Berichtdoor hellbat » 11 jun 2005 00:54
hier ga ik nog wel eens een FAQ over scrijven, het wel en wee van een uitlaat.
Ten eerste, heb je het hier over een normale( Originele ) Uitlaat, of over een resonantieuitlaat ( De zgn, snelle, met een grote verdikking halverwege de pijp, en een losse demper al dan niet in terugloopvorm gemonteerd)
Die vraag heb ik hier nog niet gezien en is van essentieel belang om hier een goed antwoord op te geven.
1- bij een ori. uitlaat kun je hier wel degelijk wist uithalen, omdat deze werkt volgens een MEERKAMER principe, als je dus op de juiste manier, een gedeelte van de binnendemper afzaagt, of doorvoerkanalen opboort, haal je hier wel degelijk een hogere snelheid mee. Nadeel is dan ook dat hij wat meer geluid gaat geven, omdat je pepaalde resonantiekamers gaat overslaan, of de doorvoer verbetert, waardoor een geen/minder hoge of lagedrukpunten meer ontstaan in het uitlaatsysteem.
2- Bij een resonantiepijp/terugloper heeft het ERG WEINIG ZIN, omdat het laatste gedeelte van de uitlaat, de demper, gewoon een holle pijp met gaatjes is, die omwikkeld is met dempingsmateriaal.
dit is een hoge tonendemper volgens het ABSORBTIE principe.
lage tonen worden opgevangen in de verdikte kamer, die ook gewoon HOL is vanbinnen.
Om bij dit type dempers toch aan een redelijk gezonde drukopbouw te kunnen komen ( Voor de broodnodige tegendruk) , is ervoor gekozen geen restricties ( Vernauwingen ) in te bouwen, maar door simpelweg de pijp VEEL verder te verlengen. Gevolg daarvan was dat de pijp veel te lang werd, en toen hebben ze besloten gewoon het laatste stuk van de pijp om te draaien met een 180 gradenbocht, die opzichzelf ook al wat meer weerstand gaf, dus kon de diameter van de pijp ook wat ruimer worden.
VOILA, de terugloper is geboren.
Hier 3 cm vanafzagen geeft dus geen enkel meetbaar resultaat.
groeten Marcel
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.