• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Revival stopt er ineens mee tijdens het rijden

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
157 berichten
  • Pagina 5 van 8
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Volgende
Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 06 mar 2016 14:24

Daar ben ik weer. Gisteren heb ik de brommer opgehaald. Ze hebben de tapeindes niet vervangen wat ik al dacht. De uitlaat hebben ze 'goed' bevestigd. Ik heb als brugman moeten praten om ze te overtuigen als de tapeindes een keer afbreken, zij daar verantwoordelijk voor zijn aangezien het blok in de goede staat zou verkeren. Uiteindelijk, gaan ze tzt (hoop het natuurlijk niet) iets met de kosten doen. De valse lucht konden ze niet vinden, het zou betrekking hebben gehad met de uitlaat. Nu heb ik twee volgende incidenten geconstateerd.

1)Bij het starten maakt hij een ratel geluid bij het cilinder/blok. Als je aan het rijden bent hoor je het niet. Ik heb het e.e.a. gelezen hier op het forum en ga me nog wat beter inlezen wat dat zou kunnen zijn. Of iemand kan me nu al vertellen wat het is, dat zou fijn zijn :-)

2)Ik gister heel blij als een pipo rond aan het rijden hij rijdt een stuk harder vanwege de uitlaat top 45 km/h, tot vandaag, jahoor, toen viel hij opeens weer uit tijdens het rijden ;( Paar keer moeten kicken en deed het toen weer, precies wat ik met het andere blok ook had, althans als ik het zo kan noemen. Ik begrijp er niks meer van en wordt er moedeloos van.
Ik ga vooralsnog uit dat dit iets incidenteel was en niet meer voorkomt. Ik zal deze twee punten alvast neerleggen bij de brommerboer.

Even wat feiten op een rij wat er is vervangen/schoongemaakt.

Carburateur schoongemaakt.
Nieuwe uitlaat
Tweedehandsblok bj 2009
Bougies +kabel vervangen
Nieuwe benzinekraantje
Olie tank verwijdert (rijd nu op mengsmering)
Nieuwe olie in de carter

Kan zijn dat ik iets ben vergeten dat zal ik later aanvullen als ik het weer weet.
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 06 mar 2016 14:35

Als je nix meer te sleutelen hebt is de lol er ook zo snel af Andy ;)

Nee, balen!

Ratel in blok is wel heel erg afhankelijk van hoe dat klinkt, kan van alles zijn, als het uit de cilinder lijkt te komen en vooral/ meer als koud > te grote zuigerspeling, verder pistonpenpen lager, zuigerveren . Of iets in het blok zelf, daar weet ik nix van.

Uitvallen, blijft weinig meer over zou je denken. Hadden we de uitknop al eens uitgesloten (als je die hebt, denk het wel) Da's zwart draadje loshalen, staat hier meermaals beschreven en... doordenkend, zou hetzelfde kunnen gelden voor een contactslot wat niet lekker is (?) Alle conectortjes is even inspuiten met wd40 en paar x in en uit elkaar schuiven...

Misschien eerst maar ff zien of ie het weer doet of niet. En geen sip sip sip meer dus?

pipo gevoel is machtig ;)

edit: mag toch aannemen dat dit uitvallen niet exact hetzelfde is, dat zou wel heel maf worden trouwens. Je hebt wel je carburateur mee verhuisd, you never know.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 06 mar 2016 15:25

Als je nix meer te sleutelen hebt is de lol er ook zo snel af Andy ;)
Haha ik weet het. Maar dan moet het meezitten ;-)

Ratel in blok is wel heel erg afhankelijk van hoe dat klinkt, kan van alles zijn, als het uit de cilinder lijkt te komen en vooral/ meer als koud > te grote zuigerspeling, verder pistonpenpen lager, zuigerveren . Of iets in het blok zelf, daar weet ik nix van.
Ik ga denk een geluidsopname/filmpje maken dan kun je/jullie het evt beoordelen. Ik was vergeten te vermelden, (ja me hoofd is als een zeef ik weet het) dat het 'ratel' geluid voorkomt als hij stationair loopt. ik las gister een artikel op het forum wat afkomstig is van de Tomos dealer NL omdat er wat onduidelijkheid is over het ratelverhaal, Ik kom hier nog op terug voordat ik iets ga typen wat niet klopt.
Uitvallen, blijft weinig meer over zou je denken. Hadden we de uitknop al eens uitgesloten (als je die hebt, denk het wel) Da's zwart draadje loshalen, staat hier meermaals beschreven en... doordenkend, zou hetzelfde kunnen gelden voor een contactslot wat niet lekker is (?) Alle conectortjes is even inspuiten met wd40 en paar x in en uit elkaar schuiven..
.

Uitknop moet ik ff zoeken net als het zwarte draadje. Alle conectortjes zou ik nog eens langs kunnen gaan. Dan zal ik ze inspuiten met Wd40. Ik had ze schoongemaakt met een doekje geen d40
Misschien eerst maar ff zien of ie het weer doet of niet. En geen sip sip sip meer dus?
Nee.
pipo gevoel is machtig ;)
Zekers!
edit: mag toch aannemen dat dit uitvallen niet exact hetzelfde is, dat zou wel heel maf worden trouwens. Je hebt wel je carburateur mee verhuisd, you never know.
Ja dat zou idd heel maf zijn zoals ik al zei ben ik voorzichtig met die uitspraak, anderzijds is het precies als met het vorige blok. Ik rijdt voluit en opeens verliest ie vermogen en toen wist ik al hoelaat het was en hij viel uit. Eerste gedachte was, 'het heeft niet aan blok gelegen'. Of ik moet wel heel veel pech hebben dat de huidige blok ook niet goed is.

De Cab, Goed dat je het nog even aanhaalt. Ik heb daar ook aan zitten denken. Ik ga nog eens proberen de cab van de brommerboer erop te zetten. Of ik haal de mijne nog eens uit elkaar en kijk of er niks stuk is vlotter etc.
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 06 mar 2016 15:37

Mbt carb. Eigenlijk kan dat maar 2 dingen zijn als dat het is. Of er zit een los vuiltje in wat af en toe iets blokkeerd of je vlotternaald blijft af en toe hangen lijkt me. Ik doe de vlotternaald en waar ie inzit altijd even polijsten met de dremel en wattenstaaf + commandant polijstmiddel (niet te gek) So far, so goed.

Aangezien ie zo onwijs warm werd vind ik dat draadjes verhaal niet zo aannemlijk al kan het natuurlijk een combinatie van factoren zijn geweest, je uitlaat zat echt wel goed dicht in mijn optiek dus dat hielp vast niet.

edit: doekje is voor de buitenkant, gaat om de connectoren zelf uiteraard.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

smitsg
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 09 mar 2016 10:53

Hey Andy,
Na uren googelen het volgende gevonden:

http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?t=9167

bevriezende carb (kan dus ook wanneer de buitentemperatuur boven nul is omdat de verdampingsenergie warmte onttrekt aan de carb zodat vocht in de lucht bevriest) klinkt redelijk plausibel als oorzaak van ons probleem......

schijnt een bekend probleem te zijn voor streetmate/revival.

Ben benieuwd wat Ief en Shadowranger zeggen!

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 09 mar 2016 11:30

Was helemaal vergeten dat dit probleem ook nog bestond. Maar ja, het schijnt een redelijk veel voorkomend probleem te zijn zonder echt een adequate oplossing.(Voor zover bij mij bekend)

Heb wel eens ergens gelezen dat het bijvoorbeeld mogelijk is om het benzineslangetje te verlengen en hem tussen de koelribben van de cilinder te laten lopen om zo je benzine op te warmen. Of het werkt is een tweede...
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 09 mar 2016 12:22

Ief zegt :x

Dat zou wel heeeeel zuur zijn als dat het hoofdprobleem is/ was. Ken het verschijnsel van horen zeggen, zelf nooit aan de hand gehad en ook geen moment aan gedacht.

O no, red pilled...

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 mar 2016 12:41

Is er ook ijsvorming zichtbaar aan de buitenkant van de carburateur?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

smitsg
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 09 mar 2016 12:54

Ik ga de volgende keer letten op ijsvorming aan de buitenkant, maar het is me niet opgevallen (maar het was vaak ook met nat weer dus dan zie je ijsvorming soieso niet goed). Ik denk dat het vooral binnen in de carb speelt.

Sowieso een tip bij uitvallen: uit de wind gaan staan en wachten tot je weer kan starten. Vervolgens niet meteen wegrijden maar even stationair laten lopen zodat de carb weer opwarmt. Zorgt ervoor dat je weer een paar kilometer kan rijden i.p.v. een paar honderd meter.
Laatst gewijzigd door smitsg op 09 mar 2016 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

smitsg
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 09 mar 2016 13:29

Wat er bij mij nog extra speelt: bij nat wegdek krijg ik denk ik ook water bij het ontstekingsgedeelte van de bougie. De plek en orientatie van de bougie is ook wel de slechts denkbare bij onze brommertjes (al het spatwater van het voorwiel gaat eroverheen en loopt langs de bougie richting het blok.

Kan bij jou ook nog spelen (had je ook een nat wegdek bij het uitvallen?)...

Geen idee wat ik daar aan kan doen. Bestaan er ook bougiekappen die doorlopen tot tegen het blok aan zodat het water er niet in kan lopen?

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 09 mar 2016 16:43

Hoi Smitsg,
Wat goed dat je het topic hebt gevonden. Ik heb het zojuist doorgelezen, maar moet toch tot de conclusie komen dat er geen Echte oplossing voor 'ons' probleem is (naast wat er is genoemd,provorsorishe je carb verwarmen dmv slangetjes ,inpakken etc.) We zijn in ieder geval een stuk wijzer ;-)
Ik moet erbij zeggen dat zijn theorie, want dat is het m.i. (nog) goed verklaarbaar is en goed onderbouwd.

Ik zit ff terug te denken (jaja het blijft een analytisch kwestie) ;-) Of het uitvalprobleem heeft plaatsgevonden bij warmer weer.
Op de brommer heb ik vooral gereden vanaf de maanden augustus/sept. M.a.w. toen het najaar begon te worden tot nu. Ik heb het uitval meegemaakt in regen, kou en wind maar niet in de zomer of lente. V.w.b. de ontsteking plaats van bougie, is dat niet bij alle tomosjes? Het is idd niet de meest handige plek maar zo heb ik nog meer dingen waar ik me gedachte op kan loslaten. :P
Mijn revival is gisteren weer eens opgehaald door de brommerboer. Ik heb in de tussentijd de carb van de brommerboer erop gezet met hetzelfde resultaat, valt weer uit. Overigens schiet me net iets te binnen uit het hele verhaal van de topicstarter. Dat het niet zozeer uitmaakt of je 500 mtr of 10km maakt, hij kapt er gewoon mee en je kickt je lazarus om hem aan de praat te krijgen en hoop op goede zege dat ie het weer gaat doen, zo herkenbaar. Elke keer als het gebeurde kun je naar huis/werk lopen, balen!
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 09 mar 2016 17:21

Dan begrijp ik 1 ding niet in dit verhaal, als de wikipedia klopt tenminste. Daar staat dat het mengsel steeds rijker word totdat ie zo rijk is dat het niet meer verbrand. Ok, dat verklaard het niet meer kunnen starten, bougie slaat vet.

Maar, de brommer van Andy werd juist loeiheet en dat past niet in dit verhaal?

edit: E komen die condities zo vaak voor dat je er eigenlijk elke rit last van hebt?
Laatst gewijzigd door ief op 09 mar 2016 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 09 mar 2016 17:43

De laatste keer met mijn oude blok regende het toen hij uitviel. Bij de cilinder en uitlaat kwam witte rook vandaan. Dit was me nog niet eerder opgevallen bij het uitvallen.
Bij het tweedehandsblok heb ik geen rook gezien, hij viel uit na 5 a 10 minuten rijden op zijn top. Het lijkt er idd op dat hij moet afkoelen dat heb ik eerder benoemd in mijn verhaal.
Ik weet het ook niet ief.. Ik hoop straks weer wat te horen van de brommerboer wat zijn bevinding(en) zijn.
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 09 mar 2016 17:59

Jullie worden nog is grote vrienden ;)

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 09 mar 2016 19:12

Nou nee, ik zoek liever me eigen vrienden uit :-) Ik hou niet zo van mensen die geen tijd voor je nemen lees; haastig indruk maken als je note bene iets komt kopen. Wat dat betreft staat klantvriendelijk naast goede service hoog in het vaandel bij mij.
Tomos Revival 2005 Snor

smitsg
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 09 mar 2016 19:47

Nou ik ga het morgenvroeg weer proberen naar mijn werk! Ruim 20 km, maar er wordt geen regen voorspeld en het zijn ideale omstandigheden om de bevroren-carb-theorie uit te proberen :x :x :x .

smitsg
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 09 mar 2016 19:51

Dan begrijp ik 1 ding niet in dit verhaal, als de wikipedia klopt tenminste. Daar staat dat het mengsel steeds rijker word totdat ie zo rijk is dat het niet meer verbrand. Ok, dat verklaard het niet meer kunnen starten, bougie slaat vet.

Maar, de brommer van Andy werd juist loeiheet en dat past niet in dit verhaal?

edit: E komen die condities zo vaak voor dat je er eigenlijk elke rit last van hebt?
Volgens mij is het niet het probleem dat het mengsel te rijk wordt, maar dat het vocht in de lucht bevriest binnenin de carburateur (doordat de benodigde verdampingsenergie de carburateur afkoelt tot onder het vriespunt).... Het gebeurt niet elke rit (op bepaalde dagen heb ik probleemloos een uur kunnen rijden), maar wel bij koude omstandigheden (0-5 graden), en dan vooral wanneer er veel vocht in de lucht zit.

Dat loeiheet worden van de brommer herken ik niet...

Maar bedankt voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door smitsg op 09 mar 2016 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 09 mar 2016 20:24

Nou ik ga het morgenvroeg weer proberen naar mijn werk! Ruim 20 km, maar er wordt geen regen voorspeld en het zijn ideale omstandigheden om de bevroren-carb-theorie uit te proberen :x :x :x .
Succes! Ik neem het risico niet meer van lange afstanden. Ik heb 1 keer meegemaakt dat ik meer als anderhalf uur onderweg was van de plek waar ik strande naar huis te lopen. Met tussenposen proberen elk, 5, 10 minuten en op een gegeven moment een halfuur eens. De laatste 100 meters kon ik door rijden :?
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 09 mar 2016 22:08

Volgens mij is het niet het probleem dat het mengsel te rijk wordt, maar dat het vocht in de lucht bevriest binnenin de carburateur (doordat de benodigde verdampingsenergie de carburateur afkoelt tot onder het vriespunt).... Het gebeurt niet elke rit (op bepaalde dagen heb ik probleemloos een uur kunnen rijden), maar wel bij koude omstandigheden (0-5 graden), en dan vooral wanneer er veel vocht in de lucht zit.

Dat loeiheet worden van de brommer herken ik niet...

Maar bedankt voor het meedenken!
Ik probeerde het vooral te vertalen naar Andy zijn geval. Je uitleg snap ik niet helemaal, linksom of rechtsom moet het dan invloed hebben op de mengselverhouding. Armer of rijker, dat is de vraag. Op wikipedia (en andere plekken) gaan ze uit van een vernauwing van de venturi door ijsafzetting waardoor ie rijker word, geen idee of dat in het geval van de tomos ook zo is.

Intresante materie weer.

O no, red pilled...

smitsg
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 09 mar 2016 22:13

interessant inderdaad, maar hopelijk niet zo interessant dat ik morgen weer moet lopen :) :) :)

die wikipedia had ik niet gelezen inderdaad, nu snap ik je kanttekeningen inderdaad beter! Maar denk je niet dat er iets in de carb kan dichtvriezen?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
157 berichten
  • Pagina 5 van 8
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6