• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Ongeduldig met originele spullen

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
229 berichten
  • Pagina 6 van 12
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • …
  • 12
  • Volgende
pinty
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 22 sep 2016 20:46

de aanhouder wint.......ik heb de moed al een jaar geleden opgegeven.
Ik hoop voor je, dat je erachter komt hoe een tomos lekker kan lopen, scheelt het mij een hoop prutsen :lol:
Heb je al eens geprobeerd om het gat in je luchtfilterbox te vergroten?
Hier heb ik redelijk goede ervaringen mee (hogere top en lekker doortrekken)
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 22 sep 2016 22:15

Tja, gelukkig is dat niet mijn hoofddoel. Als ik em lekker lopende heb verander ik waarschijnlijk weer wat ;)

Sterker, ik HEB een lekker lopende tomos gehad, weet alleen niet meer zeker wat voor een dat was, haha.

Was toen niet zo (helemaal niet) bezig met 'de tomos puzzel' maar had waarschijnlijk een tomos met A5 cilinder, recht spruitstuk en punten ontsteking (als dat kan, geen idee)

Kreeg het ding iig origineel, naar de bromboer gegaan, ben er vrij zeker van dat ik een proma GP mee kreeg, die er op gezet en klaar, trok goed (erg goed) op, liep hard zat en ik heb verder niets veranderd. Of mijn voorganger iets gedaan had weet ik ook niet. Dat is wel de reden waarom ik nu weer een tomos heb geloof ik.

Ergo, het kan dus wel :)

Probeer nu meer te begrijpen hoe en waarom, brengt me vooralsnog niet erg ver, lol. Mogelijk is de ontsteking daar een grote speler in, punten of cdi scheelt nog al ff, er is geen tomos, er zijn heel veel tomossen. Als ik alleen de verschillende uitlaten al zie met kat, heb er al 3 verschillend, allemaal 25km.

Why?

Ga er wel uit komen hoor, het blijft een compromis, hoe dan ook.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 03 okt 2016 15:34

Al met al had 'men' er ook niet zo veel over te zeggen, 2 dingen die ik zelf ook al vermoede waarvan 1 het dus niet is, tenmiste, temperatuur speelt zeker wel een rol in combinatie met iets wat mechanisch niet lekker zit, vermoed dus de zuiger die veel te los in de cilinder ligt.

Had het nog even getest door een beetje meer olie door de benzine te mengen en dat leek idd iets te helpen.

Dus maar weer ander cilindertje klaar gemaakt, weer net even anders met wat meer aandacht voor de inlaat en de uitlaat iets vergroot maar niet zo veel als eerdere, is zien wat dat gaat doen.

Wil morgen enkelt nog even zien wat mijn standaard snel/ bos uitlaat doet op deze cilinder, hoop op een beetje beter onderin en gelijke snelheid maar zullen zien.

Wat fototjes gemaakt maar dat wat er in het echt heel niet onaardig uit ziet lijkt nu wel door knagende marmotjes gedaan. Hoop dat het een beetje effect heeft, niet dat je daar ooit achter komt zo :)
cil4in.jpg
inlaat voor schuin spruitstuk
cil4on.jpg
weer aangepast voor grote spoeler blok
3exgiet.jpg
origiineel eerdere en die van nu
3exgiet.jpg (54.68 KiB) 6694 keer bekeken
15mmspr.jpg
spruitstuk nog niet klaar
15mmsprin.jpg
ingang
Dat met aangepaste 15mm spruitstuk, kelk carb, iets aangepast membraan, dikke voetpakking en gevlakte kop...

En dan maar weer zien.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 08 okt 2016 13:49

Membraan en spruit af gemaakt, dit lijkt me redelijk optimaal zo, eigenlijk zou de stroomrichting nog minder haaks moeten daar waar het de cilinder in gaat maar dat wil niet met het originele membraan tenzij je matriaal toevoegt. Hoop dat het idee een beetje te zien is zo.
15mmsprkl.jpg
15mmsprkl2.jpg

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 10 apr 2017 18:24

Hmmm, Pinty, lees je nog mee? Ik geloof dat ik het voor elkaar heb. ;)

Ff beetje inleiden want alles is relatief, wat de een snel optrekken vindt, vindt de ander net nix. Daarbij is mijn ervaring met tomossen ook weer niet supergroot dus ik weet niet hoe het bij anderen zit (echt zit)

Toen ik m'n packertje kocht was ie origineel op een 'standaard snel' na, hij ging ongeveer 60 op de teller maar dat duurde lang, hoe het overschakelen ging weet ik niet meer. Beetje lopen klooien hier en daar zoals dit topic wel duidelijk maakt en af en toe iets veranderd aan de pack'r maar eigenlijk niet gek veel. Andere uitlaat, 13mm (opgeboorde 12) sha die een beetje geoptimaliseert is, m'n eerste aangepaste spruitstuk (niet heel netjes) en heel beun de uitlaatpoort iets groter gemaakt met de cilinder nog op de brommer en spoelpoort ingangen aangepast op grote spoelerblok.

Anyway, die rijdt best lekker, 68 op de teller, trekt redelijk goed op alleen bij het overschakelen kan het beter, hij blijft wat slippen in de eerste versnelling en als de 2de dan overpakt dan heeft ie wat moeite. (snap nog steeds niet goed hoe die versnelling nou exact werkt maar heb het idee dat het gebrek aan kracht in zijn 2 maakt dat ie langer in z'n 1 blijft (?)) EN hij heeft last van 'probleem gebiedje' Prima mee te rijden maar echt lekker is het niet.

Vandaag kreeg ik het opeens op m'n heupen en heb de sport'r weer is uit de schuur getrokken, die stond daar al zo'n tijd zielig te wezen en hierboven genoemde cilinder, spruitstuk en membraan er op gezet met een 15mm sha met mijn dash luchtfilter :)

Met meteen ideetje van het aanpassen van de kop er bij zodat er een wat dikkere voetpakking onder kon. Dat ging eigenlijk prima, gekozen voor de 65 cc kop van DMP omdat daar minder matriaal vanaf moet omdat ik geen draaibank heb maar wel een schuurmuis :) Zou DMP echter niet wezen als er geen verschil in die koppen zit kwam ik achter. |Als je hem helemaal vlakt dan is ie kleiner als 38mm en dat scheelt nogal of je de ene kop of de andere hebt, DOH! Enfin, bougie in de kop gedraaid, die in de boormachine en met een fijn schuurpapiertje bewerkt en verrek, dat ging perfect!
dmp-kop.jpg
Om een lang verhaal wat korter te maken, na even gevloekt te hebben omdat ik er achter kwam dat de sport'r heel geen blok met grote spoeler had (DOH! 2) en het aanpassen van de spoelers nu dus wel is iets tegen zou kunnen werken en het gebruikelijke gedoe zoals blokken die echt niet te kantelen vallen zodat de cilinder er alsnog niet af wil (frame verschil neem ik aan?) en ik uiteindelijk de benzinekraan er maar heb afgehaald zodat het wel wilde.... zit de boel er op, proma CP uitlaatje er op, geen snelheidswonder maar net ff beter/ sneller dan standaard-snel, sproeiertje 64 gegokt. even gestart, beetje laten lopen, rookte wat, ik denk, nahhhh, sproeiertje 62 proberen.

En, ding trok lekker weg! Was helemaal verbaast! Overpakken naar 2de ook veel beter. Ff naar vriendin geweest, bak koffie gedronken en toen wilde ik wel is weten hoe het bovenin zat en ook dat viel heel niet tegen, teller is wat gammel en zwieperde wat maar volgens mij gewoon 70 op de teller, om en nabij dus. Sproeier lijkt zo maar in 1 x goed, misschien nog 1 maatje kleiner, misschien ook niet.

Tja, moet je meer zeggen :mrgreen:

Ben wel benieuwd wat ie doet met de uitlaat die nu onder de pack'r zit maar eigenlijk, een relatief stil tomosje die best goed rijdt, misschien dat het met een 24 achtertandwiel nog net iets beter is, gaat het nog hard zat (lees, te hard)

Heb go pro van vriendin geleend dus zal is een filmpje maken, ter vergelijk voor anderen (?)

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 12 apr 2017 00:20

Voel me toch een beetje een roepende in de woestijn met dit topic.... jammer.

Gemiddelt 25 vieuws per dag, zou je toch denken dat er wel animo voor is maar... neen.

So be it dan maar denk :)

Ik znabbetnie.

O no, red pilled...

105-crosser
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor 105-crosser » 12 apr 2017 07:36

Tja, ik wil wel mee doen, maar ik heb nu geen frame om mn blok te testen. :(
Super Сasual Dating

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 12 apr 2017 09:28

Tja, ik wil wel mee doen, maar ik heb nu geen frame om mn blok te testen. :(
Lekker starten met de boormachine.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 12 apr 2017 20:59

En dan? :)

Je hebt geen frame (of blok of wat dan ook) nodig om na te denken over hoe zo'n ding nu eigenlijk werkt dus dat scheelt al weer...

O no, red pilled...

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 12 apr 2017 21:23

En dan weg rijden met het blok tussen de benen.

Nee, ik bedoelde puur om te testen of het blok loopt. Afstellen lijkt me wat minder ideaal zonder frame. :)
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 12 apr 2017 21:41

Voel me toch een beetje een roepende in de woestijn met dit topic.... jammer.

Gemiddelt 25 vieuws per dag, zou je toch denken dat er wel animo voor is maar... neen.

So be it dan maar denk :)

Ik znabbetnie.
tja ik snap eigelijk nie echt waar dit topic nou precies over gaat :lol:
is dit een andere variant van 'samen opvoeren' ?
snap dat je je een beetje alleen voelt :lol:
kan je me uitleggen wat het idee is achter dit topic? en tja ik was der ook nie bij toen dit topic werd gestart/in volle gang was.
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 12 apr 2017 21:49

Er was niet echt een idee anders dan dat ik liet zien wat en hoe ik dingen deed om te komen tot een tomos waarvan ik denk dat ie lekker rijdt :)

Dus van begin, eerste tomos, geen idee van hoe en wat, tot nu.

Dan zou je denken dat er, als er intresse in is, men vraagt, waarom doe je dit, waarom dat, of, dat doe je helemaal verkeerd want... etc etc.

Maar dat viel dus wat tegen :)

Geeft verder niet, vind het alleen jammer om te konstateren.

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 12 apr 2017 21:51

En dan weg rijden met het blok tussen de benen.

Nee, ik bedoelde puur om te testen of het blok loopt. Afstellen lijkt me wat minder ideaal zonder frame. :)
LOL :lol:

O no, red pilled...

fireface
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor fireface » 12 apr 2017 22:05

Eerlijk gezegd ben ik heel blij dat mijn Tomos het gewoon weer doet en er wat netjes uitziet.
Het kost al geld genoeg die krengen.
Als ik ga uitrekenen wat aan mijn Tomossen heb uitgegeven krijg ik slapeloze nachten.

De tijd om eindeloos te discuteren op een forum heb ik vaak niet :lol:
De oplossing voor (bijna) al je Tomos gerelateerde vragen: klik, klik en klik.

In de mottenballen gelegd.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 12 apr 2017 22:23

Ik verwijt ook niemand nix, daar gaat het niet om. Ik stel gewoon vast en vind het jammer, mag toch?

Over hoe geld te stoppen in een tomos kan je het ook nog hebben hoor, leuk onderwerp eigenlijk wel :)
(serieus)

Nieuw topic met Fireface als OP/ TS ;)

En als er iemand is die aan budget denkt dan ben ik het wel :D

O no, red pilled...

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 13 apr 2017 07:42

tja bij mijn crosser ging er uiteindelijk ook oets meer geld in dan gepland :lol:
mooi lassen is een luxe

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 14 apr 2017 00:04

Het eerste enthousiastme is weer een beetje geluwd geloof ik, hoewel, ik vind het echt wel heel tof om de verschillen waar te nemen van cilindertje A tegenover cilindertje B. En dan ook nog een beetje te bedenken waarom dat zo is. Had vandaag de AT uitlaat er onder gezet en die werkt zoals verwacht, goeie teller er op gezet en het lijkt er op dat ie (vooralsnog) net zo hard loopt als de pack'r, wat gek is, sort of.

Toch nog even beter af stellen dus, ging ook te gemakkelijk, hij staat toch nog te rijk denk. Heb 60 wel maar die zit in mijn pack'r, zal je net zien.

Het verschil in karakter is echt maf. Roept bij mij weer de vraag op of, als ik dit spulletje op een grote spoeler blok zet, het resultaat merkbaar veranderd en zo ja, hoe. Heb de carter compressie van kleine spoelerblok al wel gemeten maar van grote niet, geen idee of die anders is dus, al lijkt me daar niet zo veel verschil in te zitten, je weet het maar niet.

Vraag me ook nog af in hoeverre het optimaliseren van het carter nog wat kan brengen... vraag me zo veel af :)

O no, red pilled...

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 14 apr 2017 10:01

hmm en denk je dat ik meer uit mijn 70 airsal kan halen met dremel of iets dergelijks?
mooi lassen is een luxe

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 14 apr 2017 10:27

Dat kan zeker maar probeer em eerst maar is goed (optimaal) aan de loop te krijgen zoals ie is.

O no, red pilled...

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 14 apr 2017 11:27

oke, was ook niet van plan meteen de nieuwe cilinder te gaan aanpassen, eerst idd maar ff versnellingsbak fixen en ontsteking op tijd zetten en misschien sproeier 1 maat kleiner
mooi lassen is een luxe

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
229 berichten
  • Pagina 6 van 12
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 4
  • 5