die is er speciaal voor bedoeld.
Als het goed is zit er schroefdraad in je vliegwiel waar je deze in kan schroeven. zie afbeelding.
Afbeelding
(bij mij heeft een of andere beunhaas gaten er in lopen boren dus ik mocht het met een poulietrekker doen)

mrsmile89
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mrsmile89 » 06 aug 2015 10:58

Wat betreft de faq krukas vervangen zie:
viewtopic.php?f=54&t=7992 (krukas keringen vervangen)
en
https://www.youtube.com/watch?v=7yOCK4Q ... slUKeg12nI (kerel die zijn hele blok uit elkaar haalt)
Op het moment dat je je blok gespleten hebt kan je je krukas vervangen.

Zag in de link in je onderschrift dat je een eicilinder hebt dus het kan zijn dat je een 1 speed blok hebt en niet een 2 speed als op het filmpje, geen idee of dit exact hetzelfde is maar Shadowranger weet hier meer van :wink:

happyownage
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 06 aug 2015 16:04

Oke, vandaag lekker 20km gereden tot de lijm het (zoals te verwachten...) begaf en ik naar huis kon lopen.

Experiment wel geslaagd: ik weet dat het probleem dus sowieso wordt veroorzaakt door de dolgedraaide as.

Ik heb in tegenstelling tot wat Mrsmile89 aangaf een 2-speed blok. De ei-cilinder heb ik een aantal jaren terug vervangen voor een Airsal 50cc cilinder met puch HD kop (het topic 'Mijn tomosje' is al erg oud).

Dan nu: de krukas zal moeten worden vervangen. Ik ga kijken of ik er goedkoop een op de kop kan tikken, geen zin om 50 euro te betalen voor een nieuwe.

Ik heb diverse poelietrekkers gekocht die inderdaad in het schroefdraad van het vliegwiel zouden moeten draaien, zoals Mrsmile89 al eerder aangaf. Echter, beiden komen niet overeen met het schroefdraad van mijn vliegwiel. Het is dus een gok bij het kopen van een vliegwiel trekker of het schroefdraad ervan inderdaad in het vliegwiel zal passen...
Mijn tomosje

mrsmile89
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mrsmile89 » 06 aug 2015 22:46

Vind 20 km helemaal niet slecht :wink:
Het makkelijkste is even langs de lokale bromboer, ze hebben daar meerdere maten en je kunt er vaak eentje lenen.
Je kunt ook nog een schroefdraad kaliber gebruiken om de juiste schroefdraad te achterhalen
Afbeelding

happyownage
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 09 aug 2015 23:54

Oke, vandaag het blok onder de brommer vandaan gehaald. In eerste instantie was ik dus van plan om de as te vervangen, maar nu denk ik: waarom niet gewoon een 2e hands blok scoren op marktplaats. Makkelijker en waarschijnlijk effectiever. Het is alleen een beetje gokken; hoe weet ik nu of een blok goed loopt of niet wanneer ik deze op marktplaats koop.

Heeft iemand hier een tip voor het scoren van een 2e hands blok?
Mijn tomosje

happyownage
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 10 aug 2015 03:47

Wat denken jullie van dit blok?
http://link.marktplaats.nl/m954139485

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

mrsmile89
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mrsmile89 » 10 aug 2015 10:20

Behalve dat ik altijd op zou passen als ik iets van een Johnny koop op marktplaats :P :
Denk niet dat de eigenaar veel van het ding af weet (of niet wilt vertellen)? gezien de enige beschrijving 'tomos blokje' is.
Zo te zien aan de roest heeft het blokje veel buiten gestaan dus als ik jou was zou ik minimaal even het carter open schroeven om te kijken hoe de binnenkant eruit ziet.
Denk dat de cilinder ook zijn beste tijd gehad heeft qua roest (wel origineel zo te zien). En de spanningsregelaar ook.
En dan is het nog even de vraag hoe lang het blokje zo zonder bougie gestaan heeft en hoeveel stof/zooi er in dat gat is gekomen.

Mocht je het kopen en de binnenkant is nog netjes, zou ik zowiezo de cilinder/zuiger/cilinderkop overzetten van je oude blok
Kan me niet voorstellen dat jouw blokje er slechter uit ziet op de krukas na :wink:

Het is een beetje een gok maar het blokje is wel maar 50 eurie en daar krijg je toch een bonk onderdelen voor. :)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers