• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos s25 problemen en 2 personen op rijden

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
anne28
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jun 2017 16:19
  • Citeer

Berichtdoor anne28 » 11 jun 2017 16:39

Hallo allemaal,

Ik ben Anne en nieuw hier op het forum.
Ik heb eerlijk gezegd 2 linker handen als het om brommers gaat, vandaar dat ik hier wel wat advies kan gebruiken.

Vorig jaar heb ik mijn Kymco scooter verkocht, omdat ik maar een kleine berging heb, wat er onhandig was voor een grotere scooter.
Zelf hou ik meer van brommers en retro achtige motoren.
Via marktplaats kwam ik bij een Tomos S25 terecht, bj 1995 (1e tenaamstelling 2005). Het uiterlijk is het super mooi, helemaal mooi afgewerkt, etc. De vorige eigenaar was een hobbyist en had de Tomos helemaal opgeknapt.
Helaas niet op de juiste manier, ik heb na 2 weken al 200 euro onkosten gehad. Ik ben nu een jaar verder en ik kreeg helaas weer problemen;
- bij bleef tijdens het rijden hangen in de versnelling, wilde niet naar de volgende overschakelen, dit duurde even voordat dit gebeurde. voor de rest starten en lopen.
- daarna startte hij lastig op, ik moest meerdere malen aantrappen voordat hij het deed.
- een week later startte hij helemaal niet meer, hij maakte wel contact, maar kwam niet op gang zeg maar.
- in de berging las een plas groen achtige derrie met donkere stukjes er in.


ik iemand gebeld die hem de 1e keer ook had gemaakt.
dit bleek er niet goed te zijn en dat komt hem voornamelijk door het rijden met 2 personen ( 2 personen van 63 en 65 kg en de Tomos wordt misschien 1 a 2 keer in de week gebruikt).
- vertanding transmissie verbrand
- pakkingen lek
- achterburg speling
-naaf achterwiel speling
- wielnaaf is versleten
- bouten los
- kruk keerring stuk


ik vroeg of er achter niet een langere veer opgezet kan worden, zodat je er met 2 personen beter op kan rijden.
ik kreeg als antwoord, dat kan wel maar het scharnierpunt van de achterbrug is te zwak.
kan dit kloppen? en komen deze problemen echt door het rijden met 2 personen op de brommer?(er is nooit als een ramdebiel mee gereden zeg maar).

onkosten van het 2e verhaal: 200 euro, is dit een nette prijs?

Ik hoor graag jullie meningen.
Omhoog


kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 12 jun 2017 00:57

Met z'n 2en op een Tomos kan prima. (Zolang het je niet om je comfort te doen is) Ik betwijfel ook zeer dat die problemen voor zijn gaan doen door er met z'n 2en op rijden. Er zitten een aantal slijtage onderdelen bij de onderdelen die je noemt, en tja, die slijten nou eenmaal. Dat slijten zou misschien wat harder gaan als er meer gewicht op zit. Maar 1 a 2x in de week? Lijkt me heel stug dan. En die pakkingen in keerringen al helemaal.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 12 jun 2017 00:57

En Oja, gewoon lekker iets hogere veren op zetten. Rijdt een stuk comfortabeler met 2 man.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

anne28
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jun 2017 16:19
  • Citeer

Berichtdoor anne28 » 12 jun 2017 09:24

En Oja, gewoon lekker iets hogere veren op zetten. Rijdt een stuk comfortabeler met 2 man.
Dat kan dus wel, ook al zegt hij van niet vanwege het smalle scharnierpunt van de achterbrug?
En hoezo betwijfel je de pakkingen etc?
Waar zou dan de groene plas wat ie lekte vandaan kunnen komen?
Ik hoop niet dat ik nu ben afgezet...
Omhoog

mathijsfr
Tomosforummer
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 mei 2017 09:07
Locatie: Utrecht
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 12 jun 2017 10:59

Ja iemand achterop je Tomos kan zeker, maar je moet inderdaad even wat langere veren halen. Dat is comfortabeler en beter voor je bandjes (spatborden zijn verrassend goed 'schuurpapier').

In het algemeen gaat een pakking niet zo snel/ zomaar kapot. Het komt vaker voor dat het toch niet goed afsluit door wat vuil tijdens het plaatsen. Je zou het dan al eerder gemerkt moeten hebben lijkt me.

Volgens mij zitten er maar 3 verschillende vloeistoffen in een Tomos;
1. benzine, hiervan zal je het wel ruiken als dat t geval is
2. remvloeistof, dit schijnt een beetje raar aan te voelen en het irriteert de huid.
3. versnellingsbakolie (atf), deze voelt een beetje vettig aan.

Maar, ik ben ook net van mijn pindabrein status af en heb ook nog maar sinds kort een (inmiddels niet rijdende) Tomos dus ik kan het mis hebben.

En ja, brommerzaken zetten je vrij vaak af heb ik begrepen van bekenden. Ik heb er zelf geen ervaring mee want ik haal er alleen onderdelen. Tomosjes zijn niet zo complex dus valt er ook niet zoveel te halen qua onderdelen en manuren. Door meer mankementen te 'vinden' kunnen ze net ff wat meer winst maken. 200 euro is trouwens erg veel al weet ik niet wat er allemaal aan gedaan is. Iig een tip, ga nooit naar zo'n zaak met kijk maar wat er aan de hand is want dan zijn er bijna gegarandeerd meer mankementen... Voor mij een reden om alles zelf maar uit te vogelen. Scheelt ook met kleine dingetjes. Daarnaast is het als je het mij vraagt ook gewoon leuk om eraan te sleutelen :)
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 12 jun 2017 11:01

Ik snap niet zo goed waarom langere schokbrekers iets met het scharnierpunt van je achterbrug zou doen? Het is niet dat je scharnierpunt veranderd ofzo.. Hij staat enkel een fractie een andere kant op gericht.

En die plas onder je brommer was natuurlijk wel een lekke pakking, maar je maakt mij niet wijs dat er een carter pakking uit ligt omdat je er met 2 man op hebt gereden. Evenals de krukkeering.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

anne28
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jun 2017 16:19
  • Citeer

Berichtdoor anne28 » 13 jun 2017 13:30

ja, want ik wilde er graag een langere veer op hebben, maar ik kreeg dat dus als antwoord.. Ik heb er zelf dus geen verstand van, ik ging er dus vanuit dat hij gelijk heeft. wel vind ik het raar. als ik de brommer terug heb, dan zal ik wat foto's plaatsen. ik hoor dan graag jullie meningen.
ik voel me nu wel een beetje opgelicht... ik heb al gezegd dat het oke was met de prijs, omdat ik erg blij ben met mijn tomos. het is niet zo'n standaard ding namelijk.
wat was volgens jullie een normale prijs geweest dan?
Omhoog

anne28
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jun 2017 16:19
  • Citeer

Berichtdoor anne28 » 13 jun 2017 13:32

Ik snap niet zo goed waarom langere schokbrekers iets met het scharnierpunt van je achterbrug zou doen? Het is niet dat je scharnierpunt veranderd ofzo.. Hij staat enkel een fractie een andere kant op gericht.

En die plas onder je brommer was natuurlijk wel een lekke pakking, maar je maakt mij niet wijs dat er een carter pakking uit ligt omdat je er met 2 man op hebt gereden. Evenals de krukkeering.
ja, want ik wilde er graag een langere veer op hebben, maar ik kreeg dat dus als antwoord.. Ik heb er zelf dus geen verstand van, ik ging er dus vanuit dat hij gelijk heeft. wel vind ik het raar. als ik de brommer terug heb, dan zal ik wat foto's plaatsen. ik hoor dan graag jullie meningen.
ik voel me nu wel een beetje opgelicht... ik heb al gezegd dat het oke was met de prijs, omdat ik erg blij ben met mijn tomos. het is niet zo'n standaard ding namelijk.
wat was volgens jullie een normale prijs geweest dan?
Omhoog

anne28
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jun 2017 16:19
  • Citeer

Berichtdoor anne28 » 13 jun 2017 13:41

Ja iemand achterop je Tomos kan zeker, maar je moet inderdaad even wat langere veren halen. Dat is comfortabeler en beter voor je bandjes (spatborden zijn verrassend goed 'schuurpapier').

In het algemeen gaat een pakking niet zo snel/ zomaar kapot. Het komt vaker voor dat het toch niet goed afsluit door wat vuil tijdens het plaatsen. Je zou het dan al eerder gemerkt moeten hebben lijkt me.

Volgens mij zitten er maar 3 verschillende vloeistoffen in een Tomos;
1. benzine, hiervan zal je het wel ruiken als dat t geval is
2. remvloeistof, dit schijnt een beetje raar aan te voelen en het irriteert de huid.
3. versnellingsbakolie (atf), deze voelt een beetje vettig aan.

Maar, ik ben ook net van mijn pindabrein status af en heb ook nog maar sinds kort een (inmiddels niet rijdende) Tomos dus ik kan het mis hebben.

En ja, brommerzaken zetten je vrij vaak af heb ik begrepen van bekenden. Ik heb er zelf geen ervaring mee want ik haal er alleen onderdelen. Tomosjes zijn niet zo complex dus valt er ook niet zoveel te halen qua onderdelen en manuren. Door meer mankementen te 'vinden' kunnen ze net ff wat meer winst maken. 200 euro is trouwens erg veel al weet ik niet wat er allemaal aan gedaan is. Iig een tip, ga nooit naar zo'n zaak met kijk maar wat er aan de hand is want dan zijn er bijna gegarandeerd meer mankementen... Voor mij een reden om alles zelf maar uit te vogelen. Scheelt ook met kleine dingetjes. Daarnaast is het als je het mij vraagt ook gewoon leuk om eraan te sleutelen :)
alle bovengenoemde mankementen is hij aan het verhelpen. ik ben de tomos nu een week kwijt, ik heb hem nog niet terug. hij is er nog mee bezig het is overigens iemand die het zwart doet.
wat had jij een normale prijs gevonden dan?
ik vind sleutelen wel leuk om te leren, maar ik ben echt een leek. dat maakt het ook lastig in je eentje.
dit is trouwens de plas die onder de tomos lag.
lek.jpg
Omhoog

mathijsfr
Tomosforummer
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 mei 2017 09:07
Locatie: Utrecht
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 13 jun 2017 13:59

Als de persoon in kwestie het zwart doet zal dat al veel schelen. Wat wel een realistisch bedrag is zou ik ook niet weten. Geen idee wat er allemaal aan gedaan is...

Dat sleutelen is echt wel te leren. Ik ben ook een maand geleden begonnen en ik kan je vertellen dat je snel leert. De techniek van zo'n snor/ brommer is relatief eenvoudig. Als je er zelf aan begint kun je het beste logisch nadenken en daarna alles waar je over twijfelt gewoon vragen. Ik doe dat ook (kijk maar naar mijn topic).

Als ik de foto zo bekijk zou ik zeggen benzine met veel zooi, maar dat weet ik niet zeker.
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 13 jun 2017 19:13

Om even terug te komen op Matthijs z'n verhaal; Jouw tomos heeft echt geen remvloeistof. Enkel benzine en versnellingsbak olie. Als het benzine was ruik je dat wel. Als het versnellingsbakolie was is het een kwestie van een paar euro pakking vervangen. Klusje van 10 minuten.

Wat betreft de kosten is het moeilijk te zeggen natuurlijk, maar bij een brommerzaak betaal je zo 50 a 60 aan uurloon. Als jouw monteur inderdaad alles op dat tweede lijstje vervangt is hij daar zeker een aantal uur mee bezig. En dan ook nog de kosten van alle onderdelen die schijnbaar vervangen moet worden.

Echter zal voor mij een Tomos laten repareren nooit het geld waard zijn. Je kan namelijk voor 200 euro een hele nette Tomos kopen als je een beetje zoekt. Zelf heb ik destijds een Tomos gekocht waar alles mis aan was wat maar mis kon zijn. Ik had geen geld om hem te laten maken of de kennis om het zelf te doen. Uiteindelijk heb ik met alle kennis op dit forum het hele apparaat omgebouwd tot het perfecte ding wat het nu is. Zoals Matthijs al zei: als je je een beetje goed inleest is het allemaal echt heel prima te doen, ook al komt het wellicht niet zo over.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

anne28
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jun 2017 16:19
  • Citeer

Berichtdoor anne28 » 13 jun 2017 19:49

Om even terug te komen op Matthijs z'n verhaal; Jouw tomos heeft echt geen remvloeistof. Enkel benzine en versnellingsbak olie. Als het benzine was ruik je dat wel. Als het versnellingsbakolie was is het een kwestie van een paar euro pakking vervangen. Klusje van 10 minuten.

Wat betreft de kosten is het moeilijk te zeggen natuurlijk, maar bij een brommerzaak betaal je zo 50 a 60 aan uurloon. Als jouw monteur inderdaad alles op dat tweede lijstje vervangt is hij daar zeker een aantal uur mee bezig. En dan ook nog de kosten van alle onderdelen die schijnbaar vervangen moet worden.

Echter zal voor mij een Tomos laten repareren nooit het geld waard zijn. Je kan namelijk voor 200 euro een hele nette Tomos kopen als je een beetje zoekt. Zelf heb ik destijds een Tomos gekocht waar alles mis aan was wat maar mis kon zijn. Ik had geen geld om hem te laten maken of de kennis om het zelf te doen. Uiteindelijk heb ik met alle kennis op dit forum het hele apparaat omgebouwd tot het perfecte ding wat het nu is. Zoals Matthijs al zei: als je je een beetje goed inleest is het allemaal echt heel prima te doen, ook al komt het wellicht niet zo over.
dankjewel! hij zei ook dat er veel tijd in gaat zitten.
ik hoop er nog lang mee te rijden straks, maar mocht er iets mee zijn, dan ga ik het zelf proberen met hulp van dit forum haha.
misschien wordt het volgende project dan de langere veer achter plaatsen, ook al zegt hij dat de achterbrug niet geschikt is en het schanierpunt. het zal in ieder geval beter rijden met 2 personen neem ik aan.
Verder wil ik mijn uitlaat ook vervangen, er zit nu een bullet uitlaat op (rijdt 45km uur), maar vind hem nog al lawaai maken.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.