• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Dirk loopt!

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
81 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende
ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 23 mei 2017 22:38

Zit het probleem niet gewoon in een verschil tussen beide onstekingen, grondplaat die ander uitkomt (?)

Kan even niet verklaren waarom dat zou resulteren in het kapot gaan trouwens maar dat zegt nix ;)

Of er is iets anders al zou ik zo niet weten wat. Ze gaan niet 'zo maar' stuk iig.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

dirk13131313
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 24 mei 2017 02:08

Ik de brommer dus gekocht met een 2 spoel ontsteking, deze werkte niet en heb ik dus vervangen voor een complete werkende 4 spoel van een maat welke goed liep. Deze heeft nooit gevonkt op de mijne en was daarna kapot, gister een complete ontsteking gekocht en over gezet. Hierna liep de brommer even en viel daarna met uit. Weer kapot. Het enige wat ik mij zo kan bedenken is dat er heel misschien een slechte massa is geweest tussen bobine en frame.

Maargoed boeiend nu wordt t leuk. Vandaag een velleman kitje gekocht en in elkaar gesoldeerd. Daarna oude vliegwiel afgedraaid en ga deze icm met een hall sensor gebruiken om het velleman kitje te sturen, betekend helaas dat als de accu leeg is de brommer niet loopt omdat het vliegwiel straks niet meer dan een nokje is.

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Garage het rotte plekje : :lol:

dirk13131313
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 29 mei 2017 11:14

Na een weekend te hebben geserviced op de 53e ELE Rally in eindhoven met veel te warme temperaturen vandaag weer wat tijd om met dit projectje bezig te gaan.

De ontsteking werkt en trekt vonken van een cm of 4/5 met de oude bobine van mijn auto. Vandaag ga ik opzoek naar een magneet om de transistor te triggeren en bezig met de bevestiging voor de pick up. Ligt er een beetje aan hoe snel dit gaat maar met een beetje geluk moet hij binnen een aantal dagen lopen.

Gr.

dirk13131313
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 29 mei 2017 18:32

Ik vroeg me nog af hoe de spie op de krukas zit gemonteerd met andere woorden kan ik de spiebaan als referentie punt gebruiken voor de plaatsing van de magneet? Op de foto zie je hoe het geheel ongeveer zou moeten uitkomen maar volgens mij is de plaats van de spie niet zoals op de foto. Ik wil graag het magneetje monteren op (zo dicht mogelijk bij) het BDP.

Afbeelding

Helaas kan ik morgen pas verder omdat ik de brommer niet thuis heb staan.

Alles in een doosje gebouwd en wil later misschien nog een begrenzer in dit doosje bouwen onder de printplaat en de print in epoxy gieten. Maar daar kom ik voorlopig nog niet aan toe.

Afbeelding

Afbeelding

Gr.

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 29 mei 2017 19:21

wat voor intsteking is dat? hoe werkt het? kost het veel? hoe af te stellen? etc etc
ik ben niet zo technisch wil je miss wat uitleg geven? komt misschien dann op motorboot gebeuren project van mij met tomos blok
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe

dirk13131313
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 29 mei 2017 20:09

is dat een tomos buitenboordmotor of gewoon tomosblokje? want die werken vaak met een mechanische en cdi gestuurde curve. (Pin me er niet op vast)

Het idee is gebaseerd op de accu bobine ontsteking die in de how to's staat.

Dit is een Velleman K2543 in principe een setje om je een schakelaar van je contactpunten te maken en daardoor minder inbranding etc. door lagere stuurstroom.

Dit setje is aangepast zodat de contactpunten vervangen worden door een hall sensor. Hall sensor wordt door een magneet op het vliegwiel getriggerd en stuurt een signaal naar het printje die vervolgens de spanning onderbreekt naar de bobine en deze zijn lading af geeft.

Je moet nog 2 componentjes halen een condensator van 680uF en nog een weerstandje van xx? (staat op de print) Daarnaast nog het hall sensortje.

Printje moet worden gesoldeerd volgens dit circuit:
Afbeelding

De bobine van een auto met 3 tot 5 Ohm zou ok moeten zijn om te gebruiken, ik had een bobine van een scooter welke ook werkte maar een kleine vonk gaf en erg heet werdt. Ook zit er op deze manier geen mogelijkheid meer op het blok om de accu te laden die de stroom geeft en daar zit ik nog wel over na te denken want volgens mij kan deze ontsteking ongeveer 4A trekken dus dan kom je met een 6ah accu niet heel erg ver. (iemand ervaring met zonnepaneel acculaders? :mrgreen: )

Het is nu zaak om het magneetje op het BDP te monteren en de pick up aan de grondplaat te monteren. Deze zet ik denk ik in het midden van zijn stelmogelijkheid zodat ik met het draaien van de grondplaat en pick up dus het ontstekingstijdstip kan bepalen.

Het is dus wel een onsteking met een vaste curve en geen fancy CDI of onstekingscurvemappinggebeuren.

Ik ben best slecht met elektronica en heb wat hulp gehad met het nakijken van het schema maar het werkt zoals het zou moeten.

Setje zelf kost 16 euro en samen met de rest zit ik nu op ongeveer 30 euro. Wel moet ik nog een accu kopen van zon zelfde bedrag.

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 29 mei 2017 20:46

een normaal tomos blokkie op een boot bouwen 8)

thx voor de info! alleen het afstellen kan wel even duren want je hebt geen idee wnaeer die nou hoe en wat etc staat. denk dat ik gewoon even een iskra 4 spoels 2e hands koop voor 20 a 30 euro. dit wordt mij te ingewikkeld :lol:
bedankt nogmaals!
mooi lassen is een luxe

dirk13131313
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 29 mei 2017 20:57

onsteking valt wel mee denk ik dat wordt inderdaad proberen. Het valt echt mee hoor alleen het kost wat uitzoekwerk. Het begint wel te kriebelen om wat met de cilinder en carburateur te gaan doen. Alles is nu standaard en 12/9 carb. :lol:

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 30 mei 2017 21:42

Leuk die ontsteking. Welke hall sensor gebruik je en wat voor magneetje?

Lijkt mij handiger om de gewone onsteking te gebruiken en de onstekingsspoel kort te sluiten ivbm licht, opladen van accu en zo (straatfiets) . Ook lijkt me het niet hebben van een vliegwiel niet echt handig maar dat zal jouw ervaring dan wel leren.

Ik begrijp betere vonk > voordeel, denk ook dat je op hogere toeren je er wat voordeel uit kunt halen, lage toeren is weer een ander verhaal.

En als je gaat beunen in de cilinder... laat gerust zien, benieuwd hoe en wat jij het aanpakt :)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 30 mei 2017 22:43

en dirk, vergeet niet, ief is zeer ervaren in cilinders tunen heb ik gemerkt. eigelijk kan hij elke 2 takt gewoon enorm opvoeren en lopend maken ofzo. hij kent dat 2 takt principe gewoon helemaal uit z'n hoofd :mrgreen: :wink:
mooi lassen is een luxe

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 30 mei 2017 23:26

Weet niet goed hoe ik dat moet lezen Ivo....

O no, red pilled...

dirk13131313
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 01 jun 2017 01:37

Dat is goed om te horen dan kan ik nog wat leren!

Ik heb een gewoon een hall sensortje bij de elektronica winkel gehaald, en als magneet heb ik gewoon een neodymium magneetje gehaald bij de zelfde zaak. Die heb ik verzonken in het vliegwiel en straks gelijmd. (eerst moet ik nog uitvogelen welke kant de zuidpool is)

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb zelf wel vaker een lichter vliegwiel op een tomos gehad alleen nog niet zo als deze, waarschijnlijk is een hoog stationair nodig om enigszins fatsoenlijk te lopen. Het meer dat ik het een leuk projectje vind en het goedkoop is want praktisch is het niet natuurlijk.

Qua cilinder is wat veilen lekker goedkoop dus misschien ga ik daar wel eens naar kijken als hij loopt en de carburateur kan je tot 14mm uitboren dacht ik dus dat misschien ook nog wel.

Gr.

dirk13131313
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 01 jun 2017 18:38

Vandaag de boel maar eens gemonteerd, de grondplaat in elkaar gezet en afgesteld. Vooral op dit filmpje loopt hij nog erg brak, na wat afstellen en het luchtfilter monteren ging het al een stuk beter. Al met al denk ik dat hij goed werkt. En kan ik me nu gaan richten op het netjes wegbouwen van de accu ( er komt nog een kleinere) en de bekabeling

Ook het stationair toerental valt me mee, je hoort hem af en toe wat bokken omdat hij massatraagheid mist maarja onze rallyauto rijd al 3 jaar zo rond. :roll:

Afbeelding

Even op linkje klikken voor videotje:
https://youtu.be/Ooi6ayfYWP4
Laatst gewijzigd door dirk13131313 op 01 jun 2017 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 01 jun 2017 18:52

licht het aan mij of kunnen anderen de video ook niet afspelen?
mooi lassen is een luxe

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 01 jun 2017 19:04

Ik ook niet, besloten groep of iets (?)

Mooi dat het werkt Dirk, is dat enorme ding je auto bobine?

O no, red pilled...

dirk13131313
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 01 jun 2017 19:11

Ah dan upload ik hem even via photobucket moment

dirk13131313
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 01 jun 2017 19:29

Dat enorme ding is inderdaad mijn oude auto bobine, scooterbobine gaf een kleine vonk en werd erg warm en deze schijnt beter met de print overweg te kunnen omwille van de dwell timing.

Het is youtube geworden:
https://youtu.be/Ooi6ayfYWP4

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 01 jun 2017 19:47

ik vinnut leuk :)

O no, red pilled...

dirk13131313
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dirk13131313 » 01 jun 2017 20:56

Ohja en je kan de tomos nu starten door het vliegwiel net voor bdp te zetten en deze een tikje te geven, helaas lukt dat ook de andere kant op merkte ik. :lol:

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 01 jun 2017 21:10

Tomos met een achteruit, wat wil je nog meer? ;)

O no, red pilled...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
81 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”