• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Koud en warm starten: geen probleem, half warm moeilijk

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
MeneerJansen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerJansen » 16 okt 2017 14:40

• Welke model Tomos heb je/uit welk jaar komt de Tomos?
    -> Een Flexer uit 2007 (met kick-start)
  • Is het een snor of een brommer?
    -> Snor (max 25 km/h)
  • Wanneer ontstond het probleem?
    -> Een jaar gelden
  • Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    -> Neen.
  • Wat is het probleem?
    -> Koude en warme start oké, maar na 2 uur stilstaan moeilijk starten en slecht stationair draaien.
(Ik heb sedert de winter een Flexer van een vriend van me. Heeft ruim 2 jaar stil gestaan buiten in weer en wind, alles verroest etc.)

Ik zie heel veel topics over (moeilijk) starten van onze geliefde Tomossen. Vaak is koud of juist warm starten moeilijk. En dat kan klaarblijkelijk aan heel veel dingen liggen (waaronder de klassieke "usual suspects": bougie of brandstof mengsel).

Ik heb een, wat mij betreft, raar probleem. "Half warm" starten gaat moeilijk. Als de motor koud is draai ik het gas geheel open en dan gaat 'ie na 1 kick. Paar maanden geleden toen het koud was werkte dat ook goed. De choke gebruik ik niet meer: heeft geen zin (ik denk dat dit een teken aan de wand is voor jullie). Als ik het gas geheel opendraai slaat de choke toch af. Soms geef ik een paar keer vol gas als 'ie op de standaard staat om de motor warm te draaien. Dan draait 'ie goed stationair en dan kan ik wegrijden. Als de motor warm is (lees: na het boodschappen doen) dan doe ik het zelfde (zo staat dat in de gebruiksaanwijzing): gas open, 1 x kicken en hij gaat.

Maar als ik een paar uur op visite ben geweest ergens en die snorfiets heeft buiten gestaan (zelfs met het zachte weer v/d afgelopen maanden) is het huilen met de pet op, zoals we dat in de Haaglanden zeggen. Ik probeer het altijd zo voorzichtig mogelijk, volgens het boekje. Dus eerst choke aan en kicken: werkt niet. Dan choke aan, beetje gas, kicken: werkt niet. Alleen klooien met gas geheel open, dan weer niet open, veel kicken: en dan wil 'ie nog wel eens starten. Maar dan valt 'ie ook meteen uit. Dus ik weer vol gassen om 'm warm te laten draaien. Liep 'ie gister nog steeds niet stationair. Motor viel zelfs uit bij veel gassen en hij reageerde maar half op de gashendel (verzopen?). Dus ik erop in de hoop dat er aan het einde v/d straat geen stoplicht is. Want na moeilijk starten en een stoplicht ben ik helemaal de Sjaak (ik denk dat de motor dan verzopen is). Na een straat of 2 rijden liep 'ie weer stationair.

Kortom: ik denk dat er iets moet gebeuren aan die snor-Tomos. Maar wat? Dikkere of dunnere olie? Meer of minder olie? Bougie? Iemand tips voor me?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 okt 2017 22:34

Ik denk, afgaande op je verhaal, dat het een brandstof-lucht probleem is. Immers geeft je aan dat bij een koude motor en vol gas je de Tomos wel start. DIt geeft mij al bedenkingen dat de sproeier wel eens te groot kan zijn of misschien een deel is losgetrilt. Hierover kom ik geen info tegen en welke carburateur je hebt. Normaliter gebruik je de choke bij koude motor en geen gas. Even stationair laten lopen en dan de choke eraf klikken. Daarna zou de motor gewoon moeten blijven draaien. Afhankelijk van de buitentemperatuur moet de choke er langer op blijven of niet gebruikt worden. Daar moet je een beetje gevoel voor krijgen als alles werkt naar behoren.

Vaak zegt de kleur van de bougie daarin boekdelen. Ik vermoed dat deze dan ook pikzwart is (wel droog doordat de warmte de vloeistof laat verdampen).

Ik wacht even op je info voordat ik verder advies geef.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MeneerJansen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerJansen » 18 okt 2017 13:46

Ik denk, afgaande op je verhaal, dat het een brandstof-lucht probleem is. Immers geeft je aan dat bij een koude motor en vol gas je de Tomos wel start. DIt geeft mij al bedenkingen dat de sproeier wel eens te groot kan zijn of misschien een deel is losgetrilt. Hierover kom ik geen info tegen en welke carburateur je hebt. Normaliter gebruik je de choke bij koude motor en geen gas. Even stationair laten lopen en dan de choke eraf klikken. Daarna zou de motor gewoon moeten blijven draaien. Afhankelijk van de buitentemperatuur moet de choke er langer op blijven of niet gebruikt worden. Daar moet je een beetje gevoel voor krijgen als alles werkt naar behoren.

Vaak zegt de kleur van de bougie daarin boekdelen. Ik vermoed dat deze dan ook pikzwart is (wel droog doordat de warmte de vloeistof laat verdampen).

Ik wacht even op je info voordat ik verder advies geef.
Wederom bedankt voor de heldere info. Ik dacht al dat het met de leeftijd en de slijtage v/d snor-Tomos te maken zou kunnen hebben. Probleem is dat ik helaas geen verstand heb van techniek. Ik kan dan ook niet veel meer aan fietsen en brommers doen dan een schroefje in- of uitdraaien. Ik weet niet welke carburateur ik heb en, geloof het of niet, ik zou de bougie niet weten te vinden (weet wel hoe die er ongeveer uitziet).

Mocht 'ie helemaal niet meer starten met de "half koude" motor dan zal ik 'm naar een werkplaats brengen en dankzij jou ben ik nu gewapend met een beetje kennis.

Tomoslin
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomoslin » 02 nov 2017 21:07

Bougie is een van de makkelijkste dingen om te controleren. Wellicht heb je dan het probleem wat shadowranger uitlegt al gelijk te pakken. Je bougie zit in je cilinder gedraaid en daar zit de bougiekabel(kabeltje onder je frame) dus op. Je kunt ook even op Google bougie op tomos intikken dan krijg je het gelijk.
Zwarte bougie is te grote sproeier
Koffie met melk bruin is goed
Wit/grijs is te kleine sproeier

MeneerJansen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerJansen » 02 nov 2017 21:21

Bougie is een van de makkelijkste dingen om te controleren. Wellicht heb je dan het probleem wat shadowranger uitlegt al gelijk te pakken. Je bougie zit in je cilinder gedraaid en daar zit de bougiekabel(kabeltje onder je frame) dus op. Je kunt ook even op Google bougie op tomos intikken dan krijg je het gelijk.
Zwarte bougie is te grote sproeier
Koffie met melk bruin is goed
Wit/grijs is te kleine sproeier
Bedankt voor je tips! Mijn Tomos staat nu stil: viel gisteravond uit tijdens een rit. De benzine was het niet want ik heb tegenwoordig een reserve tankje bij me. De bougie er uit gedraaid en in het licht v/e lantaarnpaal zag 'ie er bruin en droog uit. Vandaag weer geprobeerd de Tomos te starten. Dat lukte met veel moeite maar na 300 meter viel 'ie weer stil vanuit stationair (stoplicht) en was niet te starten.

Er is 10 jaar achterstallig onderhoud aan mijn Flexer die 2 of 3 jaar in weer en wind stil heeft gestaan. Ik moet even gebruik gaan maken v/d ophaal-service v/d lokale brommer-werkplaats/winkel (of ik probeer het weer eens met een nieuwe bougie). Bougie laten vervangen en een beurt laten geven. Ik hoop dat er nog wat van te maken is. Midden in de nacht in the middle of nowhere staan met een snor-fiets die niet meer start en alle gedoe er om heen ben ik nu wel een beetje zat, ha ha. Zonder brommer 's avonds naar huis: geen bus of taxi te vinden, de dag erna weer terug met een borsteltje voor de bougie, extra benzine, brommer naar de werkplaats vervoeren enzo. ;)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers